جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه بازدهی دو دترجنت «مایع ظرفشویی» و «صابون مایع» در تکنیک فرمل- دترجنت جهت تشخیص انگل‌های روده ای


مقایسه بازدهی دو دترجنت «مایع ظرفشویی» و «صابون مایع» در تکنیک فرمل- دترجنت جهت تشخیص انگل‌های روده ای
● سابقه و هدف:
تکنیک فرمل- دترجنت دارای بازدهی نسبتا بالایی در جهت تشخیص انگل های روده‌ای است. در این بررسی سعی بر ارزیابی تکنیک یادشده با استفاده از دترجنت های مختلف شده است.
● مواد و روشها:
این مطالعه از نوع تجربی است. ۱۹۰ نمونه مدفوع از مرکز بهداشت شهرستان قم (شهید باهنر) به آزمایشگاه انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم منتقل شد و هر کدام از آنها به روش فرمل- دترجنت به طور جداگانه با استفاده از دو دترجنت مختلف از نظر انگل های روده ای مورد آزمایش قرار گرفت. یک بار نمونه های مدفوع به طریق تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از دترجنت مایع ظرفشویی (ریکا) مورد آزمایش قرار گرفتند و بار دیگر همان نمونه ها به طریق تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از دترجنت (صابون مایع) مورد آزمایش قرار گرفتند. در پایان رسوب بدست آمده مورد مشاهده میکروسکوپی قرار گرفت، موارد مثبت هر کدام از دو روش مشخص شد و حساسیت هر کدام جداگانه محاسبه شد.
● یافته ها:
حساسیت تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از محلول مایع ظرفشویی درتشخیص کیست آنتامباهیستولیتیکا با اختلاف %۴۵.۴۵ بالاتر بود و حساسیت تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از محلول صابون مایع در تشخیص کیست یدومبا بوتچلی با اختلاف %۱۴.۲۸ بالاتر بود.
● نتیجه گیری:
به طورکلی بازدهی تکنیک فرمل- دترجنت در تشخیص انگل های روده ای در هر دو روش بالا بود، ضمن اینکه کیفیت رسوب حاصل از تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از محلول ریکا بهتر بود.
مینو شاددل
علیرضا ابدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید