سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


صندوق یخ مدرن


صندوق یخ مدرن
خیلی خیلی قدیم ترها برف و یخ، جریان های سرد، چشمه ها، غارها و سرداب ها برای خنک نگه داشتن مواد غذایی به کار می رفتند. چینی ها هزار سال پیش از میلاد مسیح یخ را می شکستند و برای این منظور به کار می گرفتند. حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مصری ها و هندی ها در شب های سرد آب را در ظرف های سفالی بیرون می گذاشتند و یخ درست می کردند.
در قرن هجدهم، پیشخدمت ها در انگلستان زمستان ها یخ جمع می کردند و در اتاق یخ می گذاشتند، به این ترتیب که قطعات یخ را در پارچه پشمی می پیچیدند و در نمک می گذاشتند و تا تابستان زیر زمین نگه می داشتند. اواسط قرن هجدهم یخ طبیعی برای هردو استفاده خانگی و تجاری جمع آوری و پخش می شد. از آغاز قرن نوزدهم صندوق یخ در انگلستان استفاده می شد. صندوق های چوبی که درون آن ها یک ورق روی کشیده بودند و با مواد مختلف از جمله چوب پنبه، خاک اره یا جلبک دریایی عایق می کردند برای نگهداری قطعات یخ و سرد نگه داشتن غذاها به کار می رفت. آبی که از ذوب شدن یخ ایجاد می شد هر روز از قطره چکانی که آنجا تعبیه شده بود خارج می شد. پیشگامان صنعت یخچال یکی دکتر ویلیام کالین، اهل اسکاتلند که در قرن هجدهم روی تبخیر مایعات در خلاء کار می کرد، دیگری مایکل فارادی از لندن که در قرن نوزدهم موفق شد آمونیاک را برای ایجاد سرما مایع کند و آخری دکتر جان گوری از فلوریدا بودند که در سال ۱۸۳۴ موفق به ساخت دستگاه یخ سازی برای خنک کردن هوا برای بیماران مبتلا به تب زرد شد. امروزه سیستم تراکم خنک کننده براساس نتایج آزمایش های فارادی کار می کند. توضیح ساده برای طرز کار یخچال خانگی این است: گاز متراکم شده با جذب گرما مایع می شود و دوباره به گاز تبدیل می شود. زمستان های گرم سال ۱۸۸۹ و سال ۱۸۹۰ باعث کاهش شدیدی در منابع یخ طبیعی آمریکا شد و سبب شد مردم به استفاده از یخچال مکانیکی برای نگهداری گوشت، ماهی، شیر و لبنیات روی بیاورند. حتی تکنیک های تجاری سرد کردن در واگن های حمل و نقل راه آهن، خواربارفروشی ها و جاهای دیگر پیاده شد.
جنرال الکتریک در سال ۱۹۱۱ از اختراع یک راهب فرانسوی پرده برداری کرد. در سال ۱۹۱۵ نخستین یخچال «گاردین»، نیای فریجیدر امروزی، در حیاط رختشوی خانه ای در فورت وین سرهم شد. در سال ۱۹۲۰ بیش از ۲۰۰ مدل یخچال در بازار آمریکا عرضه شد. معمولا کمپرسور این یخچال ها با تسمه به موتوری وصل می شد که آن را در زیرزمین یا اتاق کناری گذاشته بودند. یکی از مدل هایی که در سال ۱۹۲۲ عرضه شد قفسه چوبی، کمپرسور آب سردکن، دو سینی قالب یخ و ۹ فوت گنجایش داشت و قیمتش ۷۱۴ دلار بود. در سال های میانی دهه ۱۹۲۰ بدنه استیل و قفسه های چینی عرضه شدند، با این حال تولید انبوه یخچال به بعد از جنگ جهانی دوم موکول شد. در سال های دهه ۱۹۳۰ گاز فرئون ۱۲ جایگزین دی اکسید سولفور شد که تا آن زمان متداول ترین گاز خنک کننده بود. بهبود فناوری های ساخت یخچال همچنان ادامه داشت تا در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی به تولید یخچال هایی با مصرف بهینه انرژی و نیز حذف گازهای گلخانه ای در سیستم های خنک کننده بسته انجامید.
● توصیه هایی برای خرید یخچال
خرید یخچال برای خانه یک سرمایه گذاری بلندمدت است بنابراین باید هنگام خرید تمام نکات اصلی موردنیازتان را در نظر بگیرید. توصیه های زیر چه بخواهید نخستین بار یخچال بخرید چه یخچالتان را عوض کنید به کارتان می آید.
▪ آیا محدودیت نصب دارید؟
این نخستین نکته ای است که باید به آن توجه کنید. جایی را که باید یخچال را در آن بگذارید درست اندازه بگیرید. طول و عرض و به خصوص اگر باید یخچال را زیر کابینت جا بدهید ارتفاع محل را اندازه بگیرید. جای باز و بسته کردن در و تراز کردن را هم در نظر بگیرید. ورودی خانه تا آشپزخانه را در نظر بگیرید تا بتوانید خریدهایتان را راحت در آن بگذارید. محل باید مجهز به پریز برق و لوله کشی، برای انواع یخ ساز آب سردکن دار باشد.
▪ چه نوع یخچالی برای این محل مناسب است؟
هنگام بررسی محل می توانید تصمیم بگیرید چه نوع یخچالی ترجیح می دهید یا با بقیه وسایل یا بودجه تان هماهنگ است. نصب انواع یخچال ها با هم فرق دارد. معمولا یخچال صندوقی از یخچال ایستاده با همان حجم پهن تر است. همچنین یخچال ایستاده منظره معمولی تری نسبت به مدل های توکار دارد. انواع یخچال های موجود در بازار این ها هستند: معمولی، صندوقی، توکار، زیر پیشخوانی، یخچال و فریزر دوتایی توکار حرفه ای.
▪ چه مدل یا سبکی را ترجیح می دهید؟
سبک یخچال بستگی به ترجیح یا راحتی خودتان دارد، اما به هرحال هنگام انتخاب باید محدودیت های نصب را درنظر بگیرید. یخچال تک، فریزر ندارد اما بیشترین گنجایش را به دست می دهد. اگر فریزر جداگانه دارید این سبک برایتان مناسب است. بعضی یخچال ها پایین یا بالایشان فریزر دارند که ممکن است درش یکسره یا جدا باشد. سایدبای ساید هم که یک طرفش یخچال و طرف دیگرش فریزر دارد. مدل فرانسوی دو قسمت یخچال در بالا و یک قسمت فریزر در پایین دارد.
▪ گنجایش مورد نیاز خانواده تان چقدر است؟
اگر می خواهید یخچال اصلی خانه تان را بخرید اندازه اش باید با نیاز خانواده هماهنگ باشد. اگر یخچال خیلی بزرگی بخرید که بیشتر وقت ها خالی باشد فضای آشپزخانه را بی خود اشغال و هزینه اضافی خرید و مصرف انرژی را به خانواده تحمیل کرده اید. اگر یخچال اضافی می خرید مدلی با گنجایش کمتر از ۱۱ فوت کافی است. برای خانواده چهارنفره یخچال ۱۴ فوت خوب است. یخچال ۱۸ یا ۲۲ و بالاتر برای خانواده های پرجمعیت یا بسیار پررفت وآمد مناسب است.
● ظاهر یخچال و دکور فعلی آشپزخانه
پیش از خرید باید رنگ و ظاهر یخچال را براساس دکور و سایر وسایل آشپزخانه تان انتخاب کنید. آیا می خواهید مارکش با سایر وسایلتان یکی باشد؟ اگر بچه کوچک دارید بهتر است یخچالی انتخاب کنید که راحت تر تمیز شود و اثر انگشت روی آن نماند. برای این منظور آنها که سطح ناصاف دارند بهتر از سطوح صیقلی هستند چون خراشیدگی ها را در خود پنهان می کنند.
● انتخاب مشخصات یخچال
مهمترین ویژگی یخچال بدون برفک بودن آن است. این روزها بیشتر یخچال ها بدون برفک هستند اما پیش از خرید در این باره سوال کنید تا مطمئن بشوید. سایر مشخصاتی که می توانید در نظر بگیرید این ها هستند: کنترل دما و رطوبت، برچسب انرژی با مصرف بهینه، یخ ساز و آب سردکن، در با امکان تعویض جهت، قفسه های تنظیم شدنی برای نگهداری بطری های بلند، حداقل دو کشوی مخصوص سبزی و میوه، بخش های جداشدنی در، جای گوشت، کویل پشت محفوظ، بخش سردکننده سریع، قفسه فریزر، روشنایی داخل فریزر، جای کره یا حتی تلویزیون روی در. داشتن هریک از این مشخصات خوب است اما هرچه از مدل پایه بالاتر بروید باید قیمت بیشتری هم بپردازید. بنابراین خوب فکر کنید و اگر از بخشی هرگز استفاده نمی کنید یا استفاده کمی دارید هزینه اضافی برای آن نپردازید.
نوشین دیانتی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید