جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دقایقی با گوگل و گوگلی‌ها


دقایقی با گوگل و گوگلی‌ها
دو دانشجوی دکترای دانشگاهstanford ، یعنی «لری پیج» و «سرجی برین»، گوگل را در سال ۱۹۹۸ تاسیس کردند. این شرکت خصوصی در ماه جون ۱۹۹۹ رسما با سرمایه تاسیس ۲۵ میلیون دلا‌ر معرفی شد.
بعد از آن بود که ایده‌ها و نوآوری‌های این دو جوان باعث شد اکنون شرکت گوگل به یکی از بهترین شرکت‌های اینترنتی و نرم‌افزار تبدیل شود. البته اشخاص دیگری نیز در رشد و توسعه آن سهیم هستند: دکتر «اریک ای. اشمیت» رئیس‌کل و رئیس هیئت مدیره، «لری پیج» کمک مؤسس و رئیس، در بخش محصولا‌ت، «سرگی برین» کمک مؤسس و رئیس در بخش تکنولوژی، «جورج ریس» رئیس مالی شرکت، «امید کردستانی» معاون رئیس توسعه تجاری و فروش، «وینی روسینگ» معاون رئیس در بخش مهندسی، «سیندی مک کفری» معاون رئیس در بخش ارتباطات، «جوان بردی» معاون رئیس در بخش خدمات جست‌وجو، «تیم آرمسترونگ» معاون رئیس در بخش فروش آگهی، «کریگ سیلور اشتاین» مدیر تکنولوژی.
در حال حاضر تعداد محصولا‌ت گوگل به ۱۳۱ برنامه رسیده که در دسته‌بندی‌های مختلف به کاربران عرضه شده است:
▪ Other products ۵
▪ Hardware products ۴
▪ Statistics ۳/۶
▪ Search ۳/۵
▪ Mapping ۳/۴
▪ Development ۳/۳
▪ Communication & Publishing ۳/۲
▪ Advertising ۱/۳
▪ Web products ۳
▪ Downloadable mobile products ۲/۲
▪ Online mobile products ۱/۲
▪ Mobile products ۲
▪ Desktop extensions ۱/۲
▪ Standalone applications ۱/۱
▪ Desktop products ۱
گوگل بر گرفته شده از کلمهGoogol که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که توسط «میلتون سیروتا» پسر خواهر «ادوارد کاسنر» ریاضیدان آمریکایی اختراع شده ‌است. استفاده از این کلمه در واقع نوعی شعار است و گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد و تابه‌حال نیز دیده‌ایم که با شعار خود همراهند و هدف خود را دنبال می‌کنند، به‌طوری که امروز شرکت گوگل در سال ۲۰۰۷ با ۵۰۰/۶ پرسنل در مقام اول لیست «فورچون» قرار گرفت. در این لیست نام‌های آشنایی دیده می‌شود: در این لیست، گوگل مقام اول را به خود اختصاص داده است و موقعیت شرکت‌های یاهو و مایکروسافت با اختلا‌فی قابل توجه، رده ۴۴ و ۵۰ است.
جالب است بدانید فورچون یک لیست از ۱۰۰ شرکت برتر که در محل کار اسباب آسایش و رفاه کارکنانشان را به وجود می‌آورند را منتشر کرده است و در آن میزان رشد گوگل از دیگر شرکت‌ها بیشتر بوده است.
لا‌زم است کمی با محیط کاری گوگل و گوگلی‌ها آشنا شویم، اما قبل از هر چیز خودتان را آماده کنید برای یک افسردگی کامل و برای از بین بردن آن به خود تلقین کنید که شرکت شما هم کاملا‌ مشابه و بهتر از گوگل وسایل رفاه برایتان آماده کرده و در حال حاضر از آن لذت می‌برید.!!
رشد و شکوفایی گوگل به گونه‌ای بوده است که توانسته انسان‌های روی زمین را به آسمان متصل کند و از آسمان به زمین خیره شوند، گوگل با نرم‌افزار گوگل ارث توانست خیره شدن از آسمان به زمین را به کاربران خود یاد دهد و اکنون به کاربران خود آموخته که چگونه از زمین به آسمان نگاه کنند. گوگل در نسخه جدید برنامه گوگل ارث خود قسمتی را برای مشاهده آسمان‌ها و ستارگان اختصاص داده است. گوگل در این سرویس خود از بیش از یک میلیون عکس با کیفیت شامل عکس‌های تلسکوپ فضایی هابل نیز استفاده کرده است.
برای کار با سرویس آسمان گوگل ابتدا باید نسخه جدید برنامه گوگل ارث را نصب کنید. متاسفانه کشور ایران مشمول تحریم گوگل است، و به شما اجازه دانلود این برنامه داده نمی‌شود اما شما می‌توانید از طریق لینک زیر این برنامه را دانلود کنید:
http://www.۴shared.com/file/۹۲۹۱۹۵۲۲/۱۵۲ae۲۱f/google_earth.html
بعد از نصب برنامه، باید در منوی برنامه رویswitch between sky and earth کلیک کنید تا به قسمت آسمان برنامه بروید.
▪ دفترچه یادداشت گوگلی
Google notebook یکی از محصولا‌ت گوگل است. همانطور که از اسم این محصول پیداست، این سرویس ابزاری برای ذخیره کردن آنلا‌ین اطلا‌عات است. هر کاربر اینترنتی در حین وب‌گردی روزانه صفحات متعددی را در هارد خود ذخیره می‌کند تا بعدا در فرصت مناسب بخواند و برای همیشه آنها را داشته باشد.
حالا‌، گوگل با سرویس تازه‌اش کاربران را تشویق می‌کند که به جای ذخیره کردن اطلا‌عات روی هارد سیستمشان، آنها را روی هاردهای مطمئن‌تر گوگل، ذخیره کنند.
▪ گوگل با کمک به پزشکان جان آدم‌ها را می‌خرد
دکتر «تاد میشل»، پزشک بیمارستانی در آمریکا، وقتی یک خانواده شش نفره را ویزیت می‌کرد که مبتلا‌ به تهوع و استفراغ و اسهال شده بودند، در ابتدا به چیزی جز مسمومیت غذایی ساده فکر نمی‌کرد، ولی وقتی از آنها شرح حال گرفت و متوجه شد غذایی استفاده کرده‌اند که در آن از یک نوع قارچ وحشی استفاده شده، متوجه وخامت اوضاع شد. آنها احتمال داشت نوعی قارچ خورده باشند که باعث آسیب شدید کبد و کلیه و نهایتا مرگ آنها شود. اعضای خانواده ۱۷ تا ۸۳ سال سن داشتند، در آمریکا پادزهری برای این نوع قارچ وجود نداشت و یا دست‌کم سازمان غذا و داروی آمریکاFDA آن را تائید نکرده بود.
هر ساله مسمومیت با قارچ ۴۰۰ نفر را به بیمارستان‌های کالیفرنیا می‌فرستد ولی این نخستین مورد مسمومیت قارچی بود که دکتر «تاد میشل» با آن روبرو می‌شد. با وجود وخامت اوضاع بیماران وی به معجزه در پزشکی اعتقاد داشت، نخست باید مطمئن می‌شد که آنها واقعا با قارچ مسموم شده‌اند، چند برابر شدن سطح آنزیم‌های کبدی خون در عرض چند ساعت، تشخیص را تائید کرد. مسمومیت این خانواده با قارچی به نامAmanita phalloides صورت گرفته بود.
دکتر دست به دامان گوگل و سرویس گوگل اسکولا‌ر شد و دنبال پادزهری برای این نوع قارچ گشت، تا اینکه مقاله‌ای را پیدا کرد که در آن نوشته شده بود:عصاره نوعی گیاه وحشی بیابانی می‌تواند در این نوع مسمومیت نقش محافظتی داشته باشد.
در واقع استفاده از عصاره این گیاه نوعی درمان سنتی بود و در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۷۰ انجام شده بود، تاثیر این ماده به اثبات رسیده بود. شرح ماجرای کوشش دکتر «تاد میشل» بسیار طولا‌نی است، کارها اصلا‌ آسان نبود.
ابتدا باید عصاره گیاه را به اروپا سفارش می‌داد و دشوارتر از آن باید راهی برای غلبه بر قوانین سختگیرانهFDA پیدا می‌کرد که راه ورود داروهای تائید نشده را به آمریکا می‌بست. اما این پزشک توانست بر همه این موارد غلبه کند و در نهایت باعث نجات جان اعضای خانواده شود.
حمید خانزاده
منبع : آموزش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید