شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نظمی به کشوهایتان بدهید


نظمی به کشوهایتان بدهید
به هم ریختگی. این مشكل اساسی اكثر اتاق های ما در خانه هایمان است. حتماً برای شما هم بارهای بار اتفاق افتاده است كه مهمانی برای شما آمده و شما برای فرار از نشان دادن اتاق ها یا قسمت هایی از خانه تان درآنجا را بسته اید و اتاق را با همه به هم ریختگی هایش رها كرده اید. اینكه چه كار كنید تا از دست این به هم خوردگی ها نجات پیدا كنید و راهی به دست آورید تا از این فضاها لذت ببریدو داخل آن احساس آرامش كنید. قطعاً داخل این این اتاق های شما كاغذهای بی مصرف یا وسایلی از قبیل اسباب بازی های كودكانتان آنجاست كه شما به آنها احتیاجی ندارید. این سه راهی است كه شما را برای مرتب كردن اتاقتان یاری می دهد.
۱- حتماً داخل اتاقتان چند كشو یا فایل دارید. آیا این فایل ها مملو است از انواع اقسام كالاها؟ هر چیزی را كه دم دستتان آمده داخل آن ریخته اید؟ صورت حساب های پرداخت شده یا نشده، كاغذهای اداری یا غیراداری، شاید اگر خوب این فایل ها را نگاه كنید دستگاه منگنه وحتی عروسك دخترتان را هم آنجا پیدا كنید. بدون شك خودكارها و روان نویس های زیادی را كه اكنون دیگر كارایی هم ندارند می توانید با كمی دقت بیابید. قبل از اینكه بخواهید دست به مرتب كردن این فایل ها بزنید باید كلیه وسایل داخل آن را خارج كنید و ببینید چه تعداد و كدام یك از آنها را لازم دارید و كدامیك را لازم ندارید و اصلاً ببینید این اشیایی كه داخل كشوها قرار دارند هنوز مانند سابق كارایی دارند یا خیر. بدین ترتیب كالاها را به دو دسته دورانداختنی ها و نگه داشتنی ها تقسیم كنید.
- نگه داشتنی ها: خوب حواستان را جمع كنید كه در بسته - مربوط به نگه داشتنی ها حتما كاغذها و مدارك اداری مورد نیازتان را جمع كرده باشید. اسناد و مدارك مهم مربوط به پرداخت ها و یا اقساط. ممكن است بعضی از كاغذهای مهم به علت عدم رسیدگی شما برای مدت طولانی بی ارزش به نظر برسند. اما خوب دقت كنید تا بعداً دچار مشكل نشوید.
- سایر وسایل قطعاً به كارتن مخصوص دورریختنی ها خواهد رفت هنگامی كه كارتان تمام شد بدون هیچ شك و تردیدی این كارتن مستقیماً به سطل آشغال خواهد رفت.
با این كار حالا نوبت به پر كردن قفسه هاست. اما این بار با یك نظم خاص و البته با مشخص كردن محل قرار گرفتن هر چیز. برای اینكه برگه های مهم را طبقه بندی و هر كدام از آنها را جداگانه قرار دهید تا دسترسی مجدد به آنها ساده تر شود می توانید از پوشه های قفلی در رنگ های مختلف استفاده كنید. به جای استفاده از رنگ های مختلف می توانید با برچسبی به روی آنها كارتان را برای برگشت های بعدی راحت تر كنید. با استفاده از این روش برای كاغذهایتان، ممكن است فضای زیادی در فایل هایتان ایجاد شود. اگر فایل بزرگی دارید می توانید با قرار دادن چند قفسه داخل آن، هر قسمت را برای شیئی قرار دهید. مثلاً قسمتی برای كاغذها، بخشی برای مجله ها و ...
اگر قفسه یا فایل كوچكی دارید سعی كنید خودكارها ووسایل اضافی را از داخل آن به روی میز اتاقتان انتقال دهید. این كار باعث ایجاد فضای جادارتری در فایلتان می شود.
۲- سری به اتاق كودكانتان هم كه می زنید اوضاع بهتر از كشوها و قفسه های شما نیست. كودكتان متولد شده است تا به امروز انواع و اقسام اسباب بازی ها و عروسك ها را برای او گرفته اید یا برای او هدیه آورده اید. حتماً تمام آنها را هم داخل یك جعبه بزرگ جمع كرده اید و دیگر هیچ جایی هم ندارد. شاید هم برای اینكه جای اضافی نگرفته باشند و اتاق را هم خوشگل كنند آنها را رو میز گذاشته اید یا به وسیله نخی از روی سقف آویزان كرده اید. اما دور ریختن این اسباب بازی ها و عروسك ها همانند دور ریختن خودكارهای از كار افتاده كار ساده ای نیست.
برای این كار باید با كودكتان بنشینید و كلیه وسایل او را یكجا جمع كنید. به آنها بگویید اسباب بازی هایشان را به دو دسته تقسیم كنند. آنهایی كه علاقه زیادی به آن دارند و آنهایی كه زیاد سراغشان نمی رود و در چند هفته و ماه گذشته كمتر با آنها بازی كرده است. ممكن است اسباب بازی های مورد علاقه آنها از آنچه تصورش را می كردید بزرگتر باشد. اما مطمئن باشید اوضاع از قبل خیلی بهتر شده است.
حالا برای كودكانتان توضیح دهید كه این عروسك ها و اسباب بازی ها برای این تعطیلات به منزل دختر و پسر دیگری خواهد رفت تا آنها به وسیله آن سرگرم شوند.
شما هم آنها را تحویل به كسی بدهید كه به آن احتیاج دارد و یا به مؤسسه خیریه ای بدهید. اگر خواستید كودكتان را هم با خود ببرید تا مطمئن شود آنها را دور نخواهید ریخت. این كار حتی به كودكان شما آموزش خواهد داد تا اتاقشان در آینده شبیه به اتاق به هم ریخته شما نباشد.
۳- بخش سوم هم در مورد كابینت های آشپزخانه و وسایل داخل آن است كه قبلاً آموزش های لازم و مفصلی در این خصوص به شما داده ایم. نكات مهمی كه می توان در این خصوص به آن اشاره كرد آن است كه چیزهایی را داخل كابینت ها نگه دارید كه روزانه، دو روز یك بار، هفتگی و یا لااقل هر یك ماه یك بار از آن استفاده می كنید. بی جهت نگویید كه حتماً لازم است. قطعاً لازم نیست. این بهترین وقتی است كه سر و سامانی هم به این قسمت از خانه و البته اتاق هایتان بدهید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید