چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / Wednesday, 17 January, 2018

توجه نظری و عملی به قرآن در سیره پیشوایان


توجه نظری و عملی به قرآن در سیره پیشوایان
● عظمت قرآن :
نظر به این که حقیقت قرآن ، کلام الله است و از این جهت از توحید افعالی الهی نشأت می‏ گیرد ، مقام بسیار ارجمندی دارد که در مقایسه با عترت ، گرامی ‏تر است. از این رو در وصیت معروف رسول خدا (ص) آمده :
«من در میان شما دو یادگار گران قدر را می ‏گذارم که اگر از این دو پیروی کنید ، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد و این دو قرآن و عترت من هستند که از همدیگر جدا نشوند تا در قیامت در کنار حوض کوثر نزد من آیند ، بنگرید که چگونه این دو را جانشین من خواهید کرد.»
در این تعبیر آمده : «أَحَدُهُما أَعْظَمُ مِنَ الآخَرِ ، کِتابُ اللّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ اِلَی الاَرْضِ؛ مقام یکی از این دو ، یعنی قرآن کتاب خدا ، ارجمندتر از دیگری (عترت) است که ریسمان (وحیِ) کشیده شده از آسمان به سوی زمین است.» (۱)
پیامبر (ص) این دو (قرآن و عترت) را ثِقْلین نامید. واژه ثِقْل به معنای خطیر ، عظیم و گران قدر است ، سپس قرآن به عنوان ثقل اکبر و عترت به عنوان ثقل اصغر (و به تعبیر بعضی ، قرآن به عنوان ثقل کبیر ، و عترت به عنوان ثقل صغیر) نامیده شده ‏اند.
بنابراین حقیقت قرآن از نظر مقام دردرجه بسیار بالایی بوده و معجزه جاوید پیامبر اسلام (ص) است که چیزی بلند مقام ‏تر از قرآن نداریم.
البته پیامبر (ص) در این وصیت ، به طور مکرر تذکر داد که این دو (قرآن و عترت) از هم جدا نشوند ، یعنی اگر کسی فقط قرآن را پیروی کند و بگوید «حَسْبُنا کتابُ الله ؛ قرآن برای ما کافی است» معنایش این است که قرآن را ـ برخلاف وصیت پیامبر (ص) ـ از عترت جدا نموده است ، پیامبر (ص) به قدری به موضوع عدم افتراق این دو توجّه داشت که در خطبه غدیر خُم در حضور بیش از صد هزار مسلمان ، دست علی(ع) را گرفت و بالا برد و به مردم نشان داد و فرمود : «هذا علیٌّ مَعَ القرآنِ والقرآنُ معَ علیٍّ لا یَفتَرقا حتّی یَرِدا عَلَیّ الحَوْضَ ؛ این علی (ع) با قرآن است و قرآن با علی (ع) است ، این دو از همدیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر درقیامت با هم بر من وارد گردند.» (۲)
● حقیقت احترام به قرآن :
بی ‏تردید ، احترام به قرآن با دو موضوع به دست می‏ آید :
۱) آن را بشناسیم و دستورات و احکام نورانی آن را در ابعاد مختلف شناسایی و کشف نماییم.
۲) به آن عمل نموده و دستورهایش را در زندگی فردی و اجتماعی و در همه عرصه‏ ها اجرا و پیاده کنیم.
در آیات قرآن به طور مکرّر به این دو موضوع تصریح و تأکید شده ؛ مثلاً در مورد موضوع اول (شناخت قرآن) می‏ فرماید :
«أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ؛ آیا آنها در قرآن تدبّر نمی ‏کنند ، یا بر دل هایشان قفل نهاده شده است؟» (۳)
نیز می‏ فرماید :
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًی وَرَحْمَةٌ لِّلْمُوءْمِنِینَ ؛ ای مردم ! کتابی از طرف خدا به سوی شما آمد که سراسرش اندرز و شفای دل‏های شما بوده ، و مایه هدایت و رحمت بر مؤمنان است.» (۴)
بنابراین قرآن موعظه ، یعنی نابودکننده غرورها و برطرف کننده موانع رشد و کمال انسانی و شفابخش بیماری‏ های معنوی است و موجب صفای روح و هدایت و رحمت می ‏باشد. به تعبیر دیگر : (چنان که در آیه اول سوره ابراهیم آمده) انسان را از تیرگی‏ های جهل و گناه به سوی نور علم و ایمان بکشاند. این است وصول به حقیقت قرآن.
به عنوان مثال :
به گفته فلاسفه هر چیزی چهار وجود دارد : وجود لفظی ، ذهنی ، خطّی و حقیقی.
آن چه انسان را به هدف می ‏رساند وجود حقیقی است. البته وجود های دیگر مقدمه آن هستند. اگر انسان تشنه باشد و هزاران بار واژه آب را تلفظ کند یا در دفتری بنویسد و یا هزاران لیتر آب زلال را در ذهن خود تصوّر نماید ، تشنگی او برطرف نخواهدشد ، بلکه زمانی از او رفع تشنگی می ‏شود که به سوی حقیقت آب که در لیوان قرار دارد برود و آن را بیاشامد.
در مورد قرآن نیز حقیقت آن یعنی عمل به دستور های آن. همین کارساز و نجات بخش است ، اما خواندن و نوشتن و در ذهن آوردن آیات آن ، منهای عمل به دستور های آن ، هرگز مایه شفا ، هدایت و رحمت نخواهد بود. برهمین اساس پیامبر (ص) در تفسیر آیه : «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ ؛ مؤمنان کتاب آسمانی را آن گونه که شایسته آن است ، تلاوت می ‏کنند» (۵) فرمود : «یتبعونه حقّ اتّباعه ؛ آن گونه که سزاوار پیروی است ، از قرآن پیروی می ‏کنند.» (۶)
از سوی دیگر فرمود : «ربّ تال القُرآنَ والقرآنُ یَلْعَنُهُ ؛ چه بسیارند تلاوت کنندگان قرآن ، که قرآن آنها را لعنت می‏ کند.» (۷)
● قرآن از دیدگاه روایت
امام باقر (ع) در یک تجزیه و تحلیل کوتاه درباره قاریان قرآن چنین فرمود :
«قرآن خوانان بر سه گروه ‏اند :
۱) عده ‏ای خواندن قرآن را سرمایه کسب مادّی خود قرار داده و با قرائت قرآن ، پادشاهان را بدوشند (از آنها صله بگیرند) و در برابر مردم بزرگ نمایی کنند ،
۲)برخی در خواندن قرآن ، زیبایی حروف (و تجوید آن را) رعایت کنند ، ولی حدود و مرزها و برنامه ‏های قرآن را تباه سازند که قرآن برای آنها همانند جام نگهدارنده است که هنگام تشنگی و سودجویی از آن بهره می ‏برند و هنگام سیرابی ، آن ظرف را مانند سواره به پشت سر خود می ‏افکنند [این دو گروه هرگز نجات نمی ‏یابند]
۳) گروه آخر قرآن می ‏خوانند و داروی قرآن را بر دل بیمارشان می‏ نهند و با تلاوت قرآن ، شب زنده داری کرده و نمازشان را براساس آن برپا دارند. سوگند به خدا چنین گروهی ، اهل نجاتند ، ولی این گونه افراد از کبریت احمر کمیاب ‏تر می ‏باشند.» (۸)
امام صادق (ع) فرمود :
«هنگامی که قیامت برپا شود و خداوند همه خلایق را در صحرای محشر جمع کند ، ناگاه آن‏ها شخص زیبایی را بنگرند که هرگز چهره ‏ای زیباتر از آن را ندیده ‏اند ، آن شخص به سوی آن‏ها آید ، وقتی مؤمنان آن را بنگرند ، گویند : این قرآن است و از ما است که نظیرش را ندیده ‏ایم ، آن شخص از آنها بگذرد و به شهیدان برسد ، شهیدان نیز گویند : این قرآن است ، آن شخص از شهیدان نیز بگذرد و به پیامبران مرسل برسد ، پیامبران نیز می ‏گویند : این قرآن است. از آنها نیز بگذرد ، تا به سمت راست عرش برسد و در آن جا بایستد.
آن گاه خداوند جبّار می ‏فرماید : «به عزّت و جلالم سوگند امروز گرامی بدارم آن کس که تو را در دنیا گرامی داشت و خوار کنم آن کس را که تو را خوار کرد.» (۹)
● توجّه پیشوایان به قرآن و انس با آن
پیامبر (ص) و امامان (ع) مصداق روشن و کامل عبادُ الرحمن (بندگان ممتاز خدا) هستند که خداوند در وصف آن‏ها می‏ فرماید :
«آنها کسانی هستند که هرگاه آیات پروردگارشان به آنها گوشزد شود کر و کور روی آن نمی ‏افتند.» (۱۰)
نیز آنها مصداق واقعی سخن حضرت علی (ع) هستند که در شأن قرآن فرمود : «قرآن را فراگیرید که بهترین گفته هاست ، در آن بیندیشید که بهار قلب‏ ها است و از نورش شفا بجویید که شفای دل ‏های بیمار است.» (۱۱)
بر همین اساس پیامبر (ص) و عترتش علاوه بر توجه خاص به قرآن و شناخت کامل آن ، انس ویژه‏ای با آن داشتند. سیره زندگی درخشانشان در عمل آکنده از دستورهای قرآن بود ، هرگز از قرآن ـ از نظر فکر و عمل در همه ابعاد ـ جدا نشدند ، بلکه تندیس قرآن و به عبارت روشن ‏تر ، تجلی‏ گاه قرآن و مفسّر و همدم آن بوده‏ اند از این رو به عنوان قرآن ناطق معرفی شده ‏اند.
برای درک این حقیقت به چند نمونه اشاره می‏ کنیم :
۱) رسول اکرم (ص) در خطبه شعبانیه ـ که در سال دوم هجرت و در آخرین جمعه ماه شعبان در شأن ماه رمضان در مسجد ایراد کرده ـ می ‏فرماید : «کسی که از شما یک آیه قرآن را در این ماه بخواند ، پاداشش معادل یک ختم قرآن (تلاوت قرآن از آغاز تا پایان) در ماه ‏های دیگر است.» (۱۲)
۲) امامان (ع) آن چنان با قرآن خو گرفته و با آن انس داشتند که امام سجاد (ع) فرمود :
«اگر همه موجودات و انسان‏های شرق و غرب جهان بمیرند و من تنها بمانم ، پس از آن که قرآن با من باشد ، هیچ گونه وحشتی نخواهم داشت.» (۱۳) این موضوع جلوه عینی همان سخنی است که حضرت علی (ع) فرمود :
«کسی که با تلاوت قرآن انس و الفت گرفت از جدایی دیگران به وحشت نمی ‏افتد.» (۱۴)
حضرت علی (ع) روزی به یاد یارانش ـ که اهل قرآن بودند ـ افتاد و آه جگرسوزی کشید و فرمود :
«آه بر برادرانم ، همان‏ها که قرآن را تلاوت می‏ کردند و به کار می ‏بستند.» (۱۵)
۳) وقتی که آیه جهنم (۴۳ و ۴۴ حجر) نازل شد :
«دوزخ میعادگاه شیطان و پیروانش است و دارای هفت در می ‏باشد...» پیامبر(ص) گریه شدیدی کرد ، به طوری که اصحاب از گریه او گریه افتادند. یکی ازاصحاب که می ‏دانست پیامبر (ص) با دیدار حضرت زهرا (س) شاد می ‏شود ، به خانه زهرا (س) رفت تا او را نزد پیامبر (ص) بیاورد. دید حضرت زهرا (س) مشغول آسیا کردن گندم یا جو است و (از آن جا که با قرآن مأنوس بود) این آیه (۶ قصص) را مکرر می‏ خواند : «وَمَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَی؛ آن چه در نزد خدا است بهتر و ماندگارتر است.»
سلام کرد و گریه پیامبر (ص) را به حضرت زهرا (س) خبر داد. زهرا (س) نزد پیامبر (ص) شتافت و از علت گریه پرسید ، پیامبر (ص) آیه مذکور را خواند. فاطمه (س) آن چنان تحت تأثیر قرار گرفت که با صورت بر زمین افتاد و مکرر می ‏گفت : «الوَیلُ لِمَنْ دَخَلَ النّارَ؛ وای بر کسی که وارد دوزخ گردد.» وقتی حضرت علی(ع) نیز این آیه را شنید آن چنان منقلب شد که فرمود : «ای کاش مادرم نازا بود و مرا به دنیا نمی ‏آورد تا این آیه را نمی ‏شنیدم» و در حالی که می‏ گریست می ‏گفت : «وای از دوری سفر و کمی توشه راه سفر.» (۱۶)
۴) فضّه ـ شاگرد تربیت شده حضرت زهرا (س) ـ آن چنان با قرآن انس داشت که همواره با آیات قرآن سخن می‏ گفت و مردم را به تفسیر و تأویل قرآن آشنا می ‏کرد ، چنان که ماجرای او با عبدالله مبارک و گفت‏وگوی عبدالله با او بیان گر این مطلب است و سرانجام پسران فضّه گفتند : «این بانو مادر ما است که کنیز حضرت زهرا (س) بوده و بیست سال است که به غیر از قرآن سخن نمی ‏گوید.» (۱۷)
۵) امام حسن (ع) نیز با قرآن مأنوس بود و همواره با قرآن سخن می‏ گفت. شخصی از آن حضرت پرسید در شما یک نوع تکبّر و بزرگ منشی می‏ نگرم ، فرمود : بلکه در من عزّت هست (و تو عزت مرا با تکبّر اشتباه گرفته ‏ای) و قرآن می ‏فرماید :
«و عزّت از آنِ خدا و رسول خدا و مؤمنان است.» (۱۸)
نیز روایت شده : یکی از کنیزان آن حضرت ، شاخه گلی به امام حسن (ع) اهدا کرد. حضرت، کنیز را آزاد نمود. یکی از حاضران به امام عرض کرد : به راستی به خاطر یک شاخه گل بی ‏ارزش ، کنیز را آزاد کردی ؟
آن حضرت در پاسخ فرمود : «قرآن ما را چنین تربیت کرده ، آن جا که می ‏فرماید : «هنگامی که کسی به شما تحیّت گوید پاسخ او را به طور بهتر یا همان گونه بدهید.» لذا پاسخ بهتر همان آزاد کردن او است. (۱۹)
روزی آن بزرگوار به سوی مسجد می‏رفت و زیباترین لباس هایش را پوشیده بود. شخصی خطاب به او گفت : ای پسر رسول خدا چرا زیباترین لباس خود را در نماز می ‏پوشی ؟ در جواب فرمود : خداوند زیبا است و زیبایی ‏ها را دوست دارد و در قرآن (آیه ۳۱ اعراف) می ‏فرماید : «زینت و زیبایی خود را هنگام رفتن به مسجد برگیرید.» (۲۰)
۶) امام حسین (ع) بعد از ظهر تاسوعا ، برادرش حضرت عباس (ع) را در کربلا نزد دشمن فرستاد تا به آنها چنین پیام دهد :
«امشب را به ما مهلت دهید ؛ زیرا : هُوَ یعْلمُ اَنّی اُحِبُّ الصّلاةَ لَهُ وَتِلاوَةِ کِتابِهِ؛ خداوند می ‏داند و گواه است که من نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم. امشب را به خاطر انجام نماز و تلاوت قرآن به ما مهلت دهید.» (۲۱)
آن حضرت در روز عاشورا ، این آیه قرآن را می‏ خواند : «فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ ؛ در میان مؤمنان مردانی هستند به سر عهد خود صادقانه ایستادند ، بعضی پیمان خود را به آخر بردند و بعضی در انتظار آنند ...» (۲۲)
۷) در سیره امامان دیگر نیز با کمال وضوح دیده می ‏شود که همواره به قرآن دل بسته و با آن در فکر و عمل ، انس مخصوصی داشتند ، مثلاً در مورد امام سجاد(ع) روایت شده :
هنگامی که در نماز سوره حمد را قرائت می‏ کرد به آیه «مالک یوم الدّین» که می ‏رسید آن قدر این آیه را با خضوع ویژه ‏ای تکرار می‏ کرد که نزدیک بود جانش به لب برسد و آن چنان قرآن را با صدای شیوا و دلنشین می‏ خواند که وقتی سقّاها در کنار خانه ‏اش عبور می ‏کردند ، همان جا توقف می‏کردند تا صدای دلنشینش را بشنوند. (۲۳)
امام صادق (ع) نیز با حالت ملکوتی خاصی آیات قرآن را در نماز تلاوت می ‏کرد ، به طوری که از حال عادی خارج می ‏شد.
روزی یکی از حاضران از او پرسید : این چه حالی بود که به شما دست داد ؟ فرمود : «پیوسته آیات قرآن را تکرار کردم تا این که به حالتی رسیدم که گویی آن آیات را به طور مستقیم از زبان نازل کننده ‏اش شنیده ‏ام.» (۲۴)
از انس و الفت حضرت رضا (ع) با قرآن این که هر سه روز یک بار تمام قرآن را تلاوت می‏ کرده و می ‏فرمود :
«اگر خواسته باشم که در کمتر از سه روز قرآن را ختم کنم می ‏توانم ، ولی هرگز هیچ آیه ‏ای را نخوانده ‏ام ، مگر این که در معنای آن اندیشیدم و درباره این که آیه در چه موضوع و در چه وقت نازل شده فکر کردم ، از این رو هر سه روز قرآن را می‏ خوانم ، وگرنه کمتر از سه روز، همه آن را تلاوت می‏ کردم.» (۲۵)
۸) در سیره امام هادی (ع) آمده :
یک نفر مسیحی با زنی مسلمان زنا کرد. او را نزد متوکل عباسی (دهمین خلیفه عباسی) آوردند.
متوکل خواست حدّ اسلامی را (که اعدام بود) بر او جاری کند ، ولی او هماندم مسلمان شد ، یحیی بن اکثم قاضی القضاة وقت گفت :
او با مسلمان شدنش ، شرک و گناهش را نابود کرد ، بعضی از علما گفتند : باید سه حد بر او جاری گردد ، بعضی سخن دیگر گفتند. متوکل دستور داد در ضمن نامه ‏ای این مسئله را از امام هادی (ع) بپرسند ، نامه ‏ای نوشتند وقتی که نامه به دست امام رسید ، امام در پاسخ نوشت : «باید آن قدر به او شلاّق بزنند تا در زیر شلاق بمیرد.»
وقتی جواب امام به متوکل رسید و او آن را برای علما خواند ، علما منکر شدند و از متوکل خواستند تا در ضمن نامه ‏ای علّت آن را از امام هادی (ع) بخواهد. متوکل در نامه ‏ای علت چنین حکمی را از امام خواست ، امام هادی (ع) در پاسخ نوشت :
در قرآن می ‏خوانیم : «هنگامی که آنها (فرعونیان و...) عذاب شدید ما را دیدند ، گفتند هم اکنون به خداوند یگانه ایمان آورده و به معبودهایی که همتای او می ‏شمردیم کافر شدیم ، اما هنگامی که عذاب ما را مشاهده کردند ، ایمانشان برای آنها سودی نداشت...» (۲۶) وقتی این پاسخ از سوی امام هادی (ع) به متوکل رسید ، آن را پذیرفت و دستور داد آن نصرانی زناکار را آن قدر شلاق زدند که جان سپرد. (۲۷)
آری! این بود نمونه هایی از رابطه تنگاتنگ پیشوایان اسلام با قرآن که به ما می ‏آموزد تا هرگز قرآن را مهجور قرار ندهیم ، تا مبادا در روز قیامت در پیشگاه قرآن روسیاه شده و از شفاعتش محروم گردیم.

حجة الاسلام محمد محمدی اشتهاردی
۱. صحیح ترمذی ، ج۲ ، ص۳۰۸ ؛ ذخائرالعقبی طبرانی ، ص۱۶ ؛ مستدرک حاکم ، ج۳، ص ۱۰۹
۲. المراجعات شرف الدین ، ص۲۲، به نقل از احیاء المیت سیوطی ، و اربعین الاربعین تیهانی ، طبق استخراج طبرانی
۳. سوره محمّد ، آیه۲۴
۴. سوره یونس ، آیه۵۷
۵. سوره بقره ، آیه۱۲۱
۶. تفسیر الدّرالمنثور سیوطی ، ج۱، ص۱۱۱
۷. بحار، ج۹۲، ص۱۸۴
۸. اقتباس از اصول کافی، ج۲، ص۲۷
۹. همان، ص۶۰
۱۰. فرقان ، ۷۳
۱۱. نهج البلاغه ، خطبه ۱۱۰
۱۲. عیون اخبارالرضا ، ج۲، ص۲۹۵
۱۳. اصول کافی ، ج۲، ص۶۱۰
۱۴. غرر الحکم ، باب المیم
۱۵. نهج البلاغه ، خطبه ۱۸۲
۱۶. بحار ، ج۴۳، ص۸۷
۱۷. همان ، ص۸۶ و ۸۷
۱۸. منافقون ، آیه۸ ؛ بحارالانوار ، ج۴۳، ص۳۸
۱۹. نساء ، آیه ۸۶ ؛ فصول المهمّه ابن صبّاغ مالکی ، ص ۱۳۸
۲۰. بحار ، ج۸۳ ، ص ۱۸۵
۲۱. تاریخ طبری ، ج۶، ص۳۳۷ ؛ نفس المهموم ، ص۱۱۳
۲۲. تفسیر صافی ، ذیل آیه ۲۳ احزاب
۲۳. اصول کافی ، ج۲، ص۶۰۲ و ۶۱۶
۲۶. مؤمن ، آیات ۸۴ و ۸۵
۲۷. تفسیر نورالثقلین ، ج۴ ، ص۵۳۷ و ۵۳۸
۲۴. بحار، ج۸۴، ص۲۴۸
۲۵. مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۳۶۰

منبع : سایت مناجات

مطالب مرتبط

آداب باطنی تلاوت قرآن


آداب باطنی تلاوت قرآن
قرآن به عنوان آخرین وحی الهی كه بر افضل الهی نازل شده نور هدایت ابدی برای بشریت و تجلی خداوند در كلامش بود. قرآن شاهد زنده بر نبوت رسول اكرم (ص) و گرامی ترین برهان بر حقانیت اوست، زیرا دلیلی دائمی و حجتی همگانی به شمار می آید كه تمامی ابعاد و جوانب آن نشان از دانش نامتناهی ربانی دارد و هیچ كس را یارای آن نبوده و نخواهد بود كه مانند این كتاب را از پیش خود بیاورد.
از جمله عواملی كه قرآن را در دل ها و مصاحف حفظ می كند، تلاوت و مداومت در مطالعه آن است. تلاوت قرآن نیز مانند هر عمل مستحب دیگر دارای آدابی است كه خود بر دو نوعند: ظاهری و باطنی. از این دو قسم، آداب باطنی تلاوت قرآن از اهمیت بیشتری برخوردار است كه در هنگام تلاوت قرآن بایستی مدنظر قرار گیرد. برای تلاوت قرآن ده ادب باطنی است:
۱) فهمیدن اصل كلام
۲) آگاهی به عظمت متكلم
۳) تدبر
۴) حضور قلب و ترك حدیث نفس
۵) تفهم
۶) ترك موانع فهم
۷) تخصیص
۸) تأثیر
تأثیر آن است كه قرائت كننده قرآن از آیات گوناگون كلام الهی متأثر شود و به حسب مضمون هر آیه حالت حزن و اندوه یا نشاط و شادی برایش حاصل گردد؛ چنان كه پیامبر اكرم (ص) خود از آیات الهی متأثر بود. در این صورت قلب آماده تأثیرپذیری می شود. قاری باید به تناسب معنای آیه حالتی مناسب در دل احساس كند، اگر به آیه عذاب می رسد احساس وحشت نماید و اگر به آیه مغفرت می رسد، شاداب باشد. از این رو گفته اند بنده ای كه با ایمان قرآن را بخواند، اندوهش افزون و شادی اش اندك، گریه اش فراوان و خنده اش كم، دل مشغولی اش بسیار و راحتی اش، قلیل است.
۹) ترقی
ترقی یعنی این كه تلاوت كننده قرآن به مرحله ای ارتقاء یابد كه گویا كلام را از خداوند می شنود. قرائت سه درجه دارد: پایین ترین آن این است كه قاری آن را بر خدا می خواند و خود را در برابر او می بیند. در این مرحله حال او، حالت درخواست و تضرع و گریه و زاری خواهد بود.
درجه فراتر این كه تلاوت كننده با قلب خود شهادت دهد كه پروردگار با الطافش او را مخاطب ساخته و مشمول نعمات خود قرار داده است، در این مرحله مقام قاری، مقام حیا و تعظیم و گوش دادن و فهم است.
درجه سوم این كه در كلام، متكلم و در كلمات، صفات او را ببیند و لذا به خود و قرائت خود ننگرد و همت و كوشش او تنها گوینده این كلمات باشد و اندیشه اش را متوجه او كند، گویا مستغرق در دیدار گوینده است نه به قرائت و حتی نه به نعمت و شكر منعم. امام صادق (ع) می فرماید: «والله لقد تجلی الله لخلقه فی كلامه و لكن لایبصرون» به خدا قسم، خداوند در كلام خود تجلی كرد ولی آنان نمی بینند.(۱)
۱۰) تبری
تبری آن است كه تلاوت كننده قرآن، در هنگام تلاوت از نیرو و توان و توجه خود دوری كند و با چشم خشنودی و تزكیه به خود ننگرد، هنگامی كه آیات بهشت و مدح صالحان را می خواند به خود تطبیق ندهد، بلكه برای اهل یقین و صدیقین گواهی دهد و ابراز اشتیاق نماید كه به آنان بپیوندد و زمانی كه آیه غضب و مذمت گناهكاران و مقصران می خواند به خود تطبیق دهد و در خشیت و خوف خود را مخاطب سازد و امیرالمومنان علی (ع) به همین نكته اشاره دارد در آن جا كه می فرماید: «اذا مروا بایهٔ فیها تخویف اصغوا الیها مسامع قلوبهم و ظنوا ان زفیر جهنم و شهیقها فی اصول آذانهم؛ (۲) هنگامی كه به آیه ای برمی خورند كه در آن ذكر تهدیدی است، به گوش قلب آن را می شنوند و چنین می اندیشند كه صدای آتش جهنم در گوش هایشان است.»
در پایان از خداوند منان خواهانیم كه ما را از فواید معنوی آداب باطنی قرآن برخوردار بگرداند.

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها