پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


همراه اول همچنان نامهربان


همراه اول همچنان نامهربان
با پیشرفت روز‌ افزون در تکنولوژی تلفن‌همراه این وسیله ارتباطی می‌رود تا کم‌کم نقش یک کامپیوتر را برای کاربران فراهم کند تا آن‌جا که امروزه می‌توان با تلفن همراه علاوه بر دسترسی به خدمات اینترنتی چون کنترل ایمیل و چت کردن با کاربران آنلاین رویدادهای مهم ورزشی و هنری را نیز از این طریق مشاهده کرد. حتی تلفن همراه می‌تواند به عنوان فرستنده رادیویی نیز عمل کند.
تمامی موارد ذکر شده و دهها مزایای دیگر به عنوان خدمات شناخته شده تلفن همراه در اکثر کشورهای دنیا مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد اما در کشور ما از سوی اپراتور اول که به نوعی بیشترین مشترکان را تحت پوشش خود قرار داده است تا کنون تنها سیستم پیام کوتاه برای این خیل عظیم کاربران ارایه شده است. هر چند که وعده ارایه دیگر خدمات به دلیل رقابات با اپراتور دوم بارها از سوی مخابرات مطرح شده است اما تا کنون هیچ کدام از این وعده‌ها تحقق نیافته است.
اپراتور اول در حالیکه تنها مفتخر به ارایه خدمات سیستم پیام کوتاه به مشترکان خود است و از این راه نیز سود میلیاردی کسب می‌کند اما متاسفانه در ارایه همین سیستم نیز با مشکلات بسیاری گریبانگیر است تا آن‌جا که بارها و بارها خصوصا در مناسبات مختلف این سیستم با اختلال‌های فراوانی در اختیار کاربران قرار گرفته است و در جدید‌ترین نوع آن می‌توان به اختلال‌های پیش آمده در روزهای نخستین سال جدید اشاره داشت. این اختلا‌ل‌ها در حالی صورت گرفته است که اکثر کاربران به خوبی به یاد می‌آوردند که در روزهای پایانی سال شرکت ارتباطات سیار اعلام کرده بود که با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم این وعده را به مشترکان خود می‌دهد که در هنگام تحویل سال جدید، مشترکان همراه اول به هیچ وجه با مشکل خاصی برای ارسال پیام یا برقرار تماس روبه‌رو نخواهند شد، وعده‌ای که در حد یک شعار باقی ماند و مشترکان را آرزو بر دل گذاشت تا بازهم نتوانند در هنگام تحویل سال پیام خود را به دوستان و آشنایان بدون مشکل ارسال کنند. البته نکته جالب توجه آن است که عده‌ای از کاربران حرفه‌ایی با یاد‌آوری سالهای گذشته و تجربه گرفتن از آنها فریب این وعده را نخوردند و چند روز مانده به پایان سال تبریک خود را از طریق پیام کوتاه ارسال کردند تا از این طریق حداقل پیام تبریک جلوتر ارسال شود به جای آنکه هرگز به مقصد نرسد.
● تکذیب می‌کنیم
در حالیکه قریب به اتفاق مشترکان همراه اول از اختلال‌های پیش آمده در روزهای نخست سال جدید در سیستم پیام کوتاه گله‌مند هستند اما همچنان مسئولین مخابراتی این اختلا‌ها را تکذیب می‌کنند، تا آنجا که محمد حسین فلاح اصغری معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار پس از تعطیلات نوروزی و در پاسخ به سئوال اکثر خبرنگاران در خصوص اختلال‌های پیش آمده در سیستم پیام کوتاه، ضمن تکذیب این اختلال‌ها گفته بود، از ساعت ۲۰ روز ۲۸ اسفندماه تا ساعت ۲۰ روز ۲۹ اسفند‌ماه ۷۳ میلیون پیامک ، از ساعت ۲۰ روز ۲۹ اسفندماه تا همین ساعت در تاریخ یکم فروردین‌ماه ۲۱۵ میلیون پیامک ارسال شده است؛ بدین ترتیب در روز دوم فروردین‌ماه تعداد ۱۱۲ میلیون، روز سوم ۸۲ میلیون و در روز چهارم تعداد ۸۳ میلیون پیام کوتاه در شبکه اپراتور اول تلفن همراه مبادله شده است و با وجود این حجم ترافیک بالا شاهد آن هستیم اختلا‌ل‌ خاصی در شبکه تلفن همراه کشور به وجود نیامده است.
معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار در حالی قاطعانه هرگونه اختلال پیش آمده را تکذیب می‌کند که از سوی دیگر زارعیان روابط عمومی مخابرات، اختلا‌های پیش آمده را تنها مربوط به سه استان خراسان، گیلان و مازندران دانسته و دلیل آن را هم چیزی جز ترافیک بالای پیام‌های کوتاه نمی‌داند، اختلالی که تنها در این سه استان و در روزهای اول سال وجود داشته که این اختلال‌ها نیز بلافاصله با فراهم شدن امکانات برطرف شده بود.
همچنین زارعیان در گفت‌وگوی خود با یکی از نشریات در خصوص اختلا‌ل پیش آمده در استان تهران نیز با جدیت اعلام کرده بود که به دلیل افزایش خروجی‌ها در پایتخت، مشترکان تهرانی با هیچ نوع اختلالی روبه‌رو نبودند. هر چند با یک پرس و جوی ساده از دوستان پایتخت‌نشین می‌توان به سادگی صحت و سقم این گفته را نیز دریافت.
● این مشترکین متضرر
مشترکان همراه اول در سال جدید غیر از ناکام ماندن در ارسال پیام کوتاه با مشکلات دیگری نیز دست به گریبان بودند یکی از این مشکلات عدم تائید ارسال پیام کوتاه بود به این صورت که مشترکی یک پیام کوتاه را به سوی مقصد ارسال می‌کرد ولی از تائید پیام خبری نبود اما اگر بر حسب تصادف با گیرنده پیام ملاقاتی داشت با تعجب درمی‌یافت که پیام مورد نظر را آن فرد حداقل چندین بار دریافت کرده است.
در خصوص بروز این مشکل نیز فلاح اصغری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا می‌گوید، تائید پیام کوتاه که از سمت مشترک به گیرنده ارسال می‌شود باید به مرکز ارسال پیام کوتاه ارسال تا مرکز از ارسال پیام آگاهی یابد اما در برخی مواقع خود گوشی مشترک این پیام را به مرکز ارسال نمی‌کند و یا تمام خطوط BTS پر است و یا سیستم مشکل دارد و سیگنال در مسیر به مرکز ارسال نمی‌شود. بنابراین زمانی که این تائید نرسد مرکز بنا را بر این می‌گذارد که این پیام به دست گیرنده نرسیده و دوباره این پیام ارسال می‌کند.
به عقیده مخابراتی‌ها نرسیدن تائید پیام کوتاه را نمی‌توان یک اختلال نامید چون هرازگاهی به دلیل حجم ترافیک و شلوغی شبکه این وضعیت پیش می‌آید چرا که هر سیستمی یک ظرفیت تعریف شده‌ای دارد بنابراین زمانی که این ظرفیت به میزان زیادی افزایش می‌یابد به طبع آن مشکلاتی را نیز موجب خواهد شد.
شاید عده‌ای از کاربران با این گفته مسئولین مخابراتی موافق باشند که به دلیل افزایش حجم شبکه این گونه اختلال‌ها طبیعی به نظر می‌رسد اما در پاسخ باید گفت تمامی دغدغه‌های کارشناسان آی‌تی نیز به همین مسئله برمی‌گردد که زیرساخت‌های فعلی مخابرات توانایی پاسخگویی به این حجم مشترکان را ندارد و مخابرات باید در کنار واگذاری‌ها نگاه جدی‌تری نیز به توسعه شبکه تلفن همراه داشته باشد البته جدا از این مسئله باید به این نکته نیز توجه داشت به دلیل ضعف شبکه این کاربران تلفن همراه هستند که باید ضرر کرده و در ازای ارسال یک پیام پول چند پیام را پرداخت کنند که باز هم در حالت خوشبینانه نباید این رقم را چندان بالا برآورد کرد در حالیکه اگر برای نیمی از مشترکین تلفن همراه این تائید پیام صورت نگیرد و سیستم نیز هر پیام را چند بار به حساب مشترک بنویسد با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت چه سود سرشاری نصیب اپراتور اول خواهد شد.
● نوآوری در سال جدید
سال ۸۷ برای مشترکین تلفن همراه به نوعی یک سال نو‌آوری نیز به شمار می‌آید چرا که در آغاز سال جدید وزارت ارتباطات دست به یک ابتکار جدید زد و آن ابتکار چیزی جز قطع و یک طرفه کردن خط مشترکین بدون اطلاع پیشین نبود.
گفته می‌شود پیش از این مخابرات در اقدامی مشتری مدارانه با فرستادن پیام کوتاه به مشترکان به آنها برای پرداخت صورت حساب تلفن همراه هشدار می‌داد و پس از چند روز ارتباط مشترکان را مسدود می‌کرد اما این بار مخابراتی‌ها دست به ابتکاری جهت صرفه‌جویی زدند تا هزینه پیام کوتاه را پرداخت نکنند. بنابراین بدون ارسال پیام اقدام به قطع و یک طرفه کردن خطوط مشرکین کردند و این در حالی بود که بسیاری از هموطنان در سفرهای نوروزی بودند و داشتن تلفن همراه یک نیاز ضروری به حساب می‌آمد و بسته بودن دفاتر خدمات مشترکین تلفن همراه نیز باعث شده بود که مشترکین نتوانند با پرداخت بدهی خود حداقل خط خود را راه‌اندازی کنند.
بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه اصلی مخابرات برای ایجاد سرویس‌ها را خود مشترکان با پرداخت ودیعه ایجاد کرده‌اند و برابر با قوانین مالکیت مدنی باید گفت مشترکین مالکان اصلی مخابرات هستند مالکانی که سالیانه هزاران میلیارد تومان به منافع مخابرات می‌افزایند اما در مقابل خدمات بی‌کیفیت را دریافت می‌کنند.
با خاتمه یافتن تعطیلات نوروزی به نوعی روزهای پرکار استفاده از تلفن همراه نیز به پایان رسید تا بار دیگر آرامش به دریای طوفان زده تلفن همراه باز گردد. هر چند در این روزهای عادی نیز برای بسیاری از مشترکان پیش آمده که در برقراری تماس با تلفن همراه با مشکلاتی بسیاری روبه‌رو بودند و...
به هرحال هرچه همراه اول سرناسازگاری با مشترکان خود را دارد اما این مشترکان مهربان هستند که همچنان همراه اول خود را یاری می‌کنند تا آنجا که تنها در نخستین روز سال جدید با ارسال بیش از ۲۱۵ میلیون پیام کوتاه توانسته‌اند عیدی بالغ بر سه میلیارد تومان را پیشکش این همراه نامهربان کنند.
نویسنده: مینو‌مومنی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید