سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

یوگا یعنی اتحاد


یوگا یعنی اتحاد
از درون خویش این آروزها منع کن تا کشف گردد رازها (هستی برای شما همان چیزی است که خود شما هستی، بزرگان‌زاده نمی‌شوند ساخته می‌شوند) یوگا یعنی اتحاد و یکی شدن تن و روان و یا یکی شدن انسان با کل هستی و قرار گرفتن او در جائی که می‌بایست.
یوگا هنر زندگی است، روشی برای رسیدن به تعادل و تقارن آمار نشان می‌دهد که ۸۰% از بیمارانی که به پزشکان مراجعه می‌کنند از بیماری‌های روان تنی ناشی از استرس رنج می‌برند. سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد مراکز آموزشی کاهش استرس STRESS CENTER REDUCTION را در هر شهر بلکه در هر محله توصیه می‌کند.
طبق گزارشات مکتوب در مقالات و مجلات WHO یوگا یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های کاربردی برای مقابله با استرس می‌باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که یوگا روشی است هم برای پیشگیری و هم درمان و لذا اگر در حد وسیعی به‌کار گرفته شود افزایش سطح سلامت و در نتیجه کارائی اجتماعات شهرنشین امروزی که به‌شدت درگیر بیماری و عواقب آن هستند را در پی خواهد داشت. تحقیقات علمی در مراکز معتبر دنیا نشان می‌دهد کسانی که یوگا انجام می‌دهند بعد از مدتی در مغزشان نوروهورمون‌هائی (مواد شیمیائی واسطه اعصاب) ترشح می‌شود که باعث افزایش کارائی قوه عقلانی و درک و خلاقیت آنها می‌گردد.
● یوگا به جهت کاهش استرس و افزایش تمرکز، تقویت حافظه را به دنبال خواهد داشت.
با توجه به دو مورد اخیر یوگا برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار مفید و حتی لازم به‌نظر می‌رسد.
مطالعاتی که در زمینه تأثیر یوگا در ترک اعتیاد روی معتادین به موادمخدر، الکل و سیگار انجام شده حاکی از آن است که انجام تمرینات یوگا علاوه بر افزایش میزان ترشح هورمون‌های مفیدی که آرامش، سطح ایمنی و سلامت فرد را بالا می‌برند. تغییرات بنیادی در اندیشه، نگرش، شخصیت و رفتار فرد ایجاد می‌نماید و لذا از مؤثرترین روش‌های کاربردی در این زمینه می‌باشد. در مجموع می‌توان گفت: یوگا براساس سه قانون مهم هستی یعنی نگرش سیستمیک، دیدگاه هولیستیک و قانون تکامل به شما عملاً می‌آموزد که چطور علی رقم وجود تمام مشکلاتی که نسل امروز به ناچار درگیر آن هستند، می‌توان در صلح و صفا، آرامش، تعادل و تقارن زندگی کرد و از زندگی لذت برد.
بهترین و مؤثرترین روش‌های کاربردی برای مقابله با استرس یوگا می‌باشد.
پس هم‌اکنون می‌توانیم به اینکه یوگا چه سودی برای زندگی ما دارد پی ببریم.
به گفته یکی از بزرگان یوگا:
بهترین راه جلوگیری از بیماری، زندگی کردن در شادی و سرور است. طبق تعریف، یوگا به معنای اتحاد و هماهنگی است، هماهنگی و اتحاد بین جسم و ذهن که اگر این هارمونی بین جسم و ذهن به هم بخورد بیماری ایجاد می‌شود. با تمرینات یوگای ذهنی (تکنیک‌های تنفسی، تمرکزی و...) یا یوگای بدنی (تکنیک‌های تنفسی، تمرکزی و...) یا یوگای بدنی (تکنیک‌های بدنی) می‌توانیم بر فشارها و تنش‌های موجود در جامعه غلبه کنیم و زندگی زیبا و شادابی داشته باشیم چرا که وقتی امید به زندگی افزایش می‌یابد، سیستم ایمنی بدن قوی می‌شود و انسان بر بسیاری از بیماری‌ها چیره می‌شود در نتیجه شادی و سرور واقعی آشکار می‌شود. تاریخ یوگا به‌حدود ۵۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد ولی نوشته‌ها و سندهای رسمی از ۲۵۰۰ سال قبل تا به‌حال موجود می‌باشد. یوگا یعنی اتصال و جمع شدن واژه یوگا از فعل (یوج) مشتق شده که به معنی پیوستن و مهار کردن است، یعنی مهار نفس سرکش و پیوستن به حقیقت مطلق.
چند نکته برای سلامت جویان قبل از تمرین: چنانچه لباسی برای تمرین انتخاب می‌کنید، لباسی باشد که در آن احساس راحتی کامل بکنید و لذا کاملاً گشاد و رنگ لباستان ترجیحاً سفید باشد و جنس آن از مواد شیمیائی مثل نایلون نباشد. اگر به‌صورت گروهی کار می‌کنید، جهت کمک به ایجاد محیط آرام و عاری از موارد جلب توجه که ذهن را از تمرکز باز می‌دارد لطفاً از استعمال ادکلن، عطر و اسپری خودداری کنید. حداقل تا سه ساعت قبل از انجام تمرینات یوگا هیچ گونه غذای جامدی میل نفرمائید (می‌توانید تا نیم ساعت قبل از تمرین از آب میوه و یا نوشیدنی‌های شیرین استفاده نمائید) نکته خیلی مهم: آساناهای یوگا با تمرینات ورزشی فرق اساسی دارد و آن سه، تفاوت عبارتند از: اساسی دارد آرامش، تمرکز و همراهی حرکات با تنفس در انجام تمرینات یوگا.
همیشه به‌خاطر داشته باشید که ابدا فشار اضافی به خود وارد نیاورید بلکه تا جائی وارد حرکات بشوید که احساس لذت داشته باشید و نه درد در یوگا هیچگاه مسابقه و مقایسه وجود ندارد بلکه اساس کار بر این است که هر کس برای خودش موجود واحدی است با ویژگی‌های مخصوص به خود و در مسیر اختصاصی خود قدم برمی‌دارد و لذا همیشه اول است.
ایده‌ال‌ترین حالت انجام تمرینات یوگا، انجام آن روزی دوبار هنگام طلوع و غروب آفتاب در زمان و مکان یکسان و با لباس تمرینات ثابت در محلی که دارای هوای سالم و عاری از دود و گرد و غبار است می‌باشد. لذا برای کسب نتیجه بهتر سعی کنید تا حد امکان خود را به شرایط نزدیک کنید.
هیچگاه تمرینات یوگا را با عجله و از روی اجبار انجام ندهید. انجام تمرینات یوگا به طرز صحیح به دلایل علمی همیشه باعث ایجاد طراوت و آرامش می‌شود و لذا آگاه باشید هیچگاه خود را با غیر اصولی انجام دادن تمرینات خسته نکرده و به خود صدمه نزنید.
مدت انجام تمرینات یوگا حداقل ۴۰ دقیقه در روز است و سعی کنید تمرینات را در محلی انجام دهید که هوای ملایم و تمیز داشته باشد. سعی کنید در طول تمرین چشمهایتان بسته باشد مگر در مواقعی که لازم است برای حفظ تعادل و... چشم‌ها باز باشد. می‌توانید جهت زیر انداز از یک پتوی دولا یا تشک مخصوص یوگا استفاده کنید. تمرینات را در محلی انجام دهید که دمای آن ملایم و دارای هوای کافی باشد و در جریان باد یاد گرد و غبار و دود نباشد. سعی کنید تمرینات را با روحیه معتدل و صبورانه و افکاری مثبت و امیدوار انجام دهید در حین اجرای تمرینات تنفس‌ها آهنگ طبیعی خود را داشته باشند و از حبس تنفس یا نگه داشتن دم، خودداری کنید. اگر دچار کسالت یا ناراحتی بارزی هستید قبل از اجرای تمرینات با پزشک خود مشورت کنید.
منبع : مجله دانش یوگا


همچنین مشاهده کنید