سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ / Tuesday, 20 February, 2018

قدرت‌نمایی مایکروسافت و لرزش یاهو


قدرت‌نمایی مایکروسافت و لرزش یاهو
افت ارزش سهام یاهو دور از انتظار نبود. همانطور که در زمان پیشنهاد ۴۴.۶ میلیارد دلاری مایکروسافت به مسئولان یاهو، ارزش سهام یاهو رشد داشت و در همان زمان کارشناسان تأکید کردند عدم‌استقبال یاهویی‌ها از این پیشنهاد نیز افت ارزش سهام را در پیش خواهد داشت.
حتی مدیر عامل مایکروسافت، آقای استیو بالمر نیز قبل از ارائه پیشنهاد ۴۷.۵ میلیارد دلاری تأکید کرده بود که درصورت حساسیت بیشتر مسئولان یاهو آینده روشنی از این رد پیشنهاد را برای یاهو نمی‌بیند.
حین مذاکرات یاهو و مایکروسافت، مدیران گوگل نیز همواره این پیشنهاد را برای آینده وب خطرناک خوانده و تذکراتشان را به مدیران یاهو داده بودند که اگر چنین معامله‌ای انجام شود، سهم مایکروسافت از دنیای کاربران سایبر افزایش فوق العاده‌ای خواهد داشت و در این صورت و با وجود روحیات انحصارطلبی مایکروسافتی‌ها خطرات بیشماری دنیای مجازی وب را تهدید می‌کند.
در این میان انتظار می‌رود افت سهام یاهو فشار برای تغییر مدیرعامل این شرکت را افزایش دهد. پس از آنکه شرکت مایکروسافت بعد از ۳ ماه تلاش از خرید شرکت یاهو منصرف شد، قیمت سهام ثبت شده شرکت یاهو در آلمان ۱۷درصد کاهش پیدا کرد.
تحلیلگران انتظار دارند در هنگام بازشدن بازارهای بورس در آمریکا، سهم‌های آمریکایی این شرکت هم دچار نزول مشابهی شود. ناتوانی دو طرف برای توافق بر سر قیمتی مناسب باعث انصراف مایکروسافت از خرید یاهو شد.
البته هر کدام از طرفین معامله، با اظهارنظرهایی سعی در مبری ساختن خود از اتهامات وارده دارند. یاهو همواره تأکید می‌کند که ارزش قیمتی آن بسیار بیشتر از پیشنهاد ارائه شده توسط مایکروسافت است و باید مسائل دیگری به جز ارزش سهام یاهو نیز در نظر گرفته شود.
حال آنکه مسئولان مایکروسافت ادعا می‌کنند به‌دلیل اینکه پیشنهاد قیمتشان بیشتر از ارزش سهام یاهو است، درصورت رد این پیشنهاد یاهو با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد. تا اینکه در نهایت استیو بالمر مدیرعامل شرکت مایکروسافت در نامه‌ای که در روزهای اخیر به جری یانگ، مدیر عامل یاهو نوشت انصراف خود را از خرید شرکت یاهو به قیمت ۴۷.۵ میلیارد دلاری رسما اعلام کرد.
در همین زمان بود که سخنان کارشناسان و مسئولان مایکروسافت به تحقق پیوست و به گزارش بی‌بی سی در بازار بورس فرانکفورت، سهام یاهو با بیش از ۱۷.۵ درصد کاهش به قیمت ۱۴.۹۳ یورو معامله شد.
دور از انتظار هم نبود که کارشناسان اقتصادی مانند رولند هرشمولر، یک دلال سهام در شرکت آلمانی بادر، در این باره بگوید: مطمئنا آقای یانگ اکنون تحت فشار زیادی قرار دارد. اگر او نتواند راهی دیگر پیدا کند، مطمئنا به‌زودی مقام خود را از دست خواهد داد.
● دوران مکافات یاهو
استیو بالمر یکی از نکاتی را که به مسئولان یاهو گوشزد کرده بود همین مسئله بود که درصورت رد این پیشنهاد با افت شدید ارزش سهامشان روبه‌رو خواهند شد و این موضوع باعث نارضایتی سهامداران یاهو خواهد شد.
سهام شرکت یاهو که زیر مجموعه شاخص فناوری نزدک (Nasdaq) قرار دارد و معامله می‌شود، در روز جمعه در بازار نیویورک به قیمت ۲۸.۶۷ دلار معامله شد. ارزش سهام این شرکت، از روز اول فوریه که مایکروسافت از اقدام غیررسمی خود برای خرید یاهو خبر داد، ۵۰ درصد افزایش ارزش داشته است.
استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت گفت این شرکت پیشنهاد خود را از ۴۴.۶ میلیارد دلار به ۴۷.۵ میلیارد دلار افزایش داده بود و حاضر بود به ازای هر سهم ۳۳دلار پرداخت کند.
اما او گفت یاهو روی حداقل ۳۷ دلار در هر سهم اصرار دارد که این مبلغ، میزان کل ارزش معامله را به ۵۳میلیارد دلار می‌رساند و همانگونه که بالمر گفته بود تحلیلگران نیز معتقدند پس از رد کردن پیشنهاد مایکروسافت از سوی یاهو، ممکن است سهامداران یاهو رسما علیه مدیران این شرکت شکایت کنند.
● رقابت با غولی به نام گوگل
مایکروسافت را همه به‌عنوان غول نرم افزاری دنیا می‌شناسند. در اواخر سال ۲۰۰۷ که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تأکیدات خود را بر مسائل فروش و اصولاً افزایش تعداد کاربران و همچنین رشد شگفت انگیز بازار تبلیغات آن‌لاین اعلام کردند، مایکروسافت با وجود در اختیار داشتن MSN، ویندوز لانو و...، هنوز هم توانایی رقابت با ابرقدرت اینترنتی به نام گوگل را نداشت؛
گوگلی که مدیرانش با زیرکی هر چه بیشتر پس از گذشت کمتر از ۱۰سال از تأسیس، نام شرکت (برند) خود را به گونه‌ای هدایت کرده بود که هم اکنون به‌عنوان یک فعل (به معنی جست‌وجو در وب) جا افتاده است و همچنین تسهیلات بی‌نظیری مانند گوگل زمین، Gmail، گوگل‌مپ و... را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌داد.
پس برای اینکه هر چه سریع‌تر سهم خود را از تعداد کاربران آن‌لاین افزایش می‌داد باید با یک سرمایه‌گذاری سنگین، یکی از سایت‌های پر کاربر را می‌خرید. در غیراین صورت سال‌ها طول می‌کشید که برندی مانند یاهو را بتواند در ذهن کاربران ایجاد کند.
با نگاهی به تخمین‌های کارشناسی می‌بینید که حرکت و پیشنهاد مایکروسافت، بسیار زیرکانه و قابل تأمل بوده است. ارزش بازار تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۰۷، ۴۰ میلیارد دلار برآورد شد و پیش‌بینی شده بود که در سال ۲۰۱۰ این مبلغ به دو برابر افزایش خواهد یافت.
آقای بالمر در نامه اش به مدیرعامل یاهو (که در سایت مایکروسافت منتشر شده) نوشته است: «ما هنوز هم اعتقاد داریم که پیشنهاد ما هم از دید یاهو معقول بود، هم از دید مایکروسافت و هم از دید کل بازار.» با وجود آنکه ما مبلغ پیشنهادی را تقریبا ۵ میلیارد دلار افزایش دادیم، یاهو هیچ اقدامی در جهت پذیرش پیشنهاد ما انجام نداده است.
پس از بررسی دقیق، ما به این نتیجه رسیدیم که مبلغ مورد نظریاهو از دید ما معقول نیست و به نفع سهام داران مایکروسافت، کارمندان و دیگر سهامداران است که پیشنهاد خود را پس بگیریم.
آقای بالمر همچنین به مدیر یاهو گفته است که قصد خرید مستقیم سهام یاهو از بازار(Hostile Takeover) را نیز ندارد چرا که مدیر یاهو اقداماتی انجام خواهد داد که شرکت یاهو را به خریدی نامطلوب برای مایکروسافت تبدیل می‌کند.
آقای بالمر به کارمندان خود نیز گفته است مایکروسافت بدون یاهو هم می‌تواند به هدف خود برسد، هرچند با سرعتی کمتر.
این سخنان بالمر نشان دهنده این موضوع است که پیشنهاد مایکروسافت که هر ۲شرکت را در وضعیت برنده-برنده قرار می‌داد با دید مدیریتی صحیح باید از سوی مدیران یاهو مورد قبول واقع می‌شد ولی حالا که چنین اتفاقی رخ نداد، مدیران یاهو باعث ضرر سهامدارانشان شده‌اند درصورتی که مدیران مایکروسافت همچنان به فکر سهامدارانشان هستند و به آنها قول می‌دهند که هیچ اتفاقی به جز سود بردن آنها از سرمایه‌گذاری صحیحشان نخواهد افتاد.

عمید نمازیخواه

منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

طبابت در بیمارستان گوگل!


طبابت در بیمارستان گوگل!
چند سال است که موتور جستجوی گوگل حرف اول را در زمینه جستجو در اینترنت می‌زند و سایر موتورهای جستجو مانند یاهو، MSN و آلتاویستا فاصله زیادی با گوگل گرفته‌اند. حتما بارها از همکارانی که به دنبال یافتن مطلبی در زمینه پزشکی یا موضوعات دیگر در اینترنت بوده‌اند، شنیده‌اید که : «نه، در اینترنت چنین مقاله‌ای نیست»، «هر کار کردم، چیزی پیدا نکردم.» گوگل بیش از ۸ میلیارد صفحه اینترنتی را تحت پوشش خود قرار داده و یا به‌اصطلاح ایندکس کرده است، بنابراین گرچه ممکن است حقیقتا در اینترنت موضوع خاصی وجود نداشته باشد اما در بیشتر موارد مشکل، مربوط به تکنیک جستجوی ما است.
● چه کنیم تا جستجوی پزشکی بهتری در اینترنت داشته باشیم؟
▪ انتخاب کلمات کلیدی مناسب:
بی‌شک کلیدی‌‌ترین فن یک جستجوی موفق، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌هایی که به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر می‌دهید، باید بسیار سنجیده و متناسب با سوالی که در ذهن دارید، انتخاب شوند. هیچ‌گاه از اضافه کردن تعداد واژه‌های جستجو شده نهراسید. برای مثال، اگر به دنبال جستجوی «راهکارهای درمان زنان حامله مبتلا به بروسلوز» هستید و اگر تنها «بروسلوز» یا «درمان بروسلوز» را جستجو کنید، به نتیجه مطلوب نمی‌رسید. هیچ‌گاه جستجوی محاوره‌ای نداشته باشید. لازم نیست کلمات کلیدی به‌صورت یک جمله مرتب شده باشند. برای مثال، لازم نیست این‌گونه جستجو کنید:‏
What is the differential diagnosis and treatment of hypochromic anemia?‎‏ ‏
کافی است جستجو کنید:‏
differential diagnosis treatment hypochromic anemia
این کار علاوه بر اینکه کار شما را آسان می‌کند، موجب می‌شود به نتایج بهتری دست پیدا کنید. حتما شرح مختصر هر نتیجه جستجو را مرور کنید: هر وقت جستجویی در گوگل انجام می‌دهید، گوگل مجموعه‌ای از نتایج را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما واقعا کدام یک از این صفحات اینترنتی به کار شما می‌آید؟ آیا شما باید حتما تک‌تک صفحات را باز کنید؟ گرچه گوگل می‌کوشد با هوشمند‌تر کردن الگوریتم‌‌های جستجوی خود، متناسب‌ترین نتایج جستجو را ارایه دهد و بر حسب این تناسب، نتایج جستجو را مرتب کند اما شما با خواندن خلاصه‌ای از هر یک از نتایج جستجو که به دنبال هر کدام از آنها می‌آید، ‌می‌توانید به آسانی پی ببرید که صفحه مفروض حاوی اطلاعات مفید برای شما هست یا نه
▪ از google scholar استفاده کنید‌:
این سرویس گوگل، جستجویش را به سایت‌ها و اسناد معتبر علمی محدود می‌کند. در نتیجه کمتر هنگام جستجوی آن به سایت‌های تجاری، بی‌‌اعتبار یا غیرتخصصی هدایت می‌‌شوید. نشانی
http:// www.scholar.google.com
▪ ازگوگل coop استفاده کنید:
گوگل همواره از پیشنهادها و فکرهای نو استقبال می‌کند، به همین دلیل مقامات این شرکت وقتی در یکی از شماره‌های مجله پزشکی بریتانیا BMJ، به مقاله‌ای با عنوان «چگونه گوگل، پزشکی را تغییر می‌دهد؟»، برخوردند که در آن پیشنهاد ایجاد یک سرویس مستقل پزشکی شده بود، نتوانستند از کنار این پیشنهاد جالب بی‌تفاوت عبور کنند و تنها در عرض چند ماه، شالوده چنین سرویسی را بنا نهادند.
چیزی که موجب توانمندی گوگل در «صنعت» موتورهای جستجو شده است، الگوریتم‌های بی‌نظیر آن است که به آنها در‌اصطلاح «عنکبوت‌های وب‌خز»، گفته می‌شود. همین الگوریتم‌‌ها هستند که در هنگام جستجوی یک کلید واژه، متناسب‌ترین صفحات وب را به شما معرفی می‌کنند و آن صفحات را در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهند. با این همه، در تعیین سودمندی و درستی یک سایت و صفحه، به خصوص اگر آن صفحه مربوط به موضوع مهمی‌ مانند پزشکی باشد، هیچ‌چیز به پای قدرت پردازش ذهن آدمی‌ نمی‌رسد. گوگل در ابتکاری جالب در سرویس تازه خود، سعی کرده است از توانمندی الگوریتم‌های جستجوی خود و قدرت تفکیک انسانی به صورت یکجا استفاده کند. به این منظور از دانشگاه‌ها و موسسات معتبر پزشکی خواسته است، سایت‌های پزشکی مفید را به صورت موضوعی، طبقه‌بندی و یا در‌اصطلاح برچسب‌گذاری کنند. تعدادی از این دانشگاه‌ها و موسسات به شرح زیر هستند:
ـ کتابخانه ملی پزشکی آمریکا
ـ مرکز کنترل و مبارزه با بیماری‌های آمریکا یا به صورت مخفف CDC
ـ مایوکلینیک
ـ دانشکده پزشکی هاروارد
ـ دانشگاه کالیفرنیا
ـ Health On the Net Foundation
ـ Kaiser Premanente
● تفاوت یک جستجوی معمولی با جستجو در بخش سلامت گوگل
هنگامی‌که در بخش سلامت گوگل جستجو می‌کنید، نخستین تفاوت را در بالای صفحه جستجو مشاهده می‌کنید. گوگل با ایجاد لینک‌هایی، جستجوی کاربر را محدودتر و دقیق‌تر می‌کند، برای مثال وقتی «آسم» را جستجو می‌کنید، لینک‌هایی معرفی می‌شوند که کاربر را به سایت‌هایی حاوی اطلاعات درمان، علایم بالینی، تشخیص، پژوهش‌های کلینیکی و اطلاعات مخصوص بیماران درباره آسم، راهنمایی می‌کند.
تفاوت دوم، بی‌شک در دقت جستجوست. با «گوگل سلامت» باز هم دقت جستجوی گوگل در موضوعات پزشکی بیشتر می‌شود. «گوگل سلامت» در حال حاضر در مراحل اولیه خود به سر می‌برد و به تدریج کامل‌تر خواهد شد.
آدرس بخش سلامت گوگل‌:
http://www. google.com.coop/topics/healthسرویس جستجوی عکس گوگل: یکی از بهترین منابع برای پیدا کردن تصاویر پزشکی، سرویس جستجوی عکس گوگل است. تفاوتی ندارد که در ‏کدام رده و در کدام رشته‌ پزشکی به فعالیت می‌پردازید، هر زمان که خواستید عکسی برای کنفرانس، ارایه درس یا ‏آموزش مطلبی پیدا کنید، به این سرویس مراجعه کنید. ‏
نشانی:
‏http:// www.images.google.comجستجوی پیشرفته در گوگل: برای دست یافتن به نتایج بهتر از جستجوی پیشرفته گوگل هم می‌توانید استفاده کنید، به قسمت سمت راست کادر جستجوی گوگل دقت کنید و روی Advanced Search کلیک کنید تا وارد این قسمت شوید.
حتما برایتان پیش آمده که یک عبارت چند کلمه‌ای مانندamnesia in CVA را جستجو کرده‌اید و به صفحاتی راهنمایی شده‌اید که این سه کلمه به صورت پراکنده در آنها وجود داشته است و به جواب خود نرسیده‌اید. برای پیدا کردن صفحاتی که عبارت مورد جستجوی شما به‌طور دقیق به همان صورت و ترتیب آمده باشد، کافی است آنها را در قسمت جستجوی پیشرفته در کادر خالی روبروی
with the exact phrase قرار دهید.
اگر قصدتان از جستجو، پیدا کردن یک فایل خاص مرتبط با موضوع جستجویتان است، برای مثال یک فایل با فرمت PDF یا یک فایل پاورپوینت، کافی است در همین قسمت جستجوی پیشرفته، در جلوی عبارت File Format، نوع فایل را انتخاب کنید.
اگر می‌خواهید مطلب خاصی را در «یک سایت» پیدا کنید و سایت مورد نظر موتور جستجوی داخلی ندارد، آدرس سایت را در جلوی عبارت Domain بنویسید و بعد جستجو کنید.
گوگل در مواردی که شما مرتکب اشتباه تایپی در نوشتن کلیدواژه شده‌اید و یا املای درست یک کلمه را نمی‌دانید به شما کمک می‌کند، در این موارد گوگل پس از انجام جستجو در بالای نتایج جستجو املای درست کلمه را به شما یادآوری می‌کند.
● از موتورهای جستجوی دیگر هم استفاده کنید
الف) سایت ‏cluster med:
بیشتر دانشجویان پزشکی و پزشکان با سرویس ‏pubmed‏ آشنایی دارند، اما سایت ‏cluster med‏ ضمن اینکه بیشتر ‏ویژگی‌های ‏pubmed‏ را دارد، ویژگی جالبی به نام ‏cluster‏ یا خوشه هم دارد. در این سایت هر وقت چیزی را جستجو ‏می‌کنید، در کنار صفحه‌ نتایج فهرستی از کلیدواژه‌های مناسب نیز برای دقیق‌تر کردن جستجو به شما پیشنهاد ‏می‌شود. برای مثال، وقتی در این سایت ‏avian flu‏ را جستجو می‌کنید، کلمات کلیدی مانند پاندمی، اپیدمی، واکسن، تشخیص ‏و درمان به شما پیشنهاد می‌شود که با کلیک برروی هر یک، می‌توانید نتایج مرتبط را ببینید. ‏نشانی:
‏http://www.clustermed.info
ب) سایت ‏biometacluster‏:
به کمک این سایت می‌توانید در تعداد قابل توجهی از سایت‌های پزشکی جستجو کنید. سایت‌هایی که این سایت در ‏آنها جستجو می‌کند، طیف گسترده‌ای دارند؛ از ‏pubmed‏ گرفته تا ‏FDA‏ و از ویکی‌پدیا گرفته تا بخش اخبار ‏سایت‌های خبری مهم. ‏نشانی
http://www.biometacluster.com
ج) سایت ‏health line: این سایت همه جستجوی خود را به سایت‌های معتبر پزشکی منحصر می‌کند. ‏نشانی:http://www.healthline.com/index.jspت) سایت ‏kosmix: این سایت هم موتور جستجوی خوبی است که به‌وسیله‌ پزشکان هندی راه‌اندازی شده است. ‏نشانی: http://www.kosmix.com/index_health.html

وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
تهدید نیروی انتظامی توسط دراویش ساعتی قبل از درگیری در پاسداران
تهدید نیروی انتظامی توسط دراویش ساعتی قبل از درگیری در پاسداران - تهدید نیروی انتظامی توسط وحوش #دراویش، ساعتی قبل از جنایت تروریستی با اتوبوس:«فقط نیم ساعت وقت دارید تا باید بدون قید و شرط برادرمون رو آزاد کنید...»
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه - برخی از خانواده‌های مسافران هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) در ارتفاعات سقوط کرد، در حوالی مناطق احتمالی وقوع حادثه حضور یافته‌اند تا از نزدیک در جریان عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما قرار بگیرند. نیروهای حاضر در محل نیز برای آنها توضیح می‌دهند که چرا کار این عملیات با دشواری‌هایی مواجه است.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    دمپخت میگو (یک بشقاب لاغری)
    گوجه فرنگی را هم رنده کرده و با گشنیز اضافه می کنیم بعد برنج را با یک پیمانه آب توی غذا می ریزیم...