پنج شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ / Thursday, 24 May, 2018

نگاه قرآن به بسترهای سلطه پذیری


نگاه قرآن به بسترهای سلطه پذیری
سلطه عبارت از تسلط بر دیگری است و در بین افراد و دولتها به صورتهای مختلف رواج دارد اما آن چه دراین نوشتار مورد بحث و بررسی قرارگرفته است سلطه درحوزه روابط دولت و ملت نیست بلکه میان دو شخص و یا دو دولت و یاد دوگروه است پرسش اساسی این نوشتار این است که سلطه به معنا و مفهوم منفی آن ریشه درچه چیزی دارد و چه زمینه ها و بسترهایی در دو سوی سلطه وجود دارد که سلطه پذیری منفی تحقق می یابد؟ این مساله از آن جا مهم است که بسیاری از رفتارهای اشخاص و گروه ها و دولت ها متاثر از مساله سلطه گری به هر دو شکل آن است که آثار مخربی برای هر دو سو به دنبال دارد. با هم این مطلب را از نظر می گذرانیم.
● مفهوم سلطه گری و سلطه پذیری
سلطه به معنای قدرت و قوت یافتن بر دیگری است که در زبان فارسی به چیره شدن نیز می آید. درحوزه کاربردهای اجتماعی و علوم سیاسی سلطه به رابطه آمیخته به قدرت میان دو شخص یا دو گروه یا دو دولت اطلاق می شود. (فرهنگ علوم سیاسی ص ۱۲۶)
البته سلطه گری و سلطه پذیری اختصاص به این علوم ندارد بلکه درحوزه های روان شناسی اجتماعی نیز به کار می رود. به سخنی مساله سلطه همواره درحوزه رابطه اجتماعی و تعامل دو سویه معنا و مفهوم می یابد. درحوزه روان شناسی اجتماعی مساله فرمانبری و فرماندهی در میان افراد و گروه های اجتماعی مطرح می شود. برخی از شخصیت های انسانی به گونه ای هستند که گرایش به سلطه گری و برخی به سلطه پذیری دارند. البته به نظر می رسد که امری اکتسابی است واین گونه نیست که در ذات و ماهیت افراد این گرایش به سلطه گری و سلطه پذیری وجود داشته باشد هرچند که نقش وراثت را نمی توان در تقویت و افزایش هر یک از دو سو نادیده گرفت.
گروه های اجتماعی حتی در میان کودکان و نوجوانان گرایش هایی به اعمال سلطه دارند و به نظر می رسد که این گرایش تحت تاثیر عوامل شخصیتی و جلب منافع دارد. درحوزه علوم سیاسی دولت ها زمانی معنا می یابند که بتوانند سلطه خویش را اعمال کنند و زور و سلطه و حاکمیت مشروع سیاسی و مقبولی را به کارگیرند.
● آثار سلطه
سلطه و چیرگی به مفهوم منفی آن یکی از مسائل نابهنجار اجتماعی درحوزه اخلاق اجتماعی و سیاسی است. به این معنا که اگر بخواهیم اخلاق اجتماعی و سیاسی را به دو دسته هنجاری و نابهنجاری بخش کنیم چیرگی و سلطه دراین مفهوم امری نابهنجار است و می بایست در حوزه روان شناسی و جامعه پذیری آموزش های تربیتی و پرورشی را اعمال کرد که شخص و یا گروه های خواستار این گونه روابط میان یک دیگر نباشند و آن را ناپسند و مذموم بشمارند؛ زیرا سلطه در این معنا رابطه و تعامل با نگرش استعماری و استغلالی است و شخص می کوشد با تحت سلطه قراردادن شخص و یا گروه ها منافعی بیرون از حوزه اصول عقلانی و عقلایی و شرعی را به سویی جلب و جذب کند. رابطه ای که این گونه پدید می آید رابطه ای غیر اخلاقی است و جامعه اخلاقی جهانی بر اساس اصول عقلانی و عقلایی آن را نمی پذیرند و مردود و مطرود می شمارند.
قرآن برای این گونه از روابط اجتماعی و تعاملات انسانی آثار مخرب و زیانباری را مطرح می سازد که در این جا به آن پرداخته می شود. تقدیم این مباحث بر بیان بسترها و زمینه های سلطه پذیری از آن رو انجام می شود که می تواند تصویری روشن از معنایی سلطه ای که در این نوشتار مورد بحث و بررسی است به دست دهد و هم با آگاهی از آثار و کارکردهای زیانبار آن جایگاه آن در حوزه نابهنجاری های اخلاق اجتماعی و سیاسی روشن شود؛ زیرا شناخت به هر چیزی در کنار عواطف و احساسات می تواند رفتار آدمی را تنظیم و سامان دهد. از این روست که قرآن همواره می کوشد در بیان بسیاری از احکام و آموزه های دستوری به حکمت و یا علت حکم اشاره کند و فلسفه احکام را توضیح و تشریح نماید؛ زیرا با تشریح و تبیین حکمت و یا علت حکم زمینه های شناختی بیش تر می شود و شخص پس از آن تحت تأثیر عواطف و احساسات روحی و روانی در حوزه رفتار خویش دگرگونی پدید می آورد. در حقیقت قرآن می کوشد تا به این وسیله در تکوین و یا تغییر نگرش آدمی تأثیر بگذارد و آنان را به سمت و سوی کمال سوق دهد.
از این روست که در این جا به پیروی از قرآن تلاش می شود تا آثار و کارکردهای سلطه بیان و تحلیل قرآن از آن تشریح شود تا واکنش های متأثر از این نگرش جدید انجام گردد.
● استثمار افراد
از مهم ترین آثاری که قرآن برای سلطه بیان می کند بهره مندی از یکدیگر است. این معنا می تواند به دو مفهوم تلقی شود؛ زیرا بهره گیری می تواند براساس اصول عقلایی و عقلانی و شرعی انجام شود تا از نظر اخلاقی و حقوقی و شرعی مشکلی ایجاد نشود. این شیوه همان کاری است که اصولا جامعه به عنوان ماهیت جامعه بودن بدان عمل می کند و ماهیت جامعه اقتضا می کند که هر یک از دیگری برای دست یابی به کمال و یامنافع بهره گیرد. به این معنا که جامعه دونفری خانوادگی نیز برای دست یابی به منافع و یا بهره گیری از یکدیگر در راستای آرامش و یا تولید نسل و مانند آن تشکیل می شود. از این روست که بهره گیری از یکدیگر نمی تواند در حکم رابطه ای ارزشی و یا ضد ارزشی تلقی شود بلکه زمانی این رابطه در این حوزه مورد بحث و بررسی قرارمی گیرد که رابطه به گونه ضداصول اخلاقی و حقوقی و شرعی باشد.
اگر رابطه میان دو شخص برای دست یابی به منافع متقابل باشد هر چند که در این میان یکی سود و بهره ای بیش تر و دیگری کم تر برد با این همه رابطه بیرون از اصول اخلاقی و حقوقی و شرعی نخواهد بود. اما اگر این رابطه به گونه ای باشد که شخص یا گروه بخواهد از دیگری بهره برد و بهره ای نرساند و یا بهره اندکی به طور طبیعی به دیگری برسد این رابطه در تفسیر قرآنی رابطه سلطه است.
به سخن دیگر رابطه سلطه میان دو شخص یا گروه و یا جامعه و یا دولت، رابطه ای است که یکی از دو سوی رابطه می کوشد تا از دیگری سوء استفاده کند و در راستای بهره کشی و بهره برداری از وی گام بردارد هر چند که در این رابطه سود اندکی به طور طبیعی به سوی دیگر رابطه نیز برسد.
این سلطه پذیری در تفسیر قرآنی و تحلیل آموزه های وحیانی هر چند که میان بهره وری برخی از انسان ها از برخی دیگر است و شخص از نیروهای خدماتی دیگری سود می جوید (خرف آیه۳۲) تا زمانی می تواند معقول و منطقی و اخلاقی و شرعی باشد که در حد استعمار و بهره کشی نباشد. به این معنا که طبیعت جامعه و جامعه پذیری این اقتضا را دارد که در رابطه های دو سویه هر یک بکوشد تا از منافع رابطه بهره برد ولی این بهره برداری از نیروی خدماتی دیگری و یا هر امر دیگری می بایست در حد اخلاقی و تعامل معقول باشد.
● تباهی افراد
در تحلیل قرآن هر گونه رابطه سلطه و تسخیری که بیرون از اصول اخلاقی و حقوقی و شرعی باشد می تواند موجبات تباهی شخص یا گروه و یا جامعه گردد. از این روست که در آیه ۳۴ سوره نمل با اشاره به سلطه گری پادشاهان بر جوامع بشری آن را عامل مهم و اساسی جامعه برمی شمارد؛ زیرا رابطه ای که میان شاهان و جامعه وجود دارد رابطه ای استعماری و استغلالی است و پادشاهان به طور عمومی و بیش تر می کوشند بی آن که سود و منافع به جامعه برسانند از خدمات ملت و جامعه برای ارضای خواسته های نفسانی و شهوانی خود هم چون قدرت خواهی و تمامیت خواهی سود برند.
این گونه تعامل و رابطه میان هر شخص و یا دولت و ملتی می تواند رابطه ای زیانبار و ذلت آفرین باشد. تفاوتی میان رفتار شاهان و یا غیر شاهان نیست؛ اگر در آیات قرآنی چون آیه ۳۴ سوره نمل از شاهان و ملوک یاد کرده است مراد هر حاکمیتی است که می کوشد تا تنها از ملت و جامعه سودی برد ولی سودی نرساند و در حقیقت مسئولیت های متقابل و حقوق متقابلی میان دولت و ملت نباشد. بنابراین هر حاکمیت و قدرت سیاسی و اجتماعی که بخواهد از ملت برای منافع خود سود برد و حقوق ملت را ایفا نکند و یا نپردازد چنین حاکمیت و سلطه ای سلطه تباهی ساز است.
چنین سلطه هایی که میان رابطه ملت و دولت و یا گروه ها و افراد گروه پدید می آید می تواند عامل اصلی ذلت و خواری ملت و یا افراد گروه باشد. خداوند در آیه ۳۴ سوره نمل به این نکته اشاره می کند که سلطه های حاکمان زور و غیر مشروع که براساس مشروعیت سیاسی و اهداف مقبول ملی شکل نگرفته است عامل ذلت آن ملت به شمار می آید.
در حوزه مسایل شخصی و شخصیتی نیز شقاوت و بدبختی افراد را رقم می زند (مریم آیه۳۲) و جامعه را به سوی بدبختی می کشاند. بر این اساس است که خداوند سلطه گری را در همین آیه مایه تیره بختی مردم می شمارد و آنان را از پذیرش سلطه و رابطه هایی از این دست باز می دارد.
● عصیانگری
عصیان گری از دیگر تبعات و آثار و پیامدهایی است که قرآن برای سلطه گری بیان می کند. این مطلب را می توان از آیه ۱۴ سوره مریم به دست آورد که در آن جا سلطه گری را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.
از این آیه و آیه ۳۲ مریم می توان نکته ای را استنباط کرد که نشان می دهد که رابطه میان دو شخص می بایست یا براساس اصول عدالت و رعایت منافع متقابل براساس اصول عقلانی و عقلایی باشد و یا این که مبتنی بر اصول احسان و نیکی باشد. به نظر می رسد که ارتباط تنگاتنگی میان احسان و نیکی از سویی و شقاوت، جباریت و تمامیت خواهی و عصیانگری یافت؛ زیرا در هر دو آیه به مسأله بر و نیکی اشاره شده است. این بدان معناست که اگر رابطه میان دو شخص و یا گروه و یا دولت مبتنی بر احسان و نیکی نباشد می تواند به عنوان رابطه سلطه گرایانه تلقی شود.
بسیاری از افراد می کوشند به دیگری محبت و نیکی کنند درحالی که توقع و انتظاری از او ندارند همانند نیکی و احسانی که به والدین می شود و یا والدین در حق فرزند انجام می دهند. برخی از این رابطه نیکی و نیکوکاری سوءاستفاده می کنند و آن را به رابطه جباری و زور و سلطه تبدیل می کنند. بسیاری از جباریت ها و عصیانگری ها و بدبختی برخاسته از این است که شخص از احسان و نیکی دیگری سوءاستفاده می کند.
● دوری از حقیقت
سلطه گری عامل مهمی در مقابل رسالت پیامبران است. در آیه ۸۳ سوره یونس سلطه جباران سرکش بر توده های مردم، مانع از موفقیت پیامبران الهی در اجرای رسالت خویش می باشد؛ زیرا روشنگری های پیامبران وایجاد انگیزه هایی برای دست یابی به حقوق خویش و افزایش سطح مطالبات مردمی موجب می شود تا سلطه گران نتوانند به اهداف سلطه گری خویش دست یابند. این مسئله را آیه به خوبی نشان می دهد؛ زیرا مسئله فرعون را طرح می کند که حرکت موسوی و روشنگری هایی که خواستار رهایی ملت از اسارت و سلطه دولت فرعونی بود موجب شده بود تا به مخالفت با آن حضرت اقدام شود. تعبیر قرآن از علو فرعون و اسراف گری نشان می دهد که دولت فرعونی نمی توانست دعوت موسوی را تحمل کند؛ زیرا در حرکت اسرافی و سلطه گری می کوشد تا به استثمار توده ها و تحمیق آنان و استغلال ایشان بپردازند. مخالفت موسی(ع) موجب می شد تا توان بهره کشی کاهش یابد. آیات دیگر ازجمله سوره هود آیه ۵۹ به این مسئله از بعد دیگری می پردازد.
● زمینه های سلطه گری و سلطه پذیری در جامعه
ریشه سلطه را می بایست در اموری چون شخصیت فردی و جمعی جست و جو کرد. برخی از اشخاص و گروه ها و جوامع گرایش بسیاری به افسادگری دارند. همین افسادگری شخصیتی است که آنان را به سوی سلطه گری سوق می دهد. در آیه ۴ تا ۶ سوره اسراء به مسئله افسادگری بنی اسرائیل اشاره می کند و توضیح می دهد که آنان به سبب همین عامل از سوی دشمنان گرفتار سلطه می شوند؛ زیرا هرگونه رفتار فردی و جمعی بازتابی در دنیا و آخرت خواهد داشت. درحقیقت براساس سنت الهی هر گروه و قومی که روش افساد را در جامعه پی گیرند خداوند مردمانی را بر ایشان مسلط می کند که آنان را به بند کشیده و استعمار می کنند. بنابراین افسادگری می تواند خود عامل مهم در سلطه پذیری جامعه باشد.
تمرد و عصیان نسبت به آموزه های وحیانی نیز عامل دیگری برای سلطه پذیری می شود. آیات ۱۶۲ تا ۱۶۷ داستان مردمانی است که با رفتارها و کردارهای ناشایست خویش مایه سلطه یافتن نیروهایی شکنجه گر بر آنان در دنیا و برزخ و قیامت می شود.
ظلم و ستم برخی از اشخاص و جوامع عامل دیگری برای سلطه پذیری می شود. به این معنا که یکی دیگر از سنت های الهی آن است که هر جامعه ای که ظلم و ستم را ترویج کنند خود گرفتار سلطه بیگانگان وچیرگی آنان می شود. (انعام آیه ۱۲۹)
البته برخی برتری های طبیعی و یا اکتسابی راعامل سلطه برشمرده اند ولی باتوجه به معنایی که در این جا مراد است آن را نمی توان در حوزه سلطه قرار داد. به این معنا که برتری طبیعی مردان بر زنان که زمینه چیرگی و مدیریت یابی آنان در امور تدبیر زندگی خانوادگی می شود (نساء آیه ۳۴) را نمی توان در حوزه چیرگی و سلطه منفی برشمرده و آن را بستری برای سلطه گری یاد کرد؛ زیرا تأمین هزینه های زندگی زنان از سوی شوهران زمینه تشریع مدیریت شوهران بر امور خانواده شده است و این بدان معنا خواهد بود که سلطه ای منفی نخواهد بود و به نوعی تعامل مثبت و رابطه سودمندی است که منافع هردو سوی تعامل را برآورده می سازد.(همان)
● راه های رهایی از سلطه
برای رهایی از سلطه می بایست در رفتار و اخلاق اجتماعی و سیاسی اشخاص و گروه ها و دولت ها تأثیر گذاشت. ازجمله راه هایی که قرآن پیشنهاد می دهد تغییر در نگرش ها با استفاده از یادآوری قیامت و رستاخیز است.
اگر روشنگری و ایجاد نگرش و تغییر آن نتوانست مفید باشد، راهکار دیگری که قرآن بیان می کند، جهاد و مبارزه با سلطه گران است. (مائده آیه ۲۰ و ۲۲ و نیز توبه ۷ و ۸ و نیز حج آیه ۳۹ و ۴۰)
اگر شرایط به گونه ای بود که شخص و یا گروه های اجتماعی ناتوان از رهایی از جهاد باشند می بایست دست به کوچ و هجرت بزنند. خداوند در آیات ۹۷ و ۹۹ سوره نساء هجرت از منطقه سلطه جباران را راهی برای رهایی از سلطه ایشان می شمارد. در سوره کهف آیه ۹ و ۱۰ و ۲۰ نیز همین معنا را با تشریح رفتار اصحاب کهف توضیح می دهد که آنان هجرت و کوچ از مکان و مقام خویش را بر سلطه دشمنان ترجیح دادند.
راهکار دیگری که قرآن بیان می کند دعاست و این که شخص و جامعه درصورتی که ناتوان از مبارزه و جهاد باشد و زمینه ها و بستر های جهاد را دراختیار نداشته باشد و یانتواند از مکان خویش کوچ و هجرت کند می بایست برای مبارزه با آن به مدیر هستی و مدبر آن یعنی خداوند مراجعه کند و با دعا و التجا به درگاه او راهی برای مصونیت یابی و یا رهایی از سلطه دشمنان به دست آورد. (ممتحنه آیه ۱ و نگاه کنید مجمع البیان ج ۹ و ۱۰ ص ۴۰۷)

رضا شریفی

منبع : روزنامه کیهان

مطالب مرتبط

سوره‌ ماعون‌

سوره‌ ماعون‌
● نزول‌ سوره‌
سوره‌ ماعون‌ هفدهمین‌ سوره‌ قرآن‌ است‌ كه‌ با هفت‌ آیه‌، بیست‌ و پنج‌ كلمه‌ و یكصد و بیست‌ و پنج‌ حرف‌ در مكه‌ بروجود مقدس‌ پیامبر اسلام‌(ص‌)نازل‌ شده‌ است‌. این‌ سوره‌ را «الدین‌» و «ارایت‌»نیز می‌خوانند. بعضی‌ها این‌ سوره‌ را مدنی‌ دانسته‌اند، اما مشهور آن‌ را مكی‌ می‌دانند.
در این‌ سوره‌ آمده‌ است‌ هنگامی‌ كه‌ خداوند بزرگ‌، نعمت‌ خود;یعنی‌ دین‌ و معرفت‌ توحیدی‌ اسلام‌ را بر انسان‌ ارزانی‌ داشت‌، بعضی‌ از انسانها، به‌دین‌ خداوند ایمان‌ نیاوردند و آن‌ را نپذیرفتند و یا اگر حسب‌ شرایط خاص‌، آن‌ را پذیرفتند، نفاق‌ پیشه‌ كردند.
● تكذیب‌كنندگان‌ دین‌
‌ «ای‌ پیامبر آیا دیدی‌ و دانستنی‌ كسی‌ كه‌ دین‌ را تكذیب‌ می‌كند و روز جزا را قبول‌ نمی‌كند...»كلبی‌ گفته‌ است‌:«این‌ سوره‌ درباره‌ عاص‌، پسر وائل‌ سهمی‌، همان‌ كسی‌ كه‌ پدر عمروعاص‌ است‌، نازل‌ شده‌»و همچنین‌ از ابن‌ جریج‌ روایت‌ شده‌ است‌:«ابوسفیان‌ در هر هفته‌ دو شتر نحر می‌كرد و چون‌ یتیم‌ گرسنه‌ای‌ برای‌ طعام‌ نزد او می‌آمد، به‌ او چیزی‌ نمی‌داد و با عصا وی‌ را می‌نواخت‌ و دور می‌كرد».بعضی‌ دیگر نیز نزول‌ این‌ سوره‌ را درباره‌ ابوجهل‌ می‌دانند كه‌ پیوسته‌ قیامت‌ را تكذیب‌ می‌كرد و هرگاه‌ یتیم‌ یا مستمندی‌ را می‌دید، او را از خود می‌راند و هرگز بیچارگان‌ را پناه‌ نمی‌داد.خداوند در ادامه‌ در مقام‌ توبیخ‌ این‌ دسته‌ از افراد می‌فرماید:«پس‌ او كسی‌ است‌ كه‌ یتیم‌ را با ستم‌، ظلم‌ و خشونت‌ از خود دفع‌ می‌كند و هیچ‌گاه‌ دیگران‌ را بر اطعام‌ مساكین‌ تشویق‌ و ترغیب‌ نمی‌كند...»;یعنی‌ كسانی‌كه‌ روز معاد و انجام‌ خلقت‌ را تكذیب‌ می‌كنند، اشخاصی‌ هستند كه‌ به‌ ظلم‌ و اذیت‌ و آزار ضعیف‌ و یتیم‌ می‌پردازند و هرگز از جهت‌ خیرات‌ نه‌ تنها به‌ اطعام‌ فقرا نمی‌پردازند، بلكه‌ دیگران‌ را نیز از این‌ كار بازمی‌دارند.
‌● ریا كاران‌
‌دین‌ خداوند همواره‌ از دو دسته‌ افراد آسیب‌ فراوان‌ دیده‌ است‌:دسته‌ اول‌;كفر پیشگانند كه‌ قدرت‌ خداوند و روز جزا را به‌طور علنی‌ تكذیب‌ می‌كنند و دسته‌ دوم‌;نفاق‌ پیشگانند كه‌ به‌ ظاهر، دین‌ خدا را می‌پذیرند، ولی‌ در واقع‌ بدان‌ اعتقادی‌ ندارند، بلكه‌ با كسالت‌، رخوت‌ وسستی‌ به‌ اعمال‌ عبادی‌ می‌پردازند.برهمین‌ اساس‌ خداوندمنان‌ به‌ این‌ افراد اشاره‌ می‌كند و می‌فرماید:«وای‌ بر نمازگزاران‌;آنانی‌ كه‌ از نماز خود كوتاهی‌ می‌كنند و توجه‌ واقعی‌ و جدی‌ به‌ نماز ندارند;زیرا آنان‌ اعتقاد قلبی‌ به‌ نماز و اساس‌ دین‌ ندارند و به‌جهت‌ حفظ ظاهر و ریاكاری‌ در مجالس‌ و جماعتها سر نماز حاضر می‌شوند و نماز را با شروط و آدابش‌ برای‌ مردم‌ به‌ پای‌ می‌دارند، اما چون‌ به‌ خلوت‌ می‌روند، نماز نمی‌خوانند و یا با سهو و سهل‌انگاری‌ و به‌ سرعت‌ چیزی‌ شبیه‌ نماز می‌خوانند».
‌● نماز در سالهای‌ اول‌ بعثت‌
‌فرمان‌ نبوت‌ در روز دوشنبه‌ نزول‌ یافته‌ است‌ و حضرت‌ علی‌(ع‌)در روز سه‌شنبه‌ از دیگران‌ سبقت‌ گرفت‌ و به‌ اسلام‌ گروید.بعد از ایشان‌ حضرت‌ خدیجه‌(س‌)اسلام‌ آورد.سپس‌ ابوطالب‌ با جعفر بر پیامبر(ص‌)در حالی‌كه‌ نماز می‌گذارد و حضرت‌ علی‌(ع‌)در كنارش‌ بود، وارد شدند و ابوطالب‌، جعفر را به‌ گزاردن‌ نماز در كنار پیامبر(ص‌)دستور داد.
‌در ظرف‌ سه‌ سال‌ اول‌ بعثت‌، جز پیامبر(ص‌)، علی‌(ع‌)، خدیجه‌(س‌)، جعفر و زید (پسر خوانده‌ پیامبر(ص‌))نمازگزاری‌ نبود و پنج‌ نفر از سران‌ كفر كه‌ پیامبر(ص‌)و نماز خواندن‌ را مسخره‌ می‌كردند، عبارت‌ بودند از:ولیدبن‌ مغیره‌، عاص‌ بن‌ وائل‌، اسود بن‌ مطلب‌، اسود بن‌ عبد یغوث‌ و حارث‌ بن‌ طلاطله‌، كه‌ خداوند در آیات‌ و سوره‌های‌ بعد، آنان‌ را مورد توبیخ‌ و ملامت‌ قرار می‌دهد.چنانچه‌ از سوره‌های‌ مكی‌ مانند مدثر، مزمل‌ و كوثر و...معلوم‌ است‌، تاسیس‌ شرعی‌ نماز از همان‌ آغاز نبوت‌ از طرف‌ خداوند به‌ پیامبر(ص‌)وحی‌ شده‌ بود.
● ماعون‌
ماعون‌ در لغت‌ هر چه‌ را كه‌ دیگری‌ را در رفع‌ حاجت‌ از نیازمندیهای‌ زندگی‌ كمك‌ كند، گویند و در اصطلاح‌ به‌ خیر، بخشش‌، زكات‌ و یا هر چه‌ كه‌ به‌ انسان‌ در رفع‌ نیازهایش‌ كمك‌ نماید، اطلاق‌ می‌شود.خداوند سپس‌ در شمار اوصاف‌ تكذیب‌ كنندگان‌ دین‌، آنان‌ را كسانی‌ معرفی‌ می‌كند كه‌ از پرداخت‌ زكات‌ و انفاق‌ خیر ممانعت‌ می‌كنند و به‌ مستحقین‌ چیزی‌ پرداخت‌ نمی‌كنند;در نتیجه‌ شر و هلاكت‌ برای‌ نمازگزاران‌ ریا كار و سهل‌انگاری‌ است‌ كه‌ از كار خیر و پرداخت‌ زكات‌ و انفاق‌ به‌ نیازمندان‌ ممانعت‌ می‌كنند.
ابوبصیر نقل‌ می‌كند:از امام‌ صادق‌(ع‌)در مورد ماعون‌ پرسیدم‌ و ایشان‌ فرمود:«ماعون‌ قرض‌ و عاریه‌ دادن‌ اثاث‌ منزل‌ و یا عمل‌ كردن‌ به‌ هر معروفی‌ مانند زكات‌ است‌».سپس‌ من‌ گفتم‌:«ای‌ پسر رسول‌ خدا ما همسایه‌هایی‌ داریم‌ كه‌ چون‌ به‌ ایشان‌ وسایلی‌ را عاریه‌ می‌دهیم‌، آنها را می‌شكنند و فاسد می‌سازند، اگر به‌ آنان‌ از دادن‌ عاریه‌ ممانعت‌ كنیم‌، گناهی‌ مرتكب‌ شده‌ایم‌»؟ حضرت‌ فرمود:«خیر، شما را گناهی‌ نیست‌;زیرا آنها وسائل‌ مورد عاریه‌ را ضایع‌ می‌سازنند».
● ثواب‌ خواندن‌ سوره‌ ماعون‌
ابن‌ابی‌ كعب‌ از پیامبر اسلام‌(ص‌)نقل‌ می‌كند:«هر كه‌ این‌ سوره‌ را بخواند، حق‌ تعالی‌ او را چنانچه‌ زكات‌ مالش‌ را داده‌ باشد، می‌آمرزد».همچنین‌ از امام‌ صادق‌(ع‌)نقل‌ شده‌ است‌:«هر كه‌ سوره‌ ماعون‌ را در نمازهای‌ فرائض‌ و نوافل‌ بخواند، حق‌ تعالی‌ نماز و روزه‌ وی‌ را قبول‌ می‌كند».

وبگردی
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید - عوامل فیلم «سه رخ» با استقبال جعفر پناهی به ایران بازگشتند و جایزه جشنواره فیلم کن را به او رساندند. جعفر پناهی به همراه نادی ساعی ور، برای فیلم "سه رخ" جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن امسال را دریافت کردند اما به دلیل آنکه پناهی ممنوعیت قانونی برای خروج از کشور داشت، موفق به حضور در جشنواره و دریافت جایزه نشد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!