پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


مادرم مرا به هنر علاقه‌مند کرد


مادرم مرا به هنر علاقه‌مند کرد
▪ اولین خاطره تماشای تلویزیون در چه سال‌هایی برای شما رقم خورد؟
ـ فکر می‌کنم که کلاس نهم بودم که عمویم برای ما یک دستگاه تلویزیون خرید و ما هم از این بابت خیلی خوشحال بودیم که می‌توانیم پای برنامه‌های تلویزیونی بنشینیم.
▪ آن روزها تماشای چه برنامه‌هایی بیشتر مورد توجه‌تان بود؟
ـ زمانی که تلویزیون آمد یک شبکه بیشتر نداشت که آن هم به صورت خصوصی اداره می‌شد، مدت پخش برنامه‌های تلویزیونی خیلی کوتاه بود شاید فقط ۳ تا ۴ ساعت در شبانه‌روز بیشتر برنامه نداشت، برنامه‌هایی که در آن زمان پخش می‌شد و در خاطر من مانده است یکی برنامه تئاتر زنده بود که هر چهارشنبه شب توسط هنرمندانی چون جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی و... پخش می‌شد و جزو برنامه‌های پرطرفدار بود و... از مجریان آن زمان اجرای آقای متوجه در خاطرم است که از مجری‌های توانا در عرصه اجرای مسابقات تلویزیون، همچنین آقای محمودی که مجری برنامه‌های کودک و نوجوان بودند.
▪ آن زمان مردم چقدر وقتشان را صرف دیدن برنامه‌های تلویزیونی می‌کردند؟
ـ به‌نظرم بیشتر این رادیو بود که در میان مردم جایگاه داشت و مردم دیگر وقتشان را با شنیدن برنامه‌هایی چون صبح جمعه‌، قصه‌های ظهر جمعه که توسط آقای صبحی اجرا می‌شد، همچنین قصه‌های شب و... در مجموع برنامه‌های مفرح و سرگرم‌کننده رادیو پر می‌کردند.
▪ دیدن برنامه‌های تلویزیونی تا چه حد توانست به شما کمک کند تا حرفه پرپیچ و خم هنر را انتخاب کنید.
ـ بیشتر این مادرم بود که به ما کمک کرد تا به هنر علاقه‌مند شوم از آنجا که ایشان بسیار به هنر علاقه داشتند ما را بیشتر به دیدن فیلم‌های مخصوص کودکان، مثل جری لوئیس، نورمن ویزدام و... می‌بردند، هرازچندگاهی هم ما را به تماشای نمایش‌های جامع باربد که آقای محمدعلی جعفری و خانم شهلا ریاحی و آقای سارنگ بازی می‌کردند، می‌بردند، این‌گونه بود که کم‌کم علاقه من به حرفه هنر شکل گرفت.
▪ اولین فعالیت تلویزیونی‌تان در چه سالی برایتان ثبت شد؟
ـ سال ۱۳۴۶ بود که به عنوان مجری برنامه کودکان و نوجوانان وارد تلویزیون شدم و بعد از آن در سال ۱۳۵۲ نیز به عنوان مجری ثابت برنامه کودک و نوجوانان به فعالیت ادامه دادم.
▪ ظاهراً در حوزه برنامه‌های کودک رادیو هم حضور داشته‌اید؟
ـ بله، حدوداً ۲ سال با خانم عذرا وکیلی در رادیو برنامه‌های خردسالان و کودکان را اجرا می‌کردم. ۳ سال پیش هم به مدت ۶ ماه مجری برنامه‌ فرهنگی کودک و نوجوان خارج از کشور در شبکه جهانی جام‌جم به کارگردانی شیرین جاهد بودم.
▪ در سال ۴۶ ایستادن در جلوی دوربین برای اولین‌بار چه احساسی به شمادست داد؟
ـ خاطرم هست که وقتی برای اولین‌بار جلوی دوربین رفتم، خیلی اضطراب داشتم، بعدها در برنامه‌هایی که به‌طور زنده اجرا کردم، اضطراب بیشتری به من دست می‌داد و...
▪ و اولین‌بار که خودتان را در صفحه تلویزیون دیدید؟
ـ خیلی ناراضی بودم هنوز هم که هنوز است این احساسم تغییری نکرده است. وقتی خودم را در صفحه تلویزیون می‌بینم، به‌نظرم خودم از بهتر آن تصویری هستم که دیده می‌شوم.
▪ از همکاران آن زمانتان برای ما بگویید؟
ـ خانم‌ها تهمینه میرمیرانی، منیژه شروقی و میترا خامنه‌ای کسانی بودند که در عرصه‌ کار کودک و نوجوان عملکرد بسیار توانمند و موثری داشتند، یادشان بخیر.
▪ اولین حقوقی که از اجرای برنامه کودک دریافت کردید چقدر بود؟
ـ فکر می‌کنم حدود ۵۰ تومان بود که در سال ۱۳۴۶ به من داده شد.
▪ امروز چقدر مخاطب تلویزیون هستید؟
ـ هر چقدر وقت کنم مجموعه‌های داستانی و برنامه‌های پزشکی تلویزیون را تماشا می‌کنم.
▪ تلویزیون امروز را چطور می‌بینید؟
ـ من از دوران نوجوانی تنها دغدغه‌ام کودک و نوجوان بوده و هنوز هم معتقدم بچه‌ها باید در یک بستر کاملاً فرهنگی ـ هنری و در بهترین شرایط آموزش ببینند.
جا دارد که روی این نقطه بسیار حساس پدران و مادران و مسوولان برنامه‌ساز به خوبی و با جدیت تمام سرمایه‌گذاری کنند
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید