سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۶۰ سال بحران مشروعیت


۶۰ سال بحران مشروعیت
۶۰ سال پیش در چنین روزهایی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در حالی که نمایندگان تمامی کشورهای عربی از حضور در آن نشست خودداری کردند، رای به تشکیل دولت اسرائیل داد؛ دولتی که هنوز نتوانسته مشروعیتش را اثبات کند.
معمولاً یک دولت، ۶ دهه بعد از تاسیس، نباید هنوز موجودیتش زیرسؤال باشد.
اسرائیل تنها حکومتی است که ۶۰ سال است بعد از جنگ‌های سال ۱۹۴۸، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳و سایر درگیری‌ها از جمله دو شورش اواخر دهه ۸۰ و ۲۰۰۰ هنوز تثبت نشده است.
این روزها در شصتمین سال تولد اسرائیل، این رژیم هنوز مانند ماه‌های اول که شورای امنیت ‏سازمان ملل بر تقسیم فلسطین صحه گذاشت و کشورهای عرب به آن رژیم نوپا حمله کردند، بحران ‏موجودیت دارد. ‏
خطر فعلی برای موجودیت اسرائیل به‌مراتب بزرگتر از روزهای اول است. اسرائیل بالاخره ناچاربه درگیر شدن دربزرگترین ‏نبرد موجودیت در تاریخ نه چندان طولانی خود شده است.
آیین‌های شصتمین سالروز استقلال رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت با اجرای مراسم سالانه اعطای جوائز علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی پایان گرفت.
ولی جشن‌های شصتمین سال استقلال این رژیم در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت و درچارچوب آن قرار است رؤسای جمهوری و نخست وزیران و رهبران کشورهای بسیاری از اسرائیل دیدن کنند. جشن نشانه‌ای از شادمانی است.
اما در مورد اسرائیل چنین نیست. در حالی که رژیم صهیونیستی شصتمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، فلسطینی‌ها عزادار از دست رفتن موطن خود هستند.
در رابطه با شصتمین سال اشغال فلسطین، تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی کشورمان درگفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی به اظهار نظر درمورد شرایط کنونی این رژیم پرداخته و رفراندوم را تنها راه حل این مشکل ۶۰ ساله خوانده‌اند.
● حق وتو حامی اسرائیل
محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شصتمین سال تاسیس رژیم غیرقانونی اسرائیل تصریح کرد: از ابتدا نیز رویکرد کشورهای اسلامی در قبال شکل‌گیری رژیم غیرقانونی صهیونیستی به‌عنوان عامل شرارت در منطقه رویکرد منسجم و مناسبی نبوده است.
وی در گفت‌وگو با بیان این‌که در مقاطع مختلف تاریخی و به اشکال مختلف در بین کشورهای اسلامی جریان برخورد با رژیم غیرقانونی اسرائیل وجود داشته است، تصریح کرد: ابتدا مقاومت‌های قابل توجهی شکل گرفته، اما عدم‌استقرار و پافشاری بر آن سبب شد که امیدهای جدیدی برای رژیم غیرقانونی و جعلی اسرائیل به وجود آید.
● گمشده اصلی رژیم صهیونیستی
کاظم جلالی، مخبرکمیسیون امنیت ملی نیزبا بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی با وجود تمام تبلیغاتی که در ۶۰ سال گذشته داشته هنوز نتوانسته به یک مشروعیت و پذیرش درجهان دست پیدا کند، تصریح کرد: گمشده اصلی رژیم صهیونیستی که به‌دنبال آن حرکت می‌کند به نوعی مشروعیت بخشیدن به اساس نامشروع خودش است.
مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایسنا مجلس برگزاری جشن‌ شصتمین سال تاسیس رژیم غیرقانونی اسرائیل را حکایت از ابزار تبلیغاتی این رژیم برای جبران خلأ مشروعیتی خود عنوان کرد و گفت: هیچ‌یک از کشورهای اسلامی نباید در چنین برنامه‌ای شرکت کنند، زیرا شرکت کردن احدی از سران کشورهای اسلامی در اینگونه جشن‌ها و همایش‌ها در اصل خیانت به آرمان‌های امت اسلامی است و تبعا خائن باید با واکنش بسیار شدید افکار عمومی امت اسلامی مواجه شود.
● قطعنامه‌ها ی سازمان ملل اجرایی شوند
الهام امین‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که رژیم صهیونیستی از جمله رژیم‌هایی است که در عرصه بین‌المللی بیشترین قطعنامه علیه آن صادر شده است، تصریح کرد: ۶۰ سال حضور نامشروع رژیم صهیونیستی، نسل کشی، اشغال و نادیده گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطین را در پی داشته است.
الهام امین‌زاده با طرح این سؤال که چرا این رژیم نامشروع با این همه اقدامات غیرقانونی تا این حد در بین یک سری از کشورهای اسلامی تقویت شده است، افزود: برخی از حکومت‌ها و دولت‌های اسلامی در مقابل اقدامات رژیم نامشروع اسرائیل سکوت کرده‌ و در قلب جهان اسلام هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند.
امین‌زاده خاطرنشان کرد: سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی باید تلاش کرده و رژیم غاصب اسرائیل را مجبور کنند تا یک رفراندوم در سرزمین فلسطین برای تشکیل نوع و شکل حکومتی که مردم این کشور می‌خواهند، برگزار شود.
● سرزمین بی‌ملت برای ملت بی‌وطن
عباسعلی اختری، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مستکبران از طریق استقرار رژیم صهیونیستی‌ قصد داشتند به دولت‌های کوچک و ترسوی منطقه که پشتوانه مردمی ندارند فشار بیاورند تا آنگونه که آنها پیشنهاد کرده‌اند این کشورها موضع‌گیری‌های سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی داشته باشند.
وی در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر این‌که ملت فلسطین باید بداند در نظام آفرینش هر جانداری اگر اهل مقاومت و ایستادگی نباشد نمی‌تواند از مزایای حیات و زندگی برخوردار شود، گفت: این دفاع، استقامت و مبارزه است که به یک جاندار حق حیات می‌بخشد به‌طوری که حماس و انتفاضه‌ فلسطین این موضوع را درک کرده و انقلاب اسلامی هم به همه جهانیان نشان داده که هر که اهل دفاع باشد حق حیات خواهد داشت.
● ضرورت برگزاری رفراندوم
محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این‌که در ۶۰ سال حضور نامشروع و غیرقانونی رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین شاهد تلخ کامی‌ها و جنایت‌های بسیار وحشتناک از سوی این رژیم بودیم، گفت: سازش کشورهای عربی و برخی از کشورهای اسلامی و عقب نشینی در مقابل این رژیم از یک طرف و زیاده طلبی و نفوذ و تسلط رژیم غیرقانونی اسرائیل به‌عنوان یک رژیم اشغالگر که مستقیما مورد حمایت آمریکا و کشورهای سلطه‌گر بوده است از طرف دیگر از عوامل اصلی زیاده‌خواهی‌ها و جنایت‌های این رژیم بوده است.
● سقوط دهشتناک اسرائیل نزدیک است
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت‌: آمریکا به‌دلیل مشکلات عدیده داخلی و خارجی دیگر قادر نیست همچون گذشته رژیم صهیونیستی را مورد حمایت قرار دهد و به‌زودی جهانیان شاهد سقوط دهشتناک این امپراتوری پوشالی خواهند بود.
سید مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت‌: براساس یافته‌های یک گروه مطالعاتی که در زمینه عملکرد دولت‌ها تحقیق وتفحص می‌کند، اسرائیل در رتبه نخست تولید جرم و جنایت درمیان سایر کشورها قرار دارد.
وی با اظهار این مطلب که صرف‌نظر از نامشروع و غیرقانونی بودن اصل این رژیم، جنایت‌های اسرائیل خود سبب از مشروعیت افتادن آن می‌شود، افزود: در طول ۶۰ سال گذشته بیشترین آمار ترورهای فیزیکی که دقیقا توسط سیستم‌های دولتی و وابسته به دولت، مدیریت و هدایت شده است، توسط حاکمان رژیم اسرائیل به وقوع پیوسته است‌.
جزایری گفت: در یک بررسی تطبیقی در مورد ادیان، نتایج حاصله گویای آن است که بر مسلمانان بیشترین ضربات از طرف تروریست‌های صهیونیست وارد شده است، به‌طوری که درصد آمار جرم وجنایت و ترورهای هدایت شده دولتی علیه مسلمانان در سراسر جهان با هیچ‌یک از دیگر ادیان و مذاهب و فرق، قابل مقایسه نیست‌.
جزایری در پایان، تشکیل مجمع صلح اسلامی را فرصت مغتنمی برای رفع مظلومیت جهانی از اسلام و مسلمانان و معرفی تروریست‌های واقعی که سر در لاک آمریکا و اسرائیل دارند، دانست.
● سناریوهای جدید حفظ اسرائیل
رضا طلایی‌نیک، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با بیان اینکه تولد نامشروع رژیم صهیونیستی در ۶۰ سال قبل با غصب بیت المقدس و سرزمین فلسطین موجب درگیری‌های ۶۰ ساله درون و برون این منطقه شده است، گفت: اشغال فلسطین در این مدت تاکنون ریشه بحران‌ها در خاورمیانه بوده و رژیم‌صهیونیستی با ناکامی در تامین امنیت تثبیت اشغالگری در ۶۰ سال گذشته به تجاوز و خشونت علیه فلسطینیان ادامه می‌دهد.
طلایی نیک خاطرنشان کرد: ‌ناامنی و جنگ در بین مسلمانان و کشورهای منطقه راهبرد مشترک صهیونیسم و استکبار در منطقه است.
طلایی نیک در عین حال یادآور شد: با وجود رشد بیداری و انتفاضه علیه رژیم صهیونیستی، سناریوهای جدید برای حفظ رژیم‌صهیونیستی با بحران‌سازی داخلی در لبنان و تشدید فشارها علیه فلسطینی‌ها و منفعل کردن سوریه همزمان با جشن تولد نامشروع رژیم صهیونیستی قابل ارزیابی است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید