جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اثر عصاره متانولی گیاه کرفس کوهی بر میزان ترشح اسید و پپسین معده در موش صحرایی


اثر عصاره متانولی گیاه کرفس کوهی بر میزان ترشح اسید و پپسین معده در موش صحرایی
● زمینه و هدف:
گیاه کرفس کوهی از دسته گیاهانی است که به طور وسیعی در استانهای جنوب غرب ایران استفاده می شود. شمار زیادی از مردم بر این باورند که این گیاه برای ناراحتی های گوارشی مفید است. این مطالعه با هدف بررسی این گیاه استفاده می شود رو به افزایش است لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره این گیاه بر میزان ترشح اسید و پپسین معده در موش صحرایی انجام شد.
● روش بررسی:
این مطالعه بصورت تجربی بر روی سه گروه ۸ تایی موش صحرایی صورت گرفت ]گروه کنترل، کرفس کوهی با دوز ۱۶.۲mg/kg (گروه اول) و ۱۰۰mg/kg (گروه دوم)[. حیوانات پس از بیهوشی توسط تزریق داخل صفاقی ۵۰mg/kg تیوپنتال سدیم، تراکئوستومی، لاپاراتومی و گاسترودئودنوستومی شدند. عصاره گیاه کرفس کوهی با دوزهای ۱۶.۲mg/kgو۱۰۰mg/kg از طریق مجرای گاسترودئودنوستوم به درون معده حیوانات گروه های کرفس وارد شد. ترشحات معده به روش Wash Out شامل پایه اول و پایه دوم بدست آمد و اسید آن به روش تیتریمتری و پپسین به روش آنسون اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل، t وابسته وANOVA مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
عصاره متانولی گیاه کرفس کوهی سبب کاهش معنی داری در میزان ترشح اسید معده در پایه اول و دوم در موشهای هر دو گروه کرفس کوهی نسبت به گروه کنترل گردید (p<۰.۰۱). میزان ترشح پپسین در گروههای مورد تغییر معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان نداد.
● نتیجه گیری:
استفاده از گیاه کرفس کوهی در مصرف کنندگان این گیاه سبب کاهش اسید معده میگردد و ممکن است در ناراحتی های گوارشی مفید باشد.
مهرداد شهرانی
محمود رفیعیان
علی اصغر پیله وریان
هدایت اله شیرزاد
مرتضی هاشم زاده
حسین یوسفی
محمدتقی مرادی
اعظم ابراهیم زاده
علی حسن پوردهکردی
مهربان صادقی
رضا ایمانی
فروزان گنجی
جعفر مقدسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید