جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


انتخاب بهترین دوره‌های آموزشی برای شما


انتخاب بهترین دوره‌های آموزشی برای شما
● انتخاب بهترین دوره ‌های آموزشی برای شما
▪ افراد نباید برای استخدام در تمام عمر و یا یادگیری کامل فرصت‌ های شغلی، تنها به کارفرمایان خود اتکا کنند. شما باید مسئولیت طراحی برنامه‌ یادگیری خویش و یافتن منابع آموزشی که برای تحقق این هدف نیاز دارید را ، خود بر عهده بگیرید.
▪ در داخل و خارج از شرکت، طیفی فزاینده از فرصت ‌های یادگیری وجود دارد که از برنامه ‌های رایج آموزشی و دوره‌ های دانشگاهی تا روش‌ های غیررسمی آموزشی را دربرمی‌گیرد.
▪ شما باید، اهداف شرکت و اهداف خود را برای پیشرفت به خوبی درک کنید و برنامه آموزشی ای را تعیین کنید که هم به تحقق اهداف سازمانی و هم به تحقق اهداف فردی شما کمک کند.
● مقدمه
سرمایه‌ گذاری شرکت ‌ها بر روی آموزش کارکنان خود، به طور فزاینده‌ ای زیر سؤال می ‌رود زیرا آنان می بینند هزینه ‌ای که برای آموزش صرف می کنند، ارتباط مستقیمی با نتایج کاری آنان ندارد. بنابراین، آموزش در رأس فهرست کاهش هزینه ‌های شرکت ها قرار می گیرد.
بسیاری از گروه‌ه ای آموزش سازمانی، در پی تغییر برنامه ‌های آموزشی خود به یادگیری و آموزش الکترونیکی هستند زیرا به نظر می ‌رسد که این سیستم آموزشی، روشی مناسب برای کاهش هزینه‌ ها و بودجه‌ های آموزشی شرکت‌ ها و سازما ن‌ها است. بویژه اینکه، امروزه آموزش الکترونیکی جایگاه خاصی را در بازار فعالیت ‌های آموزشی و یادگیری پیدا کرده است و شرکت ‌های متعددی که از دانشگاه‌ های سراسر جهان مجوز دارند، مشغول فعالیت در این عرصه هستند.
امروزه کارکنان علیرغم اینکه با طیف گسترده ‌ای از گزینه ‌های آموزشی مواجه هستند اما برای توسعه دوران شغلی خود، راهنمایی ‌های بسیار اندکی برای نحوه‌ استفاده از این گزینه‌ ها دریافت می ‌دارند . اکنون، بیش از هر زمان دیگری کارکنان با درک اینکه چگونه آموزش به موفقیت طرح ‌های شغلی آنها کمک می کند، باید مسئولیت آموزش خود را بر عهده بگیرند .در این بخش، ما موضوعات کلیدی مرتبط با برنامه‌ ریزی توسعه‌ فردی را بررسی خواهیم کرد.
● چهار پرسش اصلی
اولین گام، در نظر گرفتن چهار پرسش اصلی است:
۱) کار شما چگونه به تحقق اهداف کسب و کار شرکتتان کمک می‌ کند؟
نگاهی به اهداف کسب و کار شرکت خود برای سال آینده و همچنین پنج سال آینده داشته باشید. نقش شما در کمک به شرکت برای تحقق اهداف سازمانی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، شما باید فرآیند مهم کسب و کار شرکت و نقش خود را در این فرآیندها درک کنید . شما باید بینش خود را از حوزه ‌ای کوچک، به اهداف گسترده‌ شرکت خود، توسعه دهید. این عنوانی جذاب برای بحث با مدیر و همکارانتان است. با این شیوه شما می ‌توانید به درک بهتری از نقش خود در شرکت و رضایت شغلی بیشتری دست یابید.
۲) برای توسعه‌ خود، گروه و شرکت خود، به چه تغییراتی نیاز دارید؟
پس از درک نقش خود، ببینید چه تغییراتی را باید برای تحقق اهداف فردی، گروهی و سازمانی اعمال کنید و نیز چه چیزهایی را باید یاد بگیرید. هر تغییری الزاما نیازمند یادگیری تازه‌ ای نیست و ممکن است از قبل مهارت‌ ها و اطلاعات لازم را در اختیار داشته ‌اید اما هرگز فرصت استفاده از آنها در کارتان را نکرده اید .
شما در اکثر موارد نمی ‌توانید در انزوا و به تنهایی عمل کنید و باید تأیید و حمایت مدیر و حتی همکاران خود را به دست آورید. فرآیندهای بزرگ و حتی کوچک کسب و کار، به ندرت با تلاش ‌های یک نفر تغییر می ‌کنند. بنابراین به نیازهای فردی و گروهی توجه کنید.
وقتی می ‌بینید که کارخانه‌ ای در عرض چند سال رشد بهره‌ وری قابل توجهی دارد ، مسلماً این بیانگر آن است که مدیران و کارکنان آن به طور مستمر نیاز به تغییر و تحول را ارزیابی کرده و برای اعمال تغییرات لازم با هم همکاری می ‌کنند. این همان فلسفه ‌ای است که در ورای کارخانه‌ های تولیدی ژاپن نهفته است و نتایج آن در تمامی کارخانه‌ های ژاپنی موجود در سراسر جهان مشهود است.
۳) چگونه دانش و مهارت ‌های لازم را کسب خواهید کرد؟
وقتی نیازهای آموزشی خود را مشخص کردید، باید برنامه‌ آموزشی و یادگیری خود را تدوین کنید: چگونه و از چه کسی باید یاد بگیرید؟ ببینید شرکت شما به عنوان برنامه‌ های رسمی آموزشی، چه مطالبی را ارایه می‌ کند. همچنین ببینید مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ های نزدیک شما چه برنامه ‌هایی را ارایه می ‌کنند.
فرصت‌ های آموزش الکترونیکی به سرعت در حال رشد هستند و بسیاری از دانشگاه‌ ها، دانشکده‌ ها و شرکت ‌های فعال در عرصه‌ آموزش الکترونیکی، دوره ‌های مختلفی را به ویژه از طریق اینترنت در حوزه‌ هایی همچون مدیریت، خدمات حرفه‌ ای، پرسنلی و مهارت‌ های فردی برگزار می کنند. البته اطلاعات کمی در مورد کیفیت این دوره‌ ها در دسترس هست .
همچنین، علاوه بر فرصت ‌های آموزشی غیر رسمی زیادی که وجود دارد، متصدی آموزش در سازمان شما نیز به عنوان منبعی ارزشمند می تواند به شما کمک کند که از کدام روش‌ ها و برنامه ‌ها استفاده کنید. اگر به چنین فردی دسترسی ندارید، می‌ توانید از همکاران خود برای آشنا شدن با افراد متخصص در این امور کمک بگیرید. گروه ‌های زیادی وجود دارند که خدمات خود را از طریق وب‌ سایت ‌های گوناگون ارایه می ‌کنند (مانند www.groups.yahoo.com).
اکثر افراد، بدون تحقیق کافی، در برنامه‌ های آموزشی ای که نیازمند صرف زمان و پول زیادی هستند، ثبت نام می کنند . قبل از آغاز یک برنامه‌ آموزشی، باید اقدامات زیر را به عمل آورید :
▪ کسب نظرات کسانی که قبلاً چنین دوره‌ هایی را به پایان رسانده ‌اند؛
▪ در صورت امکان، گفتگو با مدرسان برای اطمینان از این که دوره‌ مورد نظر، نیازهای آموزشی شما را تامین می کند ؛
▪ در خواست از مدرس برای اعمال تغییرات، در صورتی که دریابید برنامه‌ آموزشی، نیازهای شما را تامین نمی کند.
▪ ایجاد امکان تماس با مدرسان از طریق تلفن یا ایمیل پس از پایان دوره، به منظور دریافت پاسخ پرسش‌ هایی که ممکن است به هنگام استفاده‌ عملی از مطالب آموخته شده در کار پیش آید .
۴) چگونه از این آموزش در کار خود استفاده خواهید کرد؟
کارکنان اندکی می توانند به تنهایی کار ‌کنند یا از آموزش جدید خود بدون تأثیرپذیری از کار دیگران در شرکت، استفاده کنند. شما به عنوان یک مزیت می توانید از آنچه که آموخته ‌اید، برای اعمال تغییرات مناسب در گروه یا شرکت خود استفاده کنید. همچنین مدیر خود را نیز در این فرآیند دخالت دهید زیرا او می ‌تواند به بهترین شکل در هدایت شما و استفاده از آموخته‌ های شما عمل کند. مدیر شما می ‌تواند شما را ترغیب کرده و اجازه دهد تا بدون هیچ ترس و واهمه‌ ای از شکست، دست به تحقیق و آزمایش بزنید.
قبل از بکارگیری آموخته‌ های جدید در کار، ضروری است که مدیر خود را متقاعد کنید که شما برای عملی ساختن دانش و مهارت‌ های جدید خود به زمان نیاز دارید و حتی ممکن است در ابتدای کار، اشتباهاتی نیز بروز کند. همچنین باید اهدافی را برای بهبود عملکرد خود به سبب استفاده از آموخته‌ های جدید تعیین کنید. بدیهی است که این امر باید توقعات هر دو طرف را برآورده سازد. از منظر مدیر، این امر باید سرمایه ‌گذاری صورت گرفته را توجیه کند و از منظر شما نیز، این امر همان وعده‌ ای است که بابت حمایت از خود دریافت می ‌دارید.
نهایتاً، وقتی مهارت جدیدی را آموخته و بکار گرفتید ، آن را به دیگران نیز بیاموزید. بسیاری از افراد هنوز هم معتقدند که «دانش، قدرت است» و به همین دلیل فکر می ‌کنند که باید اطلاعات را نزد خود نگاه دارند. آنان همچنین عقیده دارند که به هر حال اطلاعات هم می‌ تواند یک کالاهای منحصر به فرد اقتصادی باشد و اکثر کالاهای اقتصادی، اگر مبادله شوند، ارزش خود را از دست می‌ دهند. مثلاً اگر شما کتابی را به کسی بدهید، دیگر آن را ندارید. اما دانش کالایی متفاوت است. در واقع، ارزش دانش و اطلاعات، زمانی افزایش می‌یابد که با دیگران مبادله شوند. در فضای کسب و کار امروز، کارمندانی که اطلاعات خود را با دیگران مبادله می‌ کنند، ارزشی به مراتب بیشتر از دیگرانی دارند که اطلاعاتشان را نزد خود نگه می ‌دارند.
● عملی ساختن آن
یکی از بزرگ ‌ترین اشتباهاتی که ممکن است که یک رهبر مرتکب شود، این است که فکر کند تنها یک یا دو و یا تعداد معدودی راه و روش برای یادگیری وجود دارد. در حالی که بسته به شرایط، روش‌ های یادگیری و آموزشی متعددی وجود دارد. به هر حال رویکرد آموزشی انتخاب شده هر چه که باشد، باید چهار اصل مفید را شامل شود :
۱) تعهد: تعهد مدیران ارشد نسبت به سازمان برای آموزش فعالانه و توسعه‌ کارکنان فعلی و جدید.
۲) برنامه‌ریزی: تدوین یک برنامه‌ سازمانی برای برنامه ‌های آموزشی طرح کسب و کار. از جمله مرتبط ساختن آموزش کارکنان با اهداف کسب و کار و همچنین تعیین اهداف آموزشی.
۳) عمل: نحوه‌ ارایه و عملی ساختن طرح کسب و کار توسط سازمان. مثلاً این که چگونه کارکنان تحقق اهداف سازمانی را عملی کرده ‌اند و نیازهای توسعه چگونه ارزیابی و محقق می ‌شوند.
۴) ارزیابی: ارزیابی اثربخشی فعالیت ‌های آموزشی، گام آخر است. این امر دربرگیرنده‌ ارزیابی طرح اولیه نسبت به آنچه که حقیقتاً رخ داده و همچنین ارزیابی کیفیت آموزش ارایه شده و نتایج حاصله.
گام‌ های زیر، مؤید اقداماتی هستند که می ‌توانند ارزش زیادی در قبال تحقق اهداف سازمانی داشته باشند:
۱) انتخاب یک مسئول برنامه که وظیفه‌ مدیریت و اجرای برنامه را بر عهده دارد.
۲) انجام یک خودارزشیابی از برنامه‌ های توسعه ‌ای و آموزشی فعلی در سازمان با در نظر گرفتن موارد ذیل:
▪ نحوه‌ آموزش مناسب کارکنان در تمامی سطوح؛
▪ نحوه‌ تصمیم ‌گیری در مورد آموزش افراد – معیارها و فرآیند مورد استفاده؛
▪ روش ‌های استفاده شده برای آموزش و توسعه‌ افراد؛
▪ اولویت‌ های آموزشی و منابع به کار گرفته شده.
۳) تهیه‌ یک طرح ایده‌ آل که برگرفته از یک طرح جامع کسب و کار با ویژگی ‌های زیر است:
▪ فرآیند ارزشیابی و توافق بر سر نیازهای آموزشی؛
▪ نحوه‌ آموزش و توسعه‌ کارکنان در سازمان ‌هایشان؛
▪ منابع از جمله منابع مالی که در دسترس هستند.
۴) اجرای برنامه‌ آموزشی.
● نتیجه
در مواجهه با طیفی گسترده و رو به افزایش از گزینه ‌های آموزشی و یادگیری، شما باید بیش از پیش بتوانید فعالیت‌ های یادگیری صحیح و مناسب را انتخاب کنید، از آنها برای بهبود نتایج کسب و کارتان استفاده کنید و برنامه‌ یادگیری خود را به گونه ‌ای تدوین کنید که هم نظر کارفرمایتان جلب شود و هم بتوانید آینده‌ خود را رقم بزنید. با پرسیدن چهار پرسش اصلی یاد شده، می‌ توانید یک برنامه‌ آموزشی اثربخش را برای خود تدوین کنید که برای موفقیت شرکتتان در هر صنعتی که باشد، کمک شایانی خواهد بود. شرکت ‌ها برای کسانی که ابتکار برنامه ‌ریزی و تدوین یک برنامه‌ آموزشی را برای خود دارند و می ‌توانند به کمک این برنامه‌ ریزی، به نتایجی متفاوت در کسب و کارشان دست یابند ارزش بالایی قائل هستند .
مترجم: گروه مترجمان میثاق مدیران
برای اطلاعات بیشتر
وب سایت ‌ها:
www.thinq.com و www.trainseek.com: برای یافتن اطلاعات روز درباره‌ یادگیری الکترونیکی و برنامه‌ های کلاسی، می ‌توانید از این دو سایت بازدید کنید که برنامه ‌ها و مطالب صدها سازمان مختلف در آن ارایه شده است.
منبع : نشریه میثاق مدیران


همچنین مشاهده کنید