چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جوشکاری


جوشکاری
جوشکاری یک فرایند ذوبی است که سطوح دو قطعه را یکی می سازد و یک روش دقیق قابل اطمینان ، دارای صرفه اقتصادی و گرانبها برای اتصال قطعات می باشد . هیچ روش دیگری به وسیله تولید کنندگان و سازندگان قطعات به این وسعت و کارایی برای اتصال فلزات و الیاژهای آن ها با ایجاد ارزش افزوده استفاده نمی شود . اغلب اشیاء در جامعه مدرن امروزی مانند ساختمان ها و پل ها ، ماشین ها ، کامپیوتر و وسایل پزشکی بدون استفاده از جوشکاری قابل تولید نمی باشد .
در تهیه این تحلیل بیش از ۲۵ مدیر و متخصص از بخش های مختلف جامعه جوشکاری آمریکا در مؤسسه ملی استاندارد و تکنولوژی Gaithersburg مریلند در رابطه با آینده صنعت جوشکاری به بحث و تبادل نظر پرداختند . هدف از این گردهمایی، بررسی آینده صنعت جوش و نیاز های تولید و پخش در سال ۲۰۲۰ بود. این افراد یک چشم انداز بیست ساله برای صنعت شان و راهکار برای رسیدن به ان را ترسیم کرده اند که خلاصه ای از آن را یه پیوست می خوانید...
▪ مسائل عمده ای که باید صنعت جوشکاری تا سال ۲۰۲۰ آن ها را حل کند :
- جوشکاری باید با چرخه تولید ادغام شود و اثرات موضعی را که سدی برای یک خط تولید هماهنگ در یک کارخانه هست را حل کند .
- آموزش جوشکاران و متخصصان جوش باید فراگیر و علمی باشد .
- محیط کاری جوشکاران باید جذاب تر باشد .
- تصویر به جای مانده از جوش به عنوان ضعیف ترین اتصال در چرخه تولید باید حذف شود .
- توسعه مواد جدید باید در رابطه با توسعه قابلیت جوشکاری ان ها باشد .
این تحلیل یک قدم اساسی برای آشنایی با نیاز های آینده این صنعت و ساختار اینده آن می باشد .
● جوشکاری باید با کلیه فرایند های تولید بهتر ادغام شود
اگر جوشکاری به صورت بهتری با چرخه تولید ادغام شود می تواند به عنوان بسیار تأثیر گذار روی چرخه قیمت کیفیت و قابلیت اطمینان کالاهای تولیدی باشد . تعدادی راه وجود دارد که می تواند در این مورد به نقش جوشکاری در آینده کمک کند . استفاده از فناوری اطلاعات می تواند به توسعه کارخانه های تولیدی مجازی که در ان تکنولوژی طراحی ، ساخت و بازرسی در یک جا جمع شده اند و مشخص می شود که در کجا ها به جوشکاری نیاز داریم . یک تحقیق هوشمندانه روی کالا های اساسی و ارتباط بین صنعت جوش و مصرف کنندگان ان می تواند یک روش موثر برای بی رقیب کردن جوشکاری می باشد . به علاوه تقسیم کردن اطلاعات فرایند های جوشکاری با صنعت می تواند پیشرفت این صنعت را در صنایع تولیدی اطمینان بخشد .
● نیروی انسانی بسیار مهم می باشد
مهندسانی که در زمیته جوشکاری فعالیت دارند در زمینه های کاری زیادی و به ندرت در جوشکاری اموزش دیده اند . کارگرانی که عملیات جوشکاری واقعی را انجام می دهند مهارت های خود را فقط از طریق کارشان و در بعضی موارد از طریق اموزش های سطحی جوشکاری بدست اورده اند .
با تصویر حال حاضر جوشکاری که فرایند های حال حاضر جوشکاری که هنوز اتوماتیک نشده اند ، درصد کارگرانی که می توانند عملیات جوشکاری را انجام دهند و در صنایع تولیدی کار می کنند رو به کاهش است . هر چند مطابق بقیه زمینه ها به افراد با استعداد نیاز مبرم وجود دارد و تولید کنندگان می خواهند افراد را در صنعت جوشکاری جذب کرده تا محصولات و قابلیت تولیدشان را بالا ببرند . صنعت در زمینه سرمایه گذاری افراد تحصیل کرده برای افرادی که به جوشکاری ، متالورژی و صنایع مربوطه علاقه مندند انجام داده است که هر گونه سرمایه گذاری در اموزش در کلیه سطوح بازدهی خیلی زیاد ان خواهد شد .
● توسعه کیفیت و قابلیت اطمینان اتصالات جوش
این یک کار عملی است و صنعت باید یاد بگیرد چگونه یک جوش بدون عیب را ایجاد کند که به نتایج مطلوب طراحی دست یابد .
● جوشکاری باید در ذهن صنعت از یک هنر به یک علم تبدیل شود
این یک ذهنیت است و چندین بار در این تحلیل درباره ان بحث خواهد شد . همچنین نیاز است که مهندسان ساخت و تولید در رابطه با استفاده و کنترل فرایند جوشکاری اموزش یابند تا نتایج کار ان ها بهتر شود .
● مواد مهندسی آینده باید با قابلیت جوشکاری بهتری طراحی شود
برای انکه جوشکاری یک قسمت از فرایند تولید باشد این امر لازم است که مواد دارای قابلیت جوشکاری بهتری می باشد . همچنین ان ها باید با راندمان انرژی بهتر و بی خطر باشد . صنایع امریکا پیشرفت های تکنولوزی بیشتری که جوشکاری را در قسمتی از فرایند های تولید قرار دهد خواهد کرد .
● افزایش رقابت در فروش محصولات
این امر هم اکنون شرکت های امریکایی را تحت فشار قرار داده است تا روش های تولید و پخش جدید مشتری ها ی زیادی را جذب کند فروشگاه های زیادی در حال توسعه برای بهره برداری از صنعت جوشکاری اگر این یک نیاز اجتماعی باشد هستند .
این تحلیل یک چشم انداز بیست ساله برای صنعت جوش تا سال ۲۰۲۰ می باشد . همچنین اولین قدم در این راستا با بخش انرژی اداره تکنولوژی صنعتی امریکا برای توسعه راندمان جوشکاری ، بهبود اثرات محیطی ، کیفیت و قابلیت تولید برداشته شده است . قدم بعدی ترسیم یک راه تکنولوژیکی برای صنایع برای رسیدن به این چشم انداز می باشد .
هدف های این چشم انداز بسیار جاه طلبانه هست و سد های زیادی برای برداشته شدن وجود دارد . ولی انتظار می رود با رسیدن به این اهداف صنعت جوش امریکا در قرن اینده می تواند جایگاه ویژه ای در جهان داشته باشد . این تحلیل یک پاسخ صنعتی به مباحثاتی است که در مورد اینده صنعت جوشکاری انجام می پذیرد .
● هدف های استراتژیک
▪ قیمت / نرخ تولید/ بازار فروش / کاربردها
انتخاب راهنمای فرایند بهتر و استفاده از اتوماسیون و رباتهای بیشتر در خط تولید و کاهش نرخ تولید قطعات خراب باعث کاهش قیمت جوشکاری تا یک سوم می شود و استفاده از جوشکاری را تا ۲۵ در صد افزایش می دهد .
● تکنولوژی فرایند
افزایش ارتباط جوشکاری با دیگر فرایندهای ساخت و تولید سبب بالا رفتن استفاده از جوشکاری در ساخت و تولید شده است .
● تکنولوژی مواد
گسترش تکنولوژی جوشکاری به همراه گسترش تکنولوژی علم مدرن سبب بوجود امدن روشهای ساخت عملی برای همه کاربردهای مهندسی شده است .
● تکنولوژی کیفیت
با استفاده از مدل سازی و توسعه رویه ها و تکنولوژی تست های غیر مخرب اطمینان پیدا کنیم که جوشکاری به عنوان بخشی ازSix sigma quality باشد.
● آموزش و تعلیم
بهبود یافتن دانش اولیه افرادی که ذر صنعت جوشکاری استخدام میشوند ، در هر مرتبه ای ، انها در تصمیم گیریهلیی که سبب انتخاب بهترین تکنولوژی برای هر کاربرد می شود ، توانا می سازد .
● انرژی و محیط
کاهش مصرف انرژی تا ۵۰ درصد از طریق بهبود نرخ تولید با کاهش مقدار پیش گرم و پس گرم در فرایند و استفاده از فرایند های جوشکاری با گرمای ورودی کمتر و پرهیز از بیش از حد جوش دادن ، ممکن می باشد .
امین دوستی
http://manufacturengineers.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید