شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


روز قیامت Doomsday


روز قیامت  Doomsday
▪ نویسنده و کارگردان: نیل مارشال.
▪ موسیقی: تایلر بیتس.
▪ مدیر فیلمبرداری: سام مک کوردی.
▪ تدوین: اندرو مک ریچی، نیل مارشال.
▪ طراح صحنه: سایمون باولز
▪ بازیگران: رونا میترا[ادن سینکلر]، باب هاسکینز[بیل نلسون]، آدرین لستر[نورتون]، الکساندر سیدیگ[جان هچر]، دیوید اوهارا[مایکل کاناریس]، ملکوم مکداول[کین]، کریگ کانوی[سول].
▪ ١٠٥ دقیقه
▪ محصول ٢٠٠٨ انگلستان، آمریکا، آفریقای جنوبی.
▪ ژانر: اکشن، درام، علمی تخیلی، مهیج.
ویروسی مرگبار در بریتانیا شیوع پیدا کرده و جان میلیون ها انسان را می گیرد. دولتمردان برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس، با اتخاذ سیاستی غیر انسانی بخش جنوبی کشور اسکاتلند را قرنطینه افراد آلوده اعلام کرده و پس از کشیدن دیواری فلزی در سراسر شبه جزیره، در قسمت شمالی آن ساکن می شوند. سی سال بعد، ویروس کشنده بار دیگر در شهرهای بزرگ ظاهر می شود. تنها راه اعزام گروهی از مامورین زبده به آنسوی دیوار فلزی و داخل قرنطینه است.
چون اطلاعات موثقی در باب نجات برخی انسان ها در آن قرنطینه به دست آمده است. سرپرستی این گروه به عهده ادن سینکلر است که سی سال قبل هنگام شیوع ویروس مرگبار، مادرش را از دست داده و اینک قاتلی بی رحم در خدمت سیستم است.
گروه از دیوار عبور کرده و در اولین توقف شان در گلاسکو با گروهی از اوباش آدم خوار به رهبری سول برخورد کرده و تعدادی از نفرات کشته می شوند. سینکلر به همراه تنی چند و دختری به نام کالی که یکی از نجات یافتگان ویروس به شمار می رود، بعد از کشتن دوست دختر سول از آنجا می گریزد.
اما مدتی بعد همگی به دام کسی می افتند که گفته می شود واکسن ضد ویروس را کشف کرده است: دکتر کین، کسی که سینکلر و افرادش برای یافتن او پا در راه این ماموریت نهاده بودند. اما کین با افرادش که همگی زره های فلزی قدیمی بر تن دارند، در یک قلعه زندگی می کند.
و از همه مهم تر کین به زندگی کسانی که آن سوی دیوار زندگی می کنند هم اهمیتی قائل نیست. همزمان در آن سوی دیوار، نخست وزیر هچر نیز آلوده شده و خودکشی می کند.
معاون وی کاناریس جای او را می گیرد، اما جنگ قدرت میان او و رئیس سینکلر به نام بیل نلسون نیز شکل گرفته است. سینکلر موفق می شود از چنگ کین و افرادش گریخته و بعد از رویارویی مجدد با سول، دختر نجات یافته را تحویل کاناریس بدهد و...
● چرا باید دید؟
یک فیلم پسا آخرزمانی دیگر و این بار با طعم اسکاتلندی!
روز قیامت یک فیلم علمی تخیلی و آینده نگرانه است. چیزی در سبک و سیاق اهریمن مقیم که در آینده ای نزدیک رخ می دخد. بار دیگر پس از ٢٨ روز و ٢٨ هفته، انگلستان صحنه شیوع ویروسی کشنده شده و شکل های قدیمی زندگی جمعی نیز در آن ظاهر می شود.
مانند زندگی فئودالی کین دانشمند سابق که شخصیتی شاه لیر گونه هم دارد و به گفته کارگردانش از روی شخصیت کورتز در رمان دل تاریکی جوزف کنراد گرفته شده است. مارشال دوست داشت این نقش را کانری بازی کند، اما ظاهراً کانری نپذیرفته، ولی در عوض سازمان گردشگری اسکاتلند با آغوش باز مقداری از هزینه فیلم را تقبل کرده است.
مارشل مدتی قبل گفته بود که دلیل رو آوردنش به ترسناک سازی علاقه سرمایه گذاران به این ژانر است، چون راهی مطمئن برای پول در آوردن محسوب می شود.
به همین خاطر این بار بودجه ای متناسب با داستان فیلم در اختیار وی گذاشته شده تا ادای دینی به فیلم های دوران نوجوانی اش کند. فیلم هایی مانند مکس دیوانه و فرار از نیویورک، اما به نظر می رسد این بار بر خلاف دو فیلم پیشین بخت چندان با مارشال یار نبوده است.
بازیگر اصلی فیلم کوشیده تا پا جای پای کسانی چون سیگورنی ویور، آنجلینا جولی، کیت بکینسل و میلا یوویچ بگذارد، اما سرمای چهره اش اجازه همذات پنداری که سهل است، حتی همراهی با وی را نمی دهد.
فیلمنامه نیز با وجود تلاش های مارشال در سکانس مربوط به قلعه کین اندکی باسمه ای و ناهمرنگ با دیگر قسمت های فیلم دیده می شود. پانک های گلاسکویی که قسمت عمده ای از زد و خوردهای قهرمان مونث فیلم به آنها اختصاص داده شده، چهره هایی پذیرفتنی تر و آخر زمانی تر دارند و مخوف تر هم دیده می شود. کسانی که به آدمخواری روی آورده اند.
روز قیامت بر خلاف دو فیلم پیشین مارشال چندان از قالب ژانر رها نشده و نکته بدیعی ندارد. این فیلم می توانست در دهه ١٩٨٠ و با حضور قهرمانی مذکر ساخته باشد تا کابوس های پس از جنگ اتمی میان دو ابرقدرت شرق و غرب را رنگی تازه ببخشد. فیلم کمی نومید کننده و دیرهنگام است، اما دوستداران آثار مارشال دلایل کافی برای تماشای آن خواهند یافت.
شخصاً حضور دو بازیگر کار کشته چون مکداول و هاسیکنز مرا جذب فیلم کرد، شما هم دلایل خودتان را پیدا کنید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید