شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


بیست‌ ساله‌ها


بیست‌ ساله‌ها
نادر مشایخی همواره باعث تعجب همگان به ویژه اهل هنر و موسیقی می‌شود. شاید اکنون کم‌کار و ساکت به نظر برسد، اما واقعیت چیز دیگری است؛ او همواره ساکت است و در سکوت خود کارهای بزرگ می‌کند. شاید اگر کس دیگری جای نادر مشایخی بود و در حد و اندازه‌های او، تا حالا به رهبری ارکستر خود در وین آلمان باز می‌گشت یا به تدریس در معتبرترین دانشگاه‌های اروپا می‌پرداخت، مشایخی اما در تهران ماند تا سر کلاس‌های خود، با تمام وجود و شهامت، اشتباه‌ها و سوء‌تفاهم‌های موسیقی را برطرف کند و نسلی جوان و پویا از موزیسین‌های ایرانی را روانه جامعه کند. بسیاری از حاضران در بزرگداشت نادر مشایخی در فستیوال وین مدرن، قطعه «استخوان ایشانگو» را که او آهنگسازی کرده و توسط تعدادی از برترین نوازندگان دنیا در فستیوال اجرا شد را، تاثیر‌گذارترین قطعه موسیقایی مدرن پس از سال ۲۰۰۰ خواندند. ارکستر سمفونیک تهران تا کنون سه بار برای اجرا به سالن‌های بزرگ جهانی رفته است که هر سه بار رهبری آن را مشایخی بر عهده داشته است.
تنها اجرای ضبط شده از ارکستر سمفونیک تهران متعلق است به اجرای آن در اسنابروک که رهبری آن را نادر مشایخی بر عهده داشت و این ضبط نیز به همت او صورت گرفت که سی‌دی آن پس از پخش در بازارهای جهانی، فروش قابل توجهی داشته. اگر به درد دل‌های دانشجویان مشایخی، نوازندگان و جوانان بااستعداد عرصه موسیقی این مرز و بوم استناد کنیم، شاید به جرات بتوانیم بگوییم نادر مشایخی بزرگ‌ترین حامی جوانان در عرصه موسیقی کشور است. نادر مشایخی اکنون نیز در آن سکوت آشنای خود، دست به کاری بزرگ زده است. پس از آن کشمکش‌هایی که بر سر ارکستر سمفونیک تهران در گرفت و او را مجبور به کناره‌گیری از آن کرد، تصمیم به تشکیل ارکستری جدید گرفت. مشایخی در ماه‌های اخیر و پس از جلسات متعدد تست برای انتخاب نوازندگان، به همراه سه داور ایرانی، آلمانی و اتریشی، ارکستر جدید مجلسی تهران را به رهبری و مدیریت هنری خود و سرپرستی «امیر حسین آهویی» تشکیل داد. ارکستر جدید تهران هم اکنون تمرینات خود را آغاز کرده و قرار است برای اجرا راهی کشور اتریش شود. نادر مشایخی در این باره می‌گوید: «این اولین بار است ارکستر مجلسی جدید تهران در خارج از کشور، کنسرت اجرا می‌کند و پیش از این نیز ارکسترهای مختلف تهران با هماهنگی من در اروپا برنامه اجرا کرده‌‌اند.»
مشایخی درباره تعداد نوازندگان، طرف دعوت‌کننده و قطعه‌های اجرایی می‌گوید: «این ارکستر در حال حاضر از ۲۵ نوازنده تشکیل شده و قرار است به دعوت مرکز گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها برای اجرای برنامه در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه جاری به کشور اتریش برود. ۳ قطعه از آلبوم مشترک «آیدا نصرت» و «بابک امیر مبشر» و ۲ قطعه الکتروآکوستیک از امیرحسین آهویی یکی به نام «گذران» با شعر «فروغ فرخزاد» و دیگری با شعری از «محمد صالح علاء»، قطعات اجرایی ما را در اتریش تشکیل می‌دهند.» او همچنین درباره سبک و سیاق قطعه‌ها می‌گوید: «موسیقی نصرت و امیر مبشر، بیانگر دیدگاه جوانان به موسیقی و در واقع فیوژن است. آثار آهویی در شعر نیز رگه‌های اجتماعی دارد و در سبک به راک، الکترونیک و در کل به موسیقی مدرن نزدیک است.» «پگاه ویل» مدیر روابط بین‌الملل ارکستر جدید مجلسی تهران نیز درباره گروه نوازندگان تشکیل‌دهنده این ارکستر می‌گوید: «جوانان واقعا با استعدادی داریم که می‌توانند بالاترین قله‌های موسیقایی را فتح کنند، نوازندگان و آهنگسازان جوانی که به قطع باعث تعجب بسیار در داخل و خارج از کشور خواهند شد و ما باید مراقب این استعدادها باشیم و آنها را به جهانیان معرفی کنیم.» ویل درباره پیش‌بینی خود از اجرای ارکستر در اتریش می‌گوید: «از هم‌اکنون می‌توانم بگویم اجرای ارکستر با توجه به استقبالی که از هم اکنون در کشور اتریش صورت گرفته، بسیار درخشان خواهد بود به خصوص که قرار است قطعات کاملا متفاوتی اجرا شود و نشان‌دهنده نوع خاصی از آهنگسازان ایرانی است که این اجرا را از دیگر اجراها متمایز می‌کند.» او با اشاره به سن و سال نوازندگان افزود: «متوسط سن نوازندگان ارکستر کمتر از ۲۰ سال است.» جوان‌ترین و حرفه‌ای‌ترین ارکستر ایرانی به رهبری نادر مشایخی برای اولین بار در ایران تشکیل شده است که نشان‌دهنده اعتماد، حمایت و به کار‌گیری جوانان متخصص توسط این رهبر محترم ارکستر است.
ایلیا جزایری
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید