چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ / Wednesday, 28 June, 2017

گفت‌وگو یی با سیروس الوند و فرشته طائرپور، کارگردان و نویسنده «زن دوم»


گفت‌وگو یی با سیروس الوند و فرشته طائرپور، کارگردان و نویسنده «زن دوم»
گفت‌وگو با سیروس الوند و فرشته طائرپور بسیار راحت‌تر از حد تصور انجام شد. سیروس الوند فیلمسازی است که از ۲۳ سالگی به حرفه فیلمسازی روی آورده. او در این مصاحبه به دفاع از «زن دوم» در مقابل نقدهایی که بعضی آنها را غیرمنصفانه می‌دانند، پرداخت. فیلمسازی که او را متعلق به ۲نسل می‌دانند، در جدیدترین اثر خود ملودرامی ساخته که واکنش‌های مختلفی را دربرداشته است. فرشته طائرپور –تهیه‌کننده و نویسنده «زن دوم»- که درگیر مراحل پایانی صداگذاری فیلم «نیلوفر» است و مدام در رفت‌وآمد بین اتاق صداگذاری و محل انجام گفت‌وگو (دفتر کارش) بود، این روزها به‌عنوان تهیه‌کننده در سینمای ایران چهره شناخته شده‌ای است.
▪ در تعریف سینمای سیروس الوند می‌گویند فیلمسازی از ۲نسل متفاوت؛ خودتان از این واژه چه تعریفی دارید و با شنیدن این واژه چه احساسی پیدا می‌کنید؟
ـ به‌نظر من در سینما سن آنقدر اهمیت ندارد و بیش از هر چیز عمر و ماندگاری فیلم مهم است. داریوش مهرجویی همچنان یک فیلمساز جوان است. مهرجویی و مسعود کیمیایی فیلمسازان اول دهه ۲۰ هستند و من آخر دهه ۲۰. اصلا فیلمسازی آنها شرایطی را فراهم کرد که امثال من و داوودنژاد بتوانیم در سن خیلی پایین و در ۲۳ سالگی فیلم بسازیم.
بعضی وقت‌ها یک جوان فیلم می‌سازد ولی فیلمش پیر است؛ نگاهش و حسش پیرتر از جامعه و مخاطب است ولی یک فیلمساز مثل مهرجویی هر وقت فیلمی از او می‌بینم فیلم روز است؛ یعنی فیلم از یک سن و سال ۶۷ یا ۷۰ ساله خبر نمی‌دهد و از یک ذهن جوان و امروزی خبر می‌دهد که سعی می‌کند به مخاطب نزدیک شود و فیلم را برای مخاطبی بسازد که جدی به سینما نگاه می‌کند.
تلاش من هم در سینما این است که به این سمت حرکت کنم ولی همیشه‌ این اتفاق نمی‌افتد؛ کسی که ۵ تا فیلم می‌سازد، قطعا ۲ فیلم بد و ۳ فیلم خوب دارد و کسی که ۲۰ فیلم می‌سازد، ۱۲ فیلم متوسط یا بد خواهد داشت.
▪ شما از ۲۳ سالگی فیلم می‌سازید. می‌شود گفت که ۳ دهه فیلمسازی را در جامعه‌ایران تجربه کرده‌اید؛ جامعه‌ای که با انقلاب آغاز شد، با دوران جنگ همراه بود و امروز که به‌نظر می‌رسد مخاطب در یک تغییر ذائقه جدی دارد به فیلمهای کمدی عادت می‌کند‌. خودتان به‌عنوان یک فیلمساز این تغییر ذائقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ـ در نظر گرفتن سلیقه تماشاچی با احترام به تماشاچی فرق می‌کند. خیلی خوب است که آدم اول ببیند که فیلم را برای چه کسی می‌نویسد. من به این فکر می‌کنم که
۱) تماشاگر فیلم چه کسی است
۲) خوب است چه کسانی باشند.
یک خانم که شخصیت او مثل مهتاب بود- به من نامه نوشته بود و فکر می‌کرد که ما از زندگی او اطلاع پیدا کرده‌ایم و فیلم ساخته‌ایم. کسی که فیلم را نوشته چیزی را نوشته که خیلی‌ها با آن ارتباط پیدا می‌کنند و درواقع اتفاقات فیلم مسئله خاموش پنهان خیلی‌هاست. در چنین شرایطی زن دوم در عید اکران شده است که به اعتقاد من خیلی مناسب این زمان نیست؛ آن هم درشرایطی که همه تشویق می‌‌کنند فیلم کمدی بسازیم؛ البته فیلم کمدی ساختن اشکالی ندارد اما وقتی زیاد می‌شود اشکال دارد.
▪ ابتذال یعنی چه؟
ـ یعنی یک چیزی که زیاد تکرار شود تبدیل به ابتذال می‌شود. متأسفانه سینمای کمدی شده وجه غالب فیلمسازی در ایران. زمانی ما کمدی لیلی با من است را داشتیم یا... ولی ما به کمدی‌‌ای رسیدیم که در آن احترام به تماشاگر وجود ندارد؛ فقط خنداندن تماشاگر وجود دارد و من با این مخالفم و در این شرایط تصور من این است که ساخت فیلمی مثل زن دوم اتفاقا خلاف کلیشه و خلاف آنچه اکثریت به آن توجه می‌کنند به خاطر رسیدن به پول بیشتر - دارد با آنها مبارزه می‌کند؛ طبیعی است که خیلی هم ضربه‌پذیر است.
مردم دارند به همه ما علامت می‌دهند که ما از آن نوع فیلمسازی خسته شده‌‌ایم؛ یعنی رسیده است به درجه ابتذال. من در بیست و دومین فیلم‌ام در ۵۷ سالگی دنبال تبلیغات نیستم و سعی می‌کنم در فیلمهایم واقع‌بین باشم و تصورم این است که از این نظر زن دوم فیلم موفقی است.
▪ خانم طائرپور، چرا آقای الوند برای کارگردانی زن دوم انتخاب شدند؟
ـ طائرپور: من کلا خیــــلی آدم نشانه‌خواهی هستم. مدت زمان زیادی طول کشید تا به‌دنبال یک فرد مناسب برای ساخت این طرح باشم ولی همیشه فکر می‌کردم که حکمتی در این صبر است؛ درست زمانی که با آقای احمد امینی در حال مذاکره برای انجام این کار بودیم، من همزمان با وسوسه‌ای روبه‌رو بودم که بعضی‌ها می‌گفتند خودت بساز که من خوشبختانه این کار را نکردم.
خیلی می‌خواستم که به مسئله زن دوم از زاویه جدیدی نگاه شود و مذاکرات با آقای الوند خیلی سریع به نتیجه رسید. زن در زندگی آقای الوند تعریف محترمانه ای دارد و این خیلی برایم مهم بود. اگر مردی به یک زن فقط به‌صورت غریزی نگاه کند، نمی‌تواند یک قصه راجع به عشق بسازد ولی مردی که به عاطفه و احساس زن احترام می‌گذارد، می‌تواند به این مرحله راحت‌تر نزدیک شود و الان هم خیلی از همکاری با ایشان خوشحالم.
▪ از نگاه فمینیستی در کار خبری نبود و همین نقطه قوت زن دوم است. چطور به این نوع روایت رسیدید؟
ـ طائرپور: من فکر می‌کنم آنقدر حواسم بود که از کار مراقبت کنم تا دچار گرایش‌های فمینیستی نشود. من در درجه اول فیلمساز می‌بینم، آدم اهل عشق می‌بینم و به این نگاه نمی‌کنم که این سبیل دارد یا روسری.
▪ آقای الوند، شما به عنوان یک کارگردان چه نقطه‌نظرهایی داشتید؟ چه شد که این نوع نگاه را برای ساخت زن دوم انتخاب کردید؟
ـ من همیشه به این نکته اعتقاد دارم که اگر قرار است آدمها را مجازات کنیم، باید به اندازه گناهشان باشد. کسی رفته و مدتی نبوده، حالا پشیمان است و برگشته. این طور نگاه نکنیم که زن منفی و بدی است. این فیلم در واقع شخصیت منفی ندارد و به همین دلیل هم کشمکش‌ها در فیلم سخت اتفاق می‌افتد.
می‌شد بین ۲زن کشاکش پیدا شود و... که قبلا هم شده بود و ما را باز می‌برد به نوع کلیشه‌ای این نوع فیلم‌ها. ما با هم توافق کردیم که ببینیم بدون اینکه شخصیتی منفی داشته باشیم، آیا می‌شود فیلم جذابی ساخت. در زن دوم برای اولین بار فیلمی را دقیقا از روی متن آن ساختم. این کار را تعمدا انجام دادم و گفتم این بار بیایم و دقیقا فیلمنامه‌ای را که وجود دارد، فیلم بکنم.
▪ یعنی در زن دوم تجربه کردید؟
ـ نه. به این دلیل که سینمای حرفه‌ای را محل تجربه نمی‌دانم؛ ضمن اینکه هر کاری تجربه است. شما ۲۰ سال نشریه‌ای را درمی‌آورید اما در شروع سال ۲۱ تجربه دیگری را کسب می کنید زیرا مخاطب شما تغییر کرده، شرایط عوض شده و شما همان کار را می‌کنید؛ چون تجربه تازه‌ای را با شرایط و مخاطبین دیگر ایجاد می‌کنید ولی اینکه در سینمای حرفه ای در بخش خصوصی با سرمایه بخش خصوصی تجربه کنید، من آن را قبول ندارم؛ تجربه مال جای دیگر است.
در واقع یک نوع آزمایشی بود که آیا من توان آن را دارم که یک فیلمنامه را با وجه ادبی بالا بسازم یا خیر و تماشاگری که فیلم را می‌بیند من را هم به‌عنوان کارگردان اثر ببیند و من را شناسایی کند یا خیر. ریشه‌یابی و نگاهی که در این فیلم نسبت به موضوع زن دوم است، برای من جذاب بود که درگیرش بشوم و این را پذیرفته بودم که تغییری در آن ندهم، به‌دلیل اینکه ذات قضیه را می‌پسندیدم و این نگاه را می‌پسندم که توی متن از این منظر شخصیت زن دوم را می‌بیند و خوشبختانه زن دوم در این فیلم شخصیتی دارد که نمونه آن را در فیلم‌های ایرانی کم دیده‌ایم.


منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
اسپرسو , میزان نیترات آب , نواده , تینم , هزینه خانوار , شخصیت های حوزوی , ناتوی عربی , خانه های قدیمی تهران , خورش قزل آلای برزیلی , امانوئل مکرون , احمد داوداوغلو , چه جا , کشتیهای جنگی سعودی , انجام واجبات , نمایشگاه چاپ , ماموریت فضایی , بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه , جاهلانه , مواخذه , نیروگاه های خورشیدی , 16 استان , گروه اقدام مالی , شکارچی متخلف , پاراالمپیک , استراتژی ائتلاف , تلفات افغانستان , مرکز مبادلات ارزی , پایمال مالیات آمریکایی ها , بازوی عدالت کیفری , میکروسکوپی , اقتصاد دانان , میانسالبی , تراشتگن , گنبدی , سالگرد شهید زرهرن , تعرفه پرستاری , شادی زندگی , خط آهن , کفش ساقدار , همایش مطالعات تمدن , فستیوال ورزشی و گردشگری کشورهای اکو , صادق ذبایحی , جنگنده های کانادا , انتشار گازمنواکسید کربن , تری‌گلیسیرید , تلفن ماهواره ای , انقلاب اخلاقی , آلوین آوانسیان , کلاهبرداری، , ستاره دریایی ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
درمان , قانون گمرکی در مورد روش صدور موقت , کلان , فراگیری زبان تبلیغات , بطن چپ , پراکندگی جهانی جذام در سال ۱۹۹۸ , اندازه‌گیری نفوذ , پيچاندن مو , گلیم بافی , ماده ۱۴ - کد سازنده , وسایل جمع‌آوری اطلاعات , تعیین نوع استخوان‌بندی بدن (جثه) براساس نسبت‌های قد به دور مچ (r) , آدنوما , مالکیت انفرادی , نکته‌ای که شیخ بصره از رابعه پرسید , سندرم ورید اجوف فوقانی , سرو کوهی - Juiperus , خردەفروشی , عنبیه پلاتو (Plateau iris) , در پند و اخلاق ,

برخی منابع مهم خبری
varzesh3.com ورزش سه , zistboom.com زیست‌بوم , aecinema.ir هنر و تجربه , siasatrooz.ir روزنامه سیاست روز , pcparsi.com پی سی پارسی , namehnews.ir نامه نیوز , isunews.ir خبرنامه صادق , rooziato.com روزیاتو , jadidonline.com جدید آنلاین , zamannews.ir زمان نیوز , honarnews.com هنرنیوز , bahardaily.ir روزنامه بهار , afkarnews.ir افکار نیوز , kheybaronline.ir خیبرآنلاین , click.ir کلیک , mojnews.com موج نیوز , azadinews.ir آزادی , niniban.com نی نی بان , cinetmag.com سی نت , shahidnews.com شهیدنیوز , aryanews.com آریا , ashtidaily.com فرهنگ آشتی , sedayeeghtesad.ir صدای اقتصاد , fartakvarzeshi.ir فرتاک ورزشی , farhangnews.ir فرهنگ نیوز , journals.ut.ac.ir نشریات دانشگاه تهران , havades.ir حوادث , asemanweekly.com آسمان , mehrnews.com خبرگزاری مهر , akkasee.com عکاسی ,

وبگردی
70 میلیون در اروپا 100 میلیون در ایران / با قرارداد برجامی ! / این همه خوشحالی برای چیست ؟
70 میلیون در اروپا 100 میلیون در ایران / با قرارداد برجامی ! / این همه خوشحالی برای چیست ؟ - قیمت پایه خودرو پژو 2008 که محصول سال 2014 پژوی فرانسه به شمار می رود، در انگلستان، با احتساب مالیات و عوارض که معمولا هم در این کشور زیاد است، ۱۳ هزار و ۳۴۵ پوند می‌شود که اگر با پوند آزاد هم حساب کنیم، نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خواهد شد.
اولین پست اینستاگرامی حسن روحانی پس از اهانت
اولین پست اینستاگرامی حسن روحانی پس از اهانت - فیلم / اولین پست اینستاگرامی حسن روحانی پس از اهانت به وی در راهپیمایی روز قدس
فیلم | توهین به رئیس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس
فیلم | توهین به رئیس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس - فیلم - در ویدئوی زیر تصاویری از توهین برخی از افراد حاضر در راهپیمایی روز قدس به رییس جمهور را مشاهده می کنید.
بیعت در نظام اسلامى یک شرط براى حقانیت زمامدارى، زمامدار است
بیعت در نظام اسلامى یک شرط براى حقانیت زمامدارى، زمامدار است - اگر یک زمامدارى بود مردم با او بیعت نکردند، یعنى آن را قبول نکردند آن زمامدار خانه‌نشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوییم فعلیت زمامدارى و حکومت به بیعت مردم وابسته است.
بهناز جعفری !
بهناز جعفری ! - ویدیو از آپارات
روایت متفاوت از یک عنصر داعشی بازگشته به ایران
روایت متفاوت از یک عنصر داعشی بازگشته به ایران - مستند بازگشت عیسی که روایتی متفاوت از یک عنصر داعشی بازگشته به ایران است، نشان از حریت و بازگشت به عقلانیت جوانی فریب خورده است.سوژه ی اصلی این مستند عیسی جزنیا است که ماجرای پیوستن خود به گروهک تروریستی داعش و بازگشت خود را بیان می کند.
انتشار برای اولین بار لحظه شهادت شهید تیموری
انتشار برای اولین بار لحظه شهادت شهید تیموری - ویدیوهای اختصاصی شبکه افق + ویدیوهای دوربین های مدار بسته که برای اولین بار منتشر شدند
محمود خاوری در کانادا دیده شد / عکس
محمود خاوری در کانادا دیده شد / عکس - مدیرعامل بانک ملی دولت اصولگرای احمدی نژاد که در آن روزگار چفیه بر گردن می‌انداخت و چهره‌ای متظاهر داشت، پس از مشخص شدن دست داشتن در پرونده‌ی سه هزار میلیاردی، به کانادا فرار کرد.
اشاره علیخانی به زندگی شخصی اش در گفتگو با فرزند طلاق
اشاره علیخانی به زندگی شخصی اش در گفتگو با فرزند طلاق - احسان علیخانی دقایقی پیش در گفتگو با یک «فرزند طلاق»: خیلی شبیه تو بودم. تو آن سیزده سال رو دیدی، من اون سیزده سالم ندیدم.
رییس جمهور جوان فرانسه و همسرش!
رییس جمهور جوان فرانسه و همسرش! - امانوئل ماکرون یکشنبه شب به‌عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه معرفی شد، او علاوه بر اینکه جوانترین رئیس جمهور این کشور است، همسری دارد که بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.
برخورد پره‌های بالگرد به سر مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد
برخورد پره‌های بالگرد به سر مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد - اخیرا تصاویر برخورد ملخک هلی کوپتر با مدیرکل حوادث غیرمترقبه کهگیلویه،به عنوان خبری داغ در کانال های تلگرامی منتشر شده. این ویدئو مربوط به مرداد ۸۹ است.
رابطه عاشقانه رضا روحانی با مجری شبکه من و تو
رابطه عاشقانه رضا روحانی با مجری شبکه من و تو - این آهنگساز 39 ساله به تازگی رابطه ای عاشقانه را با یکی از مجریان شبکه من و تو آغاز کرده است. رضا روحانی با انتشار عکسی از خودش و فرانک مجری این شبکه, از پیدا کردن عشق واقعی زندگی اش نوشت.
صید ماهی خاویاری ۶۰۰ کیلویی در دریای خزر
صید ماهی خاویاری ۶۰۰ کیلویی در دریای خزر - به گزارش خبرنگار مهر، یک فیل‌ماهی خاویاری با وزن حدودی ۶۰۰ کیلو و بیش از ۷۰ کیلوگرم خاویار روز یکشنبه توسط صیادان دو کومه گمیشانی صید شد.
    پربازدیدها