جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توره: بی‌رحمی‌های فوتبال را می‌شناسم


توره: بی‌رحمی‌های فوتبال را می‌شناسم
این روزها در خط حمله تیم فوتبال پیکان یک بازیکن سیه‌چرده و آفریقایی به نام «ابراهیم توره» همه کاره شده و با گل‌های خود باعث شده کادر فنی مطمئن شود از خطر سقوط رهایی می‌یابد و اگر در بازی‌های آینده روند گلزنی او ادامه پیدا کند شاید فصل آینده در فهرست خرید چند تیم مطرح هم قرار بگیرد.
«توره» همان بازیکنی است که در شروع فصل به چند تیم لیگ برتر معرفی شد و همه او را دیپورت کردند چون بازیکن‌شناس نیستند یا سودی را که از دیگران می‌توانستند ببرند از این بازیکن بی‌ادعا عایدشان نمی‌شد. توره که روز دوشنبه در پیروزی یک بر صفر پیکان در زمین ملوان انزلی از زمین اخراج شد،می‌گوید بی‌رحمی‌های فوتبال را خوب می‌شناسم و می‌دانم اگر قدر شرایط موجود را ندانم و بخواهم به بیراهه بروم خیلی زود باید به کشورم برگردم لذا سعی می‌کنم در فصل آینده بسیار حساب شده کارم را ادامه دهم.
▪ چطور شد سر از تیم پیکان درآوردید؟
ـ قبل از اینکه مدیر برنامه‌هایم مرا به پیکان ببرد با چند تیم مطرح تمرین کردم که چون خواسته‌های غیرمنطقی داشتند جذب این تیم‌ها نشدم و قسمت بود که پیراهن پیکان را بر تن کنم.
▪ فکر می‌کردی خیلی زود در فوتبال ما مطرح شوی؟
ـ البته من از فوتبال ایران اطلاعات جامعی داشتم و می‌دانستم برای رسیدن به اهدافی که دارم باید خیلی زحمت بکشم که خوشبختانه خداوند خیلی به من کمک کرد و با تلاش زیاد امروز دارم مزد آن را می‌گیرم.
▪ چگونه به استقلال گل زدی؟
ـ یاد گرفته‌ام فقط قفل دروازه را باز کنم و به نام تیم‌های مقابل هیچ وقت کار نداشته‌ام لذا در بازی برابر استقلال اگر داوران دقت لازم را داشتند در همان شروع بازی روی من خطای پنالتی انجام گرفت که از چشم داوران دور ماند و در ادامه دیدید حق به حقدار رسید.
▪ استقلال را چطور دیدی؟
ـ می‌دانستم این تیم یکی از دو قطب فوتبال ایران است و تماشاگران متعصبی دارد لذا سعی کردیم خیلی حساب‌شده و بدون اشتباه برابر آنها بازی کنیم و دیدید که سه امتیاز لازم را گرفتیم و این بر وفق ما بود و استقلال با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد.
▪ مدافعان ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ـ خیلی جسور و قلدر فوتبال بازی می‌کنند،‌ اما کمتر از هوش خود بهره می‌گیرند و در بعضی از صحنه‌ها به راحتی می‌توان آنها را فریب داد که این موضوع برای مدافعانی در سطح فوتبال آسیا و ایران چندان جالب نیست.
▪ اول فصل یک کادر فنی با شما کار می‌کرد و حالا تیم جدیدی آمده آیا این مساله در کارتان اشکال ایجاد نمی‌کند؟
ـ یک بازیکن لیگ حرفه‌ای باید تفکرش هم حرفه‌ای باشد. لذا وظیفه‌ام در بازی مشخص است و آمدن یا رفتن مربیان نباید باعث شود کیفیت کارم پایین بیاید البته بعضی مواقع این جابه‌جایی‌ها ممکن است اثر مثبت یا منفی هم به همراه داشته باشد که خوشبختانه در پیکان شکل کار مثبت بوده.
▪ آیا تفکر مربیان ایرانی در کارتان موثر بوده؟
ـ احساس می‌کنم مربیان ایرانی بیشتر احساسی برخورد می‌کنند و شرایط کار حرفه‌ای آن‌گونه که در اروپا وجود دارد نیست،‌این موضوع دو جنبه دارد:
۱) بازیکن با مربی خود را نزدیک احساس می‌کند
۲) اینکه این رفاقت باعث می‌شود در مواقعی اصل کار فراموش شود و بازدهی مناسب نداشته باشد.
هماهنگی لازم بین شما و بازیکنان به وجود آمده؟
خوشبختانه از این نظر مشکلی وجود ندارد و در زمین همدیگر را خوب پیدا می‌کنیم و آنها به من محبت دارند.
▪ اما در چند صحنه برابر استقلال «کندو» از اینکه به او پاس ندادی ناراحت شد چرا؟
ـ مهاجم اصولا باید از هر فرصتی برای گلزنی استفاده کند و این موضوع باعث می‌شود نوعی خودخواهی بیشتر را در حرکات آنها دید لذا در آن زمان که کندو منتظر پاس از جانب من بود شاید باید این کار را انجام می‌دادم و ناراحتی او منطقی بوده است.
▪ سطح کیفی مسابقات لیگ برتر چطور است؟
ـ فوتبال ایران پتانسیل بسیار بالایی برای موفقیت دارد و باید زیربنای آن درست شود تا حاصل آن در لیگ برتر جوابگو باشد. در این مدتی که من برای پیکان بازی می‌کنم متوجه شده‌ام استعدادهای زیادی وجود دارد که درست آموزش نمی‌بینند و باید برای رشد آنها برنامه‌ریزی‌های مناسبی تهیه شود تا روز به روز سطح کیفی آنها بالاتر برود.
▪ آیا در پایان فصل به تیم دیگری می‌پیوندی؟
ـ مدیر برنامه‌هایم صحبت‌هایی با من داشته و از پیشنهاداتی که رسیده صحبت کرده است اما تا پایان فصل در این خصوص هیچ تصمیمی نخواهم گرفت چون از حاشیه‌سازی و به قول شما ایرانی‌ها بازارگرمی خوشم نمی‌آید.
▪ اگر از دو تیم پرسپولیس یا استقلال پیشنهاد برسد کدام یک را انتخاب می‌کنی؟
ـ من حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کنم لذا دنبال اسم باشگاه‌ها نیستم و به پیشنهادهای مالی بهتر فکر می‌کنم. البته انتخاب نخست من پیکان خواهد بود چون آنها برایم زحمت زیادی کشیدند و اخلاق ورزشی و حرفه‌ای حق را به آنها می‌دهد.
▪ چه تیمی را شایسته قهرمانی می‌دانی؟
ـ تیم‌های سپاهان، صباباتری، پرسپولیس و استقلال اهواز در لیگ برتر خوش درخشیده‌اند و فاکتورهای لازم را برای رسیدن به مقام قهرمانی دارند.
▪ به آقای گلی لیگ هم فکر کرده‌ای؟
ـ اول موفقیت تیم پیکان برایم مهم است و بعد به این عنوان فکر می‌کنم البته تا اینجای کار هم زحمات دیگران بوده که من توانسته‌ام گلزن اول تیم باشم و این موفقیت شامل همه اعضای تیم برمی‌گردد و نباید آن را تنها به حساب من بگذارید.
▪ کشور ایران را چطور دیده‌اید؟
ـ شهرهای زیادی را همراه تیم پیکان دیده‌ام. مردم ایران خونگرم و مهربان هستند و زیبایی شهرهای شما واقعا ستودنی است و انسان احساس نزدیکی با آنها دارد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید