چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دونادونی: آتزوری ها مرا خوب درک کرده اند


دونادونی: آتزوری ها مرا خوب درک کرده اند
روبرتو دونادونی در جولای ۲۰۰۶ جانشین مارچلو لیپی شد تا پس از این سرمربی قهرمان، هدایت آتزوری ها را برعهده گیرد. مرحله اول مسوولیت وی چندان هم آسان نبود و به رغم انتقادات و فشارهایی که بر دونادونی وارد بود او توانست مجوز حضور در یورو ۲۰۰۸ را برای لاجوردی پوشان کسب کند و از پس حریفانی چون فرانسه، اسکاتلند و اوکراین برآید. روبرتو ۵ مرتبه قهرمانی در اسکودتو را در لباس میلان تجربه کرده و ۲۶۱ مرتبه برای این تیم به میدان رفته است. سرمربی فعلی تیم قهرمانان جهان همچنین ۳ عنوان برتری در لیگ قهرمانان، ۲ عنوان برندگان جام بین قاره ای و ۶۳ حضور ملی را در کارنامه درخشانش مهر و موم کرده است.
در آخرین مصاحبه با فیفا، دونادونی از دوران گذشته اش به عنوان بازیکن و همچنین تجربیاتش در روزهای نخست حضورش در تیم ملی صحبت کرده است.
▪ روبرتو عکس العمل ات در زمانی که اتحادیه فوتبال ایتالیا تو را به عنوان سرمربی تیم ملی کشورت انتخاب کرد، چه بود با این که تنها ۴ فصل تجربه مربیگری داشتی؟
ـ بلافاصله این مسوولیت را پذیرفتم چرا که این سمت چیزی نیست که آن را به راحتی از دست بدهید البته می دانستم که روزهای سختی پیش رو دارم اما با علاقه، انگیزه و تعهد بالا هدایت لاجوردی ها را پذیرفتم.
▪ آیا تجربیاتت در دوران بازی کمکی به تو کرد؟
ـ نه، این دو مقوله یعنی بازیکنی و مربیگری کاملا جدای از هم هستند و هر دو سختی های خود را دارند اما شما هم چندان بیراهه نمی گویید. گاهی اوقات من آنچه از دوران بازی ام البته خارج از زمین به یاد دارم در عرصه مربیگری به کار می گیرم. مهم ترین مساله این است هر آنچه که در چنته دارید در حرفه تان به کار گیرید و نشان دهید به کارتان عشق و علاقه می ورزید.
▪ آیا از شیوه مربیگری فابیو کاپلو الهام گرفته ای چرا که او چند سال پیش در میلان سرمربی تو بود؟
ـ همیشه رابطه خوبی با او داشتم البته با آریگو ساکی هم هیچ مشکلی نداشتم .هر زمان که یکدیگر را ملاقات می کردیم با دقت تمام به حرف هایشان گوش می دادم چرا که این دو از مربیان برجسته دنیای فوتبال هستند نه این که فقط در ایتالیا مشهور باشند.
▪ چطور در تیمی که قهرمانی جهان را در کارنامه اش دارد انگیزه و روحیه را تزریق می کنی؟ به عبارت دیگر چطور تیمت را بازسازی می کنی؟
ـ نیازی به بازسازی تیم نیست. من فقط سعی کردم توانایی ها و ایده هایم را در تیم ملی ایتالیا عملی و پیاده کنم. مهم ترین نکته برای من ایجاد تیمی بود که همه در آن از شانس مساوی برخوردار باشند، تیمی که حس رقابت طلبی داشته باشد و بازیکنانش آماده باشند تا هر لحظه به هم کمک کنند.
تغییرات جزیی را در تیم اعمال کردم و از اتخاذ تصمیماتی که به نظرم درست می آمد، دست برنداشتم. با این که تیم به کسب افتخاراتی نایل شده بود اما این مساله بهانه ای نبود تا من دست از تلاش بردارم. تیم من طعم قهرمانی و پیروزی را چشیده در نتیجه من مشکل چندانی برای تفهیم هدفم به ملی پوشان ندارم.
▪ پس از دو بازی مقدماتی (تساوی در خانه مقابل لیتوانی و شکست در فرانسه) به کار خودت شک نکردی؟
ـ هیچ گاه ناراحت یا مضطرب نبودم خصوصا زمانی که مهره های کلیدی ام را در اختیار نداشتم. همیشه به قواعد و اصول پایبند بودم و می دانستم که اعتمادی که به خودم و تیمم دارم، روزی به ثمر می نشیند.
▪ آیا سوابق درخشان ات در دوران بازی کمکی نبود که راحت تر با شاگردان ات کنار بیایی؟
ـ نمی دانم که آیا این مساله واقعا به نفعم بوده یا نه اما از همان آغاز با شیوه ای درست با شاگردانم رفتار کردم. البته شهرت و معروف بودن مهم است اما مهم این است که شما به خاطر شیوه عملکردتان مشهور شوید نه به خاطر گذشته تان.
▪ چه زمانی احساس کردی که تیم با تو هماهنگ است؟
ـ زمان خاصی نداشت. پس از سپری کردن دو بازی نخست متوجه شدم که بیشتر باید همکاری کنم. همیشه برد و باخت مهم نیست بلکه این عملکرد خوب تیم است که می تواند نتیجه دهد. برایم رضایت بخش بود که می دیدم ستارگان جوان تیم در خارج زمین چگونه رفتار می کنند و چطور با بقیه اعضای تیم کنار می آیند.
▪ از جوانان صحبت کردی. آیا در تیم ۲۳ نفره عازم جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی چهره جدیدی را همراه خود می بری؟
ـ فکر می کنم همین طور باشد و در این زمینه هم مشکلی وجود نخواهد داشت. اما هدف اول ما یورو ۲۰۰۸ است. پس از سپری شدن این تورنمنت تمام هم و غم خود را روی جام جهانی قرار می دهم.
▪ اخیرا صحبت از دعوت از آلساندرو دل پیه رو کرده بودی چرا که فصل موفقی را سپری کرده است. خود او فکر می کند به عنوان یک مهاجم می تواند مثمرثمرتر باشد تا در پست یک هافبک تهاجمی نظر خودت چیست؟
ـ موقعیت من همیشه واضح و روشن بوده است. به نظریات دیگران احترام می گذارم اما فکر می کنم این من هستم که تصمیم نهایی را اتخاذ می کنم. اگر بازیکنان خاصی که مد نظر دارم آماده باشند، برای خود آنها خوب است چرا که می توانم در زمان اعلام لیست ۲۳ نفره از آنها بهره ببرم. بر مبنای معیارهای خودم تصمیم گیری می کنم و تمام فاکتورها را مدنظر قرار می دهم.
▪ در خط حمله ترافیکی بر پاست و مهره هایی چون بوریلو، دل پیه رو، یاکینتا، دی ناتاله، اینزاگی، کوالیارلا، تونی، کاسانو، جیلاردینو و پالادینو را در اختیار داری. آیا این مساله قدری سردرد آور نیست؟
ـ خوب است که اینقدر دستم در انتخاب مهره باز باشد. البته که تعداد زیاد مهاجمان مشکلی محسوب نمی شود برعکس این قضیه کاملا مثبت است. در پایان من تصمیم می گیرم و در زمان انتخاب ابدا تاخیر نمی کنم.
▪ نظرت در مورد قرعه کشی یورو ۲۰۰۸ چیست چرا که مردم فکر می کنند شما در بدترین گروه ۴ تایی هستید؟
ـ جای شکی نیست که گروه، گروه سختی است اما مرحله مقدماتی یورو هم دشوار بود و ایتالیا از پس آن برآمد. ترتیب بازی ها هم برایمان فرقی نمی کند و ما در هر بازی طوری کار می کنیم که گویی دیدار نهایی است. این مساله که من در دیدار فینال با تیم فرانسه روبه رو می شوم ابدا تاثیر منفی بر کارم نخواهد داشت و من تیمم را به بهترین نحو آماده می کنم.
▪ بیشتر دوران بازی ات را در میلان سپری کردی. نظرت در خصوص تغییرات فوتبال و افزایش تعداد نقل و انتقالات چیست؟
ـ نقل و انتقالات بازیکنان در فوتبال امروز بسیار تاثیرگذار است. وقتی که بازیکن بودم نظرم فرق می کرد. اما امروز حتی اگر با مساله مخالف باشم چندان اهمیت نمی دهم. باید یاد بگیریم که مسایل را بپذیریم و با واقعیت های امروز کنار بیاییم.
▪ ۱۲ سال از بازی تو در امریکا می گذرد. نظرت در خصوص فوتبال این کشور چیست؟
ـ فوتبال امریکا واقعا در حال پیشرفت کردن است و نیاز دارد تا از تمام نیروهای کمکی استفاده کند. برخلاف آنچه که تا امروز انجام شده، فوتبال امریکا هنوز هم جای پیشرفت دارد. امیدوارم به زودی فوتبال در امریکا به ورزش اول تبدیل شود.
▪ پنالتی مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ را که از دست رفت، به یاد داری؟ دروازه بان آرژانتین می گفت که آن روز بهترین روز زندگی اش بوده است. آیا آن روز، بدترین روز تو بود؟
ـ شاید روزی که آرژانتین در مرحله نیمه نهایی مقابل ایتالیا حاضر شد، بهترین روز زندگی دروازه بان این تیم بوده باشد اما قطعا روز فینال که مقابل آلمان غربی باختند، بدترین روز آنها بوده است. به هر حال آن روز بدترین روز زندگی ام نبود. حضور ما در مرحله نیمه نهایی بدان معنا بود که تمام تلاشمان را برای صعود به فینال به کار گرفته بودیم.
حورا شکیبی ممتاز
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید