چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

برای فصل گرما


برای فصل گرما
هوای خنك بهاری حالا تقریباً به طور كامل در حال رفتن است تا جایش را به گرمای تابستان دهد. در این روزهایی كه رفته رفته گرم و گرم تر می شوند شاید نشستن در فضای آزاد بیرون از خانه، در جایی كه سایه دار است لذت خاصی خواهد داشت. اما حتماً شما هم مدت های زیادی است كه سراغ حیاط كوچك منزل یا تراس خانه تان نرفته اید و حسابی از گرد و خاك و سایر اسباب و وسایل به درد نخور پر شده. چاره ای نیست برای اینكه از هوای تابستان استفاده كنید باید از شر این خرت و پرت ها نجات پیدا كنید.
در مرحله اول باید هر چیز به درد نخور كه در تراس یا حیاط كوچك خانه جمع كرده اید دور بریزید. شك نكنید اگر این وسایل به درد شما می خوردند تا به امروز در اینجا خاك نمی خوردند. می توانید این وسایل را به همین كسانی كه مدام در كوچه ها فریاد می زنند و خریدار اینگونه اجناس هستند بفروشید. اما صندلی چوبی یا آهنی اگر دارید نگه دارید شاید بتوانید با یك تغییر كوچك مجدداً از آنها استفاده كنید. برای این كار نیاز به رنگ دارید. خوب دقت كنید كه صندلی و میزهایتان نپوسیده باشند. در این صورت تلاش شما بی فایده خواهد بود. اینكه چه رنگی استفاده كنید یكی از مهمترین نكاتی است كه باید توجه داشته باشید. برای هوای گرم و اینكه از این هوا لذت بیشتری ببرید سعی كنید از رنگ های خنك استفاده كنید. رنگ هایی مثل آبی آسمانی، صورتی روشن یا همان گل بهی. اگر از رنگ هایی مثل قرمز، سبز و اینگون رنگ های گرم استفاده كنید شاید هوا برایتان گرمتر از واقعیت به نظر برسد.
اگر صندلی های چوبی یا فلزی شما دیگر قابل استفاده نیستند می توانید برای خرید به صندلی های پلاستیكی مراجعه كنید. باز هم به رنگ آنها دقت كنید. این صندلی های پلاستیكی یكی از محاسنی كه دارند همین قابلیت شست وشوی آسان آنهاست. این صندلی ها به آسانی خشك هم می شوند.
شب های تابستان و اختلاف های زیاد آن با شب ها، بیشتر از روزها به شما امكان می دهد كه از این فضای ایجاد شده بهتر استفاده كنید. اما برای استفاده از این فضا شما حتماً نیاز به نور دارید. كارشناسان طراحی داخلی منزل اعتقاد دارند كه باید برای اینگونه فضاها از نورهای طبیعی استفاده كنند. البته این پیشنهاد برای شب های مهتابی است. از شوخی گذشته باید برای این فضاها نور ملایم باشد برای اینگونه نورها می توانید از چراغ های كوچك كه اغلب در چراغ مطالعه به كار گرفته می شوند استفاده كنید. یك راه حل ساده تر نصب دیمر یا كنترل كننده نور است.
این كنترل كننده ها به شما اجازه می دهند تا نور را به حداقل ممكن و دلخواه خود برسانید. نور زیاد در اینگونه فضاهایی كه شما برای استراحت انتخاب كرده اید باعث خسته شدن چشم خواهد شد. نور ملایم از این خستگی جلوگیری می كند. از نورهای رنگی استفاده نكنید. این نورها شاید برای فصل خاصی مناسب به نظر برسد ولی حسن استفاده از نور سفید قابلیت استفاده آن درتمامی فصول است. پس سراغ نورها و لامپ های رنگی نروید. هیچ نور طبیعی لذت بخش تر از نور آتش نیست. اگر در حیاط گوشه ای را به این كار اختصاص دهید می توانید از نور ایجاد شده آن لذت ببرید فقط باید این فضا را مدام تمیز كنید پس سعی كنید در موقعیت های خاص و زمانی كه مهمانی به منزلتان می آید از این روش و این نور دلنشین استفاده كنید. قطعاً این كار در تراس منزل امكان پذیر نیست، پس اگر در تراس فضا ایجاد می كنید به سراغ این شیوه ایجاد نور نروید.
از متمركز كردن نور هم جلوگیری كنید. سعی كنید از چند لامپ در نقاط مختلف استفاده كنید تا تمركز در یك نقطه ایجاد نشود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید