جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چرا کلینتون و اوباما کنار نمی کشند


چرا کلینتون و اوباما کنار نمی کشند
بالا گرفتن رقابت میان کلینتون و اوباما باعث شده است تصویر حزب دموکرات در میان مردم آمریکا خدشه دار شده و طرفداران این حزب به حمایت از حزب جمهوریخواه در انتخابات پیش رو تهدید کنند.
در حالی که فضای پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی در ایالت پنسیلوانیا احتمال کنار کشیدن هیلاری کلینتون را از این رقابت ها بسیار قوت بخشیده بود، اکنون و پس از پیروزی کلینتون در این ایالت، بار دیگر بحث ضرورت عقب نشینی یکی از نامزدهای دموکرات در میان محافل سیاسی نزدیک به این حزب پر رنگ شده است.
این که چرا اوباما یا هیلاری به نفع طرف مقابل خود دست از رقابت نمی کشد، می تواند جواب های متعددی داشته باشد. برخی از تحلیلگران خارجی معتقدند که این در واقع یک بازی تبلیغاتی است تا توجه مردم بیش از پیش به حزب دموکرات و نامزدهای آن جلب شود.
اما این نگاه مبتنی بر تحلیلی است که از عدم شناخت فرهنگ و عوامل تاثیرگذار در فضای سیاسی آمریکا نشات گرفته است.
نگاهی که معتقد است تبلیغات در آمریکا از تاثیر و نفوذ بی حد و حصری در این کشور برخوردار است. تاثیری که قادر است حتی سنت ها و آداب فرهنگی رایج در این کشور را به راحتی دستخوش تغییر کند. این در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان سیاسی آگاه به تاریج و سنت های آمریکایی این تصوری غلط است و هنوز جامعه آمریکا جامعه ای سنتی و متاثر از عادات فرهنگی رایجی است که دعوای سیاسی برای رسیدن به قدرت میان دو عضو یک حزب را شایسته نمی داند. هرچند که در یک جامعه دموکرات این نوع رقابت کاملا سالم تلقی می شود، اما نمی توان از تبعات منفی اجتماعی چنین رقابتی در بافت تاحدی سنتی و مذهبی آمریکا غافل بود.
بنابراین تداوم رقابت فشرده میان کلینتون و اوباما در نظر لیبرال ترین طرفداران حزب دموکرات نیز چندان شایسته و مصلحت آمیز قلمداد نمی شود. یکی از عللی که انگیزه تداوم حضور در رقابت را در کلینتون و اوباما تقویت کرده است، وجود ملاک های یکسان از نظر رای دهندگان در این دو نامزد است. اگر کلینتون اولین زن رئیس جمهور در تاریخ سیاسی آمریکا است، اوباما نیز اولین رئیس جمهور رنگین پوست در این کشور خواهد بود. اوباما و کلینتون هر دو سناتور هستند و هر دو تقریبا از یک نحله فکری در نظام سیاسی آمریکا حمایت می کنند.
تاکنون ملاک های مختلفی در مورد برتری دو نامزد دموکرات در رقابت های مقدماتی انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا مطرح شده است.
توان اقتصادی برای ادامه مبارزات انتخاباتی، قابلیت پیروزی در مقابل نامزد اصلی جمهوریخواهان ( جان مک کین)، محبوبیت یا عدم محبوبیت یک رئیس جمهور زن یا سیا و سوابق سیاسی ازجمله مهمترین این ملاک ها بوده اند. برخی از ملاک ها نظیر این دو مورد اخیر قابل تغییر نیستند و از نظر رای دهندگان تقریبا نکته مبهم و تاریکی در مورد آنها باقی نمانده است.
به همین دلیل دو رقیب اصلی در حزب دموکرات ترجیح می دهند که ادامه فعالیت های تبلیغی خود را بر سایر ملاک ها متمرکز کرده و بر اساس آنها از یکدیگر سبقت بگیرند.
آخرین گزارش های حاکی هستند که هیلاری کلینتون پس از برگزاری انتخابات مقدماتی در پنسیلوانیا توانسته است وجهه اش را در میان کمک کنندگان مالی خود بهبود بخشیده و بدین ترتیب شانس بیشتری برای ارتقای بودجه رقابت های انتخاباتی پیدا کند.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس اهدا کنندگان ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات پنسیلوانیا، بیش از ۳ میلیون ریال به وی کمک کردند.با وجودی که هنوز اختلاف زیادی در مورد توان اوباما و کلینتون در جذب کمک های بیشتر وجود دارد، اما کمک های اخیری که به نامزد زن حزب دموکرات شده است، بیانگر افزایش محبوبیت وی در میان رای دهندگان آمریکایی است.
باراک اوباما در ابتدای ماه مارس ۳۱ میلیون دلار پول نقد برای صرف در هزینه های تبلیغاتی خود داشت. این رقم در پایان ماه مارس به ۵۱ میلیون دلار ارتقا پیدا کرد. ستاد انتخاباتی اوباما اعلام کرد که این نامزد سیاه پوست در طول این ماه موفق به جذب ۴۰ میلیون دلار کمک شده است، این درحالی است که رقم مذکور ۱۵ میلیون دلار از کمک هایی که وی توانسته بود در ماه فوریه ( دو ماه پیش) به خود اختصاص دهد، کمتر است.
از سوی نتایج انتخابات در پنسیلوانیا باعث خواهد شد که روند کاهش کمک ها به انتخاب شدن اوباما در ماه جاری میلادی کاهش بیشتر داشته باشد. این در حالی است که به نظر می رسد با افزایش محبوبیت کلینتون پس از این انتخابات توان جمع آوری کمک های مالی در جبهه کلینتون تقویت شده و از رقم ۲۰ میلیون دلاری که در ماه مارس برای وی به ثبت رسیده است، ارتقا یابد. از سوی دیگر طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته با همکاری خبرگزاری آسوشیتدپرس و موسسه ایپسوس، کلینتون در یک برتری ۹ درصدی در مقابل رقیب احتمالی جمهوریخواه خود قرار دارد.
در این نظرسنجی ۴۱ درصد از پرسش شوندگان به مک کین و ۵۰ درصد به کلینتون رای دادند. این در حالی است که باراک اوباما در نظرسنجی مذکور با اختصاص ۴۶ درصد در مقابل ۴۴ درصد از آرا به زحمت توانسته است اختلاف ۲ درصدی پیشین خود را در برابر مک کین حفظ کند.افزایش محبوبیت کلینتون در این نظرسنجی بی شک کمک شایانی خواهد کرد تا توان اقتصادی وی در ادامه رقابت هایش با باراک اوباما بهبود پیدا کند. این خود بیانگر ادامه رقابت میان دو نامزد باقی مانده دموکرات در ایالات باقیمانده و در نتیجه کاهش محبوبیت این حزب در میان طرفدارانش است.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید