شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


جزیره نیم Nims Island


جزیره نیم Nims Island
▪ کارگردان: جنییفر فلکت، مارک لوین.
▪ فیلمنامه: جوزف کوانگ، پائولا میزور، مارک لوین، جنیفر فلکت بر اساس داستانی از وندی اُر.
▪ موسیقی: پاتریک دویل.
▪ مدیر فیلمبرداری: استورات درای برو.
▪ تدوین: استوارت لوی.
▪ طراح صحنه: بری رابیسون.
▪ بازیگران: ابیگیل برسلین[نیم روسو]، جودی فاستر[الکساندرا روور]، جرارد باتلر[جک روسو/الکس روور].
▪ ٩٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: ماجرایی، کمدی، خانوادگی.
دختر کوچکی به نام نیم بعد از ناپدید شدن مادرش در دریا، به همراه پدرش جک روسو محقق و اقیانوس شناس در یک جزیره زندگی می کند. او روزها را اغلب با پدرش، حیوانات دست آموزش مارمولکی به نام فرد، پلیکانی به نام گالیله و یک فک به اسم سلکی یا خواندن کتاب ماجراهای الکس روور می گذراند.
نیم علاقه شدیدی به الکس روور دارد و او را مردی شبیه به پدرش تصور می کند.
اما نویسنده واقعی ماجراهای خوش رنگ و لعاب الکس روور کسی نیست جز زنی به نام الکساندرا روور که بر خلاف قهرمانش حتی ار خانه نیز خارج نمی شود. الکساندرا که در صدد نوشتن مجلد تازه ای از ماجراهای روور است ایمیلی به روسو نوشته و از او می خواهد تا اطلاعاتی در زمینه آتش فشان و اقیانوس در اختیار او بگذارد.
ایمیل توسط نیم دریافت می شود، چون پدرش جک این بار به تنهایی برای یافتن نمونه های از پلانکتون ها به دریا رفته است.
توفان آغاز می شود جک به دام آن افتاده و قایقش تخریب می شود. همزمان نیم که خود را با قهرمان رویاهایش در تماس می بیند، سعی می کند تا اطلاعات لازم را برای الکساندرا تهیه کند. اما این عمل وی منجر به زخمی شدن پایش شده و نتیجه را برای الکساندرا می نویسد.
الکساندرا بعد از فهمیدن سن و موقعیت نیم، راهی نمی بیند جز اینکه برای کمک به دختر کوچک راهی آن سوی دنیا شده و به جزیره نیم برود. اما این کار اصلاً راحت نیست، چون بر خلاف تصور نیم الکس[اندرا] روور یک زن و مبتلا به ترس از هوای باز است...
● چرا باید دید؟
جنیفر فلکت و مارک لوین زن و شوهر فیلمسازی هستند که بازیگری، تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی را در کارنامه خود دارند. آشناترین تجربه این دو در فیلمنامه نویسی فیلم های مدلین و ویمبلدون است که آثاری متوسط محسوب می شوند.
لوین قبلاً یک فیلم دیگر به نام منهتن کوچک را به تنهایی کارگردانی کرده، اما جزیره نیم اولین تجربه جنیفر و اولین تجربه مشترک کارگردانی این زن و شوهر است. یک فیلم خانوادگی تقریباً جمع و جور با سرمایه ای ٣٧ میلیون دلاری که تا امروز نزدیک به همین مبلغ را در گیشه به دست آورده است.
جزیره نیم یک فیلم خانوادگی و بیشتر برای نوجوانان است تا بتوانند مرز میان تخیل و رویا را نزد خود بهتر تشخیص دهند. البته با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی و بالا رفتن سطح آموزش در کشورهای غربی چنین اتفاقی تقریباً کمتر روی می دهد.
اما برای محکم کاری و کسب درآمد حلال سوژه قابل اعتمادی است. جزیره نیم در یک نگاه داستان باورنکردنی جواهر دوران ما برای نوجوان هاست. یک فیلم صمیمی، بی ضرر و حتی کمی تا قسمتی مفید تا حیوانات و طبیعت را دوست داشته باشند و کیان خانواده را نیز محترم بشمارند.
با این حال سازندگان فیلم از ارجاعات فرامتنی مانند پارک ژوراسیک یا ایندیاناجونز و تنها در خانه غافل نیستند و با توسل به همین آشنا پنداری ها شوخی های کوچک و خانوادگی خود را تعریف می کنند. زوج سازنده فیلم واقعاً یک فیلم خانوادگی به معنی کامل کلمه ساخته اند.
همه چیز پاک، بی آلایش و مودبانه است. به همین خاطر تماشای جزیره نیم نه فقط برای نوجوان ها بلکه برای بزرگ ترهایی نیز که اسیر توهّمات یا مشکلات برآمده از دل زندگی مدرن-مثل بانو روور و بیماری هراس از فضای بازش هستند، تجربه ای پالایش دهنده است.
طعم طبیعت همان گونه که او می چشد، شاید ابتدا چغر و غریب اما بعدها دلچسب به نظر بیاید. نقطه قوت فیلم بازی ابیگیل برسلین ستاره Little Miss Sunshine و جرارد باتلر است که کوشیده در دو نقش متفاوت [یا سه نقش چون تصویر ذهنی نویسنده و نیم با هم تفاوت هایی دارند] تعادلی ظریف برقرار کند.
جودی فاستر کهنه کار نیز چیزی فراتر از اتاق امن یا نقشه پرواز نیست.
ظاهراً خود نیز پذیرفته تا برای مدتی طولانی در نقش زنان دارای مشکلات روحی یا حامی کودکان به خصوص دختر ظاهر شود!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید