یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ / Sunday, 20 August, 2017

گفت‌وگو یی با سیروس الوند و فرشته طائرپور، کارگردان و نویسنده «زن دوم»


گفت‌وگو یی با سیروس الوند و فرشته طائرپور، کارگردان و نویسنده «زن دوم»
گفت‌وگو با سیروس الوند و فرشته طائرپور بسیار راحت‌تر از حد تصور انجام شد. سیروس الوند فیلمسازی است که از ۲۳ سالگی به حرفه فیلمسازی روی آورده. او در این مصاحبه به دفاع از «زن دوم» در مقابل نقدهایی که بعضی آنها را غیرمنصفانه می‌دانند، پرداخت. فیلمسازی که او را متعلق به ۲نسل می‌دانند، در جدیدترین اثر خود ملودرامی ساخته که واکنش‌های مختلفی را دربرداشته است. فرشته طائرپور –تهیه‌کننده و نویسنده «زن دوم»- که درگیر مراحل پایانی صداگذاری فیلم «نیلوفر» است و مدام در رفت‌وآمد بین اتاق صداگذاری و محل انجام گفت‌وگو (دفتر کارش) بود، این روزها به‌عنوان تهیه‌کننده در سینمای ایران چهره شناخته شده‌ای است.
▪ در تعریف سینمای سیروس الوند می‌گویند فیلمسازی از ۲نسل متفاوت؛ خودتان از این واژه چه تعریفی دارید و با شنیدن این واژه چه احساسی پیدا می‌کنید؟
ـ به‌نظر من در سینما سن آنقدر اهمیت ندارد و بیش از هر چیز عمر و ماندگاری فیلم مهم است. داریوش مهرجویی همچنان یک فیلمساز جوان است. مهرجویی و مسعود کیمیایی فیلمسازان اول دهه ۲۰ هستند و من آخر دهه ۲۰. اصلا فیلمسازی آنها شرایطی را فراهم کرد که امثال من و داوودنژاد بتوانیم در سن خیلی پایین و در ۲۳ سالگی فیلم بسازیم.
بعضی وقت‌ها یک جوان فیلم می‌سازد ولی فیلمش پیر است؛ نگاهش و حسش پیرتر از جامعه و مخاطب است ولی یک فیلمساز مثل مهرجویی هر وقت فیلمی از او می‌بینم فیلم روز است؛ یعنی فیلم از یک سن و سال ۶۷ یا ۷۰ ساله خبر نمی‌دهد و از یک ذهن جوان و امروزی خبر می‌دهد که سعی می‌کند به مخاطب نزدیک شود و فیلم را برای مخاطبی بسازد که جدی به سینما نگاه می‌کند.
تلاش من هم در سینما این است که به این سمت حرکت کنم ولی همیشه‌ این اتفاق نمی‌افتد؛ کسی که ۵ تا فیلم می‌سازد، قطعا ۲ فیلم بد و ۳ فیلم خوب دارد و کسی که ۲۰ فیلم می‌سازد، ۱۲ فیلم متوسط یا بد خواهد داشت.
▪ شما از ۲۳ سالگی فیلم می‌سازید. می‌شود گفت که ۳ دهه فیلمسازی را در جامعه‌ایران تجربه کرده‌اید؛ جامعه‌ای که با انقلاب آغاز شد، با دوران جنگ همراه بود و امروز که به‌نظر می‌رسد مخاطب در یک تغییر ذائقه جدی دارد به فیلمهای کمدی عادت می‌کند‌. خودتان به‌عنوان یک فیلمساز این تغییر ذائقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ـ در نظر گرفتن سلیقه تماشاچی با احترام به تماشاچی فرق می‌کند. خیلی خوب است که آدم اول ببیند که فیلم را برای چه کسی می‌نویسد. من به این فکر می‌کنم که
۱) تماشاگر فیلم چه کسی است
۲) خوب است چه کسانی باشند.
یک خانم که شخصیت او مثل مهتاب بود- به من نامه نوشته بود و فکر می‌کرد که ما از زندگی او اطلاع پیدا کرده‌ایم و فیلم ساخته‌ایم. کسی که فیلم را نوشته چیزی را نوشته که خیلی‌ها با آن ارتباط پیدا می‌کنند و درواقع اتفاقات فیلم مسئله خاموش پنهان خیلی‌هاست. در چنین شرایطی زن دوم در عید اکران شده است که به اعتقاد من خیلی مناسب این زمان نیست؛ آن هم درشرایطی که همه تشویق می‌‌کنند فیلم کمدی بسازیم؛ البته فیلم کمدی ساختن اشکالی ندارد اما وقتی زیاد می‌شود اشکال دارد.
▪ ابتذال یعنی چه؟
ـ یعنی یک چیزی که زیاد تکرار شود تبدیل به ابتذال می‌شود. متأسفانه سینمای کمدی شده وجه غالب فیلمسازی در ایران. زمانی ما کمدی لیلی با من است را داشتیم یا... ولی ما به کمدی‌‌ای رسیدیم که در آن احترام به تماشاگر وجود ندارد؛ فقط خنداندن تماشاگر وجود دارد و من با این مخالفم و در این شرایط تصور من این است که ساخت فیلمی مثل زن دوم اتفاقا خلاف کلیشه و خلاف آنچه اکثریت به آن توجه می‌کنند به خاطر رسیدن به پول بیشتر - دارد با آنها مبارزه می‌کند؛ طبیعی است که خیلی هم ضربه‌پذیر است.
مردم دارند به همه ما علامت می‌دهند که ما از آن نوع فیلمسازی خسته شده‌‌ایم؛ یعنی رسیده است به درجه ابتذال. من در بیست و دومین فیلم‌ام در ۵۷ سالگی دنبال تبلیغات نیستم و سعی می‌کنم در فیلمهایم واقع‌بین باشم و تصورم این است که از این نظر زن دوم فیلم موفقی است.
▪ خانم طائرپور، چرا آقای الوند برای کارگردانی زن دوم انتخاب شدند؟
ـ طائرپور: من کلا خیــــلی آدم نشانه‌خواهی هستم. مدت زمان زیادی طول کشید تا به‌دنبال یک فرد مناسب برای ساخت این طرح باشم ولی همیشه فکر می‌کردم که حکمتی در این صبر است؛ درست زمانی که با آقای احمد امینی در حال مذاکره برای انجام این کار بودیم، من همزمان با وسوسه‌ای روبه‌رو بودم که بعضی‌ها می‌گفتند خودت بساز که من خوشبختانه این کار را نکردم.
خیلی می‌خواستم که به مسئله زن دوم از زاویه جدیدی نگاه شود و مذاکرات با آقای الوند خیلی سریع به نتیجه رسید. زن در زندگی آقای الوند تعریف محترمانه ای دارد و این خیلی برایم مهم بود. اگر مردی به یک زن فقط به‌صورت غریزی نگاه کند، نمی‌تواند یک قصه راجع به عشق بسازد ولی مردی که به عاطفه و احساس زن احترام می‌گذارد، می‌تواند به این مرحله راحت‌تر نزدیک شود و الان هم خیلی از همکاری با ایشان خوشحالم.
▪ از نگاه فمینیستی در کار خبری نبود و همین نقطه قوت زن دوم است. چطور به این نوع روایت رسیدید؟
ـ طائرپور: من فکر می‌کنم آنقدر حواسم بود که از کار مراقبت کنم تا دچار گرایش‌های فمینیستی نشود. من در درجه اول فیلمساز می‌بینم، آدم اهل عشق می‌بینم و به این نگاه نمی‌کنم که این سبیل دارد یا روسری.
▪ آقای الوند، شما به عنوان یک کارگردان چه نقطه‌نظرهایی داشتید؟ چه شد که این نوع نگاه را برای ساخت زن دوم انتخاب کردید؟
ـ من همیشه به این نکته اعتقاد دارم که اگر قرار است آدمها را مجازات کنیم، باید به اندازه گناهشان باشد. کسی رفته و مدتی نبوده، حالا پشیمان است و برگشته. این طور نگاه نکنیم که زن منفی و بدی است. این فیلم در واقع شخصیت منفی ندارد و به همین دلیل هم کشمکش‌ها در فیلم سخت اتفاق می‌افتد.
می‌شد بین ۲زن کشاکش پیدا شود و... که قبلا هم شده بود و ما را باز می‌برد به نوع کلیشه‌ای این نوع فیلم‌ها. ما با هم توافق کردیم که ببینیم بدون اینکه شخصیتی منفی داشته باشیم، آیا می‌شود فیلم جذابی ساخت. در زن دوم برای اولین بار فیلمی را دقیقا از روی متن آن ساختم. این کار را تعمدا انجام دادم و گفتم این بار بیایم و دقیقا فیلمنامه‌ای را که وجود دارد، فیلم بکنم.
▪ یعنی در زن دوم تجربه کردید؟
ـ نه. به این دلیل که سینمای حرفه‌ای را محل تجربه نمی‌دانم؛ ضمن اینکه هر کاری تجربه است. شما ۲۰ سال نشریه‌ای را درمی‌آورید اما در شروع سال ۲۱ تجربه دیگری را کسب می کنید زیرا مخاطب شما تغییر کرده، شرایط عوض شده و شما همان کار را می‌کنید؛ چون تجربه تازه‌ای را با شرایط و مخاطبین دیگر ایجاد می‌کنید ولی اینکه در سینمای حرفه ای در بخش خصوصی با سرمایه بخش خصوصی تجربه کنید، من آن را قبول ندارم؛ تجربه مال جای دیگر است.
در واقع یک نوع آزمایشی بود که آیا من توان آن را دارم که یک فیلمنامه را با وجه ادبی بالا بسازم یا خیر و تماشاگری که فیلم را می‌بیند من را هم به‌عنوان کارگردان اثر ببیند و من را شناسایی کند یا خیر. ریشه‌یابی و نگاهی که در این فیلم نسبت به موضوع زن دوم است، برای من جذاب بود که درگیرش بشوم و این را پذیرفته بودم که تغییری در آن ندهم، به‌دلیل اینکه ذات قضیه را می‌پسندیدم و این نگاه را می‌پسندم که توی متن از این منظر شخصیت زن دوم را می‌بیند و خوشبختانه زن دوم در این فیلم شخصیتی دارد که نمونه آن را در فیلم‌های ایرانی کم دیده‌ایم.


منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
دزفول , تجاور به عنف , حزب کارگران کردستان پ ک ک , تراکنش , کارت ملی , تیم فوتبال نیس , بانوان تنیسور , پایانه نفت , دیپلمات روس , غاز پیشانی سفید , بدنه فلزی , مهدی پورمحمدی , ابومصعب الزرقاوی , سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران , جنگ طایفه ای , بارکلی , خیر ساز , بادبانی , بازپرس حادثه , معتمد آریا , دکترای علوم پزشکی , حسین شمسایی , آیت الله محسن مجتهد شبستری , یمن پرس , جنگنده های روس , پدیده گلخانه ای , شعب فارس , سخنگوی القاعده , کوههای زاگرس , دو فرصت و یک خطر در استفاده از ابزار رسانه‌ای جدید , دقایقی , آشر , وضع تحریم های جدید علیه ایران , سفر رییس جمهور به همدان , امیرحسین جمشیدیان , بازی عمو نوروز , پیک ظهرگاهی , محدوده‌ی طرح ترافیک , وقفه بین پیشکسوتها , گروه فرهنگ و هنر , سوارکاری , پژوهشکده چای , محسن عرفاتی , عملکرد ضعیف بانکها , حسین شوکتی نیا , صفحه شخصی , خودروی فورد , ضد دین , جو , حسین نیک مرد ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
عرضه دادم در بر جانان وفای خویشتن , بهداشت , استان آذربایجان غربی , آمادگی , رشته چاپ دستی , روی تو چون روی مار خوی تو زهر قدید , عروسی , داروهای ژنریک , چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی , درصورت قبولی , مرثیه در شهادت میر معصوم گوید رحمه‌الله , دل من جان ز غم عشق تو آسان نبرد , کارخانه کشتی‌سازی اشچچین , بررسی‌های آزمایشگاهی در آفازی , ترجیع بند , نمونه‌برداری چند درجه‌ای , در حالات زنان بد , فرآیند رشد , دلا مشتاق دیدارم غریب و عاشق و مستم , طایفهٔ دلائی ,

برخی منابع مهم خبری
itanalyze.com آی تی آنالیز , tadbirvaomid.ir تدبیر و امید , hamseda.ir هم صدا , arshnews.ir عرش , isunews.ir خبرنامه صادق , gerdab.ir گرداب , iusnews.ir خبرنامه دانشجویان , aftabeyazd.ir روزنامه آفتاب یزد , teyf.ir طیف , alborznews.net البرز , iranbalkan.net ایربا , presstv.ir پرس تی وی , nay.ir نی , fartakvarzeshi.ir فرتاک ورزشی , irinn.ir شبکه خبر , pardad.ir پرداد , sarihnews.com صریح , beytoote.com بیتوته , vaghayedaily.ir روزنامه وقایع اتفاقیه , tala.ir طلا , adyannews.com ادیان , zistboom.com زیست‌بوم , salamat.ir سلامتیران , darshahr.ir در شهر , persianv.com پرشین وی , eranico.com ارانیکو , avapress.com صدای افغان , 24onlinenews.ir 24 , bimehnews.ir بیمه , goftarnews.ir گفتار نیوز ,

4-7076807  ◊  +79067032826
وبگردی
فیلم حضور تینا آخوندتبار در مسابقات بوکس!
فیلم حضور تینا آخوندتبار در مسابقات بوکس! - این بازیگر ایرانی که مدتهاست خبری از حضور او در عرصه هنر نیست برای اولین بار مقابل حریف چینی مسابقه داد.
فیلم لحظه فوت میوه فروش پس از درگیری با ماموران شهرداری
فیلم لحظه فوت میوه فروش پس از درگیری با ماموران شهرداری - در صحنه درگیری ماموران شهرداری قم بادستفروشی درخیابان شاهد،ماموران باکوبیدن سردستفروش به جدول خیابان وی رابقتل رساندند
ویدیو کامل از نبرد و اسارت شهید حریم آل الله محسن حججی
ویدیو کامل از نبرد و اسارت شهید حریم آل الله محسن حججی - شهید محسن حججی از مدافعان حرم در سوریه بود که پس از اسارت بدست تروریست های داعش به شهادت رسید.
جشن تولد ۶۰ سالگی مهرانه مهین‌ترابی
جشن تولد ۶۰ سالگی مهرانه مهین‌ترابی - جمعه ۲۰ مرداد بیست و پنجمین مراسم «تولد ماه» به مناسبت سالروز تولد مهرانه مهین‌ترابی، بازیگر سینما و تلویزیون، با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی برگزار شد.
سلفی حقارت فراموش شدنی نیست
سلفی حقارت فراموش شدنی نیست - تصویر پشت صحنه برنامه رادیویی فرزاد حسنی و دوستانش را مشاهده می کنید.
دختر خلخالی: پدرم خشن نبود/ اهل مماشات نبود
دختر خلخالی: پدرم خشن نبود/ اهل مماشات نبود - مدرسه که می‌رفتم تقریباً همه معلم‌های من می‌دانستند که پدر من کیست. این خیلی اذیت می‌کرد. تک‌وتوک می‌آمدند و سفارش دوست و آشنایی را برای کاری می‌کردند.
گروگان‌گیر مشهدی با شلیک گلوله از پای درآمد/ فیلم
گروگان‌گیر مشهدی با شلیک گلوله از پای درآمد/ فیلم - ساعتی پیش پلیس مشهد در خیابان امام رضا (ع)، حوالی میدان بیت المقدس (فلکه آب) به فردی مظنون شد و فصد بازداشت او را داشت که این فرد برای جلوگیری از بازداشت اش یک صاحب مغازه را گروگان گرفت.
اسکورت تامل برانگیز و عجیب خودروی مهران مدیری در مشهد!
اسکورت تامل برانگیز و عجیب خودروی مهران مدیری در مشهد! - مهران مدیری که برای حضور در جمع مخاطبان فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» به مشهد رفته بود با اسکورت ویژه به سینمایی رفت که هوادارانش برای استقبال منتظر او بودند.
حرکات عجیب احمدی  نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان!
حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان! - حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات حمید بقایی از دوران زندان کوتاه مدتش
آزاده نامداری تیتر یک پرتیراژترین روزنامه سوئیس/ عکس
آزاده نامداری تیتر یک پرتیراژترین روزنامه سوئیس/ عکس - روزنامه پرتیراژ عصر سوییس بنام بلیک که بصورت رایگان توزیع میشود ، این تیتر را برای آزاده نامدارى انتخاب کرد:دورویی!
چرا واکنش افکار عمومی به آزاده نامداری بی رحمانه است؟
چرا واکنش افکار عمومی به آزاده نامداری بی رحمانه است؟ - متاسفانه جامعه ما و نظام ها و نهادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه افراد را تشویق و حتی وادار می کنند چیزی غیر از آن خود واقعی خود باشند. اگر خانم نامداری خود را خیلی محجبه نشان نمی داد شاید این واکنش بی رحمانه نسبت به ایشان ایجاد نمی شد.
فیلم | لحظه هولناک اسید پاشی در خیابان ولی‌عصر
فیلم | لحظه هولناک اسید پاشی در خیابان ولی‌عصر - فیلم - تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته از لحظه اسید پاشی در یک مغازه در خیابان ولی عصر تهران را در ویدئوی زیر می‌بینید.
مزخرفات علی ضیا در دفاع از آزاده نامدای / فیلم
مزخرفات علی ضیا در دفاع از آزاده نامدای / فیلم - علی ضیاء مجری برنامه فرمول یک درباره بحث‌های پیش آمده پیرامون عکس‌های آزاده نامداری صحبت کرده است.
آزاده نامداری و جنجال تصاویر بی حجابش / فیلم
آزاده نامداری و جنجال تصاویر بی حجابش / فیلم - آزاده نامداری به انتشار تصاویر بی حجابش واکنش نشان داد
اولین فیلم از اظهارات قاتل آتنا مقابل دوربین
اولین فیلم از اظهارات قاتل آتنا مقابل دوربین - دهان آتنا را گرفتم به اتاق پشتی بردم، او را خفه کردم و ...
 اولین تصاویر از مهران مدیری و دخترش شهرزاد
اولین تصاویر از مهران مدیری و دخترش شهرزاد - مراسم افتتاحیه فیلم «ساعت 5 عصر» اولین ساخته مهران مدیری در حالی برگزار شد که شهرزاد دختر این کارگردان نیز در مراسم حضور داشت و برای اولین بار است که دختر مهران مدیری در چنین مراسمی حضور می یابد.
فیلم لحظه شلیک پلیس به مهاجم مترو
فیلم لحظه شلیک پلیس به مهاجم مترو - لحظه شلیک پلیس به مهاجم مترو / این فرد چند مسافر مترو و یک مامور ناجا را با چاقو مجروح و به سمت پلیس های دیگرحمله کرد، در اینجا بود که پلیس به او شلیک میکند...
    پربازدیدها