جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ / Friday, 20 July, 2018

توجه نظری و عملی به قرآن در سیره پیشوایان


توجه نظری و عملی به قرآن در سیره پیشوایان
● عظمت قرآن :
نظر به این که حقیقت قرآن ، کلام الله است و از این جهت از توحید افعالی الهی نشأت می‏ گیرد ، مقام بسیار ارجمندی دارد که در مقایسه با عترت ، گرامی ‏تر است. از این رو در وصیت معروف رسول خدا (ص) آمده :
«من در میان شما دو یادگار گران قدر را می ‏گذارم که اگر از این دو پیروی کنید ، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد و این دو قرآن و عترت من هستند که از همدیگر جدا نشوند تا در قیامت در کنار حوض کوثر نزد من آیند ، بنگرید که چگونه این دو را جانشین من خواهید کرد.»
در این تعبیر آمده : «أَحَدُهُما أَعْظَمُ مِنَ الآخَرِ ، کِتابُ اللّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ اِلَی الاَرْضِ؛ مقام یکی از این دو ، یعنی قرآن کتاب خدا ، ارجمندتر از دیگری (عترت) است که ریسمان (وحیِ) کشیده شده از آسمان به سوی زمین است.» (۱)
پیامبر (ص) این دو (قرآن و عترت) را ثِقْلین نامید. واژه ثِقْل به معنای خطیر ، عظیم و گران قدر است ، سپس قرآن به عنوان ثقل اکبر و عترت به عنوان ثقل اصغر (و به تعبیر بعضی ، قرآن به عنوان ثقل کبیر ، و عترت به عنوان ثقل صغیر) نامیده شده ‏اند.
بنابراین حقیقت قرآن از نظر مقام دردرجه بسیار بالایی بوده و معجزه جاوید پیامبر اسلام (ص) است که چیزی بلند مقام ‏تر از قرآن نداریم.
البته پیامبر (ص) در این وصیت ، به طور مکرر تذکر داد که این دو (قرآن و عترت) از هم جدا نشوند ، یعنی اگر کسی فقط قرآن را پیروی کند و بگوید «حَسْبُنا کتابُ الله ؛ قرآن برای ما کافی است» معنایش این است که قرآن را ـ برخلاف وصیت پیامبر (ص) ـ از عترت جدا نموده است ، پیامبر (ص) به قدری به موضوع عدم افتراق این دو توجّه داشت که در خطبه غدیر خُم در حضور بیش از صد هزار مسلمان ، دست علی(ع) را گرفت و بالا برد و به مردم نشان داد و فرمود : «هذا علیٌّ مَعَ القرآنِ والقرآنُ معَ علیٍّ لا یَفتَرقا حتّی یَرِدا عَلَیّ الحَوْضَ ؛ این علی (ع) با قرآن است و قرآن با علی (ع) است ، این دو از همدیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر درقیامت با هم بر من وارد گردند.» (۲)
● حقیقت احترام به قرآن :
بی ‏تردید ، احترام به قرآن با دو موضوع به دست می‏ آید :
۱) آن را بشناسیم و دستورات و احکام نورانی آن را در ابعاد مختلف شناسایی و کشف نماییم.
۲) به آن عمل نموده و دستورهایش را در زندگی فردی و اجتماعی و در همه عرصه‏ ها اجرا و پیاده کنیم.
در آیات قرآن به طور مکرّر به این دو موضوع تصریح و تأکید شده ؛ مثلاً در مورد موضوع اول (شناخت قرآن) می‏ فرماید :
«أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ؛ آیا آنها در قرآن تدبّر نمی ‏کنند ، یا بر دل هایشان قفل نهاده شده است؟» (۳)
نیز می‏ فرماید :
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًی وَرَحْمَةٌ لِّلْمُوءْمِنِینَ ؛ ای مردم ! کتابی از طرف خدا به سوی شما آمد که سراسرش اندرز و شفای دل‏های شما بوده ، و مایه هدایت و رحمت بر مؤمنان است.» (۴)
بنابراین قرآن موعظه ، یعنی نابودکننده غرورها و برطرف کننده موانع رشد و کمال انسانی و شفابخش بیماری‏ های معنوی است و موجب صفای روح و هدایت و رحمت می ‏باشد. به تعبیر دیگر : (چنان که در آیه اول سوره ابراهیم آمده) انسان را از تیرگی‏ های جهل و گناه به سوی نور علم و ایمان بکشاند. این است وصول به حقیقت قرآن.
به عنوان مثال :
به گفته فلاسفه هر چیزی چهار وجود دارد : وجود لفظی ، ذهنی ، خطّی و حقیقی.
آن چه انسان را به هدف می ‏رساند وجود حقیقی است. البته وجود های دیگر مقدمه آن هستند. اگر انسان تشنه باشد و هزاران بار واژه آب را تلفظ کند یا در دفتری بنویسد و یا هزاران لیتر آب زلال را در ذهن خود تصوّر نماید ، تشنگی او برطرف نخواهدشد ، بلکه زمانی از او رفع تشنگی می ‏شود که به سوی حقیقت آب که در لیوان قرار دارد برود و آن را بیاشامد.
در مورد قرآن نیز حقیقت آن یعنی عمل به دستور های آن. همین کارساز و نجات بخش است ، اما خواندن و نوشتن و در ذهن آوردن آیات آن ، منهای عمل به دستور های آن ، هرگز مایه شفا ، هدایت و رحمت نخواهد بود. برهمین اساس پیامبر (ص) در تفسیر آیه : «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ ؛ مؤمنان کتاب آسمانی را آن گونه که شایسته آن است ، تلاوت می ‏کنند» (۵) فرمود : «یتبعونه حقّ اتّباعه ؛ آن گونه که سزاوار پیروی است ، از قرآن پیروی می ‏کنند.» (۶)
از سوی دیگر فرمود : «ربّ تال القُرآنَ والقرآنُ یَلْعَنُهُ ؛ چه بسیارند تلاوت کنندگان قرآن ، که قرآن آنها را لعنت می‏ کند.» (۷)
● قرآن از دیدگاه روایت
امام باقر (ع) در یک تجزیه و تحلیل کوتاه درباره قاریان قرآن چنین فرمود :
«قرآن خوانان بر سه گروه ‏اند :
۱) عده ‏ای خواندن قرآن را سرمایه کسب مادّی خود قرار داده و با قرائت قرآن ، پادشاهان را بدوشند (از آنها صله بگیرند) و در برابر مردم بزرگ نمایی کنند ،
۲)برخی در خواندن قرآن ، زیبایی حروف (و تجوید آن را) رعایت کنند ، ولی حدود و مرزها و برنامه ‏های قرآن را تباه سازند که قرآن برای آنها همانند جام نگهدارنده است که هنگام تشنگی و سودجویی از آن بهره می ‏برند و هنگام سیرابی ، آن ظرف را مانند سواره به پشت سر خود می ‏افکنند [این دو گروه هرگز نجات نمی ‏یابند]
۳) گروه آخر قرآن می ‏خوانند و داروی قرآن را بر دل بیمارشان می‏ نهند و با تلاوت قرآن ، شب زنده داری کرده و نمازشان را براساس آن برپا دارند. سوگند به خدا چنین گروهی ، اهل نجاتند ، ولی این گونه افراد از کبریت احمر کمیاب ‏تر می ‏باشند.» (۸)
امام صادق (ع) فرمود :
«هنگامی که قیامت برپا شود و خداوند همه خلایق را در صحرای محشر جمع کند ، ناگاه آن‏ها شخص زیبایی را بنگرند که هرگز چهره ‏ای زیباتر از آن را ندیده ‏اند ، آن شخص به سوی آن‏ها آید ، وقتی مؤمنان آن را بنگرند ، گویند : این قرآن است و از ما است که نظیرش را ندیده ‏ایم ، آن شخص از آنها بگذرد و به شهیدان برسد ، شهیدان نیز گویند : این قرآن است ، آن شخص از شهیدان نیز بگذرد و به پیامبران مرسل برسد ، پیامبران نیز می ‏گویند : این قرآن است. از آنها نیز بگذرد ، تا به سمت راست عرش برسد و در آن جا بایستد.
آن گاه خداوند جبّار می ‏فرماید : «به عزّت و جلالم سوگند امروز گرامی بدارم آن کس که تو را در دنیا گرامی داشت و خوار کنم آن کس را که تو را خوار کرد.» (۹)
● توجّه پیشوایان به قرآن و انس با آن
پیامبر (ص) و امامان (ع) مصداق روشن و کامل عبادُ الرحمن (بندگان ممتاز خدا) هستند که خداوند در وصف آن‏ها می‏ فرماید :
«آنها کسانی هستند که هرگاه آیات پروردگارشان به آنها گوشزد شود کر و کور روی آن نمی ‏افتند.» (۱۰)
نیز آنها مصداق واقعی سخن حضرت علی (ع) هستند که در شأن قرآن فرمود : «قرآن را فراگیرید که بهترین گفته هاست ، در آن بیندیشید که بهار قلب‏ ها است و از نورش شفا بجویید که شفای دل ‏های بیمار است.» (۱۱)
بر همین اساس پیامبر (ص) و عترتش علاوه بر توجه خاص به قرآن و شناخت کامل آن ، انس ویژه‏ای با آن داشتند. سیره زندگی درخشانشان در عمل آکنده از دستورهای قرآن بود ، هرگز از قرآن ـ از نظر فکر و عمل در همه ابعاد ـ جدا نشدند ، بلکه تندیس قرآن و به عبارت روشن ‏تر ، تجلی‏ گاه قرآن و مفسّر و همدم آن بوده‏ اند از این رو به عنوان قرآن ناطق معرفی شده ‏اند.
برای درک این حقیقت به چند نمونه اشاره می‏ کنیم :
۱) رسول اکرم (ص) در خطبه شعبانیه ـ که در سال دوم هجرت و در آخرین جمعه ماه شعبان در شأن ماه رمضان در مسجد ایراد کرده ـ می ‏فرماید : «کسی که از شما یک آیه قرآن را در این ماه بخواند ، پاداشش معادل یک ختم قرآن (تلاوت قرآن از آغاز تا پایان) در ماه ‏های دیگر است.» (۱۲)
۲) امامان (ع) آن چنان با قرآن خو گرفته و با آن انس داشتند که امام سجاد (ع) فرمود :
«اگر همه موجودات و انسان‏های شرق و غرب جهان بمیرند و من تنها بمانم ، پس از آن که قرآن با من باشد ، هیچ گونه وحشتی نخواهم داشت.» (۱۳) این موضوع جلوه عینی همان سخنی است که حضرت علی (ع) فرمود :
«کسی که با تلاوت قرآن انس و الفت گرفت از جدایی دیگران به وحشت نمی ‏افتد.» (۱۴)
حضرت علی (ع) روزی به یاد یارانش ـ که اهل قرآن بودند ـ افتاد و آه جگرسوزی کشید و فرمود :
«آه بر برادرانم ، همان‏ها که قرآن را تلاوت می‏ کردند و به کار می ‏بستند.» (۱۵)
۳) وقتی که آیه جهنم (۴۳ و ۴۴ حجر) نازل شد :
«دوزخ میعادگاه شیطان و پیروانش است و دارای هفت در می ‏باشد...» پیامبر(ص) گریه شدیدی کرد ، به طوری که اصحاب از گریه او گریه افتادند. یکی ازاصحاب که می ‏دانست پیامبر (ص) با دیدار حضرت زهرا (س) شاد می ‏شود ، به خانه زهرا (س) رفت تا او را نزد پیامبر (ص) بیاورد. دید حضرت زهرا (س) مشغول آسیا کردن گندم یا جو است و (از آن جا که با قرآن مأنوس بود) این آیه (۶ قصص) را مکرر می‏ خواند : «وَمَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَی؛ آن چه در نزد خدا است بهتر و ماندگارتر است.»
سلام کرد و گریه پیامبر (ص) را به حضرت زهرا (س) خبر داد. زهرا (س) نزد پیامبر (ص) شتافت و از علت گریه پرسید ، پیامبر (ص) آیه مذکور را خواند. فاطمه (س) آن چنان تحت تأثیر قرار گرفت که با صورت بر زمین افتاد و مکرر می ‏گفت : «الوَیلُ لِمَنْ دَخَلَ النّارَ؛ وای بر کسی که وارد دوزخ گردد.» وقتی حضرت علی(ع) نیز این آیه را شنید آن چنان منقلب شد که فرمود : «ای کاش مادرم نازا بود و مرا به دنیا نمی ‏آورد تا این آیه را نمی ‏شنیدم» و در حالی که می‏ گریست می ‏گفت : «وای از دوری سفر و کمی توشه راه سفر.» (۱۶)
۴) فضّه ـ شاگرد تربیت شده حضرت زهرا (س) ـ آن چنان با قرآن انس داشت که همواره با آیات قرآن سخن می‏ گفت و مردم را به تفسیر و تأویل قرآن آشنا می ‏کرد ، چنان که ماجرای او با عبدالله مبارک و گفت‏وگوی عبدالله با او بیان گر این مطلب است و سرانجام پسران فضّه گفتند : «این بانو مادر ما است که کنیز حضرت زهرا (س) بوده و بیست سال است که به غیر از قرآن سخن نمی ‏گوید.» (۱۷)
۵) امام حسن (ع) نیز با قرآن مأنوس بود و همواره با قرآن سخن می‏ گفت. شخصی از آن حضرت پرسید در شما یک نوع تکبّر و بزرگ منشی می‏ نگرم ، فرمود : بلکه در من عزّت هست (و تو عزت مرا با تکبّر اشتباه گرفته ‏ای) و قرآن می ‏فرماید :
«و عزّت از آنِ خدا و رسول خدا و مؤمنان است.» (۱۸)
نیز روایت شده : یکی از کنیزان آن حضرت ، شاخه گلی به امام حسن (ع) اهدا کرد. حضرت، کنیز را آزاد نمود. یکی از حاضران به امام عرض کرد : به راستی به خاطر یک شاخه گل بی ‏ارزش ، کنیز را آزاد کردی ؟
آن حضرت در پاسخ فرمود : «قرآن ما را چنین تربیت کرده ، آن جا که می ‏فرماید : «هنگامی که کسی به شما تحیّت گوید پاسخ او را به طور بهتر یا همان گونه بدهید.» لذا پاسخ بهتر همان آزاد کردن او است. (۱۹)
روزی آن بزرگوار به سوی مسجد می‏رفت و زیباترین لباس هایش را پوشیده بود. شخصی خطاب به او گفت : ای پسر رسول خدا چرا زیباترین لباس خود را در نماز می ‏پوشی ؟ در جواب فرمود : خداوند زیبا است و زیبایی ‏ها را دوست دارد و در قرآن (آیه ۳۱ اعراف) می ‏فرماید : «زینت و زیبایی خود را هنگام رفتن به مسجد برگیرید.» (۲۰)
۶) امام حسین (ع) بعد از ظهر تاسوعا ، برادرش حضرت عباس (ع) را در کربلا نزد دشمن فرستاد تا به آنها چنین پیام دهد :
«امشب را به ما مهلت دهید ؛ زیرا : هُوَ یعْلمُ اَنّی اُحِبُّ الصّلاةَ لَهُ وَتِلاوَةِ کِتابِهِ؛ خداوند می ‏داند و گواه است که من نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم. امشب را به خاطر انجام نماز و تلاوت قرآن به ما مهلت دهید.» (۲۱)
آن حضرت در روز عاشورا ، این آیه قرآن را می‏ خواند : «فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ ؛ در میان مؤمنان مردانی هستند به سر عهد خود صادقانه ایستادند ، بعضی پیمان خود را به آخر بردند و بعضی در انتظار آنند ...» (۲۲)
۷) در سیره امامان دیگر نیز با کمال وضوح دیده می ‏شود که همواره به قرآن دل بسته و با آن در فکر و عمل ، انس مخصوصی داشتند ، مثلاً در مورد امام سجاد(ع) روایت شده :
هنگامی که در نماز سوره حمد را قرائت می‏ کرد به آیه «مالک یوم الدّین» که می ‏رسید آن قدر این آیه را با خضوع ویژه ‏ای تکرار می‏ کرد که نزدیک بود جانش به لب برسد و آن چنان قرآن را با صدای شیوا و دلنشین می‏ خواند که وقتی سقّاها در کنار خانه ‏اش عبور می ‏کردند ، همان جا توقف می‏کردند تا صدای دلنشینش را بشنوند. (۲۳)
امام صادق (ع) نیز با حالت ملکوتی خاصی آیات قرآن را در نماز تلاوت می ‏کرد ، به طوری که از حال عادی خارج می ‏شد.
روزی یکی از حاضران از او پرسید : این چه حالی بود که به شما دست داد ؟ فرمود : «پیوسته آیات قرآن را تکرار کردم تا این که به حالتی رسیدم که گویی آن آیات را به طور مستقیم از زبان نازل کننده ‏اش شنیده ‏ام.» (۲۴)
از انس و الفت حضرت رضا (ع) با قرآن این که هر سه روز یک بار تمام قرآن را تلاوت می‏ کرده و می ‏فرمود :
«اگر خواسته باشم که در کمتر از سه روز قرآن را ختم کنم می ‏توانم ، ولی هرگز هیچ آیه ‏ای را نخوانده ‏ام ، مگر این که در معنای آن اندیشیدم و درباره این که آیه در چه موضوع و در چه وقت نازل شده فکر کردم ، از این رو هر سه روز قرآن را می‏ خوانم ، وگرنه کمتر از سه روز، همه آن را تلاوت می‏ کردم.» (۲۵)
۸) در سیره امام هادی (ع) آمده :
یک نفر مسیحی با زنی مسلمان زنا کرد. او را نزد متوکل عباسی (دهمین خلیفه عباسی) آوردند.
متوکل خواست حدّ اسلامی را (که اعدام بود) بر او جاری کند ، ولی او هماندم مسلمان شد ، یحیی بن اکثم قاضی القضاة وقت گفت :
او با مسلمان شدنش ، شرک و گناهش را نابود کرد ، بعضی از علما گفتند : باید سه حد بر او جاری گردد ، بعضی سخن دیگر گفتند. متوکل دستور داد در ضمن نامه ‏ای این مسئله را از امام هادی (ع) بپرسند ، نامه ‏ای نوشتند وقتی که نامه به دست امام رسید ، امام در پاسخ نوشت : «باید آن قدر به او شلاّق بزنند تا در زیر شلاق بمیرد.»
وقتی جواب امام به متوکل رسید و او آن را برای علما خواند ، علما منکر شدند و از متوکل خواستند تا در ضمن نامه ‏ای علّت آن را از امام هادی (ع) بخواهد. متوکل در نامه ‏ای علت چنین حکمی را از امام خواست ، امام هادی (ع) در پاسخ نوشت :
در قرآن می ‏خوانیم : «هنگامی که آنها (فرعونیان و...) عذاب شدید ما را دیدند ، گفتند هم اکنون به خداوند یگانه ایمان آورده و به معبودهایی که همتای او می ‏شمردیم کافر شدیم ، اما هنگامی که عذاب ما را مشاهده کردند ، ایمانشان برای آنها سودی نداشت...» (۲۶) وقتی این پاسخ از سوی امام هادی (ع) به متوکل رسید ، آن را پذیرفت و دستور داد آن نصرانی زناکار را آن قدر شلاق زدند که جان سپرد. (۲۷)
آری! این بود نمونه هایی از رابطه تنگاتنگ پیشوایان اسلام با قرآن که به ما می ‏آموزد تا هرگز قرآن را مهجور قرار ندهیم ، تا مبادا در روز قیامت در پیشگاه قرآن روسیاه شده و از شفاعتش محروم گردیم.

حجة الاسلام محمد محمدی اشتهاردی
۱. صحیح ترمذی ، ج۲ ، ص۳۰۸ ؛ ذخائرالعقبی طبرانی ، ص۱۶ ؛ مستدرک حاکم ، ج۳، ص ۱۰۹
۲. المراجعات شرف الدین ، ص۲۲، به نقل از احیاء المیت سیوطی ، و اربعین الاربعین تیهانی ، طبق استخراج طبرانی
۳. سوره محمّد ، آیه۲۴
۴. سوره یونس ، آیه۵۷
۵. سوره بقره ، آیه۱۲۱
۶. تفسیر الدّرالمنثور سیوطی ، ج۱، ص۱۱۱
۷. بحار، ج۹۲، ص۱۸۴
۸. اقتباس از اصول کافی، ج۲، ص۲۷
۹. همان، ص۶۰
۱۰. فرقان ، ۷۳
۱۱. نهج البلاغه ، خطبه ۱۱۰
۱۲. عیون اخبارالرضا ، ج۲، ص۲۹۵
۱۳. اصول کافی ، ج۲، ص۶۱۰
۱۴. غرر الحکم ، باب المیم
۱۵. نهج البلاغه ، خطبه ۱۸۲
۱۶. بحار ، ج۴۳، ص۸۷
۱۷. همان ، ص۸۶ و ۸۷
۱۸. منافقون ، آیه۸ ؛ بحارالانوار ، ج۴۳، ص۳۸
۱۹. نساء ، آیه ۸۶ ؛ فصول المهمّه ابن صبّاغ مالکی ، ص ۱۳۸
۲۰. بحار ، ج۸۳ ، ص ۱۸۵
۲۱. تاریخ طبری ، ج۶، ص۳۳۷ ؛ نفس المهموم ، ص۱۱۳
۲۲. تفسیر صافی ، ذیل آیه ۲۳ احزاب
۲۳. اصول کافی ، ج۲، ص۶۰۲ و ۶۱۶
۲۶. مؤمن ، آیات ۸۴ و ۸۵
۲۷. تفسیر نورالثقلین ، ج۴ ، ص۵۳۷ و ۵۳۸
۲۴. بحار، ج۸۴، ص۲۴۸
۲۵. مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۳۶۰

منبع : سایت مناجات

مطالب مرتبط

کثرت گرایی و حدود آن در قرآن و کتاب مقدس

کثرت گرایی و حدود آن در قرآن و کتاب مقدس
دیگرانی را که متدین به دینی غیر از دین مایند، چگونه باید دید؟ در تورات، انجیل و قرآن چه نام‏هایی به دیگران داده شده است؟ آیا این نام‏ها مدلولات مذموم دارند یا از همدلی حکایت می‏کنند؟ فلاح دیگران چگونه دیده شده است؟ چگونه می‏توان به دیگران توجه داشت و در عین حال کاملاً خود ماند؟ این‏ها پرسش‏هایی هستند که نویسنده مقاله در پی پاسخگویی بدان‏ها است.
بورمنز بدین نکته مهم توجه داده است که کتاب دینی هر دین مخاطب خود را متدینان به آن دین می‏داند و بنابراین در آنها توجه به دیگران و مسأله تنوع و تکثر ادیان کمتر دیده می‏شود. در تورات، دوازده قبیله بنی اسرائیل مردمان برگزیده شناخته می‏شوند و از دیگران با نامی که طنین مذموم دارد، یاد می‏شود. در تاریخ یهودیت، خداوند ابتدا به وصف حسود شناخته می‏شده و بنابراین ملی گرایی دینی در بین آنان غلبه داشته است.
سپس در دوران تبعید، پیامبران بنی اسرائیل نسبت خدمت به همه مردمان تأکید داشتند و به همین دلیل در این دوران روحیه کثرت‏گرایی رواج می‏یابد و دوباره پس از آن دین یهود بر تشخص و تبرز خود تأکید می‏کند. در قرآن نیز، علی رغم آنکه پیام هدایت برای همه آمده، کسانی آن را دریافت می‏کنند و بنابراین «مسلمان» نامیده می‏شوند، یا مؤمنان و حزب خدا ؛ دیگران متهم به کفر و شرک هستند. البته مقام خاصی برای یهودیان و مسیحیان به عنوان اهل کتاب مد نظر گرفته شده است.
اما مخاطب پیام انجیل «همه آدمیان با حسن نیت» است، قطع نظر از تعلقات نژادی، فرهنگی سیاسی یا دینی‏شان. در ملکوت الهی تبعیضی نیست، اما مکانی ممتاز برای گمنامان و فروتنان وجود دارد. دیگران غالباً «همسایه» خوانده شده‏اند. خداوند پدر همه است و «به نحو یکسان خورشید را شامل نیک و بد می‏کند». مسیح گفته است:
«هر کس به مشیت الهی عمل کند، برادر، خواهر و مادر من است.» پولس نیز گفته است: «بین یهود و غیر یهود، یونانیان و بربرها، رمی‏ها و دیگران، بین عبد و آزاده و زن و مرد تفاوتی نیست و همه در مسیح یکی هستند.» فرمان اساسی این است:
«دشمنان خود را دوست بدار و برای آنان که در آزار تو می‏کوشند دعا کن. بدین ترتیب تو پسر پدرت در آسمان‏ها خواهی بود».
در تورات، فلاح به ایمان به خدای واحد و عمل به شریعت بستگی دارد. اما باید پذیرفت که در آن جا برای غیر یهودیان فلاح نیز هست. در کتاب یونس نبی به ربوبیت عمومی خداوند توجه داده شده است. در کتاب ایوب آمده است که اولیای خدا را می‏توان در میان عادلان و حکیمان ملل غیر یهود یافت. در مزامیر داوود می‏خوانیم:
«بگذار اقوام گوناگون ترا حمد گویند، جمیع اقوام تو را حمد گویند، امت‏ها شادی و ترنم کنند. زیرا تو با آنان به انصاف واقعی حکم خواهی کرد، تو آدمیان را مشمول عدل خود خواهی کرد.»
در قرآن بهشت به مؤمنان و جهنم به عاصیان نسبت به خدا و پیامبران وعده داده شده است. هر چند آیاتی مانند «ان الذین عند الله الاسلام» و «من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه» طبق نظر برخی ناسخ آیه «ان الذین آمنوا و الذین هادوا و النصاری و الصابئین من آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» است، اما بسیاری بر آنند که این آیه مؤید فلاح غیر مسلمانان، خصوصاً یهودیان، مسیحیان و صابئین است. این آیه توجیه کننده مسأله «ذمه» است که شروع تاریخی پلورالیزم دینی است.
در انجیل نیز با توجه به تعالیم مسیح، امکان فلاح غیر مؤمنانی که ایمان واقعی دارند مطرح شده است: «خداوند می‏خواهد که همه نجات یابند». در یهودیت بر هویت مستقل داشتن تأکید بسیار شده است. منع از ازدواج با غیر یهودیان یکی از نمونه‏های این گرایش اکید است.
در قرآن با برخوردهای متفاوتی مواجه هستیم: «لکم دینکم و لی دین»، و از سوی دیگر «و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلوکم... و اقتلو هم حیث ثقفتموهم و أخرجوهم من حیث أخرجوکم و الفتنه اشد من القتل». شکی نیست که این آیه در باب دشمنان اسلام است، اما آیاتی دیگر هست که معنای مشابهی را درباره اهل کتاب دربر دارد (مانند سوره ۱۰۶: ۱- ۶، ۲: ۱۹۰ - ۱۹۱، ۹: ۲۹ و ۱۳، ۵: ۸۲). این حقیقت که غیر مسلمانان نمی‏توانند وارد مکه و مدینه شوند، آیا چیزی جز ابراز و احراز هویت از راه جدا کردن خود است ؟
اما در عهد جدید داستان متفاوت است. در اینجا باب ملکوت الهی به روی همه باز است.
مسیح حتی برای شهری که وی را نپذیرفت، درخواست عذاب نکرد. از نظر او، عدالت باید از راه تطهیر دل‏های آدمیان به دست آید. ملکوت خدا توصیه می‏شود، نه تحمیل. از نظر مسیح معیار قضاوت خداوند در روز جزا آن است که شخص تا چه حد به دو فرمان عشق به خدا و عشق به همسایه عمل کرده است.
در قرآن، یهودیان و مسیحیان اهل کتاب شناخته شده‏اند و به پیامبر گفته شده که با آنان طبق شریعت‏شان رفتار کند.
از سوی دیگر «لا اکره فی الدین» و نیز «ادع الی سبیل ربک الحکمهٔ و الموعظهٔ الحسنهٔ» را داریم. این‏ها به ما کمک می‏کند تا آیه «و لو شاء الله لجعلکم امهٔ واحدهٔ ولکن لیبلوکم فی ما اتاکم فاستبقوا الخیرات الی الله مرجعکم جمیعاً فینبئکم بما کنتم فیه تختلفون» را بهتر بفهمیم. این آیه تندی برخی آیات پیشین را از بین می‏برد.
آیا اکنون تفسیری نوین از این آیات برای تنظیم روابط بین مسلمانان و دیگران قابل توصیه نیست؟ این آیه اخیر صبر را به عنوان فضیلتی برجسته به همه ما توصیه می‏کند و همه ما را به احترام به فرهنگ‏های گوناگون می‏خواند. در قرآن همچنین آمده است: «و اتبع ما یوحی الیک و اصبر حتی یحکم الله و هو خیر الحاکمین».
در بخش نتیجه‏گیری مقاله، نویسنده بیان می‏کند که تأمل عمیق‏تر و تکیه بر آیات معنوی‏تر قرآن و عهد جدید نشان می‏دهد که آنها نسبت به چشم‏اندازهای نوین باز هستند. پاسخ‏های قرآن و عهد جدید باید با توجه به زمینه تاریخی نقل آنها مورد تفسیر تازه قرار بگیرند. آیات اساسی‏ای در هر دو متن هست که می‏توانند اصول کلی ارزیابی جدیدی از روابط بین ادیان را به دست دهند که در آن پلورالیزم تضمین شود و چار چوب حرکت یک دولت مدرن که در آن همه شهروندان برخوردار از حقوق بشر هستند، تدوین گردد.

وبگردی
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج - دو چهره مشهور تلویزیون نیز از مواهب موسسه ثامن الحجج بی نصیب نبوده‌اند. مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند