سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ارزش آرتروسکوپی در تشخیص اختلالات داخل زانو در مقایسه با تشخیص بالینی مطالعه ۲۹۰ مورد در بخش جراحی ارتوپدی بیمارستان قائم مشهد


ارزش آرتروسکوپی در تشخیص اختلالات داخل زانو در مقایسه با تشخیص بالینی مطالعه ۲۹۰ مورد در بخش جراحی ارتوپدی بیمارستان قائم مشهد
● زمینه و هدف:
امروزه آرتروسکوپی بهترین روش تشخیص و درمان در جراحی زانو است. در میان مفاصل، آرتروسکوپی زانو بیشتر از دیگر مفاصل رایج شده است. آرتروسکوپی روشی با تهاجم اندک و با عوارض بسیار کمتر از جراحی باز زانو می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارزش آرتروسکوپی در تشخیص اختلالات داخل زانو در مقایسه با تشخیص بالینی انجام شد.
● روش بررسی:
در این مطالعه آینده نگر، در فاصله زمانی ابتدای سال ۱۳۸۰ تا آخر ۱۳۸۲، تعداد ۲۹۰ بیمار مراجعه کننده به درمانگاه ارتوپدی بیمارستان قائم مشهد که از مشکلات زانو شکایت داشتند، مورد تحقیق قرار گرفتند؛ برای این افراد پس از بررسی و معاینه کامل بالینی، به منظور تشخیص و درمان، اندیکاسیون آرتروسکوپی گذاشته شد و شرح حال کامل معاینه فیزیکی و بررسیهای تصویربرداری لازم در فرم مخصوص تخصصی برای هر بیمار ثبت گردید. برای بیماران تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل، آرتروسکوپی زانو انجام شد و یافته ها در یک فرم استاندارد که در آن اجزای و کمپارتمان های زانو رسم شده بود، ثبت و علامت گذاری گردید؛ داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری t و با سطح معنی داری P<۰.۰۵ مورد تجزیه و تحلیلی قرار گرفتند.
● یافته ها:
از این ۲۹۰ بیمار، ۸۱.۶% مرد و ۱۸.۴% زن بودند که از علایمی شامل درد مفصل، قفل شدن مفصل، احساس عدم ثبات مفصل، صدای مفصل، محدودیت حرکتی و تورم مفصل شکایت داشتند. تشخیص بالینی شامل ۴۵% پارگی منیسک، ۲۰% پارگی لیگامان کروشیت قدامی، ۱۶% پارگی توام کروشیت قدامی و منیسک، ۴% عدم ثبات کروشیت خلفی، ۵% ضایعه غضروفی و در بقیه موارد بدون تشخیص اختصاصی بود. یافته های آرتروسکوپی شامل ۵۸% پارگی منیسک، ۴۹% پارگی لیگامان کروشیت قدامی، ۲۰% پارگی توام کروشیت قدامی و منیسک، ۵% پارگی کروشیت خلفی، ۱۴% ضایعه غضروفی، ۱.۵% سینویت مفصل و در ۱۵% بیش از دو ضایعه در داخل زانو بود.
● نتیجه گیری:
در این مطالعه، با وجود تجزیه بالینی در برخورد با مشکلات زانو، آرتروسکوپی یافته های بالینی را به بیش از ۹۰% افزایش داد.
محمدحسین ابراهیم زاده
هادی مخملباف
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید