پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خفاش ها فاصله ای تا سقوط ندارند


خفاش ها فاصله ای تا سقوط ندارند
زمانی که یک مربی برای هدایت تیمی انتخاب می شود اول از همه توجه به کارنامه مربیگری اش جلب می شود تا ببیند که می تواند خواسته های سران باشگاه را جلب کند یا خیر. اما کار به اینجا ختم نمی شود آنقدر رسانه ها و مطبوعات برای آمدن یا رفتن مربیان مانور می دهند تا نظرات خود را به مدیران تحمیل کنند که بعضا هم همین طور می شود. پس از انتخاب مربی تا هفته ها همه منتظر تغییر و تحولات هستند و این که او می تواند نتایج چشمگیری بگیرد. در زمانی که سکان دار یک تیم فوتبال نتواند نتایج دلخواه را کسب کند و چند باخت پیاپی دهد چاره ای برای مدیران نمی ماند به جز اخراج مربی چرا که این تنها راه ساکت کردن انتقادها و پایان دادن به فشارهای روحی روانی است.
حال رونالد کومان نیز چنین وضعیتی را داشت، مربی که نهایت تلاشش برای بهبود بخشیدن به وضعیت والنسیای اسپانیا به کار گرفت اما هرچه زد به در بسته خورد و نتوانست تیمش را از قعرنشینی نجات دهد. در آخر نیز باخت تحقیرآمیز ۵ بر ۱ به اتلتیکو بیلبائو حکم اخراج او را امضا کرد تا کومان نیز لقب مربی اخراجی بگیرد. برکناری او در حالی صورت گرفت که والنسیا فاصله ای تا منطقه سقوط ندارد و وضعیت هر روز بدتر از گذشته می شود. در این بین قهرمانی جام حذفی اسپانیا نیز نتوانست سران خفاش ها را از اخراج کومان منصرف کند چرا که به عقیده آنها او فرصت زیادی برای اثبات تجاربش داشت. این مربی هلندی که تنها بیست و چهار ساعت بعد از شکست سنگین به بیلبائو خود را بر کنار شده دید در نوامبر ۲۰۰۷ جانشین سانچس فلورس دیگر مربی اخراجی والنسیا شد که در آن زمان رتبه چهارم جدول لالیگا را در اختیار داشت طی بیست و دو بار حضور بر روی نیمکت والنسیا ۴ پیروزی، ۶ تساوی و دوازده شکست برای تیمش به ارمغان آورد تا او هم به درد سانچس فلورس مبتلا شود و این در حالی بود که اکثر شکست ها در مستایا ورزشگاه خانگی خفاش ها تجربه شد. علاوه بر کومان تمامی دستیارانش نیز از کار برکنار شدند تا سالوادور گونزالس هدایت موقت تیم را تا پایان فصل برعهده بگیرد و تنها هدفش نگه داشتن والنسیا در لیگ دسته اول اسپانیا است چرا که سقوط به دسته پایین تر یعنی افتادن در باتلاقی که اکثر بازیکنان سرشناس تیم را رها خواهند کرد و به دنبال آن بحران مالی احتمالی که والنسیا به آن دچار خواهد شد.
● کومان بی تقصیر نبود
نباید یک طرفه به قضیه نگاه کرد. شاید در ابتدا مربیگری را حرفه ای بی رحم بنامیم که به گفته اغلب مربیان همین طور هم هست اما زمانی که خود مربی هم زمینه را برای عدم موفقیتش مهیا می کند باید منتظر چنین روزهایی هم باشد. کومان پس از این که هدایت والنسیا را برعهده گرفت بسیاری از مهره های کلیدی تیم را از ترکیب بیرون گذاشت که البته از حمایت سهامداران اصلی باشگاه هم استفاده کرد که از جمله آنها باید به سانتیاگو کانیزارس دروازه بان و کاپیتان دیوید آلبلدا اشاره کرد که جایی در ترکیب این فصل نداشتند. با این حال کومان از عملکردش در مدت حضور در والنسیا ابراز رضایت می کند اما پذیرفت که شرایط می توانست جور دیگری رقم بخورد: با افتخار والنسیا را ترک می کنم چرا که می دانم به مقامی رسیده ام که همانند قهرمانی لالیگا ارزشمند است. این درست که از زمان حضورم در این تیم پخته تر شده ام و به تجاربم افزوده شده اما به آنچه که می خواستم نرسیدم.
والنسیا نیازمند تغییر است
اخراج کومان راه را برای حضور سایرین روی نیمکت والنسیا باز کرد تا آنجا که سالوادور گونزالس ورو تا پایان فصل هدایت این تیم قعرنشین را به دست بگیرد. چند روزی از ورودش به والنسیا نمی گذرد اما او ادعا کرده اگر خفاش هاخواهان پیشرفت و فرار از بحران هستند باید تغییرات اساسی در تیم حاصل شود: وقتی چنین شوکی به تیم وارد می شود نباید با دیدی منفی به آن نگاه کنیم بلکه باید بدانیم که مدیران با توجه به شرایط خاص این تصمیم را گرفته اند.
● طلب ۱۰ میلیون یورویی
کومان که خود را برکنار شده می بیند به دنبال آن است که طلب خود را از خفاش ها بگیرد به علاوه که دستیارانش نیز همین ادعا را دارند. رونالد کومان که با قراردادی سه ساله به مبلغ ۱۲ میلیون یورو به والنسیا پیوست اما حال که این قرارداد یک طرفه و از سوی باشگاه فسخ شده آنها تنها حاضر به پرداخت ۴ میلیون یورو هستند چرا که مدعی اند کومان مدت کوتاهی در والنسیا حضور داشته است. اما کومان در تلاش است تا ۱۰ میلیون یورو از باشگاه دریافت کند که این مبلغ حاوی دستمزد دستیاران وی نیز می باشد. با این حساب والنسیا باید علاوه بر مشکلات سقوط احتمالی به یک دسته پایین تر شکایت مربی سابق را نیز به تومار مشکلاتش بیفزاید.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید