سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

پوست‌هایی که ارزان باطراوت می‌شوند


پوست‌هایی که ارزان باطراوت می‌شوند
زیبایی پوست این روزها بیش از هر چیز دیگری با نام جراحی پلاستیک گره خورده است، روش‌های نوین و پرهزینه‌ای که در اغلب موارد پس از مدتی تاثیر خود را از دست می‌دهند و پوست را از آنچه که بود آسیب دیده‌تر می‌گذارند. ترتینوئین، Botox، پرکننده‌های قابل تزریق و استفاده از لیزرها همگی از روش‌های متداول و در عین حال پرهزینه‌ای هستند که اغلب توسط متخصصان پوست توصیه می‌شوند. با این حال روش‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری نیز وجود دارند که می‌توانند پوست را لطیف و تازه نشان دهند، هر چند که ممکن ا ست به اندازه روش‌های مرسوم خیلی زود نتیجه استفاده از این روش‌ها ظاهر نشود اما استفاده از روش‌های سنتی می‌تواند علاوه بر اینکه سلامت پوست را تامین می‌کند عارضه جانبی نیز ایجاد نمی‌کند:
بخور صورت حتی با آب، راه‌حل موثری برای شفافیت و شادابی پوست است. بخار آب باعث باز شدن منافذ پوستی، بهبود جریان خون پوست، طراوت و شادابی پوست می‌شود. این روش به همه افراد با هر نوع پوستی توصیه می‌شود، اما اگر به علت بیماری خاص پوستی و یا دچار ضایعاتی هستید یا به علت سن بالا، پوست شما نازک و شکننده است، پیش از انجام بخور صورت با پزشک مشورت کنید.
برای انجام بخور، ابتدا صورت خود را بشویید تا مواد آرایشی یا دارویی و گرد و غبارروی صورت پاک شود. سپس مقداری آب داغ در حال جوشیدن را در یک کاسه بریزید و مقداری گل بابونه، نعناع یا آویشن در آن بریزید. سپس یک حوله روی سر خود بیندازید و صورت خود را در مقابل بخار قرار دهید. در هنگام بخور بهتر است چشمان خود را ببندید، سپس با نوک انگشتان خود مرتبا پوست صورت را به صورت حلقوی ماساژ دهید. این کار باعث تسهیل جریان خون و تسریع دفع مواد زائد و شادابی پوست می‌شود. پس از گذشت ۱۰دقیقه، صورت خود را با آب بشویید تا منافذ پوستی مجددا بسته شوند. پس از شست‌وشوی صورت، کمی پماد مرطوب‌کننده روی صورت خود بمالید تا رطوبت پوست حفظ شود. کمپرس آب گرم روی صورت باعث باز شدن منافذ غدد چربی پوست می‌شود و مواد زائد را می‌زداید. پس از کمپرس آب گرم، صورت خود را با آب سرد به آرامی بشویید.
ماسک‌های طبیعی میوه، قراردادن پوست میوه یا تکه‌ای از آن بر روی پوست صورت و سپس دراز کشیدن و استراحت دادن به عضله‌های صورت، توصیه نتیجه بخش دیگری از جانب متخصصان پوست و زیبایی است که شفافی و شادابی صورت را به شما هدیه می‌دهد. ماسک‌ها موادی هستند که معمولا از محصولات طبیعی تهیه می‌شوند و برای پاکیزه کردن، خروج مواد زائد از منافذ پوستی، نرم کردن و لطیف کردن پوست، به کار می‌روند. هر ماسک را باید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار داد و سپس آن را به وسیله شست‌وشوی کامل با آب پاک کرد. مصرف خوراکی میوه‌های حاوی ویتامینE. A. C و هر نوع میوه و سبزیجات تازه دیگر تاثیر چشمگیری در زیبایی و شفافی پوست شما دارند. شیر تازه و ذرت نیز حاوی موادی هستند که در شادابی و سلامت پوست موثر هستند. رژیم غذایی خود را تحت نظر یک متخصص تغذیه و پوست تغییر دهید. مصرف چربی و مواد قندی بیش از حد، از مهم‌ترین نکاتی است که طراوت و پوست را از بین می‌برند. چنانچه پوست صورتتان چرب یا معمولی است، هفته‌ای یک یا دو بار و اگر پوست خشک دارید، حداقل هفته‌ای یک بار بخور دادن صورت را انجام دهید و سپس از صابون‌های ملایم و متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید.
در معرض اشعه آفتاب، به مدت طولانی، آنهم بدون لایه‌های حفاظتی کرم‌های ضدآفتاب قرار نگیرید. استفاده از لوسیون‌های ضدآفتاب، محدود و مختص به گروه سنی خاصی نیست. حمام آفتاب یا قراردادن پوست صورت و بدن در معرض هوای آزاد نیز از شیوه‌های تغذیه‌ای پوست هستند. یکی دو بار برنزه کردن پوست با استفاده از نور خورشید، عوارض شدیدی ایجاد نمی‌کند. اما اگر این کار در درازمدت ادامه پیدا کند و دفعات تکرار تماس با UV زیاد شود، اثر تجمع رنگدانه‌ها باعث ایجاد سرطان پوست و قبل از باعث از بین رفتن قوام پوست می‌شود، در نتیجه پوست فرد، لطافت خودش را از دست می‌دهد.
پس از هر نوع حمام، حتما از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. به خصوص در زمستان‌ها که پوست کمی به خشکی می‌گراید، کرم مرطوب‌کننده در شادابی و تازگی پوست نقش موثری دارد.
شستن پوست صورت و بدن با اسفنج و پارچه‌های مخصوص شست‌وشوی بدن در حمام را فراموش نکنید. با این عمل، جریان خون بهتر به جریان می‌افتد، پوست تنفس می‌کند و منافذ آن باز می‌شوند. نتیجه، پاکیزگی، شادابی و لطافت پوست است. پس از هر حمام، پارچه‌های مخصوص شست‌وشو در حمام را در معرض مستقیم آفتاب قرار دهید و به پاکیزه‌کردن و ضد عفونی آنها توجه کنید.
به محض اینکه روی پوست‌تان احساس سوزش‌ داشتید پوست‌تان را خنک کنید. از کمپرس آب سرد استفاده کنید. روی پوست خود حوله یا پارچه مرطوب و خنکی قرار دهید. دوش آب سرد نیز از راه‌های دیگر شاداب کردن پوست بدن است. دست و صورت را نباید زیاد با آب و صابون شست، زیرا باعث خشکی صورت و پوست می‌شود.
با یک رژیم غذایی درست می‌توانید پوست‌تان را تغذیه کنید، ۱۰ نکته‌ای که اگر در غذای روزانه‌تان از آن استفاده کنید می‌توانید شادابی پوست‌تان را حفظ کنید:
۱) هویج رنده شده به سس‌های خود اضافه کنید، هر چند که در مزه غذا تاثیر چندانی ندارد، اما کاروتن آن پوست شما را تغذیه می‌کند.
۲) برگ تازه اسفناج را به سالاد خود بیفزایید. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات گروه خود بتاکاروتن بیشتری دارد.
۳) روزانه حداقل یک ماده لبنی مصرف کنید، می‌توانید میوه‌هایی همچون زردآلو، هلو و انبه را با ماست ترکیب کنید و به همراه غذا از آنها استفاده کنید، بعد از وعده‌های روزانه غذایی از میوه استفاده کنید و پس از صرف میوه حداقل تا یک ساعت چای ننوشید.
۴) میوه هندوانه تاثیر بسیار مطلوبی بر پوست شما خواهد گذاشت.
۵) همیشه برگ کلم تازه داشته باشید و به عنوان پیش غذا آن را میل کنید.
۶) در وعده غذایی شام حتما از سالادهای میوه استفاده کنید، به زودی تاثیر این سالادها را در شادابی پوست خود می‌بینید.
۷) میوه‌های گرمسیری همچون انبه می‌توانند به رفع لک‌های پوست شما کمک زیادی بکنند.
۸) آب‌میوه‌های غنی از کاروتن همچون آب‌طالبی و آب‌هویج نیز کمک زیادی به زیبایی پوست شما می‌کنند.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید