سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


این همه مشاجره برای چیست؟


این همه مشاجره برای چیست؟
به احتمال زیاد اخیرا با پدر ومادر خود بر سر مسائلی نظیر: طرز لباس پوشیدن، نحوه انجام تکالیف، دوستان، ساعات بازگشت به خانه، و بطورکلی همه چیز جرو بحث کرده اید.
ولی دلیل این امر چه می تواند باشد؟
اگر بشنوید که شما تنها کسی نیستید که با یکی از والدین خود مشاجره می کنید، شاید کمی احساس راحتی به شما دست دهد. اما بسیاری از افراد زمانیکه متوجه می شوند پدر و مادشان درحال مشاجره هستند، ناراحت و نگران می شوند.
کاملاً طبیعی است که والدین شما بر سر مسائل مختلف، با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند و گه گاهی با هم بحث و مشاشجره کنند. مشکل آنها می تواند بر سر مسائل مهم تر نظیر: شغل، اقتصاد خانواده، و تصمیمات مهم گروهی باشد.
البته این امکان هم وجود دارد که بر سرمسائل بسیار کم اهمیت، مثلاً برای شام چه غذایی سرو شود، یا چه زمانی باید به خانه بازگردند، بحث می کنند.
گاهی اوقات زمانیکه با هم وارد بحث می شوند، دارای قضاوت صحیحی بوده و به یکدیگر فرصت گوش کردن و حرف زدن را می دهند. اما متاسفانه اغلب اوقات زمانیکه به مشکلی برمی خورند، کارشان به نزاع می کشد.
● نزاع والدین به چه معناست؟
زمانیکه والدینتان درحال جر و بحث هستند، افکار مختلفی به ذهن شما می رسد. چرا باید بر سر هم فریاد بکشد؟ آیا این امر به آن معناست که همدیگر را دوست ندارند؟ آیا قصد دارند از هم طلاق بگیرند؟
گرفتن نتیجه های واهی از جر و بحث های خانوادگی، کار عاقلانه ای به شمار نمیرود. دراغلب موارد مشاجرات خانوادگی اجازه می دهد تا طرفین خود را تخلیه احساسی کنند.
فرض می کنیم یکی از آنها روز بدی را پشت سر گذاشته،احساس خوبی ندارد، تحت فشار شدید استرس های روزمره قرار دارد... و از این طریق خود را خالی می کند. درست شبیه به زمانیکه خود شما با آنها وارد بحث می شوید.
به هرحال آنها هم انسان هستند و درست مانند خود شما زمانیکه ناراحت می شوند، ممکن است فریاد بکشند. گریه کنند، و حرف هایی بزنند که هیچ قصد و غرضی از به زبان آوردن آنها ندارند. خیلی از افراد خونسردی خود را به راحتی در شرایط مختلف از دست می دهند. بنابر این، این بار که والدینتان شروع به مشاجره و بحث کردند تصور نکنید که حتماً باید بدترین اتفاق به وقوع بپیوندد.
● جر و بحث والدین کاملا طبیعی است
وجود احساسات، عقاید، و اهداف مختلف، در افراد متفاوت، یک امر کاملاً طبیعی قلمداد می شود. اولین گام به سوی برخورداری از یک رابطه دو طرفه و صمیمانه صحبت کردن درباره همین تفاوت هاست. تمام افراد خانواده از این حق برخوردار هستند که احساسات خود را بیان کرده، عقاید شخصی خود را ابراز کنند و حتی اختلاف نظرهای خود را نیز به زبان بیاورند.
گاهی اوقات والدین نسبت به تفاوت های موجود آنچنان سرسختی از خود نشان می دهند. که گفتگوی مسالمت آمیز آنها تبدیل به مشاجره می شود. اغلب اوقات چنین جر و بحث هایی به سرعت خاتمه پیدا می کند. آنها از یکدیگر عذر خواهی کرده، آشتی می کنند و به روال عادی زندگیشان بازمی گردند.
● چرا مشاجرات والدین بالا می گیرد؟
اما گاهی اوقات زمانیکه والدین با یکدیگر نزاع می کنند، داد و فریادها رفته رفته زیاد می شوند و اهانتها و کلمات خشن و ناگواری شنیده می شود. هر چند این امر در برخی از خانواده ها رواج دارد، اما اصلاً درست نیست. افراد نباید به خود اجازه دهند که روی ارزش فردی دیگران پـا بگذارند. شخصیت آنها را خرد کنند و هر حرفی را که به ذهنشان می رسد، بر زبان جاری سازند.
گاهی اوقات نزاع های خانوادگی از مرزهای خود خارج شده و با هل دادن طرف مقابل، پرتاب کردن اشیاء و وارد کردن ضربه به دیگری همراه می شود. حتی اگر طرفین از نظر فیزیکی نیز آسیب نبینند، باز هم مشاجره از حد طبیعی خود خارج شده تلقی میشود. دراین شرایط یکی از طرفین قصد دارد با تهدید و ارعاب، کنترل امور را بدست گیرد. چنین بحث هایی به هیچ وجه طبیعی قلمداد نمی شوند.
زمانیکه دعواهای خانوادگی فیزیکی می شود یا با تهدید همراه می گردد. هر دو طرف باید تحت آموزش قرار بگیرند. که چگونه می توانند خشم خود را کنترل کنند.
● و اما در مورد شما
گوش دادن به مشاجرات خانوادگی برای بسیاری از فرزندان دشوار است. برخی از افراد از اینکه می بینند والدینشان عصبانی و ناراحت بوده و کنترلشان را از دست داده اند، رنج می برند. مگر قرار نیست که آنها آرام، خونسرد، و افراد بالغ و کامل خانواده کوچک شما باشند؟ میزان ناراحتی شما را تعداد دفعات تکرار دعواهای آنها، شدت مشاجرات، و اینکه آیا آنها درمقابل افراد دیگر با یکدیگر نزاع می کنند، تشکیل می دهد.
این احتمال وجود دارد که درحین مشاجرات شما بیشتر نگران یکی از والدین خود بشوید، نگرانی شما کاملاً طبیعی است. به هرحال این امکان وجود دارد که یکی از طرفین خیلی بیشتر از طرف دیگر درمشاجرات آسیب ببیند. شاید هم یکی از والدین شما آنقدر عصبانی می شود که شما تصور می کنید الان است که کنترل خود را از دست داده و دست به کاری بزند که جبران آن غیر ممکن باشد (به عنوان مثال برخورد فیزیکی با طرف مقابل) با وجود این همه این فشار روحی و روانی، این احتمال وجود دارد که دل درد بگیرید و فقط دلتان بخواهد که به اتاقتان بروید و گریه کنید. زمانیکه در اطراف شما کشمکشی وجود داشته باشد، احساس یک چنین حالاتی کاملا قابل درک است.
اگر والدین درمورد شما با یکدیگر جر و بحث کنند، این امر می تواند تا حدی بیش ازسایر مسائل برای شما دردآور و ناراحت کننده باشد. اغلب افراد ممکن است دریک چنین شرایطی تصور کنند که بحث که به دلیل اشتباه آنها بوده است. باید بدانید که مشاجره والدینتان به هیچ وجه گناه شما محسوب نمی شود.
اگر دعوای خانوادگی پدر ومادر شما را به شدت نگران سازد، آن وقت خوابیدن و یا حتی مدرسه یا دانشگاه رفتن برایتان تبدیل به یک امر دشوار می شود. درچنین موقعیتی باید سعی کنید درمورد رفتارشان با یک و یا هر دوی آنها صحبت کنید. تا زمانیکه به آنها نگویید که تا چه حد ناراحت هستید، ممکن است هیچ گاه متوجه نشوند که جر و بحث های آنها می تواند چه تاثیرات منفی را بر روح شما داشته باشد.
اگر شما و یا یکی از دوستانتان درخانواده ای زندگی می کنند که اغلب دعواها از مرزهای معین، فراتر می روند، باید حتما شخصی را از خارج، درجریان امور قرار دهید. مشکل خود را با یکی از بستگان، معلم، مشاور مدرسه و یا یک فردعاقل و بالغ در میان بگذارید. این کار کمک بزرگی به شما می کند. گاهی اوقات زمان دعوا، والدین آنقدر عصبانی هستند. که هیچ چیز نمی تواند جلوی خشونت آنها را بگیرد. اما زمانیکه کسی از خارج به قضیه نگاه کند، آنگاه خیلی راحت تر می تواند به حل مشکلاتشان کمک کند.
پدر و مادرها باید یاد بگیرند که به حرفهای یکدیگر گوش کنند، و درمورد احساسات مختلف و تفاوت های موجود، بدون داد و فریاد کردن، صحبت کنند. برای رفع مشکل خود می توانند با مشاورهای خانوادگی نیز تماس حاصل کنند افراد خانواده همیشه می توانند نحوه درست برخورد با یکدیگر را آموزش ببینند. البته باید توجه داشت که این امر نیازمند قدری تلاش، زمان، تمرین و تجربه است.
● خانواده ای شاد و سالم
اگر پدر و مادر شما هر چند وقت یکبار با هم مشاجره می کنند، زیاد خودتان را ناراحت نکنید. هیچ خانواده کاملی وجود ندارد. حتی در شادترین خانواده ها هم مشکلاتی به وجود می آید و اعضای آن با یکدیگر بحث می کنند، افراد خانواده موظف هستند تا مسائلی که آزارشان می دهد را تشخیص داده و درمورد آنها با یکدیگر گفتگو کنند. خوشبختانه دراین صورت به راحتی قادرند به مصالحه و سازش دست پیدا کنند. با به کارگیری این شیوه تمام افراد احساس بهتری می کنند و زندگی آنها به حالت عادی خود بازمی گردد.
عضویت دریک خانواده به این معناست که تمام اعضای آن باید قدمی در جهت بهبود زندگی سایرین بردارند و کاری کنند که همه افراد احساس خوشبختی نسبی داشته باشند. بحث و مشاجره درهر رابطه ای اجتناب ناپذیر است:
اما با عشق، درک متقابل، و کمی تلاش تقریبا تمام مشکلات قابل حل می باشند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید