پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قطبی : از اسم بازیکن نمی ترسم


قطبی : از اسم بازیکن نمی ترسم
افشین قطبی سرمربی تیم پرسپولیس با توجه به شرایط جدول حالا فاصله چندانی با قهرمانی در لیگ برتر ندارد و اگر تمام بازیهایش را ببرد می تواند در اولین سال حضورش در ایران به یک افتخار بزرگ دست یابد.
امپراتور که از لحظه ورودش به ایران اعلام کرده بود، هدفش قهرمانی در لیگ است، حالا فاصله چندانی با هدف خود ندارد، هر چند که در این چند ماه به قول خودش به اندازه ۱۰ سال پیر شده است.
در این مدت فشار و استرس زیادی روی من بود و نصف موهایم سفید شده است. من همیشه خوب زندگی کرده ام و به یک اصول خاص در زندگی ام عمل کرده ام، اما در این چند ماه آنقدر فشار روی من بود که فکر می کنم به اندازه ۱۰ سال پیر شده ام.
▪ شاید به خاطر این بوده که هیچ گاه سرمربیگری را در سطح تیمی مثل پرسپولیس تجربه نکرده اید.
ـ من فکر می کنم که در بازیهای بزرگ زیادی حضور داشته ام که استرس آنها کمتر از نشستن روی نیمکت پرسپولیس نیست، اما این جا حاشیه ها خیلی زیاد است و متأسفانه همه دوست دارند دنبال حاشیه باشند.
خود مطبوعاتی ها هم با اینکه زحمت زیادی می کشند، اما بیشتر دوست دارند روی مسایل حاشیه ای مطلب بنویسند. به نظر من، مطبوعات می توانند کمک زیادی به پیشرفت فوتبال بکنند، اما در ایران بیشتر دنبال مطالب حاشیه ای هستند.
▪ در حال حاضر وضعیت خوبی دارید و می توانید به راحتی قهرمان شوید. چند درصد شانس برای تیمتان قائل هستید که قهرمان لیگ شود؟
ـ من از لحظه ای که وارد ایران شدم هدفم قهرمانی با پرسپولیس بود. همیشه نگاه من به فوتبال مثبت است و هیچ وقت برای رسیدن به هدفم ناامید نمی شوم، چون خودم و تواناییهایم را خوب می شناسم. کار ما راحت نیست چون ما سه بازی بزرگ را که هر کدام از آنها یک فینال سخت است، پیش رو داریم و مطمئن هستم که قهرمان می شویم.
▪ خیلی با اطمینان صحبت می کنید.
ـ من به بازیکنانم و توانایی آنها اعتقاد دارم. پرسپولیس بازیکنان بزرگی دارد و هر کدام از آنها می توانند سرنوشت بازی را عوض کنند. مثلاً فرهاد خیرخواه در بازی با شیرین فراز یک نیمه بازی کرد، اما یک گل زد و دو پاس گل داد یا عباس آقایی در بازی با سایپا بازیکن تعویضی بود، اما گل زد و سه امتیاز خیلی حساس را برای ما آورد. بازیکنان من یک فوتبال مدرن را بازی می کنند و در زمین خیلی باهوش هستند.
▪ شما با شیث رضایی و علی رضا نیکبخت برخورد کردید، اما خیلیها معتقدند که باید این کار را زودتر انجام می دادید.
ـ شیث و نیکبخت از بازیکنان خوب پرسپولیس هستند، اما من نمی توانم بی نظمی را قبول کنم. فکر می کنم اگر نیکبخت تمرکز بیشتری داشته باشد، بتواند خیلی بهتر کار کند. اما همان مسایل حاشیه ای نمی گذارند که او تمرکز کند. به نظر خودم باید این کار را می کردم تا آنها جایگاه مربی و بازیکن را درک کنند. من به هیچ بازیکنی اجازه نمی دهم در تیمم بی نظمی کند. یک بار دیگر هم گفته بودم که از اسم بازیکن نمی ترسم.
▪ می گویند شما به شدت تحت تأثیر حبیب کاشانی هستید. این مسأله واقعیت دارد؟
ـ آقای کاشانی رئیس باشگاه هستند. او یک انسان صادق است و همیشه با صداقت رفتار می کند. من در مورد مسایل مختلف با او صحبت و مشورت می کنم، اما در نهایت تصمیم گیرنده رئیس باشگاه است.
▪ یعنی کاشانی در مورد مسایل فنی هم تصمیم گیرنده است؟
ـ نه، آقای کاشانی در هر قسمت از کار به یک نفر مسؤولیت داده است. مسؤولیت فنی تیم هم با من است و او اصلاً در این مسایل دخالت نمی کند.
▪ یعنی اگر رئیس باشگاه بگوید در بازی با برق شیراز نیکبخت را بازی بدهید، این کار را نمی کنید؟
ـ نیکبخت اگر در تمرینات خوب و آماده باشد و من تشخیص بدهم که در کار تاکتیکی این بازی قرار می گیرد حتماً بازی خواهد کرد.
▪ در مورد تیم ملی صحبت کنیم. شما در آستانه حضور در تیم ملی بودید، اما در نهایت علی دایی سرمربی شد. هنوز هم به این مسأله فکر می کنید؟
ـ در زندگی مسایل مختلفی برای انسان پیش می آید، اما مهم این است که با این مسایل چطور روبه رو بشوید. عکس العمل انسانها در مقابل شکست و پیروزی خیلی مهم است. من الان تمام تمرکزم روی تیم خودم است و می خواهم با پرسپولیس قهرمان شوم.
▪ وضعیت فوتبال ملی ما را چطور ارزیابی می کنید؟
ـ فوتبال ایران کلاس بالایی دارد. ما بازیکنان خیلی خوبی داریم که حتی می توانند در لیگهای خوب اروپایی بازی کنند، اما نمی دانم چرا بازیکنان ایرانی به فکر بازی کردن در تیمهایی مثل رئال و بارسا نیستند. به نظر من، بازیکنان ایرانی توانایی بازی کردن در این سطح را دارند، اما خودشان را باور ندارند.
فکر می کنم که تنها مشکل فوتبال ایران نظم است. این مشکل هم در برنامه ریزی وجود دارد و هم در بازی بازیکنان، اگر این مشکلات حل شود و بازیکنان در قالب تاکتیکی مربی قرار بگیرند، فوتبال ایران در سطح دنیا هم می تواند بدرخشد.
نورا مهدوی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید