پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مقایسه حساسیت روش فرمل- دتر جنت با دو روش: فرمالین- اتر و مستقیم در تشخیص انگل‌های روده‌ای


مقایسه حساسیت روش فرمل- دتر جنت با دو روش: فرمالین- اتر و مستقیم در تشخیص انگل‌های روده‌ای
● سابقه و هدف:
جهت تشخیص بیماری های انگلی روش های مختلف آزمایشگاهی وجود دارند که از حساسیت متفاوتی برخوردار می باشند، لذا انتخاب یک روش استاندارد و مناسب از اهمیت خاصی برخوردار است. در راستای دست یافتن به روشی حساس تر و ساده تر برای آزمایش مدفوع، روش فرمل- دترجنت با روش فرمالین- اتر و مستقیم در تشخیص انگل های روده ای مورد مقایسه قرار گرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، روی نمونه مدفوع ۵۰۱ نفر از اهالی روستاهای بیلقان و سرودار واقع در اطراف شهرستان کرج هر سه روش آزمایش مدفوع فرمل- دترجنت، فرمالین- اتر و مستقیم انجام شد.
● یافته ها:
حساسیت روش فرمل- دترجنت در تشخیص کیست ژیاردیالامبلیا، بلاستوسیستیس هومینیس و تخم هیمنولیپیس نانا نسبت به روش فرمالین- اتر بالاتر است و در تشخیص سایر موارد حساسیت روش فرمالین- اتر نسب به روش فرمل- دترجنت بالاتر است و حساسیت هر دو روش در تشخیص عوامل انگلی یافت شده نسبت به روش مستقیم بالاتر است و فقط در تشخیص کیست ژیاردیالامبلیا و بلاستوسیستیس هومینیس فواصل اطمینان بین روش فرمالین- اتر و مستقیم با هم تداخل دارد.
● نتیجه گیری:
با اطمینان ۹۵%، بازدهی روش فرمل- دترجنت در تشخیص کیست ژیاردیالامبلیا و بلاستوسیستیس هومینیس و تخم هیمنولیپیس نانا نسب به روش فرمالین- اتر بیشتر است و این اختلاف معنی دار است، به ویژه در مورد تشخیص انگل ژیاردیالامبیا و در شرایط صحرایی استفاده از این روش توصیه می شود.
مینو شاددل
محمدرضا نظری پویا
علیرضا ابدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید