چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۶ جمادی الاول سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۲ می سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۸:
ملت انقلابی و مسلمان ایران در ادامه مبارزات حق طلبانه خود با دولت امریکا قرار داد ننگین کاپیتولاسیون را برای همیشه ملقی اعلام کرد . حضرت امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی قبل از اینکه به خارج از ایران تبعید شوند . ضمن افشای این قرارداد اسارت بار ، بارها آنرا محکوم کرده بودند اما هیچگاه دولتهای حاکم بر ایران کاپیتولاسیون را لغو نکردند . الغای کاپیتو لاسیون بعداز پیروزی انقلاب اسلامی خشم محافل استکباری جهانی بویژه دولت امریکا را برانگیخت گفتنی است که کاپیتولاسیون به قرار دادی اطلاق می شود که به موجب آن اتباع یک دولت در قلمرو دیگر مصونیت سیاسی وقضایی دارند ودر صورت ارتکاب جرم ، رسیدگی به جرم آنان مطابق قوانین کشور خودشان انجام وبعبارت دیگر حق قضاوت کنسولی مهمترین جنبه کاپیتولاسیون است .
● ۱۸۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ ماه می سال۱۸۲۰میلادی :
فلورانس نایتینگل بنیانگذار شیوه پرستاری جدید در فلورانس ایتالیا بدنیا آمد . نایتینگل جوانی خود را در انگلستان سپری کرد وهمواره به مطالعه بیماریها ی مختلف و چگونگی مراقبت از بیماران مشغول بود . نایتینگل به هنگام جنگ کریمه برای پرستاری از سربازان مجروح به جبهه نبرد اعزام شد وبا فداکاری شبانه روزی به مداوای مجروحان جنگی پرداخت . فلورانس شب هنگام با چراغی در دست به میدان نبرد می رفت و زخمی ها با کمک دیگر امدادگران به مکانهای مراقبت انتقال می داد از این رو به بانوی چراغ بدست معروف است .
● ۱۳۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۲ماه می سال۱۸۷۲میلادی:
گریگوری راسپوتین کشیش روسی و ازشخصیتهای مرموزدربارنیکلای دوم تزارروسیه بدنیا آمد. او دهقانی بود که بعدها به کسوت کشیشی درآمد و پس ازورود به دربارتزار و مداوای فرزند او محبوبیتی خاص پیدا کرد. قدرت و نفوذ راسپوتین دردربارنیکلای دوم به اندازه ای رسید که وزیران و رجال روسیه تحت فرمان او قرارگرفتند. اما این امرمدت زیادی دوام نیافت و راسپوتین به اتهام همکاری با عناصرارتجاعی و افراطی به دست درباریان به قتل رسید. جسد راسپوتین بعدها درمیان یخهای رود نوآ کشف شد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید