سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


نگه داری سبزیجات


نگه داری سبزیجات
● گوجه فرنگی:
گوجه فرنگی در سه مرحله ی ، سبز رسیده ، به صورتی و قرمز برداشت می شود ولی برای نگه داری ، باید گوجه فرنگی قرمز ، صاف ، یک نواخت و دارای بافت نسبتا سفت باشد تا در طی زمان نگه داری بافت (گوشت ) آن آبکی نشود .
برای تشخیص رسیده بودن گوجه فرنگی می توان با یک چاقو بافت گوجه فرنگی را برش داد در این حالت بذرها ژله ای بوده و از روی چاقو لیز می خورند .
گوجه فرنگی های سبز یا زرد رنگ ، بافت نرم و آبکی ، لکه دار ، پلاسیده ، ترک خورده و صدمه دیده ، کپک زده ، بی مزه و آردی نامرغوب هستند .
یاد آور می شود برخی از مصرف کنندگان ، گوجه فرنگی پرآب را دوست دارند .
برای نگه داری ، پس از انتخاب گوجه فرنگی با مشخصات بالا ، آن ها را در کیسه های پلی اتیلنی (نایلکس یا کیسه ی فریزر) قرار داده سپس آن را در قسمت زیرین یخچال جای دهید . گوجه فرنگی در شرایط مطلوب تا یک هفته تازه خواهد بود .
● پیاز :
پیازها به رنگ های مختلف از جمله سفید ، زرد ، صورتی و قرمز در بازار مشاهده می شوند . در بین انواع پیاز با رنگ های بالا ، پیازهای صورتی (نسبتا ) و قرمز (بیشتر ) به دلیل رطوبت کم و عطر و طعم بالا برای نگه داری مناسب هستند و پیازهای سفید و زرد به دلیل رطوبت بالا و احتمال کپک زدگی ، هم چنین عطر و طعم کم و به دلیل فرار بودن ترکیبات معطر ، برای نگه داری مناسب نیستند . برای نگه داری باید از محل خشک و خنک استفاده شود تا پیاز شروع به رویش و سبز شدن نکند . برای نگه داری پیازها بر خلاف پیازچه ها نباید از یخچال استفاده کرد . پیازها را در کیسه ی پلی اتیلن ( نایلکس یا کیسه فریزر ) که دارای چند عدد سوراخ باشد قرار داده و در محل خنک تا زمانی که نیاز دارید ، نگه داری کنید .
● قارچ:
قارچ باید سفید ، یک نواخت ، سالم و پایه ی آن به کلاهک به طور کامل چسبیده باشد . قارچ های آسیب دیده ، لکه دار ، ترک خورده ، پلاسیده و تغییر رنگ داده مرغوب نیستند . نگه داری قارچ مناسب نیست زیرا قارچ بعد از چیدن بلافاصله عطر و طعم خود را از دست می دهد ، لیکن چنان چه مجبورید آن را نگه داری کنید ، قارچ ها را در پاکت کاغذی در یخچال قرار دهید و به مدت حدود ۳ روز نگه داری کنید .
● باقلا سبز:
باقلا سبز را در یک کیسه ی پلی اتیلنی ( نایلکس یا کیسه فریزر ) گذاشته سپس در قسمت زیرین یخچال قرار دهید ، باقلا سبز برای مدت یک هفته تازه می ماند . ضمنا می توان آن را در سبدهای سوراخ دار در آشپزخانه به مدت ۳تا۴ روز نگه داری کرد .
● نخود فرنگی:
نخود فرنگی را در کیسه ی پلی اتیلنی ( کیسه فریزر یا نایلکس ) گذاشته و سپس آن را در قسمت زیرین یخچال قرار دهید . نخود فرنگی به مدت ۳ روز تازه باقی می ماند .
● لوبیا سبز:
لوبیا سبز مرغوب دارای رنگ سبز است ، رنگ زرد علامت پیری محصول است . برآمدگی قسمت دانه در نیام ، بیانگر سفتی و سختی دانه است . پژمردگی نیز از مرغوبیت محصول می کاهد . برای نگه داری لوبیا سبز ، آن ها را در کیسه های پلی اتیلنی ( نایلکس یا کیسه ی فریزر ) قرار داده و سپس در طبقات پایین نگه داری کنید در این حالت حدود ۱ هفته لوبیا سبز تازه می ماند . در صورت بالا بودن کیفیت لوبیا سبز خریداری شده ، می توان آن ها را در سبدهای سوراخ دار به مدت ۳تا۴روز در سطح آشپزخانه نگه داری کرد .
● خیار :
اکثر واریته ها وقتی طول آن ها به ۱۲تا۲۳ سانتی متر می رسد برداشت می شوند . خیار مرغوب دارای رنگ سبز تیره است و فاقد هر گونه صدمه دیدگی ، لهیدگی و گودافتادگی است . چروکیده شدن و رنگ زرد نشانه ی نامطلوب بودن است . خیار را برای نگه داری باید در لفافه های پلاستیکی ( سلوفان ) محکم پوشاند و در قسمت انتهایی یخچال قرار داد . مدت نگه داری این خیارها به صورت تازه حدود ۱هفته تازه می مانند .
● تربچه:
تربچه های مرغوب دارای برگ سبز پررنگ هستند ، برگ های آن ها آب دار و تمیز بوده و هم چنین باید از صدمه دیدگی ، لهیدگی و یا لکه دار بودن عاری باشند . برای نگه داری باید تربچه ها را در کیسه های پلی اتیلنی ( نایلکس یا کیسه ی فریزر ) در قسمت انتهایی یخچال قرار داد . در این حالت تربچه ها به مدت ۱هفته تازه می مانند .
● بادمجان:
بادمجان باید مرغوب ، یکنواخت ، صاف ، درخشنده ( چنان چه ۲بادمجان را به هم مالش دهیم صدای تیزی به گوش می رسد ) و دارای رنگ بنفش مایل به تیره است ، چروکیدگی علامت پیری محصول است . بادمجان را برای نگه داری در کیسه های پلی اتیلنی ( نایلکس یا فریزر ) در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید که در این حالت بادمجان به مدت ۲ هفته تازه خواهد بود .
مهندس مسیح انصاری دزفولی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی
منبع : دنیای تغذیه
منبع : کلوب


همچنین مشاهده کنید