پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رابطه استرس حاصل از دیالیز با وضعیت و ویژگی‌ ‌های روانی در بیماران کلیوی دیالیز شونده مرکز پزشکی نور اصفهان


رابطه استرس حاصل از دیالیز با وضعیت و ویژگی‌ ‌های روانی در بیماران کلیوی دیالیز شونده مرکز پزشکی نور اصفهان
● مقدمه:
یکی از بیماریهای مزمن که بخش عمده‌ای از ابعاد زندگی و شخصیتی بیماران را تحت الشعاع قرار می دهد، بیماریهای کلیوی می باشد. بیماریهای کلیه و دیالیز ناشی از آن، به شدت بر سلامت جسمانی و روانی فرد اثر می گذارد. بررسی و مطالعه حاضر، رابطه بین استرس و شدت یافتن بیماری، بروز تغییرات در وضعیت روانی فرد و شکل گیری اختلالات روانی را بررسی می کند.
● روشها:
در یک مطالعه مورد - شاهدی تعداد?? نفر از بیماران دیالیزی مرکز پزشکی نور وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،‌بصورت تصادفی ساده و ۳۰ نفر گروه همتا از اقشار مختلف جامعه انتخاب شدند. دو گروه براساس خصوصیات دموگرافیک همتا شدند و با استفاده از آزمون MMPI مورد ارزیابی روانی قرار گرفتند.
● نتایج:
تفاوت دو گروه در مقیاسهای هیپوکندریاک، افسردگی، هیستری، ضعف روانی و اسکیزوفرنیا قابل توجه بود (p<۰.۰۵) تفاوت نمرات دو گروه در مقایسهای انحرافات اجتماعی، پارانویا و هیپومانیا معنی دار نبود. در واقع ویژگی‌های افسردگی و غمگینی، اشتغال ذهنی با بیماری، اضطراب، علائم وسواس، اجبار، اختلال در فرآیند تفکر و تمایل به تنهایی و گوشه گیری و احساسات عجیب در بیماران دیالیزی بیشتر دیده شد.
● بحث:
بیماریهای مزمن دارای عوارض روانشناختی هستند و بعنوان یک استرس نیاز به سازگاری و تطابق دارند. تزریق بر ضد استرس مثل تزریق جسمی است. در این تزریق فرد به تدریج و اندک اندک در مقابل استرس قرار می گیرد و بدین ترتیب حالت تحمل و ایمنی می یابد. لذا لازم است بیمار، خانواده بیمار و پرسنل بیمارستان تدابیر و شیوه های مناسب برای مواجهه با بیماری و بیمار داشته باشند.
شهلا آکوچکیان
امراله ابراهیمی
راحله سموعی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید