جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قالیچه های شرقی قیمتی هستند از آنها مراقبت کنید


قالیچه های شرقی قیمتی هستند از آنها مراقبت کنید
قالیچه ها از اجزای تفكیك ناپذیر هر خانه ای درشرق و به خصوص كشورهای خاورمیانه و عربی هستند. آنها علاوه بر تأمین راحتی و رفاه ساكنان، وظیفه آراستن اتاقها و تلطیف فضای خانه را نیز به عهده دارند. پس چه خوب است قدر و قیمت آنها را بدانیم و در نگهداری از آنها كوشا باشیم آن هم با رعایت چند نكته ساده اما بسیار كاربردی و مفید.
در مورد قالیچه هایی كه در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار دارند، جابجا كردن موقعیت آن اهمیت به سزایی دارد. هرچند وقت یكبار قالیچه را سروته كنید تا تأثیر نور خورشید بر روی تمام قسمتهای آن به یك میزان باشد و رنگ قالیچه یكدست باشد. توجه داشته باشید اگر قالیچه به مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد، رنگ آن به شدت آسیب خواهد دید. بنابراین برای پنجره هایی كه در كنار و روبروی آنها قالیچه ای پهن كرده اید از سایه بان و یا پرده استفاده كنید.
همچنین قالیچه خود را از رطوبت و گرد و غبار حفاظت كنید. به خصوص در زمستان كه از شومینه و یا بخاری های دیواری استفاده می كنید سعی كنید محیط رطوبت نداشته باشد زیرا بخار آب با گازهای متصاعد شده از شومینه و یا بخاری تركیب شده و اسیدی شكل می دهند كه تأثیر مخرب بر پشم و در نتیجه الیاف قالیچه ها دارد. گرد و خاك زیاد نیز باعث مات و كدر شدن رنگ قالیچه می شود. مراقب گلدانهایی كه در نزدیكی قالیچه ها بر روی زمین قرار داده اید باشید زیرا ممكن است آب آنها قالیچه ها را خیس كرده و باعث پوسیدگی آنها شود.
اگر سوراخی هرچند بسیار كوچك بر روی قالیچه شما ایجاد شود بلافاصله از یك فرد ماهر و وارد بخواهید كه آن را تعمیر كند. هرگز گمان نكنید كه این سوراخ كوچك است و اهمیتی ندارد زیرا به سرعت بزرگ خواهد شد و قالیچه را از بین خواهد برد. لبه ها و گوشه های قالیچه ها از جمله نواحی بسیار آسیب پذیر به شمار می آیند اما می توان آنها را تعمیر كرد. حتی اگر قالیچه آنقدر فرسوده و آسیب دیده باشد كه شما فكر كنید دیگر اصلا به درد نخواهد خورد، یك فرد ماهر یك قالیچه كوچكتر از دل آن بیرون خواهد آورد.
دشمن اصلی قالیچه ها موریانه و حشرات موذی هستند، به خصوص در نواحی گرمسیر. قالیچه هایی كه همه روزه زیر پا و جلو چشم هستند كمتر با این خطر روبرو هستند اما این در مورد قالیچه هایی كه در نقاط دورافتاده خانه، در گوشه ها و در نقاط كم نور و در محلهایی كه كمتر در معرض آمدوشد هستند قرار دارند صادق نیست. به خصوص اگر پایه مبل بر روی این چنین قالیچه هایی قرار دارند بدانید كه خطر سوراخ شدن و خورده شدن آنها به وسیله موریانه بسیار بالاست. موریانه ها نه تنها كرك روی قالیچه را می خورند بلكه گره های آنها را هم از بین می برند. برخی از حشرات موذی نیز علاقه دارند كه در میان كرك قالیچه ها تخم ریزی كنند. بنابراین به طور مرتب سلامت قالیچه ها را كنترل كنید و هر از گاهی مثلاً دو بار در سال پشت و روی قالیچه ها را با اسپری ضد حشرات سم پاشی كنید.
اگر بتوانید زیر قالیچه های خود از تشكهای پلاستیك با كرك نخی استفاده كنید بسیار مفید خواهد بود. به این ترتیب كه قالیچه را روی این تشك كه طبیعتاً از ضخامت بسیار كمی برخوردار است پهن كنید تا هم مستقیماً به كف اتاق نچسبد و امكان تهویه برای آن باشد و هم روی سرامیك یا سنگ و پاركت نلغزد.
تمیز كردن قالیچه ها از اهمیت زیادی برخوردار است. هر چند هر روز روی آن را جاروبرقی می كشید اما حداقل هر دو روز یكبار جاروی سنتی نمدار بر روی آن بكشید تا گردو غبار آن زدوده شود و درخشندگی رنگهای آن زنده شود. همچنین هر وقت یكبار _ مثلاً هر دو سال یكبار بسته به میزان استفاده از قالیچه _ آن را بتكانید و با چوب ضربات متعددی به هر دو طرف آن وارد كنید. البته در هوای خشك.
هنگام استفاده از جارو برقی توجه داشته باشید كه از مكش پایین استفاده كنید تا جارو كركهای فرش را نكند. همچنین یك كیسه نو و تمیز در جاروبرقی بیندازید تا گردوغبار كیسه هایی كه چندین بار مورد استفاده قرار گرفته اند به قالیچه زیبا و گرانقیمت شما منتقل نشود. همچنین هرگز سعی نكنید برخلاف خواب قالیچه جاروبرقی بكشید. روی ریشه ها را نیز هرگز با مكش بالا جارو نكنید.
اگر می خواهید قالیچه خود را بشویید، هرگز خود این كار را انجام ندهید بلكه آن را به افرادی بسپارید كه از این كار اطلاع كافی دارند. استفاده از مواد شیمیایی و نیز بخار آب داغ باعث می شود چربی طبیعی الیاف پشمی از بین برود و آنها خشك و شكننده بشوند. در مورد قالیچه های ریزبافت و گرانقیمت معمولاً پاك كردن سطح كفایت می كند ونیازی نیست كه قالیچه به طور كامل در آب وارد شود.
فرورفتگی قالیچه به علت فشار سنگینی پایه های مبلمان قابل بازگشت است. كافی است محل فرورفتگی را خیس كنید و سپس روی آن یك برس نرم بكشید.
اگر می خواهید قالیچه خود را از دیوار آویزان كنید هرگز از میخ و امثالهم برای این كار استفاده نكنید زیرا این كار باعث می شود وزن قالیچه به طور غیرمساوی تقسیم شده و قسمتهایی كه سنگین تر هستند از بدنه قالیچه جدا شوند. بهترین كار آن است كه از یك میله مخصوص آویزان كردن پوستر برای این كار استفاده كنید.
اگر می خواهید برای مدتی قالیچه خود را كنار گذاشته و از آن استفاده نكنید حتماً آن را لای یك پارچه نخی و یا كیسه های مخصوص این كار بپیچید. در عین حال اطمینان حاصل كنید كه قالیچه می تواند «نفس» بكشد. می توانید كمی نفتالین در گوشه ای از یك قفسه قرار دهید و سپس قالیچه را با خیال راحت كنار آنها قرار دهید. دیگر موریانه ها سراغ آن نخواهند رفت. مراقب تهویه مناسب هوای این محل باشید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید