سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ده روش طلایی برای تمیز کردن


ده روش طلایی برای تمیز کردن
۱) زود بهتر از دیر است
لكه ها و چرك ها معمولاً بهتر و ساده تر تمیز می شوند وقتی شما در همان موقع و به سرعت اقدام به تمیز كردن آن می كنید. به طور مثال وقتی لكه سس قرمز روی پیراهن شما می ریزد با كمی آب و حداكثر صابون این لكه از روی پیراهن شما پاك می شود. اما اگر تا روز بعد صبر كنید و آنگاه بخواهید این لكه را پاك كنید با مشكل بیشتری مواجه خواهید بود.
خلاصه اینكه لباس ها و همینطور فرش و موكت در مورد این اقلام توجه داشته باشید كه انواع و اقسام لكه ها هنگامی كه تازه اند راحت و ساده تر پاك می شوند تا زمانی كه مدتی از ریختن آن گذشته است.
البته این قضیه استثنا هم دارد. به طور مثال اگر گل روی فرش شما بریزد اگر شما بخواهید به سرعت آن را پاك كنید بسیار سخت تر است تا اینكه اجازه دهید خشك شود و سپس با یك جارو برقی آن را تمیز كنید.
۲) از بالا به پایین بشویید
هنگامی كه در حال تمیز كردن هستید با جاذبه نجنگید. قطعاً شكست خواهید خورد. معمولاً و یا بهتر است بگوییم در تمیز كردن هر چیزی، از بالا به پایین كار كردن معمولاً بهتر و بیشتر جواب می دهد تا بر عكس این كار. هنگامی كه می خواهید كل منزلتان را تمیز كنید از بالاترین طبقه و ابتدا از اتاقها شروع كنید تا دوباره كاری نكرده باشید.
هنگامی كه می خواهید اتاقی را تمیز كنید، از سقف آغاز كنید و از بالای كمدها، سپس به سراغ دیوارها و درها و پنجره ها و در نهایت زمین را تمیز كنید.
این باعث می شود تا شما مجدداً مجبور به جارو كردن زمین نشوید. برای تمیز كردن شیشه ها و آیینه ها هم از بالا به پایین این كار را انجام دهید. این ماجرا هم یك استثنا دارد و آن برای دیوارهای كثیف است. این دیوارها را اگر از بالا به پایین بشویید موجب می شود رگه هایی از چرك به سمت پایین سرازیر شود كه تمیز كردن آنها دشوار تر خواهد شد.
۳) اول جارو
اگر قصد تمیز كردن اتاق یا قسمتی از خانه را دارید به این نكته توجه كنید كه ابتدا كارهایی را كه به آب احتیاج ندارند مانند جارو كردن، گردگیری و جاروبرقی كشیدن را انجام دهید و سپس از مواد شوینده مایع و زمین شور و... استفاده كنید. اگر بخواهید روی زمین خیس جارو بكشید آلودگی بیشتری را با خود خواهد برد.
۴) استفاده از روش
برای تمیز كردن از روش خاص خود استفاده كنید. نیاز نیست بسیار از وسایل خارق العاده و غیر عادی برای تمیز كردن استفاده كنید. مطمئن باشید وسایل شما برای تمیز كردن منزل كافی هستند.
۵) زمان بندی
مقداری زمان بندی درست در كارها می تواند تمیزكاری شما را ساده تر و سریعتر انجام دهد. به طور مثال اگر به روی زمین، زمین شور می ریزید اگر نیازی به صبر كردن هست تا جرم ها را پاك كند؛ كار دیگری انجام دهید و بعد به سراغ این كار بیایید. یا مثلاً در آشپزخانه روی گاز ماده تمیز كننده گاز می ریزید تا این ماده در حال عمل كردن است شما مواد غذایی را در یخچال جا به جا كنید یا ظرف های شسته شده را سر جایش بگذارید.
۶) وسایل همراهتان باشد
وسایل مورد نظرتان برای تمیز كردن مانند شیشه پاك كن، تی، جارو، سفید كننده و... را با خود حمل كنید. این كار موجب می شود تا شما از این طرف و آن طرف رفتن بی جهت در خانه خودداری كنید. همچنین در زمان شما هم صرفه جویی خواهد شد. برای این كار می توانید از سبد های كیسه ای استفاده كنید. یا چرخی تهیه كنید كوچك و این وسایل را داخل آن بگذارید و هر طرفی كه می روید آن را با خود بكشید و ببرید. برای حمل كلیه مایحتاجتان در هنگام كار منزل می توانید از روشهای دیگر هم استفاده كنید.
۷) امتحان كنید
اگر قرار است از شوینده جدیدی استفاده كنید آن را ابتدا در قسمتی كه قبلاً تمیز كرده اید امتحان كنید. این كار همچنین برای شیئی كه اولین بار است می خواهید آن را بشویید هم باید انجام شود. ممكن است آن ماده شوینده موجب رسیدن صدمه ای به شیء مورد نظر شما شود. امتحان كردن به شما این امكان را می دهد تا شما ببینید كه آیا این شیء رنگش را از دست می دهد یا ماده شوینده صدمه ای می زند یا خیر.
۸) مراقب باشید
برای تمیز كردن وسایلی كه به مایعات و مواد شوینده حساسند مثل وسایل الكتریكی، مانیتور كامپیوتر، لنز دوربین و یا ... ماده شوینده و مستقیماً به آن وسیله نزنید. ابتدا آن را به دستمال بزنید و سپس آن را روی وسیله بكشید. ریختن یا پاشیدن مستقیم این مواد به روی اینگونه وسایل ممكن است هم خطرناك باشد و هم به آن وسیله صدمه جدی بزند.
۹) بله قبلاً شنیده اید
سازنده مبل های زیبای شما قطعاً بهتر از شما نحوه تمیز كردن آن ها را می داند. سازنده مواد شوینده هم بهتر از ما طرز استفاده از آنها را می داند. بنابراین سعی كنید همیشه برای تمیزكردن هر وسیله ای سعی كنید از روی دستورالعمل آن این كار را بكنید. از توستر و ماكروویو و آب میوه گیری گرفته تا لباس هایتان. هیچ وقت برگه مخصوص تمیز كردن و شستن وسایلی كه این قابلیت را دارند را دور نریزید. به این طریق اگر قرار باشد صدمه ای وارد شود قطعاً كمتر است.
۱۰) از خودتان مراقبت كنید
آخرین نكته. اما مهمترین آن. از خودتان مراقبت كنید. بسیاری از مواد شوینده شامل مواد اسیدی و مخرب هستند برای پوست، چشم، بینی و همینطور زبان شما. در هنگام شست وشو حتماً از دستكشهای كلفت و حتی الامكان از عینك های محافظ استفاده كنید.
تا صدمه نبینید. در هنگام استفاده از این مواد در كارخانه از لباس های قدیمی و شلوارها و بلوزهایی كه دیگر قابلیت پوشیده شدن ندارند استفاده كنید.
برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ناخنها و همینطور جلوگیری از راه یافتن میكروب به زیر ناخن هایتان مقداری به زیر آنها وازلین بزنید تا میكروب و چرك به زیر آنها نرود. در اتاقی كه كار می كنید حتماً پنجره ها را باز بگذارید تا گاز این مواد شوینده و سفید كننده به مجرای تنفسی شما آسیب نزنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید