سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / Tuesday, 19 February, 2019

کوشک احمد شاهی، گنجینة اسرار


کوشک احمد شاهی، گنجینة اسرار
در میان مجموعه ساختمانهای مجموعه فرهنگی ـ تاریخی کاخ نیاوران، ساختمان کوشک کوچکی قرار دارد که بدون شک مشهورترین بنای آن نیز می ‌باشد. سه ساختمان اصلی موجود در این محوطه عبارتند از: کاخ اصلی محل اقامت خانواده پهلوی دوم بودـ کاخ صاحبقرانیه قدیمی‌ترین بنای موجود در مجموعه ‌ و کوشک زیبایی که به احمد شاهی معروف شده است.
چنانچه به حافظه بازدیدکنندگان این مجموعه رجوع شود تعداد بسیار زیادی از افراد، مجموعه کاخ نیاوران را در وهله نخست با تصویر این ساختمان آجری دو طبقه به یاد می‌آورند.
کوشک واقع در مجموعه نیاوران در حالی ایام صدسالگی خود را سپری می‌کند که بدرستی تاریخ احداث و بانی مشخصی ندارد. تا به امروز هیچگونه سند قابل استنادی که به تاریخ شکل‌گیری بنا دلالت کند به دست نیامده است. نوع معماری و شیوة ساخت آن به گونه‌ای است که بیانگر تعلق این ساختمان به اواخر دورة قاجار می‌باشد.
اشاراتی وجود دارد که احمدشاه قاجار، بنایی برای یکی از زنان محبوب خود که تبار گرجی داشته است در اراضی باغ صاحبقرانیه ـ ‌ نیاوران کنونی ‌ ـ می‌سازد.
داستان به آتش کشیدن منات روسی توسط احمدشاه جهت سر ذوق آوردن این بانوی اسرارآمیز و خشم رعایا به هنگام آگاهی از این داستان که به جراید آن دوره نیز کشانده شد، بیش از آنکه از واقعیتها سخن بگوید یک داستان ژورنالیستی به نظر می‌آید.
براساس بررسی‌های صورت گرفته، احمدشاه نه همسری با تبار گرجی داشته و نه در طول دوران کوتاه پادشاهی خود قصد ساخت بنایی در این مجموعه نموده است. تنها بنایی که در دوران سلطنت وی احداث شد در اراضی فرح‌آباد بوده است.
در دهة نخست از دوران سلطنت پهلوی اول، مجموعه نیاوران چندان مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه به دستور رضا شاه، کاخ صاحبقرانیه تعمیرات اساسی شد که به نظر می‌آید ساختمان کوشک نیز از این فرآیند بی‌بهره نماند و تغییراتی در فضای داخلی آن رخ داد.
این تغییرات چنان هنرمندانه و با ظرافت انجام شده است که سؤالات بسیار زیادی را در ارتباط با شکل اولیة بنا بدون پاسخ می‌گذارند.
نحوة دسترسی به طبقة اول بنا از جمله این پرسشها است. در اواخر دهه بیست که کاخ صاحبقرانیه برای برگزاری مراسم ازدواج محمدرضا ـ ولیعهد پهلوی اول ‌ـ و فوزیه آماده شد. کوشک نیز جهت استقرار کوتاه مدت آنان در نظر گرفته شد. اگر چه تا به امروز مشخص نیست که این بنا به این منظور مورد استفاده قرار گرفته باشد. پس از این تاریخ، ساختمان کوشک به تناوب گاه متروک و زمانی نیز محل اقامت پرسنل نظامی رده بالای مستقر در مجموعه بوده است.
در اوایل سالهای دهة چهل، محمدرضا پهلوی تصمیم به ساخت کاخ نیاوران جهت اقامت خود و خانواده‌اش گرفت و بنابر برخی گزارشهای شفاهی، کوشک نیز به ‌عنوان دفتری اداری وی آماده شد. در پی ساخت کاخ اصلی ساختمان کوشک نیز بازسازی اساسیشد.
از میانة دهة چهل تا سالهای آغازین دهة پنجاه و پس از آن ‌تا زمان وقوع انقلاب اسلامی ‌این ساختمان به‌عنوان محل اقامت رضا پهلوی و محل برگزاری مهمانی‌های خانوادگی استفاده شد. در این زمان بود که دکوراسیون داخلی بنا توسط طراحان فرانسوی کاخ صاحبقرانیه تغییر نمود.
تا ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی بنای کوشک به‌عنوان انبار دربسته‌ای ماند و از آن تاریخ تا سال ۱۳۷۶ که مجدداً تعمیراتی در این ساختمان انجام شد کمتر کسی به داخل این بنا راه یافت. با بازگشایی این بنا تحت عنوان کوشک احمدشاهی و محل اقامت رضا پهلوی دوران جدید حیات آن آغاز شد.
این ساختمان کوچک که طی حیات کوتاه مدت خود شاهد ساکنان متفاوتی بوده است، امروز پذیرای بازدیدکنندگان عام و خاص می‌باشد. اما هنوز سؤالات بسیاری پیرامون آن باقی است؛ دلیل اطلاق احمدشاهی به این کوشک چه بوده است؟ آیا این تلقی عوام طی دوران آغازین سلسله پهلوی بوده که از هر آنچه به دوره قاجار تعلق داشته بنام احمدشاهی یاد می‌کرده‌اند؟
آیا این بنا بخشی از املاک سلطنتی بوده یا در دوران پهلوی اول به‌عنوان بخشی از اراضی مجاور املاک سلطنتی به آن الحاق شده است؟ اگر ساکنان این بنا از خانواده سلطنتی بوده‌اند، چرا هیچ اشاره‌ای در متون و اسناد از این بنا و وقایع جاری آن یافت نشده است؟ ابهام ‌های موجود در مورد این بنا به حدی است که حتی تاریخ نزدیک را نیز در بر می‌گیرد.
شتاب در ساماندهی و ثبت اموال کاخهای سلطنتی نیز منجر به آشفتگی شد و که آرایش داخلی آن را برهم ریخت. اینگونه است که امروز به ‌ جز یک یا دو فضای داخلی کوشک، مبلمان و دکوراسیون آن تغییر یافته و نامشخص است.
این کوشک زیبا و اسرارآمیز در حال حاضر دوران دیگری از حیات خود را به‌عنوان موزه‌ای کوچک آغاز کرده است. موزه‌ای که امید می‌رود با همراهی بازدیدکنندگان به زودی نمایشگر تاریخچه پنهان آن باشد.


منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی باغ ایرانی

مطالب مرتبط

کاخ هشت‏ بهشت‏

کاخ هشت‏ بهشت‏
عمارت تاریخی «هشت‏ بهشت» نمونه‏ ای از كاخهای محل سكونت آخرین سلاطین دوره صفویه است كه در دوره شاه سلیمان در سال ۱۰۸۰ هجری بنا شده است. كاشی‌ كاری هایی‌ كه‌ انواع‌ حیوانات‌ پرنده‌، درنده‌ و خزنده‌ برروی‌ آن‌ نقش‌ بسته‌، از آثار این‌ كاخ‌ بشمار می‌آیند . از باغ وسیع «هشت ‏بهشت» مقدار زیادی باقی نمانده ولی قصر تاریخی آن هنوز اثر ارزنده و جالبی است كه پس از انقلاب پاركی در اطراف آن ساخته شده است.
این كاخ كه در هنگام سلطنت شاه سلیمان صفوی بنا شده از بهترین كاخهائی است كه در روزگار صفویه ساخته شده و چون كیفیت ساختمان و وضع بنا در اثر مسرور زمان تغییر كرده ناچار برای امكان بیان وضع آن در زمان های مختلف باید نوشته‏ های كسانی را كه در زمان های گوناگون كاخ را مشاهده و از وضع آن آگاهی كامل داشته‏ اند از نظر اهل تحقیق گذرانید.
از كسانی كه مكرر در این كاخ رفته و به اوضاع آن آشنائی كامل حاصل كرده و شاردن فرانسوی است كه در سفرنامه خود بطور مشبع شرح اوضاع كاخ را نوشته است و قسمتی از ترجمه نوشته او را ذیلا مینویسیم.
من قول داده ‏ام كه در طی توصیف باغهای اطراف خیابان زیبای اصفهان شرح یكی از تالارهای یكی از باغها را بنام باغ بلبل بدهم ای تالار را عمارت هشت بهشت می نمامند. تمام سقف های آن موزائیك بسیار عالی است دیوارها و جرزها دو طبقه و دالانها و غلام گردشهائی در اطراف آنها است. در این دالان ها صدها مكان است كه دلكشترین و فرح انگیزترین نقاط دنیا محسوب میگردد و هر یك بوسیله منفذی كه بدان نور میتابد روشن میشود این روشنائی متناسب با تفریحاتی است كه این مکان ویژه آنها ساخته شده است.
هیچ یك از این نقاط از حیث شكل و ساختمان و تزیینات به دیگری شبیه نیست در هر جائی چیز تازه و گوناگون است چنانكه در بعضی از بخاری های متنوع و در برخی حوض‏ ها و فواره‏ ها است كه از لوله هائی كه در داخل دیوارها میباشد آب می گردند این تالار عجیب در حقیقت لابیرنتی است زیرا انسان در قسمت فوقانی هر جا كم میشود و پله‏ ها چنان مخفی است كه بآسانی پیدا نمیشوند. قسمت پایین تا ده پا از سطح زمین از سنگ یشم و نرده‏ها از چوب زرنگار، و قاب‏ها چهارچوبها از نقره و جامها از بلور و آلتها از شیشه‏ های رنگارنگ ظریف ساخته شده است.
اما راجع به تزیینات نمی توان این اندازه شكوه و عظمت دلربائی فریبندگی را كه در هم آمیخته است تصور كرد. میان کاشی های این بنا تصاویر برهنه و فرح‏انگیز بسیار زیبا وجود دارد و در همه جا آئینه‏ های بلورین و در دیوارها بكار رفته است در این تالار اطاق های آئینه كاری كاملی است كه اثاثه هر اطاق از باشكوه ترین و شهوت انگیرترین نوع خود در دنیا است. اطاق های كوچكی نیز در آنجا میباشد كه فقط گنجایش یك رختخواب دارد. در خاور زمین رختخواب پرده نداشته و روی زمین پهن می شود. یك رختخواب جالب توجهی دیدم كه فقط لحاف آن دو هزار اكو می ارزید كه برای گرمی و سبكی از پوست سمور تهیه شده بود. بمن گفتند شاه تشك های بسیاری از همین جنس دارد من یك كتاب از تزیینات و تصاویر و اشكال و مینیاتورها و ظروف و كتیبه‏ های این تلار تصنیف خواهم كرد در برخی از این كتیبه‏ های شامل افكار لطیف عاشقانه و برخی قطعات اخلاقی است. چند قطعه زیر نمونه‏ای از آنها است كه در دفتر خود ثبت كرده‏ ام.
بالای گلدانی چنین نوشته شده است: گل لاله نماینده راز درون من است من چهره آتشین و دلی سوخته دارم. هر چه زیبائی گردنی افراشته داشته باشد همواره پای در گل است. دل من صدها باربچپ و راست بدون اینكه بكسی تعلق یابد منحرف شد تا تو را دید و بتو پیوست من بیش از این تاب درد هجر تو را ندارم و نمیتوانم آنجا كه تو نیستی مسكن گزینم. تو مردمك چشك منی. تو را گم كرده ‏ام نمیدانم بچه نظر افكنم. كاری جز مردن نتوانم.
پادشه پاسبان درویش است گر چه نعمت بفر دولت اوست
گوسفند از برای چوپان نیست بلكه چوپان برای خدمت اواست
زیر پایت گربدانی حال مور همچو حال تواست زیر پای پیل
روی یك پیش بخاری عبارت زیر را انگاشته ‏اند.
زمستان نترسید زیرا فقط سردی و سلامت است.
نمیتوانم از بیان این نكته خودداری كنم كه بهنگام گردش در این محل كه مخصوصی لذت و حظ و عشق ساخته شده است و در حال عبور از اطاق ها و شاه نشین‏ ها آدم چنان تحت تاثیر قرار می گیرد كه بگاه بیرون شدن از خود بیخود میگردد بدون تردید هوای این تالار اثر مهمی در این حالت عاشقانه كه به انسان دست می‏دهد دارد. اگر چه این بنا چندان با دوام و استوار نیست ولی فرح انگیرتر از مجللترین كاخهای ممالك اروپائی است.
گوست سیاحی كه در زمان فتحعلی شاه قاجار بایران آمده و اصفهان را دیده درباره این كاخ چنین نوشته است:
این عمارت در وسط باغ باندازه متر از سطح زمین بلندتر و ۳۵ متر طول ۲۶/۲۵ متر عرض دارد اطاق های این عمارت تمامی منقش و گچبری و درهایش خاتم سازی و زیبا میباشد. تالار وسط گنبدی شكل است كه از یك نوه پنجره ساختمان گردیده در گنبد آن هشت پنجره بطور مساوی باطراف قرار دارد كه از چوب ساخته‏ اند و در وسط این تالار حوضی هشت ضلعی بقطر ۸۳ سانتیمتر از مرمر عالی ساخته شده و به حوض مروارید معروف است و طوری حجاری شده كه وقتی آب از سوراخهایش خارج میشود چون دانه مروارید میباشد پلكان های این عمارت طوری بنا شده كه از هر طرف بعمارت فوقانی و تحتانی عبور و مرور میشود، دارای غلام گردش‏ها و بالاخانه‏ های زیادی است درختان كهن و چنارهای مرتبی دارد و قسمتی از آب جوی شاه از برابر عمارت بالائی داخل این باغ می شود.
در زمانی كه در اصفهان بودم فتحعلی شاه در این عمارت می‏نشست و تماشای رقاصه هائی كه میرقصیدند مینمود در و ودیوارها، ازاره ‏ها، هلالیها، گنبدها و بالاخره تمام این عمارت سرتاپای از طلا تزیین یافته و اشكال و تصاویر گوناگون پرندگان و گلها و غیره بر طیبائی قضر افزوده است دارای تابلوهای منقش و زیبا است كه جلب توجه مینماید.
میرزا علیخان نائینی روزنامه نوس عصرناصرالدین شاه قاجار كه از طرف دربار وقت ماموریت یافته بود نسبت باوضاع جغرافیایی و تاریخی ایران مطالبی تهیه كند و نسبت به قسمتی از كشور موفق شد و مطالبی در دو جلد بزرگ تهیه كرد كه آن دو جلد را در كتابخانه وزارت دارائی مطالعه كردم راجع بكاخ هشت بهشت در سال ۱۳۰۰ ه.ق چنین گزارش داده است:
باغ هشت بهشت و عمارت تحتانی و فوقانی قصر میان و وسعت دستگاه آن از حد توصیف بیرون است غیر از ایوان های عالی وارسی های یكصد و پنجاه و یكزوج درب اطاق تنها در بالا و پائین دارد. از معماران معتبر شنیده شده كه طرح آنرا در طرز عمارت كرامت كرده‏ اند چنانچه نقشه این قصر را بكشند و در جای دیگر بخواهند مثل آن بنا كننده مشكل كه بتوانند از عهده برآیند. باغ مزبور باغی است بسیار بزرگ خیابان های عریض و قطعه بندی های وسیع در آن است دیوار یك طول باغ باقدری از دیوار چهارباغ شاه مشترك دو نهر بزرگ از چهارباغ عرضاً این باغ را تقاطع میكند یكی مقابل قصر موصوع وسط وارد دو دریاچه بزرگ می‏شود. كه بعرض باغ در دو طرف عمارت متقابل یكدیگر است و دو حوض بزرگ هم در دو سمت دیگر عمارت است و دوره عمارت نیز جوی سنگی آب نماها قرار داده‏اند كه اب دائماً از اینها جاری است.
مقابل این دریاچه و قصر سردری است عالی و دو رو كه یك روش مشرف بچهار باغ و حوض بزرگ پای آن ورودی دیگرش منظر قصر وسط باغ است سر در مزبور نیز وصف زیاد دارد نهر دیگر هم مقابل و هم عرض نهر بفاصله زیاد باز از چهارباغ میاید و بعرض باغ جاری است و بهمین قانون سردری دارد عالی مشتمل بر تالار بزرگ مشرف بر باغ جاری است. بهمین قانون سردری دارد عالی مشتمل بر تالار بزرگ مشرف بر باغ و عمارات عقبش منظر چهارباغ و اینجاست كه سالها است تلگرفخانمه شده در این باغ حیاط دیگر هم هست وسیع صاحب اطاق ها وارسیهای مرغوب آشپژخانه و طویله و غیره معروف به نارنجستان هشت بهشت است.
موضوع قابل توجه این كه گزارش میرزاعلیخان نائینی روزنامه نگار ناصرالدین شاه و شرحی را كه میرزاحسین خان تحویلدار در سال ۱۳۰۸ ه.ق نوشته‏اند عیناً مطابقت دارد و ناچار باید گفت یكی از آنها از دیگری گرفته و بنظر میرسد چون تاریخ ختم تالیف جغرافیای اصفهان ۱۳۰۸ ه.ق و بعد از ۱۳۰۰ه.ق است. جغرافیای اصفهان از گزارش میرزاعلی خان نائینی گرفته است و ذكر ماخذی هم نشده است.
آنچه از گزارش مزبور معلوم می ‏گردد اینستكه كاخ مزبور تا اول قرن چهاردهم بوضع سابق زمان صفویه باقی بوده و نقصی در آن راه نیافته و تغیراتی كه در آن راه یافته در قرن چهاردهم هجری انجام شده است.
میرزا حسن خان جابرانصاری كه از معمران اصفهان و آگاه بتاریخ و تغییرات مبانی آن سامان بوده راجع باین كاخ چنین نوشته است:
در هشت بهشت نیز بمنوال چهلستون طرح باستانی بستانیش كه از نقش جهان جدا كرده زمان شاه عباس بزرگ شده و باساختمانی مختصر و بنای عمارت شگرف هشت بهشت را سایر شاعر مشهدی گفته زمان شاه سلیمان‏به هزار و هشتاد (۱۰۸۰) و كاشی كاریهای زیبا خصوصاً طاوسها و دیگرمرغان در ۱۱۰۲ باز بفرموده شاه و عرصه این باغ از چهلستون بسی بیشتر بود برای حرمخانه شاهی چوحد جنوبیش به بازارچه بلند منتهی میشد و در حكومت ظل السلطان بانوی عظمی خواهرش با همه اولاد و خانواده در آن بزرگترین پارك سلطنتی میدان جولانی برای خوش گذرانی داشتند، امروزه آن باغ را قطعات كوچك نموده و به مقبلان فروخته‏اند كه شاید پنجاه خانه و باغچه سرا از آن جدا شده و باز قسمت بزرگی رااز خود دارند بنگاهها و سراچه‏ها و مغازه‏های بسیاری در چهارباغ عباسی بیرون انداخته كه نفع بزرگی دارد و كوچه جهانبانی با خانه‏های دو طرف و حمام نمره نامی را از میان باغ ردكرده و در آنجا حوض مرمری یكپارچه مروارید میدیدم و از آثار صفویه دو سه حوض یك قطعه مرمر موسوم به مروارید پدید بود یكی در عمارت اشرف و آن چنان بود كه همه آن سنگ را شبیه به حوض حجاری استادانه كرده و برای همه فواره‏های كوچك باندازه انگشت سبابه از تمام سنگ درآورده هر حوضی بیش از صد فواره داشت و آن حوض را كه نصب نموده بودند.از زیر سنگ آب جریان یافته مانند دانه‏ های مروارید بوسیله آن فواره ها جستن كرده و حوض را پر از آب نموده بانوی عظیمی یك حوضش را بیدیع الملك پسرش داد در عماراتش از باغ بادامستان تلگرفخانه جدا نموده داد و آن عمارات بعد به بختیاریها و از آنها منتقل به جلاالسلطنه شد قنات آب حلال كه روی به ماربین بالا میرفته و آبش متصل به جوی شاه میشد برای آب دائمی هشت بهشت و دیگر عمارات صفویه احداث كرده بودند و هر عمارتی بهری و بخشی معین داشت وزیر و مستوفی خاص از نیاكان بنده برای آن مقرر بود تا بتواند در حرمخانه سلطنتی حكم بخش آب را بدهد و رفع مشاجره سكنه باغچه سراها را بنماید و وجه نامش به آب حلال از آن رهگذر بود كه شاه عباس دوم وجهی را كه بنظر خود و علما حلال شرعی میدانستند بخرج احداث آن قنات داده تا آب غسل وضوی حرمخانه نهایت حلیت را داشته شبهه كم و زیاد آب رودخانه از حقوق دیگر محلها نرود.
حالیه شنیده ‏ام آن آب را از پشت آتشگاه به جر و كان اولاد بانوی عظمی میبرند و چون بانوی عظمی و اولادش شصت سال و كسری است در هشت بهشت ساكنند ضمناً باغات و عمارات دولتی دیگر مجاور را بدست داشتند مانند بهشت آئین ورشك جنان و انگورستان، و بهشت آئین امروزه در كوچه فتحیه كالج دختران شده و انگورستان را با عمارت خسروخانی بدست سردار اعظم داده بودند.
این كاخ كه روزی از كاخهای كم نظیر بوده در سال ۱۳۳۴ شمسی كه آقای حسینی از طرف اداره باستان‏شناسی اصفهان مورد بازدید قرار داده چنین گزارشی و اظهار نظر كرده است:
این عمارت را فعلاً آقای ابوالفتح قهرمان (سردار اعظم) بموجب دستخطی مالك و در تصرف دارد از قرار مشهور در اراضی و باغات قدیمی آن تغییراتی داده و كاخ اصلی بحال خود ولی مخروبه باقی است. ذخائر آن از بین رفته است. یك دفعه در دوره وزارت سید ضیاءالدین باغ ملی شد ولی در زمان شاه فقید مسترد و محدداً درش بسته شده است.
در سال ۱۳۳۴ شمسی كه از این عمارت بازدیدی بعمل آمده محتاج بتعمیرات كامل است زیرا نقاشیهای زیبا و گچبریهای عالی )نظیر تزیینات عالی قاپو( آن از بین رفته و آنچه باقی است نیز جلب توجه را مینماید اشكال و حوش و طیور و شكارگاهها كه بعضی قدیمی و برخی جدید بر روی كاشی نقش و در پشت بغل های اطراف نصب شده جالب توجه و تماشائی است مساحت فعلی آن قریب ۷۵۰۰ متر مربع است.
برخی نوشته‏ اند كه كاخ و باغ مجموعاً در ابتدای ساختمان آن ۸۵ جریب بوده است ولی مساحت كنونی آن در حدود پنج هزار متر میباشد. تاریخ شهریور ۱۳۴۳ شمسی تحویل دولت گردیده است.
این كاخ در خیابان چهارباغ عباسی در مقابل خیابان كنونی شیخ بهائی واقع و اكنون در دست دولت است.
از گزارش ‏های گوناگونی كه در توصیف این كاخ داده‏ اند معلوم گردید كه علت شهرت آن برای بكار بردن سنگ های مرمر عالی در آن و داشتن طاق های مقرنس كاری و نقاشی بوده است.
ساختمان كاخ دو طبقه و دارای شاه نشین و غلام گردش‏ های زیبا و نقوش گوناگون طلائی و تزیینات جالب و پشت بغل های كاشی بی نظیر و نقوش و حوش و طیور و آئینه كاری بسیار ممتاز و در واقع از قصور ممتاز دوره صفویه است.
كاخ مزبور كه آنرا باغ بلبل نیز نامیده ‏اند قسمتی از باغ نقش جهان زمان شاه عباس بوده و در زمان شاه عباس (۱۰۷۸-۱۱۰۵) مجزا و شروع به ساختن گردیده است.
این كاخ تاریخی زیر شماره ۲۲۷ به ثبت رسیده است. در توصیف و تاریخ ساختمان آن شعرای زمان اشعاری نیز سروده ‏اند.
از جشن و نشاط و كامرانی دایم در وی جای پادشه دولتمند
از قصر بلند زیبا اركان گردید زمین اصفهان تاج جنان
درگاه عبادت این بود ورد ملك پاینده عمارت از سلیمان زمان
● ایضاً هر مصرعی تاریخ است:
چون بدوران شه اعلاشان كه زدل گشته سلیمان زمان
جان پناهی كه مدیحش عام است مرشد و داد ده ایام است
تاج داری كه زوی شد نازان زدل صدق همه خلق جهان
صوفی صافی تابع مقصود كو باخلاق و صفا ساعی بود
آنكه مقصود وی از عمر و حیات بندگی ره شه باطاعات
كرد سركاری این مسكن سعد كه چو وی نیست مقدر من بعد
دل گشائی است كه از لطف صبا شد فرح لازم و شادی افزا
چه مكان شبه بنای فلك است چون لب قند سراپا نمك است
طاق از آن سرشكن قوس و قزح ركن او قائمه جشن و فرح
آفتاب آینه درگاهش طلبد سرمه گرد راهش
بنم آورده گلش آب حیات میل شادی بارم داده زكات
از لب شكر لیلی لعلیش شد از آیینه جان به كاشیش
دوده‏اش سرمه بیننده كشید زگچش شد قصب صبح سفید
آیه نور ز سنگش شامل بدرش حاتم بی حد سایل
اشعاری را كه نصرآبادی در توصیف و ماده تاریخ بنای كاخ هشت بهشت سروده بخوبی روشن مپدارد كه كاخ مزبور در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی و در سال یك هزار و هشتاد هجری (۱۰۸۰) ساختمان آن بپایان رسیده و این ساحتمان بسعی و اهتمام مقصود نامی كه از صوفیان سرسپرده درگاه بوده انجام گردیده است.
گرچه ممیزاتی برای مقصود نگفته ولی نمیتوان بانی مسجد مقصود بیك واقع در تكیه ظلمات در سال یكهزار و ده را با مباشر ساختمان كاخ هشت بهشت كه در سال یكهزار و هشتاد انجام شده است متحد دانست.
باغی كه سابقاً عمارت هشت بهشت در آن قرار داشته، بسیار بزرگ و زیبا بوده است كه امروز تنها محوطه‏ای كوچك از آن باقی است. كاخ هشت بهشت، آنچنانكه از نوشته ‏ها بر می‏آید، محل تفریج بوده است و گوشه و كناران به منظور خوشگذرانی ساخته شده. شاردن سیاح فرانسوی درباره این كاخ چنین نوشته است:
... كاخ هشت بهشت در باغ بلبل قرار دارد. تمام سقفهای آن موزائیك بسیار عالی است. دیوارها و جرزها دو طبقه و دالانها و غلام گردشهایی در اطراف آنهاست. در این دالانها صدها مكان است كه دلكش‏ترین و فرح انگیزترین نقاط دنیا محسوب می‏گردد و هر یك به وسیله منفذی كه بدان نور می‏تابد روشن می‏شود. این روشنایی متناسب با تفریجاتی است كه این امكنه ویژه آنها ساخته شده است.
هیچ یك از این نقاط از حیث شكل و ساختمان و تزئینات به دیگری شبیه نیست. در هر جایی چیزهایی تازه و گوناگون است چنانكه در بعضی بخاریهای متنوع و در برخی دیگر حوضها و فواره هایی است كه از لوله هایی از داخل دیوار آب می‏گیرند. این تالار عجیب در حقیقت لابیرنتی است كه انسان در قسمت فوقانی آن گم می‏شود و پله‏ها چنان مخفی است كه به آسانی پیدا نمی‏شود. قسمت پائین تا ده پا از سطح زمین از سنگ پشم و نرده‏ها از چوب زرنگار و قابها و چهارچوبها از نقره و جامها از بلور و آلتها از شیشه‏های رنگارنگ ظریف ساخته شده است.
اگر چه این بنا چندان با دوام و استوار نیسات ولی فرح انگیزتر از مجلل‏ترین كاخهای اروپایی است. در اثر تغییرات بسیاری كه در ساختمان كاخ هشت بهست سالها پس از تاریخ ساخت آن روی داده بسیاری كسان تصویر كرده‏اند كه این عمارت در زمان خیلی نزدیك‏تر از زمان صفویه ساخته شده به طوری كه مادام دیولافوا ساختمان آن را به دوران قاچاریه نسبت داده است.

وبگردی
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.