جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۵ جمادی الاول سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۱ می سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۵ سال پیش درچنین روزی - ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۷۲ هجری شمسی :
دکتر حسینعلی هروی از استادان و محققان پر آوازه زبان وادبیات فارسی بدرود حیات گفت . شهرت دکتر هروی بیشتر به سبب حافظ شناسی ایشان است و در این زمینه کتابی در چهار جلد منتشر ساخته است . این کتاب ارزشمند حاصل ۱۵ سال فعالیت و تحقیق مستمر استاد هروی بشمار می رود.
۲۱۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ماه می سال۱۷۹۸ میلادی :
فرقه ژاکوپن ها از جمعیت های سیاسی دوران انقلاب کبیر فرانسه در زمان حکومت هیئات مدیره در این کشور مخل شد .این فرقه نخستین جمعیت سیاسی متشکل ، در دوران انقلاب فرانسه بود و دانتون ،وروسپیر از رهبران این فرقه بودند . این فرقه از سال ۱۷۸۳میلادی باقلع وقمع مخالفان خود دوره وحشت و ترور را در فرانسه آغاز کرد.
● ۱۴۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ماه می سال ۱۸۶۷میلادی :
کشور لوکزامبورگ که از کوچکترین کشورهای جهان بشمار می رود به استقلال رسید . مبارزات استقلال طلبانه مردم این سرزمین از سمپتامبر ۱۸۱۵میلادی از زمانیکه لوکزامبورگ به اجبار عضو فدراسیون آلمان شد ، آغاز شده بود .آلمانی ها در زمان جنگهای اول و دوم این کشور را اشغال کردند و سال ۱۹۴۲میلادی به مدت ۳ سال لوکزامبورگ جز خاک آلمان محسوب می شد . گفتنی است که دیوان داوری اروپا ،موسسه های بانکی و مالی اروپایی باختری در لوکزامبورگ قرار دارند .
● ۷۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ ماه می سال ۱۹۳۵میلادی :
نخستین فرستنده تلویزیون جهانی بنام نیپکو در شهر برلین کار خود را آغاز کرد . این فرستنده به پاس قدر دانی از پاول نیپکو بنام او نامگذاری شد. نیپکو تحصیلاتش را در فیزیک به پایان رساند و تحقیقات گسترده خود را آغاز کرد و سر انجام طریقه تبدیل عکس به امواج و تشکیل مجدد آنها را کشف کرد .به عبارت دیگر نوعی از تلویزیونی را اختراع کرد که امروزه شکل تکامل یافته آن در دسترس همگان است .
● ۶۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۱ ماه می سال ۱۹۴۰ میلادی :
نیروهای متحد فرانسه و انگلیس برای حمایت از کشور بلژیک به این کشوروارد شد ند. بلژیک در این زمان با تجاوز آلمان نازی روبرو بود دفاع ازبلژیک در یکی از قرار دادهای منقعد شده میان انگلیس و فرانسه تصریح شده بود .امابا وجود قوای انگلیس و فرانسه قوای آلمان نازی نه تنها بلژیک بلکه نیروهای انگلستان و فرانسه راهم نیز شکست دادندو سراسربلژیکبه تصرف نیروهای ورماخت در آمد .
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید