پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به ‌٨ سال حضور ولادیمیر پوتین در کرملین


نگاهی به ‌٨ سال حضور ولادیمیر پوتین در کرملین
«پایان سکان‌داری هشت ساله‌ی دولت توسط ولادیمیر پوتین ( هفتم مه-۱۸ اردیبهشت) لحظه‌ی مناسبی برای نوشتن خلاصه‌ای از این دوران است. در این هشت سال قدرت روسیه در عرصه‌ی سیاست داخلی و خارجی تقویت شد. روسیه به جمع هفت قدرت برتر اقتصادی ملحق شد و از ابرقدرتان صنعت انرژی شد»
در این متن می‌خوانیم: "دستاورد اصلی روسیه در اقتصاد، ثبات پارامترهای اصلی توسعه بود. طبق آمار رسمی موجود، رشد ناخالص داخلی روسیه ۷۰ درصد رشد داشت، درآمد واقعی مردم بسیار افزایش یافت و سطح فقر پایین آمد تا جایی که بخشی از جمعیت روسیه که درآمدی کمتر از حداقل لازم برای گذران زندگی خود داشتند از ۲۹ درصد در سال ۲۰۰۰ به کمتر از ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۷ رسید.
بودجه در چند سال متوالی افزایش یافته و توانایی‌های مالی دولت به طور بی‌سابقه‌ای بیشتر شده است زیرا ذخیره‌ی ارزی بانک مرکزی روسیه در آوریل سال ۲۰۰۸ بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بود که آن را سومین کشور در جهان پس از چین و ژاپن قرار می‌دهد.
هم‌چنین قدرت تبدیل روبل بازگشت. منابع با ثبات شده‌ی روسیه تا بیش از پایان ژانویه‌ی امسال (۲۰۰۸) به ۱۵۷ میلیارد دلار رسید که در فوریه به منابع ذخیره و ذخیره‌ی رفاه ملی تبدیل شد. هم‌چنین در سال ۲۰۰۷ اعلام شد که طی ۲۵ سال گذشته در افزایش میزان موالید در روسیه یک رکورد برجای مانده است."
● بررسی سال به سال هشت سال ریاست جمهوری پوتین
▪ سال ۲۰۰۰
در هفتم مه این سال در سالن آندریفسکی کرملین مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین که در ۲۶ مارس این سال توسط مردم انتخاب شده بود، برگزار شد.
در۵ و۶ ژوئن در جریان نخستین دیدار کاری ولادیمیر پوتین در غرب اروپا، در ایتالیا، رییس دولت روسیه (پوتین) پیشنهاد ساخت سیستم دفاع ضد موشکی در اروپا را با همکاری ناتو مطرح کرد.
ولادیمیر پوتین در ۲۱ ژوئن در سمت رییس‌جمهور روسیه برای نخستین بار در نشست شورای روسای جمهوری کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) شرکت کرد.
پوتین از سال ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۰۳ و سپس از سال ۲۰۰۴ تا پایان سال ۲۰۰۶ به ریاست این شورا برگزیده شد. رییس‌جمهور روسیه ظرف هشت سال به شکل‌های گوناگون در ۶۴ دیدار در چارچوب نشست کشورهای مشترک‌المنافع شرکت کرد.
در چهارم ژوئیه در نزدیکی ایرکوتسک، مرکز اجرایی استان و منطقه‌ی ایرکوتسک واقع در جنوب روسیه در پی حادثه‌ برای هواپیمای TY -۱۵۴، صد و چهل و پنج تن کشته شدند. به دستور رییس‌جمهور روسیه ۵ ژوئیه روز عزا اعلام شد.
ولادیمیر پوتین در پنجم ژوئیه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در نشست سران پنج کشور شانگهای که در سال ۲۰۰۱ به سازمان همکاری شانگهای تبدیل شد، شرکت کرد. وی در هشت نشست سالانه‌ی این سازمان شرکت کرد.
پوتین در هشت ژوئیه برای نخستین بار در پیغامی سالانه از مجمع فدرال خواست تا به اولویت‌های اصلی یعنی اصلاح در قدرت، بازار آزاد، دولت مفید و موثر و دیکتاتوری (حاکمیت) قانون توجه داشته باشند. وی هشت بار نیز به پارلمان پیغام فرستاد.
رییس‌جمهور ۵۵ ساله‌ی روسیه در ۲۱ تا ۲۳ ژوئیه در نشست سران «گروه هشت» در اوکیناوا ژاپن شرکت یافت. پوتین در سالهای بعد از این سال نیز هر ساله در تمام نشست‌های سالانه‌ی کشورهای صنعتی «گروه هشت» شرکت جست. پوتین در پنجم اوت بخش دوم قانون درآمد روسیه را که بر اساس آن تنها نرخ ۱۳ درصدی مالیات بر درآمد مطرح شد، امضا کرد.
۱۲ اوت در پی یک حادثه در جریان رزمایش نیروی دریایی شمال در دریای بارنتس زیردریایی هسته‌یی نیروی دریایی به نام «کورسک» غرق شد. در نتیجه‌ی این واقعه، ۱۸ تن جان باختند. در ۲۳ اوت به دستور پوتین، در فدراسیون روسیه روز عزا اعلام شد.
ولادیمیر پوتین در ۶ تا ۸ سپتامبر در نیویورک، مقر سازمان ملل متحد در نشست هزاره با روسای ۱۸۵ کشور عضو این سازمان دیدار کرد. در هفتم سپتامبر نشست شورای امنیت سازمان ملل در بالاترین سطح خود تشکیل شد.
در تاریخ وجود سازمان ملل متحد کلا سه نمونه از این نشست‌ها برگزار شده است. سالهای ۱۹۹۲، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵. ولادیمیر پوتین به سمت رییس‌جمهور روسیه در دو نشست آخر این شورا در این سطح شرکت کرد.
ژورس آلفراف، دانشمند روسی و مدیر موسسه‌ی فیزیکی - تکنیکی "آف. ف. ایوفه" سنت پیتربورگ در دهم اکتبر جایزه‌ی نوبل را در زمینه‌ی فیزیک به دست آورد. ولادیمیر پوتین در دوازدهم اکتبر در کرملین در دیدار با آلفراف، به وی به دلیل دریافت معتبرترین جایزه علمی تبریک گفت.
پوتین برای نخستین بار در ۱۴ و ۱۵ نوامبر در جنوب شرق آسیا در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری کشورهای آسیا - اقیانوسیه (اپک) شرکت کرد. رییس دولت روسیه در کل هشت سال در هفت نشست این سازمان در بالاترین سطح شرکت داشت.
وی فقط در اکتبر سال ۲۰۰۰ به دلیل یک اقدام تروریستی در دوبرفکا، روستایی در جنوب غربی حومه‌ی مسکو سفر خود را به مکزیک برای شرکت در نشست این سازمان لغو کرد.
پوتین در ۳۵ دسامبر یک بسته از قوانین مربوط به سمبل‌های فدراسیون‌ روسیه را امضا کرد. در نتیجه سمبل‌های دولتی یعنی نشان، پرچم و سرود ملی روسیه تعیین شدند.
▪ سال ۲۰۰۱
رییس‌جمهور روسیه برای نخستین بار در ۶ مارس یک کنفرانس اینترنتی برگزار کرد که در جریان‌ آن وی به سوالات کاربران روسی و خارجی این شبکه‌ی جهانی پاسخ داد. دومین کنفرانس وی در ششم ژوئیه‌ی سال ۲۰۰۶ برگزار شد.
در ۲۳ مارس کار ایستگاه فضایی روسیه (میر) در مدار به پایان رسید و تکه‌های آن در آبهای بخش جنوبی اقیانوس آرام افتادند. این ایستگاه ۱۵ سال در فضا کار می‌کرد.
در ۲۳ و ۲۴ مارس برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه‌ی اروپا پرزیدنت ولادیمیر پوتین در نشست این اتحادیه در بالاترین سطح شرکت کرد. این در حالی است که روسیه عضو اتحادیه‌ی اروپا نیست.
در سوم آوریل، رییس دولت پیامی را به مجمع فدرال ابلاغ کرد. مفاد اصلی این پیغام شامل منظم ساختن قانون اساسی چچن و انجام اصلاحات قضایی، در‌آمدی و بودجه‌ای بود.
از یازدهم تا چهاردهم آوریل به ابتکار پوتین کنفرانس بین‌المللی جلوگیری از نظامی کردن فضا با عنوان فضا بدون تسلیحات - محل همکاری صلح‌آمیز در سده‌ی ۲۱ در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.
رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۲۴ مه وارد لنسک شهری واقع در ساحل چپ رود لنا در سیبری شد و شخصا مقیاس خسارت وارده از سیل را در شرق دور برآورد کرد.
ولادیمیر پوتین در ۳۱ مه در نشست بین دولت‌های شورای اقتصادی جوامع اروپایی - آسیایی شرکت کرد.
وی ظرف هشت سال در ۱۰ نشست سران شورای اقتصادی جوامع اروپایی آسیایی حضور یافت.
ولادیمیر پوتین در ۱۶ژوئن در نخستین دیدار شخصی‌اش با جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا در لوبلیان اسلوونی دیدار کرد. رهبران این دو کشور طی هشت سال ۲۷ بار با یکدیگر ملاقات کردند.
در یازدهم ژوئیه برای نخستین بار در روسیه قانونی در مورد احزاب سیاسی به منظور بهبود قانون‌گذاری و انحلال احزاب با تعداد اعضای کم تصویب شد.
در هجدهم ژوئیه نخستین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ ولادیمیر پوتین در کرملین برای خبرنگاران روسی و خارجی برگزار شد. پرزیدنت پوتین در همین شکل (کنفرانس مطبوعاتی) با روسای رسانه‌های گروهی دیدار و گفت‌وگو کرد که آخرین بار ۱۴ فوریه ۲۰۰۸ بود.
پرزیدنت پوتین در نشست دو روزه‌ی گروه هشت (۲۲-۲۰ ژوئیه) در جنوای ایتالیا پیشنهاد کرد در روسیه کنفرانسی درباره‌ی مشکلات تغییرات آب و هوایی برگزار شود در نتیجه از ۲۹ سپتامبر تا سوم اکتبر سال ۲۰۰۳ این کنفرانس در مسکو برگزار شد.
ولادیمیر پوتین در ۱۱ سپتامبر نخستین رهبر جهان بود که در همدردی با جورج بوش به دلیل حملات صورت گرفته تلگرافی را فرستاد.
رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۲۵ اکتبر قانون زمین این فدراسیون را امضا کرد که بر اساس آن حل مسائل زمین برای نخستین بار در تاریخ روسیه آغاز شد. بر این اساس زمین که یکی از منابع اصلی مردم است، وضعیت و ارزش قانونی پیدا کرد.
رییس‌جمهور روسیه در ۱۷ اکتبر در جلسه‌ی وزارت دفاع این کشور از بسته شدن پایگاه دریایی روسیه در ویتنام و خروج مرکز رادیو الکتریکی (Radionics) این کشور از کوبا از اول ژانویه‌ی ۲۰۰۲ خبر داد.
نخستین دیدار رسمی رییس‌جمهور روسیه از آمریکا در ۱۳-۱۵ نوامبر برگزار شد. رییس دولت روسیه در هشت سال، شش بار به آمریکا سفر کرد.
جورج بوش در ۱۳ دسامبر رسما خبر خروج آمریکا را از قرارداد کنترل تسلیحات هسته‌یی روسیه - آمریکا که در تاریخ ۱۹۷۲ بسته شده بود، اعلام کرد. پوتین با حضور در تلویزیون این تصمیم آمریکا را اشتباه خواند. آمریکا در ۱۳ ژوئیه‌ی ۲۰۰۲ از این قرارداد خارج شد.
پوتین در ۲۴ دسامبر برای نخستین بار در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی با هم میهنان خود دیدار کرد. رییس‌جمهور فدراسیون روسیه ظرف دو ساعت و ۲۰ دقیقه به ۴۷ پرسش که شامل تامین اجتماعی، مشکلات اقتصادی، آموزشی، علمی و فرهنگی بود پاسخ داد. رییس دولت روسیه ظرف این هشت سال شش بار در ۱۸ ساعت برنامه‌ی زنده‌ با شهروندان روسیه دیدار کرد و تقریبا به ۳۵۰ پرسش پاسخ داد.
▪ سال ۲۰۰۲
در ۱۶ ژانویه نخستین نشست شورای فدراسیون مجمع فدرال فدراسیون روسیه با ترکیبی جدید آغاز شد. بر اساس قانون فدرال به تاریخ ۱۹ ژوییه‌ی سال ۲۰۰۰ در مورد نظم تشکیل شورای فدراسیون، نمایندگان روسای مناطق صاحب کرسی در مجلس علیا خواهند شد.
ولادیمیر پوتین در هجدهم فوریه در پیغام سالانه‌ی خود از مجمع فدرال خواست تا اصلاحات اجرایی انجام و مشکلات اقتصادی بر طرف شود.
در ۲۳ و ۲۴ آوریل در عشق آباد پایتخت ترکمنستان نخستین نشست سران کشورهای حوزه‌ی دریای خزر متشکل از روسیه، آذربایجان، ایران، قزاقستان و ترکمنستان در مورد مشخص کردن وضعیت دریای خزر برگزار شد.
ولادیمیر پوتین و جورج بوش روسای جمهور روسیه و آمریکا در ۲۴ مه اعلامیه‌ی مشترک رواط جدید استراتژیکی میان روسیه و آمریکا و معاهده‌ی کاهش پتانسیل‌های حملات استراتژیک را امضا کردند. این اسناد در زمان دیدار رسمی بوش از روسیه امضا شدند.
رییس جمهور روسیه در ۲۸ مه در نشست سران روسیه - ناتو که در پایگاه نیروی هوایی ایتالیا به نام پراتیکادی ماره در جنوب غربی رم، پایتخت ایتالیا برگزار شد، شرکت کرد. پیشتر در همین محل اعلامیه‌ی شکل جدید روابط میان روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به اعلامیه‌ی رم امضا شده بود. بر اساس این اعلامیه شورای روسیه - ناتو به شکل گروه ۲۰ تشکیل شد.
رییس جمهور روسیه در ۲۶ و ۲۷ ژوین در کاناناسکیس واقع در غرب کلگری بزرگترین شهر استان آلبرتای کانادا در نشست سران کشورهای گروه هشت شرکت کرد. در این نشست اعلام شد روسیه در سال ۲۰۰۶ ریاست نشست هشت کشور صنعتی جهان را بر عهده خواهد گرفت.
در شب اول ژوییه بر فراز آسمان آلمان هواپیمای مسافربری Ty-۱۵۴ خطوط هوایی باشکرس روسیه و هواپیمای باربری بوئینگ ۷۵۷ شرکت پست اکسپرس بین‌المللی دی.اچ.ال با یک دیگر برخورد کردند. در پی این حادثه ۷۱ تن از جمله ۵۲ دانش آموز پسر که برای گردش به اسپانیا می‌رفتند، کشته شدند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با اقوام و خویشاوندان نزدیک از دست رفتگان این حادثه ابراز همدردی کرد.
پوتین در ۲۴ ژوییه قانون فدرال درباره‌ی بازگرداندن زمین با کاربری کشاورزان را امضا کرد. این سند برای نخستین بار مالکیت خصوصی زمین کشاورزی و خرید و فروش زمین را برای شهروندان روسیه قانونی کرد.
قانون فدرال در مورد خدمت مدنی جایگزین در ۲۵ ژوییه به امضای رییس دولت رسید.
ولادیمیر پوتین در ۱۴ اوت حکم تشکیل شورای آموزش جسمانی و ورزش با شرکت رییس جمهور فدراسیون روسیه را امضا کرد. این ارگان از آن زمان تاکنون هر سال به ریاست رییس جمهور روسیه نشست‌هایی را برگزار کرده است.
در ۱۹ اوت در آسمان خانکالا، شهری در نزدیکی گروزنی مرکز جمهوری خودمختار چچن هلی کوپتر Mu-۲۶ وزارت دفاع فدراسیون روسیه توسط شورشیان مورد هدف قرار گرفت. در حدود ۱۵۰ تن در این هلی کوپتر بودند که از این تعداد ۱۲۰ تن در این حادثه کشته شدند. این بزرگترین حادثه در تاریخ نیروی هوایی روسیه معاصر بوده است. پرزیدنت ولادیمیر پوتین ۲۲ اوت را روز عزا در کشور اعلام کرد.
از ۹ تا ۱۶ اکتبر سرشماری جمعیت در کل روسیه انجام شد که از زمان فروپاشی اتحاد شوروی جماهیر سوسیالیستی نخستین سرشماری صورت گرفته بود.
ولادیمیر پوتین در ۱۴ اکتبر حکم انتشار دایره‌المعارف بزرگ روسیه را امضا کرد. نخستین جلد از این دایره المعارف ۳۰ جلدی در اوت سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد.
در ۲۳ اکتبرشبه نظامیان چچن مرکز تئاتر دوبرفکا در جنوب غربی مسکو را به اشغال خود در آوردند. در نتیجه یک اقدام ویژه ۷۵۰ گروگان آزاد شدند، اما ۱۲۹ تن دیگر کشته و شبه نظامیان نیز نابود شدند.
در پی این حادثه ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۲ به دستور رییس جمهور روسیه روز عزای عمومی اعلام شد.
اتحادیه‌ی اروپا در هفتم نوامبر روسیه را جزو کشورهای اقتصاد بازار آزاد اعلام کرد.
پرزیدنت پوتین در ۳۰ دسامبر قانون بودجه‌ی سال ۲۰۰۳ را امضا کرد. برای نخستین بار در تاریخ روسیه بودجه با شرایط اجباری برای ایجاد ذخیره‌ مالی تنظیم شد.
▪ سال ۲۰۰۳
رییس جمهور روسیه در ۲۸ ژانویه توافقنامه‌ی مرزی میان این کشور و اوکراین را که مرز زمینی میان این دو کشور را مشخص کرده بود، امضا کرد. بنابر این موافقتنامه دریای آزوف (شمال دریای سیاه میان روسیه و اوکراین) و تنگه کرچ (میان دریای سیاه و دریای آزوف) به عنوان آب‌های داخلی دو کشور مشخص شد. مرز آبی این دو کشور در مذاکرات جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.
از ۵ تا ۱۸ مارس در پکن پایتخت چین نخستین دوره از دهمین نشست کنگره‌ی خلق ملی چین (پارلمان این کشور) برگزار شد که در جریان آن هوجین تائو رییس جدید دولت جمهوری خلق چین انتخاب شد. از آن زمان به بعد روسای دو کشور روسیه و چین به طور مرتب با یکدیگر دیدار کردند.
در طی این هشت سال در چارچوب سفرهای رسمی، پوتین و هوجین تائو ۵ بار و در زمینه‌ی گفت‌وگوهای بین‌المللی ۱۸ بار با یکدیگر ملاقات داشتند.
در ۲۸ آوریل در دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرارداد دفاع جمعی که شامل کشورهای ارمنستان،‌ بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان می‌شود به سازمان قرارداد دفاع جمعی تغییر شکل یافت.
رییس دولت روسیه در ۱۶ مه بار دیگر در پیغامی به مجمع فدرال خواست تا ظرف ۱۰ سال رشد ناخالص داخلی دو برابر شود، روبل به قدرت تبدیل کامل خود دست یابد، به دفاع ملی توجه شود و در ارتش و نیروهای مسلح اصلاحات صورت گیرد.
از ۲۳ مه تا اول ژوین مراسم ۳۰۰ سالگی سنت پترزبورگ برگزار شد. در این مراسم رهبران ۴۴ کشور دنیا شرکت کردند.
پوتین از ۱ تا ۳ ژوین در نشست سران کشورهای گروه هشت در فرانسه شرکت کرد.
برای نخستین بار در ۱۵ ژوین در استرلنا در حومه‌ی سنت پیتربورگ مراسم اهدای جایزه‌ی بین‌المللی انرژی به نام "انرژی جهانی"، نخستین جایزه‌ی علمی در جهان که به خاطر اکتشافات و اقدامات برجسته و بسیار مهم در زمینه‌های انرژی و صنعت انرژی داده می‌شود، برگزار شد.
روسیه در ۱۹ ژوین عضو کامل گروه ضربت بین‌المللی اقدام مالی در برابر پول شویی شد.
ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین از ۲۴ تا ۲۷ ژوین از بریتانیا در سالی دیدن کرد که ۴۵۰ سالگی ایجاد روابط دیپلماتیک دو کشور جشن گرفته شد. هم چنین دیدار پوتین از بریتانیا اولین دیدار یک مقام عالی‌رتبه‌ی فدراسیون روسیه از این کشور پس از ۱۵۹ سال بود.
در اول ژوییه شکل جدید‌ ترانزیت شهروندان روسیه که به کالیننگراد، جمهوری روسیه میان لهستان و لیتوانی و بر عکس این جمهوری از طریق لتونی به روسیه باز می‌گشتند، انجام شد.
ولادیمیر پوتین در ۲۵ سپتامبر در پنجاه و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد.
در ۱۵ اکتبر بر اساس قانون اساسی چچن، احمد غدیرف، به عنوان رییس جمهور این جمهوری خودمختار انتخاب شد. وی اما در ۹ مه سال ۲۰۰۴ در یک اقدام تروریستی در گروزنی پایتخت این جمهوری خودمختار روسیه کشته شد.
در ۱۷ اکتبر جایزه‌ی نوبل در رشته‌ی فیزیک در سال ۲۰۰۳ به آلکسی آبریکاساف و ویتالی گینزبورگ دانشمندان روسی به دلیل مشارکت سرنوشت ساز در توضیح دوپدیده‌ی فیزیک کوانتوم یعنی ابر رسانایی و ابر سیالی اهدا شد. رییس جمهور فدراسیون روسیه در همین روز به آنها به خاطر دریافت این جایزه تبریک گفت.
در ۲۳ اکتبر پایگاه هوایی روسیه در کانت قرقیزستان گشایش یافت. این پایگاه نخستین موجودیت جنگی روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی جماهیر سوسیالیستی در منطقه‌ی دولت‌های خارجی است.
در هفتم دسامبر برای چهارمین دوره‌ی مجمع فدرال دومای فدراسیون روسیه انتخابات برگزار شد. طبق نتایج مناطق انتخاباتی فدرال سه حزب سیاسی "روسیه متحد"، "حزب کمونیست فدراسیون روسیه" و"حزب‌ لیبرال دموکرات روسیه" و نیز بلوک انتخاباتی رودینا توانستند با کسب بیش از پنج درصد از کرسی‌های دوما حد نصاب پنج درصدی را برای کسب کرسی‌ها پشت سر گذارند.
▪ سال ۲۰۰۴
در ۹ ژانویه در جریان سفر رسمی رییس جمهور روسیه به قزاقستان قرارداد تمدید اجاره‌ی مرکز فضایی "بایکنور" تا سال ۲۰۵۰ امضا شد.
در ۲۳ ژانویه کار پروژه‌ی ساخالین-۲، ساخت سیستم خط لوله‌ی زمینی نفت و گاز به جزیره ساخالین واقع در شرق روسیه در دریای آختسک - آغاز شد.
تروریست‌ها در ۶ فوریه در خط متروی "زاماسکوارتسکی" بین ایستگاه‌های "آفتازاودسکی" و "پاولتسکی" در یکی از واگن‌های قطار مواد انفجاری به قدرت ۱ تا ۵ کیلوگرم تی.ان.تی را منفجر کردند. در نتیجه‌ی این اقدام تروریستی ۴۰ تن کشته و ۱۳۰ تن مجروح شدند. در همان روز رییس جمهور فدراسیون روسیه با خانواده‌های از دست رفتگان ابراز همدردی کرد.
ولادیمیر پوتین در ۲۴ فوریه "میخاییل کاسیانف" را که نخست وزیر بود، بر کنار کرد و در ۵ مارس "میخاییل فرادکف" به دستور رییس جمهور به عنوان رییس دولت جدید اعلام شد.
در ۱۴ مارس ولادیمیر پوتین برای دومین دوره چهارساله‌ی ریاست جمهوری با کسب ۳۱/۷۱ درصد آرا انتخاب شد. در این انتخابات ۴۹ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۳۸ تن شرکت کردند.
رییس جمهور فدراسیون روسیه در ۲۵ مارس قانون مطابق با قانون اساسی فدرال را در مورد تاسیس نخستین منطقه‌ی تحت سلطه‌ی فدراسیون روسیه که در نتیجه‌ی اتحاد سرزمین "پرم" و منطقه‌ی خودمختار "کمی - پرمیاتسکی" ایجاد شده بود، امضا کرد. در آغاز بر اساس قانون اساسی سال ۱۹۹۳، ۸۹ منطقه‌ی تحت سلطه‌ی فدراسیون روسیه وجود داشت و در زمان حاضر ۸۳ منطقه تحت سلطه فدراسیون روسیه بر روی نقشه وجود دارد.
نخست وزیران کشورهای بلغارستان، لیتوانی، لتونی، رومانی، اسلوواکی، اسلوونی و استونی اسناد ورود کشورهایشان را به ناتو امضا کردند. رییس جمهور روسیه در ۸ آوریل در حضور یاپ دهوپ شفر، دبیر کل ناتو بر موضع منفی مسکو در قبال گسترش این پیمان تاکید کرد اما وعده داد موضع خود را مثبت کند.
در اول ماه مه در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند، مراسم رسمی راه یافتن ۱۰ کشور مرکز و شرق اروپا و حوزه‌ی دریای مدیترانه به اتحادیه‌ی اروپا برگزار شد. این قابل توجه‌ترین گسترش اتحادیه اروپا در تاریخ این اتحادیه بود. کشورهای بلغارستان و رومانی آخرین کشورهایی بودند که در اول ژانویه ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا راه یافتند.
در هفتم مه در سالن "آندریفسکی" کرملین مراسم تحلیف پرزیدنت ولادیمیر پوتین برگزار شد.
ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین در ۲۶ مه پیغامی به مجمع فدرال فرستاد. مفاد اصلی این پیغام شامل دو برابر شدن رشد ناخالص داخلی نه ظرف ۱۰ سال (همان طور که در پیغام پیشین خود گفته بود) و بلکه تا پیش از پایان سال ۲۰۱۰ و افزایش رفاه شهروندان بود.
در ۵ و ۶ ژوئن در شهرهای "کن و "آرومانش" فرانسه مراسم ۶۰ سالگی استقرار نیروهای متحدین در ساحل نرماندی برگزار شد. در این مراسم روسای کشورها و دولت‌های ۱۷ کشور از جمله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه شرکت کردند.
رییس جمهور روسیه از ۸ تا ۱۰ ژوئن در نشست سران گروه هشت در جزیره‌ی "سی آیلند" ایالت جورجیای امریکا شرکت کرد.
رییس جمهور فدراسیون روسیه در ۲۱ ژوئن قانونی را امضا کرد که بر اساس آن قبول مسوولیت فعالیت‌های تروریستی و انجام جرم‌های جدی بسیار سخت‌تر شود. در این قانون از جمله اقدامات تنبیهی برای قبول مسوولیت فعالیت تروریستی از حبس ابد نام برده شده است.
از ۲ تا ۶ اوت در خاک قزاقستان و قرقیزستان نخستین رزمایش تمام عیار "نیروهای استقرار سریع جمعی" برای رویارویی با تروریسم به نام "روبژ (مرز) ۲۰۰۴ "با شرکت کشورهای عضو "سازمان قرارداد دفاع جمعی" برگزار شد.
در ۲۴ اوت در پی اقدامات تروریستی، برای هواپیماهای مسافربری که از فرودگاه "دامادداوا" مسکو پرواز کرده بودند، دو حادثه‌ی هوایی کاملا به طور همزمان رخ داد. هواپیمای توپولف ۱۳۴ که از مسکو به مقصد "ولگاگراد" پرواز می‌کرد، در استان "تولا" در غرب روسیه خراب شد. در استان "راستف" در منطقه فدرال جنوبی فدراسیون روسیه نیز هواپیمای مسافربری توپولف ۱۵۴ که از مسکو به مقصد شهر تفریحی سوچی واقع در ساحل دریای سیاه پرواز می‌کرد، سقوط کرد. به دلیل آشفتگی عمومی در این سانحه، ۹۰ تن جان باختند. به دستور رییس جمهور در ۲۶ اوت در کشور عزا اعلام شد.
در اول سپتامبر در شهر "بسلان" در اوستیای شمالی گروهی از شبه نظامیان ۱۱۵۶ کودک، والدین و آموزگاران را در مدرسه‌ی (ای ۱) به گروگان گرفتند. در سوم سپتامبر عملیاتی برای آزادی کودکان و بزرگسالان صورت گرفت. در نتیجه این اقدام تروریستی ۳۳۰ تن از جمله ۱۷۲ کودک جان خود را از دست دادند. ۶ و ۷ سپتامبر به دستور رییس جمهور کشور در روسیه عزا اعلام شد.
رییس جمهور در ۱۱ سپتامبر قانونی را امضا کرد که قانون‌گذاری انتخاباتی را که مربوط به انتخاب فرمانداران و روسای استان‌ها می‌شد، تغییر می‌داد. اولین کسی که در این فرآیند و قوانین جدید به عنوان فرمان‌دار سرزمین "پریمورسکی" واقع در جنوبی‌ترین بخش خاور دور روسیه در مرز چین، کره شمالی و سرزمین خاباروفسکی و در کرانه‌ی دریایی ژاپن، انتخاب شد، "سرگی دارکان" بود که در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۰۵ به این سمت انتخاب شد.
ولادیمیر پوتین در ۱۳ سپتامبر در نشست دولت با شرکت سران مناطق تحت سلطه روسیه پیشنهاد شیوه‌ی جدید انتخاب بالاترین مقامات دولتی مناطق تحت سلطه‌ی فدراسیون توسط مجامع قانون گذاری را ارایه کرد. وی هم چنین پیشنهاد داد تا طبق سیستم نسبی در دوما انتخابات برگزار شود.
در ۲۱ سپتامبر مانور طولانی مدت گروه چند منظوره‌ی ناوهواپیمابر ناوگان شمال در اقیانوس اطلس آغاز شد. در این مانور ۱۱ کشتی از جمله موشک هدایت شونده‌ی کاملا هسته‌یی "پیتربزرگ" ناو سر فرماندهی ناوگان شمال و موشک کروز سنگین ناو هواپیماهبر "دریادار کوزنتسف" در آن شرکت کردند. در اقیانوس اطلس کشتی "دریادار لفچنکو" و "سورامورسک" در مانور مشترک روسیه- آمریکا به نام "عقاب شمال - ۲۰۰۴ " که نخستین مانور در تاریخ روابط دو قدرت آبی جهان بود، شرکت کردند.
رییس جمهور روسیه از ۲۳ تا ۲۵ سپتامبر در افتاحیه نخستین کنگره‌ی جهانی خبرگزاری‌ها به نام "اطلاعات:‌ چالش سده‌ی ۲۱" در مسکو که به صدمین سالگرد خبرگزاری ایتارتاس نیز نزدیک بود، شرکت کرد.
در ۲۹ سپتامبر در یک مزایده‌ در مسکو سهام شرکت نفتی "لوکویل" روسیه به ارزش ۵۹/۷ درصد فروخته شد. در این مزایده‌ها شرکت نفتی آمریکایی "ConocoPhillips" با پیشنهاد یک میلیارد و ۹۸۸ میلیون دلار، برنده اعلام شد.
ولادیمیر پوتین از ۱۶ تا ۱۸ اکتبر نخستین دیدار رسمی خود را زا تاجیکستان انجام داد. در جریان این دیدار پایگاه نظامی روسیه در این کشور گشوده شد. روسیه در ۹ دسامبر ناحیه‌ی "پامیر" را که در منطقه‌ی گورنو - بدخشان تاجیکستان قراردارد و بخشی از آن نیز در قرقیزستان، افغانستان و پاکستان قرار گرفته است را به طور ۸۸۱ کیلومتر مرز میان تاجیکستان و افغانستان قرار داد. نیروهای مرزی روسیه پیش‌تر تا این منطقه را تحت حفاظت خود داشتند.
در ۱۸ اکتبر در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، نشست سران کشورهای عضو "همکاری آسیای مرکزی" که قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان را با هم متحد می‌کند، برگزار شد. در جریان این نشست، پرزیدنت ولادیمیر پوتین پروتکل الحاقی روسیه به این همکاری را امضا کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در ۴ نوامبر قانون فدرال درباره‌ی تصویب پروتکل کیوتو برای "کنوانسیون چارچوب تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد" را امضا کرد. این پروتکل در ۱۶ فوریه‌ی سال ۲۰۰۵ به اجرا درآمد.
در ۱۹ دسامبر مزایده‌ی فروش ۷۹/۷۶ درصد ازسهام شرکت سهامی عام "یوگانسک نفت گاز" که شرکت اصلی استخراج نفت شرکت "یوکاس" بود، در مسکو برگزار شد. شرکت "بایکال فینانس گروپ" که یک شرکت سهامی خاص متعلق به شرکت نفتی "راس نفت" است، با پیشنهاد ۹ میلیون دلاری، این بسته‌ی سهام را از آن خود کرد.
▪ سال ۲۰۰۵
ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین، رییس جمهور فدراسیون روسیه، در ۱۱ ژانویه‌ی این سال در نشستی در نوواسیبریسک، در جنوب شرقی دشت سیبری غربی، در مورد توسعه فناوری‌ اطلاعات، از آغاز تحقق مجموعه‌ای از برنامه‌های توسعه این فناوری در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۰۵ خبر داد.
رییس جمهور روسیه در ۲۷ ژانویه در مراسم جشن ۶۰ سالگی آزادی لهستان از اردوگاه‌ آشویتس به دست نیروهای شوروی، شرکت کرد.
در ۸ مارس در آبادی "تالستوی -یورت" حوالی گروزنی، پایتخت جمهوری چچن، در پی یک اقدام ویژه "اصلان مشهدف"، رهبر جدایی خواهان چچن، نابود شد.
در ۱۸ مارس در کاخ الیزه در پاریس نشست رهبران چهار کشور روسیه، آلمان، اسپانیا و فرانسه که در نوع خود بی‌نظیر بود، برگزار شد.
ولادیمیر پوتین در ۳ آوریل در ارتباط با مرگ پاپ ژان پل دوم ابراز همدردی کرد.
در جریان دیدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با امام علی رحمانف، رییس جمهور تاجیکستان، در سوچی در ۶ آوریل سندی در مورد انتقال مجموعه‌ای از اطلاعات جاسوسی در اختیار روسیه به نام "نورک" به این کشور به امضا رسید.
از ۱۱ تا ۱۵ آوریل در هانوفر، نمایشگاه بزرگ تجاری صنعتی بین‌المللی که توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، و گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان، افتتاح شد، برگزار گردید. روسیه برای نخستین بار به عنوان "کشور شریک" مهمان افتخاری این نمایشگاه بود. ظرف هفت سال اخیر به هیچ کشوری چنین عنوانی داده نشده است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۳ آوریل "کنوانسیون بین‌المللی برای مبارزه با اقدامات تروریستی هسته‌یی" که توسط طرح پیشنهادی روسیه ایجاد شده بود، پذیرفت. این کنوانسیون با حمایت کشور‌ها در ۱۴ سپتامبر در نیویورک، مقر سازمان ملل متحد، در جریان نشست سران با شرکت بیش از ۱۷۰ رییس کشور و دولت افتتاح شد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، نخستین کسی بود که این سند را امضا کرد.
ولادیمیر پوتین در ۲۰ آوریل به حضرتش پاپ بندیکت شانزدهم به دلیل انتخاب وی به عنوان رهبر مسیحیان جهان تبریک گفت.
پرزیدنت پوتین در ۲۵ آوریل در پیغامی سالانه از مجمع فدرال خواست تا مالیات بر دارایی که از طریق ارث و یا از راه اهدا به شخص رسیده، برداشته شود؛ از بررسی نتایج خصوصی سازی چشم پوشی شود و شاخه‌های استراتژیک کنترل گردد.
رییس جمهور روسیه ۲۶ و ۲۷ آوریل از مصر دیدن کرد. سفر پوتین به مصر نخستین دیدار یک مقام دولتی روسیه در ۴۰ سال گذشته از مصر بود. پوتین در جریان این سفر پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین‌المللی در مورد خاورمیانه در مسکو را مطرح کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهورروسیه، از ۲۷ تا ۲۹ آوریل از اراضی فلسطین دیدن کرد. تا پیش از پوتین روسای کشور روسیه و یا اتحاد شوروی جماهیر سوسیالیستی از اراضی فلسطینی دیدن نکرده بودند.
در هشتم و نهم مه روسای ۵۳ کشور و دولت در مراسم جشنی به افتخار روز پیروزی (۹ مه روزی که مردم روسیه در "جنگ بزرگ میهن پرستانه" که طی سال‌های ۴۵-۱۹۴۱ روی داد پیروز شدند) در مسکو شرکت کردند.
در ۱۰ مه سال ۲۰۰۵ در مسکو در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و روسیه "نقشه‌ی راه" درباره سازماندهی‌ چهار زمینه‌ی اقتصادی، آزادی، امنیت و دادگستری، اصلاحات در زمینه‌ی امنیت خارجی، علم و آموزش از جمله جنبه‌های فرهنگی تایید شدند. در هفتم دسامبر در بروکسل، مقر اتحادیه‌ی اروپا، نخستین نشست مشترک دولت روسیه با کمیسیون اروپا برگزار شد که در این نشست که در تاریخ روابط روسیه و اتحادیه‌ی اروپا برای نخستین بار برگزار می‌شد، جریان تحقق موارد نقشه‌ی راه بررسی شد.
ولادیمیر پوتین در ۱۸ مه قانون فدرال در مورد انتخاب نمایندگان مجمع فدرال دومای فدراسیون روسیه را امضا کرد. بر اساس این سند انتخابات در دومای فدراسیون روسیه تنها به روش نسبی برگزار خواهند شد. بنابراین نمایندگان حزبی خواهند توانست کرسی دوما را به دست آورند که بتواند ۷ درصد آرا را از آن خود کنند.
در ۲۵ مه در مسکو یک حادثه‌ی بزرگ الکتریکی روی داد. در نتیجه‌ی این حادثه در ایستگاه فرعی برق "چاگینو" در سیستم برق یک اختلال روی داد. در نتیجه نبود برق زندگی دومیلیون تن متوقف شد. این حادثه در استان‌های "ماسکوفکی"، "تولا"، و کالوگا در غرب روسیه نیز اتفاق افتاد. ولادیمیر پوتین در چهارم ژوئن از مدیریت "PAO "EDC به سختی انتقاد و آن را مجبور کرد عواقب این حادثه را رفع کند.
دادگاه "مشانسکی" مسکو ۳۱ مه میخاییل خودورکوفسکی، رییس سابق یوکاس، و رییس گروه "مناتپ پلاتن لبدف" را به ۹ سال محرومیت از آزادی و تبعید به مستعمره‌ی رژیم عمومی محکوم کرد. دادگاه "ماسگور" در ۲۲ سپتامبر مجازات این محکومان را به هشت سال کاهش داد.
ولادیمیر پوتین و نور سلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان، در دوم ژوین از بایکنور دیدن و در مراسم ۵۰ سالگی ایستگاه فضایی شرکت کردند.
پوتین از ۱۴ تا ۱۶ ژوین برای نخستین بار در گفتگوی اقتصادی سنت پترزبورگ شرکت کرد.
در ۲۳ ژوییه در مسکو در دوره‌ی "شورای دفاع جمعی سازمان قرارداد دفاع جمعی" ولادیمیر پوتین به عنوان رییس این شورا برگزیده شد و تا ژوین سال ۲۰۰۶ در این سمت باقی ماند.
روسیه در ۲۹ ژوییه در صنعا، پایتخت یمن، در سی و دومین کنفرانس وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان ناظر برگزیده شد.
از ۶ تا ۸ ژوییه در استان گلنیگلس اسکاتلند سران کشورهای گروه هشت برگزار شد که ولادیمیر پوتین نیز در آن شرکت کرد.
رییس جمهور روسیه در ۱۷ اوت بر رزمایش ناوگان شمال آب‌های دریای بارنتس که در آن از موشک هدایت شونده سنگین هسته‌یی "پتر کبیر" استفاده شد، نظارت کرد.
از ۲۳ تا ۳۰ اوت مراسم جشن هزار سالگی "غازان" برگزار شد. در ۲۶ اوت نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برگزار گردید.
ولادیمیر پوتین در اول سپتامبر حکمی را در مورد بررسی امضا‌های طرفین روسی بر قرارهای میان روسیه و استونی در مورد مرز‌های دولتی و در مورد تغییر فضای آبی دو کشور در خلیج‌های "نارفسکی" و "فینسک" امضا کرد. این اقدام در ارتباط با این مساله انجام شد که در ژوئن در پیش درآمد این سند‌ها، طرف استونیایی ارجاع‌هایی را به قرارداد "تارتوسکی" به تاریخ سال ۱۹۲۰ که بر اساس توافق بر سر آن، بعضی از زمین‌های روسیه از استونی خارج شدند، افزود. این زمین‌ها در سال ۱۹۹۴ در اختیار "جمهوری سوسیالیستی فدراتیو شوروی روسیه" قرار گرفت.
ولادیمیر پوتین در ۵ ستپامبر طرح تحقق اولویت‌های پروژه‌های ملی را در نشستی با اعضای دولت، مدیر مجمع فدرال فدراسیون روسیه و اعضای شورای ریاست جمهوری شورای دولت مطرح کرد. در ۲۱ اکتبر در حضور رییس جمهور فدراسیون روسیه شورای تحقق پروژه‌های ملی تشکیل شد. در اول ژانویه سال ۲۰۰۶ کار تحقق پروژه‌های ملی "سلامتی"، "زندگی قابل دسترسی و راحت برای شهروندان روسیه"، "آموزش" و "توسعه‌ی آ.پ. ک" شروع شد.
ولادیمیر پوتین، رییس کشور روسیه، در سفر کاری خود در ۸ سپتامبر به آلمان به همراه گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان، اعلامیه‌ی مشترک همکاری در زمینه‌ی انرژی را امضا کرد. در حضور رهبران دو کشور شرکت روسی "گازپروم" و شرکت آلمانی "باسف "و "ا.او‌.ان" توافقنامه ساخت خط لوله‌ی گاز شمال به اروپا را امضا کردند.
ولادیمیر پوتین در جریان سفر کاری خود در ۹ سپتامبر به یونان از "کوه مقدس آثوس" که در شهر مقدونیه در شمال یونان قراردارد، دیدن کرد. وی نخستین رییس کشور روسیه بود که از این مکان مقدس برای مسیحیان ارتودوکس دیدن می‌کرد. نام سیاسی این کوه "دولت خودمختار راهبه‌ای کوه مقدس" است.
از ۱۴ تا ۱۶ سپتامبر در نیویورک در چارچوب نشست شصتمین سالگرد مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشست عمومی در بالاترین سطح با عنوان نشست سران ۲۰۰۵ برگزار شد که سران دولت‌ها و کشورهای ۱۵۱ کشور در آن شرکت کردند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور فدراسیون روسیه، در ۱۵ سپتامبر در نشست این مجمع سخنرانی کرد.
ولادیمیر پوتین در ۵ اکتبر در جریان سفر کاری خود به بریتانیای کبیر جایزه‌ی دولتی روسیه را به ملوانان بریتانیایی که در عملیات‌ نجات زیر دریایی "باتیسکاف" روسی AC-۲۸ شرکت کرده بودند، اعطا کرد. این زیردریایی در ۱۴ اوت در اقیانوس آرام دچار سانحه شده بود.
ولادیمیر پوتین در ۱۴ نوامبر سازماندهی بزرگ ساختار قدرت کشور را اجرا کرد. بر اساس دستورات رییس جمهور، دمیتری مدودف به عنوان "معاون اول رییس دولت فدراسیون روسیه" و سرگئی ایوانف با حفظ سمت وزیر دفاع، معاون نخست وزیر دولت اعلام شدند.ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه در ۱۷ نوامبر در زمان سفر کاری خود به ترکیه در مراسم رسمی گشایش خط لوله "جریان آبی" شرکت کرد.
در ۲۲ نوامبر "بوندستاک"، مجلس سفلی پارلمان آلمان، آنگلا مرکل را به عنوان صدراعظم جدید این کشور انتخاب کرد. آنگلا مرکل ظرف سه سال ۱۱ بار با پوتین دیدار کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در ۱۲ دسامبر از گروزنی، پایتخت جمهوری خودمختار چچن، دیدن کرد و در نخستین نشست پارلمان جدید این جمهوری که در ۲۷ نوامبر انتخاب شده بود، شرکت کرد. ولادیمیر پوتین برای نخستین بار به عنوان کفیل رییس جمهور در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۰ به چچن سفر کرد. سپس در ۲۰ مارس سال ۲۰۰۰ و ۱۴ آوریل سال ۲۰۰۱ و دو بار نیز در سال ۲۰۰۴ از این جمهوری دیدن کرد.
ولادیمیر پوتین ۱۳ و ۱۴ دسامبر به کوالالامپور، پایتخت مالزی، سفر کرد. وی در ۱۳ دسامبر در نخستین نشست سران روسیه - آسه‌آن شرکت کرد. وی در ۱۴ دسامبر به عنوان مهمان در نشست جامعه‌ی شرق آسیا که ۱۰ کشور آسه آن و همین طور چین، ژاپن، کره‌ی جنوبی، هندوستان، استرالیا و نیوزیلند حضور داشتند، شرکت کرد.
رییس جمهور روسیه در ۲۲ دسامبر قانون فدرالی را امضا کرد که بر اساس آن مستمری دولتی به شهروندانی که فرزند دارند، افزایش یافت.
▪ سال ۲۰۰۶
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۲۵ ژانویه در سنت‌پترزبورگ در نشست همکاری اقتصادی کشورهای آسیایی و اروپا، طرح ساخت مرکز بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم را در خاک روسیه تحت کنترل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد. در ۱۰ مه سال ۲۰۰۷ در آستانه، پایتخت قزاقستان موافقت‌نامه‌ی تاسیس این مرکز در آنگارسک واقع در استان ایرکوتسک در جنوب شرق روسیه امضا شد.
ولادیمیر پوتین در ۲۰ فوریه دستور ساخت شرکت متحد ساخت هواپیما را امضا کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۱۰ مارس به طور رسمی از الجزایر دیدن کرد. این دیدار نخستین دیدار در تاریخ روابط این دو کشور بود.
روسیه در ۱۱ آوریل عضو کامل سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) سازمان ملل متحد شد. روسیه از سال ۱۹۸۷ تا سال ۲۰۰۶ تنها ناظر این سازمان بود. قانون پذیرش فدراسیون روسیه در منشور فائو در ۲۰ فوریه‌ی سال ۲۰۰۶ توسط پوتین امضا شد.
در ۲۸ آوریل در استان ایرکوتسک ساخت طولانی‌ترین خط لوله‌ی نفت سیبری شرقی - اقیانوس آرام به طول بیش از چهار هزار کیلومتر در روسیه آغاز شد.
ولادیمیر پوتین در ۱۰ مه در پیغامی سالانه از مجمع فدرال فدراسیون روسیه خواست تا به مشکلات خانواده‌ها و همین‌طور مشکل جمعیتی و قدرت دفاعی کشور توجه خاص شود.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۲۷ ژوئیه به آمریکا پیشنهاد داد روند مذاکرات جایگزینی قرارداد کاهش و محدودیت پتانسیل‌های حملات استراتژیکی را که در سال ۲۰۰۹ مدت اعتبار آن به اتمام خواهد رسید، شروع کند.
رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۶ ژوئیه قانون فدرالی را امضا کرد که بر اساس آن از اول ژانویه‌ی سال ۲۰۰۸ خدمت نظامی ۱۲ ماه خواهد بود.
در ۹ ژوئیه در فرودگاه ایرکوتسک هنگام به زمین نشستن هواپیمای ایرباس A - ۳۱۰، در اثر یک سانحه، ۱۲۵ تن جان خود را از دست دادند. در ۱۰ ژوئیه به دستور رییس‌جمهور روز عزا اعلام شد.
در ۱۰ ژوئیه در منطقه‌ی روستای اکاژوا در جمهوری اینگوش در جنوب غربی روسیه در نتیجه‌ی یک عمل ویژه، شامیل باسایف، یکی از رهبران گروه‌های چچنی کشته شد.
از ۱۵ تا ۱۷ ژوئیه در شهر کوچک استرلنا در نزدیکی سنت پترزبورگ برای نخستین بار به ریاست روسیه نشست سران گروه هشت بزرگ برگزار شد. از مفاد مهم این نشست امنیت انرژی، مبارزه با بیماریهای عفونی و همین‌طور آموزش بود.
در اول اوت دادگاه حکمیت مسکو شرکت نفتی «یوکوس» را ورشکست اعلام کرد.
روسیه در ۲۱ اوت تمام برآوردها و ارزیابی‌های خود را از تسویه‌ی حساب زودهنگام قرض اتحاد سابق شوروی جماهیر سوسیالیستی به باشگاه پاریس را تمام کرد و هم اکنون مقروض این باشگاه نیست. از آن زمان به بعد روسیه در چارچوب این سازمان به عنوان کشور اعتبار دهنده فعالیت می‌کند.
در ۲۲ اوت در ۴۵ کیلومتری دانتسک در اوکراین حادثه‌ی هواپیمای مسافربری توپولوف ۱۵۴M روی داد. تمام ۱۷۰ سرنشین این هواپیما در این حادثه جان باختند. در ۲۴ اوت به دستور رییس‌جمهور در کشور روز عزا اعلام شد.
۵ و ۶ سپتامبر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به طور رسمی از جمهوری آفریقای جنوبی دیدار کرد و نخستین مقام روسیه بود که تا کنون از این کشور دیدن کرده‌ است.
موشک کروز زیردریایی اتمی به نام «یکاترینبورگ» برای نخستین بار ظرف ۱۰ سال گذشته پرتاب خود را با موشک بالستیک قطب شمال آغاز کرد. رییس‌جمهور روسیه دستور داد به خدمه‌ی این موشک جایزه‌ی دولتی اهدا کنند. به فرماندهی این زیردریایی اتمی نیز در سال ۲۰۰۷ لقب قهرمان روسیه اعطا شد.
جمهوری خلق چین در ۱۹ اکتبر از آزمایش موفقیت‌آمیز هسته‌یی خبر داد. در همان روز رییس کشور در نشستی با اعضای دولت گفت: روسیه آزمایش‌های هسته‌یی جمهوری دموکراتیک خلق چین را که به روند عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی صدمه‌ی بزرگی وارد آورده است، محکوم می‌کند.
رییس‌جمهور روسیه در ۵ دسامبر قانونی را در مورد اعمال تغییر و افزودن بخشی به قانون‌گذاری انتخاباتی تصویب کرد که بر اساس آن به طور مشخص آستانه‌ی حضور رای‌ دهندگان در هر سطحی از انتخابات برداشته شد.
ولادیمیری پوتین در ۵ دسامبر قانون فدرال را در مورد اعمال تغییراتی در لوایح جداگانه‌ی قانون‌گذاری فدراسیون روسیه در بخش حمایت دولت از شهروندانی که صاحب فرزند هستند، امضا کرد و در ۲۹ دسامبر قانون فدرال با عنوان «سرمایه‌ی مادرانه (مادری)» به تصویب رسید.
ولادیمیر پوتین در ۲۲ دسامبر در کی‌یف، پایتخت اوکراین، در نخستین نشست کمیسیون بین کشوری روسیه - اوکراین به نام پوتین - یوشنکو شرکت کرد. دومین نشست این کمیسیون در ۱۲ فوریه‌ی ۲۰۰۸ در مسکو برگزار شد.
▪ سال ۲۰۰۷
در اول ژانویه‌ی این سال بان‌کی‌مون، دبیر کل جدید سازمان ملل متحد شروع به کار کرد. وی ۹ تا ۱۱ آوریل سال ۲۰۰۸ نخستین دیدار خود را از روسیه انجام داد.
در ۱۰ ژانویه قانون فدرال در مورد اقدامات ویژه‌ی اقتصادی که رییس‌ کشور توانست آنها را در وضعیت ویژه و اضطراری بین‌المللی اجرا کند، به اجرا درآمد.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۲۷ ژانویه در نشست ویژه‌ی بررسی اقدامات آماده سازی پیش از ریاست روسیه بر نشست همکاری اقتصادی کشورهای آسیا - اقیانوسیه در سال ۲۰۱۲ در ولادی‌وستوک شرکت کرد.
در ۹ سپتامبر همین سال (۲۰۰۷) رهبران کشورهای همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه در نشست سران این سازمان در سیدنی استرالیا از طرح برگزاری این نشست در سال ۲۰۱۲ در ولادی‌وستک حمایت کردند.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۵ فوریه قانونی را درباره‌ی ایجاد تغییر در قانون فدرال در مورد دادگاه قانون اساسی فدراسیون روسیه امضا کرد که بر اساس آن مکان دادگاه قانون اساسی سنت پترزبورگ خواهد بود. از ۲۱ مه ۲دادگاه قانون اساسی در سنت پترزبورگ (پایتخت شمالی روسیه) کار خود را آغاز کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۱۰ فوریه در چهل و سومین کنفرانس بین‌المللی مسائل سیاست و امنیت در مونیخ آلمان، شرکت کرد.
وی در این کنفرانس از طرح آمریکا برای استقرار سیستم سپر دفاع ضد موشکی در لهستان و جمهوری چک شدیدا انتقاد کرد. وی همچنین با ساختار رفتار تک قطبی در جهان کاملا مخالفت کرد.
ولادیمیر پوتین ۱۱ و ۱۲ فوریه رسما از عربستان سعودی دیدن کرد. وی نخستین رهبر روسی بو که از این کشور دیدن کرده است.
پارلمان جمهوری چچن در دوم مارس رمضان قدیرف را به عنوان رییس‌جمهور این جمهوری خودمختار روسیه انتخاب کرد. رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در اول مارس کاندیداتوری وی را برای کنترل این ارگان قانون‌گذاری چچن مطرح کرده بود. رمضان قدیرف جای آلو آلخانف را که زودهنگام استعفا کرده بود، در این پست اشغال کرد.
در ۱۵ مارس مذاکرات ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه و کنستانتینس کارامانلیس، رییس دولت یونان و سرگئی استانیشف، رییس دولت بلغارستان در آتن، پایتخت یونان برگزار شد. در حضور این سه رهبر، توافقنامه‌ی ساخت خط لوله‌ی نفت «بورگاس - الکساندروپلیس» به امضای سه طرف رسید.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ارتباط با وقایع تراژیک که طی روزهای ۱۷ تا ۲۰ مارس در روسیه اتفاق افتاد، عزا اعلام کرد. در طی این سه روز در معدن «اولیانوفسکی» در استان کمروفسکی حادثه روی داد؛ هواپیمای مسافربری توپولف ۱۳۴ در فرودگاه سامارا دچار سانحه شد و خانه‌ی سالمندان در کرانسودارسکی آتش گرفت. در پی این حوادث ۱۷۹ تن جان باختند.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۲۱ مارس دستور ساخت شرکت متحد کشتی‌سازی را امضا کرد.
در ۲۷ مارس قرارداد مرز دولتی میان روسیه و لیتوانی امضا شد. مذاکرات ۱۰ سال جریان داشتند. مورد اصلی اختلاف بر سر منطقه‌ی پیتالوفسکی استان پسکوفسکی می‌شد که تا پیش از جنگ جهانی دوم جز استان لاتگال لیتوانی بود. طرف لیتوانیایی از ادعای مالکیت خود بر این منطقه دست برداشت.
در ۱۵ آوریل زیر دریایی اصلی هسته‌یی نسل چهارمی روسیه به نام یوری دالگاروکی در سورادونیسک در آبهای کارخانه‌ی «سفرماش» به آب انداخته شد. این زیردریایی صاحب مجموعه‌ی موشکی «بولاوا» است.
در ۲۳ آوریل زندگی ۷۷ ساله‌ی بوریس یلتسین، رییس‌جمهور سابق روسیه به پایان رسید.
مراسم دفن رییس کشور برای نخستین بار ظرف ۱۱۳ سال گذشته طبق آداب مسیحی انجام شد. بوریس یلتسین در ۲۵ آوریل در گورستان نووادویچی به خاک سپرده شد. رییس‌جمهور روسیه در در همین روز در کشور عزای عمومی اعلام کرد.
رییس کشور در ۲۶ آوریل هشتمین پیغام خود را به مجمع فدرال فدراسیون روسیه فرستاد. این پیام حامل اعلامیه‌ی مهم در مورد سیاست خارجی روسیه بود مبنی بر قصد روسیه برای توقف موقت فعالیت قرارداد تسلیحات متعارف در اروپا. ولادیمیر پوتین توجه بیشتر را بر حوزه‌ی اجتماعی، مساله‌ی توسعه‌ی فن‌آوری نوآورانه و مشکلات حوزه‌ی نفت متمرکز کرده بود.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۲۶ آوریل قانون فدرال در مورد اجرای تغییر در قانون بودجه‌ی فدراسیون روسیه را امضا کرد. بر اساس این قانون، بودجه‌ی فدرال برای سه سال تصویب خواهد شد. ذخیره‌ی تثبیت شده به ذخیره‌ی تامین و رفاه ملی تبدیل شد.
ولادیمیر پوتین در ۲۷ آوریل نخستین احکام اعطای عنوان افتخاری شهر با افتخار نظامی را به شهرهای بکگوراد، کورسک و آریل امضا کرد. این عنوان افتخاری به شش شهر دیگر نیز اهدا شد.
در ۱۲ مه در ترکمنستان مذاکرات سه جانبه‌ی روسای جمهور روسیه، قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد. بر اساس نتایج این مذاکرات اعلامیه‌ی مشترک ساخت خط لوله‌ی گاز حوزه‌ی خزر به امضای سه کشور رسید.
در ۱۶ مه روسیه دعوت‌نامه‌ی ورود به سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی که ۳۰ کشور پیشرفته‌ی صنعتی دنیا در آن حضور دارند، دریافت کرد. درخواست عضویت روسیه در این سازمان در سال ۱۹۹۶ داده شده بود.
به گفته‌ی وزارت امور خارجه‌ی فدراسیون روسیه، روند این مذاکرات باید تا پیش از سال ۲۰۱۰ پایان پذیرد.
نخستین پرتاب آزمایشی نمونه‌ی اصلی موشک جدید بالستیک میان قاره‌یی RS-۲۴ که به قسمت اصلی جدا شونده مجهز است در ۲۹ مارس از ایستگاه فضایی پلاستسک انجام شد.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در هفتم ژوئیه در نشست سران کشورهای گروه هشت در هایلیگندام آلمان به آمریکا پیشنهاد کرد تا به طور مشترک از ایستگاه رادار گابالینسکی به جای استقرار سیستم سپر دفاع ضد موشکی در اروپا، استفاده کند. روسیه این ایستگاه رادار را از جمهوری آذربایجان اجاره کرده است وهم اکنون متعلق به سیستم دفاع ضد موشکی روسیه است.
یاپ دو هوپ شفر، دبیرکل ناتو ۲۵ و ۲۶ ژوئیه از روسیه دیدن و در نشست تشریفاتی شورای روسیه - ناتو به مناسبت ۱۰ سالگی امضای قانون بنیادی در مورد روابط روسیه و ناتو و پنجمین سالگرد تشکیل شورای روسیه - ناتو، شرکت کرد. ولادیمیر پوتین، دبیرکل ناتو را پذیرفت.
در دوم و سوم ژوئیه در جریان دیدار کاری پوتین به آمریکا، روسای جمهور روسیه و آمریکا با یک دیگر در محل اقامت خانواده‌ی بوش در کنبانک پورت در ایالت مین، ملاقات کردند. رییس کشور روسیه نخستین رهبری بود که بوش وی را به محل اقامت خود دعوت کرده بود.
پوتین پیشنهاد ایجاد مرکز تبادل اطلاعات در مورد پرتاب موشک‌ها در مسکو و بروکسل و علاوه بر آن استفاده از ایستگاه در دست ساخت جلوگیری از پرتاب موشک‌ها واقع در جنوب روسیه را همراه با آمریکا مطرح کرد.
ولادیمیر پوتین سوم و چهارم ژوئیه برای نخستین بار در تاریخ روابط روسیه - گوآتمالا به این کشور سفر کرد.
وی در چهارم ژوئیه در صد ونوزدهمین دوره‌ی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک، شهر سوچی را به عنوان مرکز بازی‌های المپیک زمستانی در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. سوچی در پنجم ژوئیه به عنوان مرکز بازی‌های المپیک انتخاب شد.
ولادیمیر پوتین در ۱۹ ژوئیه قانون فدرال در مورد شرکت نانو تکنولوژی روسیه را امضا کرد.
در دوم اوت برای نخستین بار در تاریخ جهان در جریان سفر منحصر به فرد اکتشافی به قطب شمال دو دستگاه روسیه که در آبهای عمیق فعالیت می‌کنند به نام «میر ۱و ۲» توسط کشتی علمی - تحقیقاتی «آکادمیک فدراف» به عمق حدودا ۴۳۰۰ متری فرستاده شدند. دانشمندان و پژوهشگرانی که به کف اقیانوس منجمد شمالی رسیده بودند، نمونه‌های آب، یخ و کف اقیانوس را گرفته و پرچم روسیه را بر کف این اقیانوس نصب کردند. به دستور ولادیمیر پوتین به شرکت کنندگان اصلی این سفر پژوهشی عنوان قهرمان روسیه داده شد.
روسای کشورهای شش کشور همکاری سازمان شانگهای در ۱۷ اوت در منطقه‌ی چبارکول استان چلیبینسکی بر دور نهایی رزمایش مشترک ضد تروریستی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های نظارت کردند.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۱۰ سپتامبر در یک سفر رسمی یک روزه از امارات متحده‌ی عربی دیدن کرد. این نخستین سفر یک مقام روسی طی تاریخ ۳۵ ساله‌ی روابط دو کشور بود.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در ۱۲ دسامبر استعفای میخاییل فرادکف، رییس دولت را که سه سال و نیم هدایت دولت را بر عهده داشت، پذیرفت. پوتین در همان روز ویکتور زوبکوف را برای پست نخست وزیری به دوما معرفی کرد. مجلس سفلی پارلمان روسیه با انتصاب زوبکوف در سمت رییس دولت موافقت کرد.
نمایندگان دوما در گردهم‌آیی پیش از انتخابات «روسیه متحد» در اول اکتبر، از پرزیدنت پوتین خواستند تا در انتخابات پنجمین دوره‌ی دوما هدایت لیست این حزب را بر عهده بگیرد. ولادیمیر پوتین با شرکت در این گردهم‌آیی از موافقت خود برای ریاست لیست «روسیه متحد» خبر داد.
در ۱۶اکتبر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نشست بین کشوری شورای جامعه‌ی اقتصادی اروپا - آسیا برگزار شد. نتیجه‌ی اصلی این دیدار امضای موافقت‌نامه‌ی ایجاد یک منطقه‌ی گمرکی واحد توسط روسای جمهور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بود.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۱۶اکتبر به ایران سفر کرد. از سال ۱۹۴۳ زمانی که جوزف استالین، رییس‌جمهور اسبق اتحاد سابق شوروری در کنفرانس تاریخی تهران شرکت کرد، هیچ فردی از شخصیت‌های اول این اتحاد و یا روسیه به ایران نیامده‌ بود. رییس کشور روسیه در دومین نشست سران کشورهای حوزه‌ی دریای خزر شامل روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان شرکت یافت.
ولادیمیر پوتین در ۲۶ اکتبر در جشن سالگرد بیستمین دیدار در بالاترین سطح روابط روسیه - اتحادیه‌ی اروپا که در شهر مافرا در پرتغال برگزار شد، شرکت کرد.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۳۰ اکتبر قانون شرکت دولتی ساخت وسایل المپیک و توسعه‌ی شهر سوچی به عنوان مکان تفریحی با آب و هوای کوهستانی را امضا کرد.
در ۱۵ نوامبر آخرین رده‌ی سربازان پایگاه نظامی روسیه در باتوم، گرجستان، این سرزمین را ترک کردند. در ژوئن سال ۲۰۰۷ پایگاه روسیه در آخالکالاکا، گرجستان ایجاد شد. روسیه پیشتر در سال ۲۰۰۱ الزام توافق استانبول به تاریخ ۱۹۹۹ در مورد تشکیل پایگاه‌های نظامی روسیه در وازیان در نزدیکی تفلیس، پایتخت گرجستان و در گودااوت در آبخازیا را به اجرا درآورده بود.
در ۲۳ نوامبر به دستور رییس‌جمهور فدراسیون روسیه شرکت دولتی کمک به طرح، تولید و صادرات کالای صنعتی بسیار تکنیکی «راستخنالگی» ایجاد شد.
ولادیمیر پوتین در اول دسامبر قانونی فدرال در مورد شرکت دولتی انرژی هسته‌یی «روس اتم» را امضا کرد.
در دوم دسامبر انتخابات نمایندگان پنجمین دوره‌ی دومای روسیه برگزار شد. در این انتخابات حزب «روسیه‌ی متحد» که لیست آن را پوتین رهبری می‌کند، توانست ۳۰/۶۴ درصد از آرای رای دهندگان را به دست آورد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه ۵۷/۱۱ درصد، حزب لیبرال دموکرات روسیه ۱۴/۸ درصد و حزب «روسیه‌ی عادل» ۷۴/۷ درصد از آرا از آن خود کردند.
ولادیمیر پوتین در ۵ دسامبر قانون فدرال در مورد تربیت بدنی و ورزش در فدراسیون روسیه را امضا کرد.
روسیه در ۱۲ دسامبر خروج موقت از قرارداد نیروهای سلاح‌های متعارف در اروپا را اعلام کرد. روسیه اجرای این قرارداد را تا زمان تایید موافقت‌نامه در مورد سازگاری و انطباق (اجرای) قرارداد نیروهای تسلحیات متعارف در اروپا توسط کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در سال ۱۹۹۹ در استانبول ترکیه امضا شده بود، به تعلیق درآورد.
رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در ۱۰ دسامبر نمایندگان چهار حزب «روسیه‌ی متحد»، «روسیه‌ی عادل»، حزب آگرارنایا (ارضی، کشاورزی) و حزب «نیروی مدنی» را در کرملین پذیرفت. این نمایندگان دیمیتری مدودف را به عنوان تنها کاندیدای پست ریاست جمهوری فدراسیون روسیه معرفی کردند.
پوتین از کاندیداتوری دیمتری مدودف، معاون اول نخست وزیر به سمت ریاست جمهوری فدراسیون روسیه حمایت کرد.
در ۲۱ دسامبر ۱۰ کشور اروپا و دریای بالتیک به حوزه‌ی شینگن اروپا وارد شدند. این کشورها شامل مجارستان، لهستان، چک، اسلوواکی، اسلوونی، مالت، لیتوانی، لتونی و استونی بود. از این روز به بعد مرزهای داخلی زمینی، آبی و هوایی بین این کشورها در ۳۰ مارس سال ۲۰۰۸ باز شد. ۲۴ کشور در فضا و حوزه‌ی شینگن وجود دارند.
در سال ۲۰۰۷ در روسیه رکورد افزایش میزان موالید ظرف ۲۵ سال گذشته اعلام شد.
یک میلیون و ۶۰۲ هزار و چهار نفر که نسبت به سال گذشته ۱۴۵ هزار تن رشد داشته است، به دنیا آمدند. ولادیمیر پوتین با حضور در کنفرانس خبری در کرملین در ۱۴ فوریه‌ی سال ۲۰۰۸ اعلام کرد، افزایش ناگهانی میزان موالید کنترل می‌شود.
▪ سال ۲۰۰۸
ولادیمیر پوتین در دوم ژانویه در مراسم افتتاح "پالیانای زیبا"، مرکز توریستی اسکی کوهستانی که در چارچوب اقدامات آماده سازی سوچی برای بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ ساخته شده بود، شرکت کرد.
در شب ۲۷ ژانویه هشتمین و آخرین سوخت هسته‌یی روسیه برای نخستین واحد قدرت نیروگاه برق هسته‌یی در بوشهر به ایران تحویل داده شد. نخستین محموله‌ی سوخت در ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۷ به نیروگاه برق هسته‌یی بوشهر ارسال شد. انتقال هرکدام از محموله‌های سوخت "با حفظ قوانین سخت امنیتی در ارتباط با درخواست سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌یی" انجام شده است.
پارلمان کوزوو در ۱۷ فوریه به طور یک جانبه استقلال این سرزمین را از صربستان اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با شرکت در نشست شورای روسیه - ناتو در بخارست رومانی در ماه آوریل اقدام کوزوو را از "مصادیق نقض جنجال برانگیز قوانین بین‌المللی" برشمرد.
شرکت سهامی عام "گازپروم"، شرکت فرانسوی "توتال" و شرکت نروژی "استاتویل گیدرو" موافقت‌نامه‌ی تحقق توسعه‌ی فاز نخست میدان گاز فشرده‌ی "اشتوکمان" را، واقع در مرکز بخش روسی دریای بارنتس و۶۰۰ کیلومتری شبه جزیره‌ی کولا، که توسط پای‌گاه صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله‌ی گاز "جریان شمال" کنترل می‌شود، امضا کردند.
ولادیمیر پوتین در ۲۲ فوریه برای آخرین بار به عنوان رییس کشور در نشست سران کشورهای مستقل مشترک المنافع در مسکو شرکت کرد.
در دوم مارس، پنجمین انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در روسیه برگزارشد. چهار کاندیدا برای احراز بالاترین پست دولتی با یک‌دیگر رقابت کردند. دمیتری مدودف، معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه، که از حزب "روسیه‌ی متحد" نامزد شده بود، با کسب ۷۰/۲۸ درصد از آرا به عنوان رییس کشور برگزیده شد. مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب روسیه امروز (هفت مه) برگزار خواهد شد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور فدراسیون روسیه، در چهار آوریل در نشست شورای روسیه- ناتو در بالاترین سطح در بخارست رومانی شرکت کرد. پوتین در کنفرانس خبری بعد از این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، اعلام کرد:" در روسیه از حضور بلوک قدرتمند نظامی (ناتو) در مرزهای ما به عنوان تهدید مستقیم امنیت کشورمان یاد می‌شود." یک‌ روز پیش از حضور پوتین در این نشست از اعطای طرح کار پیوستن به ناتو به گرجستان و اوکراین امتناع شد.
بیست و هفتمین و آخرین دیدار ولادیمیر پوتین و جورج بوش ۵ و ۶ آوریل در شهر سوچی برگزار شد.
در ۱۵ آوریل در نهمین گردهم آیی حزب سیاسی تمام روسیه به نام"روسیه‌ی متحد" ریاست حزب که بالاترین پست انتخاباتی است، ایجاد شد. نمایندگان در این گردهم آیی به طور متفق القول ولادیمیر پوتین را برای این سمت برگزیدند. وی پس از هفت مه، آغاز دوره‌ی ریاست جمهوری مدودف، این سمت را در دست خواهد گرفت.
رییس جمهور فدراسیون روسیه ۱۶ و ۱۷ آوریل به طور رسمی از لیبی دیدن کرد. در تاریخ روابط دو جانبه‌ی این دو کشور ولادیمیر پوتین نخستین مقام روسی بود که از لیبی دیدن کرد.
ولادیمیر پوتین ۱۷ و ۱۸ آوریل به ایتالیا سفر کرد. ایتالیا آخرین کشوری بود که رییس جمهور روسیه به عنوان رییس کشور از آن دیدن کرد. هشت سال پیش ایتالیا نخستین کشور اروپای غربی بود که ولادیمیر پوتین از آن دیدار کرد.
رییس جمهور فدراسیون روسیه در ۲۶ آوریل با یاسو فوکودا، نخست وزیر ژاپن، در "نووا - آگاروا"، محل اقامت خود در حوالی مسکو، مذاکره کرد. نخست وزیر ژاپن آخرین نفر از رهبران کشورهای گروه هشت بود که ولادیمیر پوتین به عنوان رییس کشور با وی دیدار کرد.
امروز (هفت مه) دومین دوره‌ی ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین به پایان می‌رسد. از امروز دیمیتری مدودف بر مسند ریاست جمهوری فدراسیون روسیه تکیه خواهد زد.
منبع : ایراس


همچنین مشاهده کنید