سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


همراه اول


همراه اول
چندی است که مشاهده می‌شود چهره عمومی اکثر شهرهای مختلف در سطح کشور، با عناوین مختلف به نام همراه اول مزین شده است و تعداد بسیار زیادی از صاحبان مغازه‌ها و اصناف گوناگون نسبت به فروش تعداد زیادی سیم‌کارت اعتباری همراه اول اقدام می‌نمایند و جالب اینجاست که قیمت فروش آنها، بعضاً زیر قیمت مصوب ثبت‌نام می‌باشد. وقتی علت را جویا شدم حرف‌های تأثرآمیزی را شنیدم که در باب علت ثبت‌نام اولیه، نکات قابل توجهی به‌چشم می‌خورد.
۱) نبود اشتغال مناسب و کافی، بالطبع آن بیکاری فراوان در سطح جامعه
۲) سودآور نبودن بازار بورس و سهام کشور
۳) رویگردانی عمومی از سرمایه‌گذاری در جریان‌های گلدکویستی و امثال آن، به‌علت کلاهبرداری‌های گذشته
۴) نداشتن سرمایه بالا، جهت سرمایه‌گذاری در بخش خودرو، زمین و مسکن
۵) پائین‌بودن نرخ سود سپرده بانک‌ها با توجه به نرخ تورم کشور
اکثر کسانی‌که نسبت به ثبت‌نام عمده این سیم‌کارت‌ها اقدام نموده‌اند، در قشر متوسط جامعه قرار دارند و انتظار داشته‌اند که بتوانند با سرمایه‌گذاری متوسط و مطمئن در این بخش (به خاطر دولتی بودن آن) پس از مدت کوتاهی، سود متعادل و مناسبی به‌دست بیاورند، ولی متأسفانه به دلایلی که در ادامه می‌آید ناچاراً حتی راضی شده‌اند، سیم‌کارت خود را به قیمت پائین‌تر از مبلغ ثبت‌نامی بفروشند.
۱) عدم اجرای عدالت زمانی بین افراد ثبت‌نام کننده در مراحل واگذاری
یعنی فاصله بین تاریخ ثبت‌نام و تاریخ واگذاری سیم‌کارت، برای همه یکسان نبوده است و تفاوت فاحش دارد. برای مثال: زمان واگذاری سیم‌کارت کسی‌که در دی‌ماه ثبت‌نام کرده با کسی‌که در اسفندماه ثبت‌نام کرده، یکسان بوده است.
۲) عدم تقسیم واگذاری سیم‌کارت در چندین دوره و بالطبع آن واگذاری یک‌جا و متمرکز در یک مقطع
۳) ترس از کاهش قیمت ثبت‌نام اولیه
به این معنی که اگر سرمایه‌گذاران، مطمئن باشند که قیمت رسمی و مصوب این کالا تا چندین ماه آینده، هرگز کاهش نمی‌یابد هیچوقت راضی به ضرر نمی‌باشند. زیرا ایشان هراس دارند که شاید شرکت همراه اول، جهت افزایش تعداد مشترکین خود و رقابت با دیگر اپراتورها، کاهش قیمت این سیم‌کارت‌ها را در دستور کار داشته باشد. قیمت سیم‌کارت را ارزان نکنیم، چرا که ارزان کردن کالا، یعنی شکست در مقابل رقیب و همیشه نزد عموم این‌گونه استنباط می‌شود، وقتی جنس یا کالائی طرفدار نداشته باشد، فروشنده اقدام به کاهش قیمت آن می‌کند، مخصوصاً وقتی این کاهش قیمت در زمانی انجام بگیرد که در مقابل، تمام اجناس و کالاها، از گرانی و تورم بازار تبعیت می‌کنند.
۴) انتشار ناگهانی خبر کاهش قیمت سیم‌کارت دائمی به ۱۵۰ هزار تومان.
لازم به توضیح می‌باشد، تمام موارد فوق باعث شده است که عده‌ای سودجو جهت جلوگیری از ضرر، نسبت به استفاده از ۱۰،۰۰۰ تومان شارژ اولیه سیم‌کارت‌ها اقدام نمایند و با زیرکی تمام، سیم‌کارت خود را به مشتریان، آکبند و خشک معرفی کرده و مسلماً به قیمت پائین‌تری بفروشند.
نمی‌خواهم بگویم این سرمایه‌گذاران اشتباه کرده‌اند و یا محکوم به ضرر و زیان هستند، ولی یقین دارم و مطمئن هستم، مسلماً کارشناس بازاریابی و اقتصاددان شرکت همراه اول که بی‌منت نسبت به ارائه خدمات به هموطنان اقدام می‌نمایند، می‌دانند که اعتبار نام تلفن همراه دولتی و یا شرکت ارتباطات سیار و یا همراه اول نزد مردم کشور، از چه جایگاه بالا و والائی برخوردار بوده و می‌باشد و حیف است بگذاریم و ببینیم عده‌ای ناخواسته و از روی اجبار، نسبت به فروش این کالای باارزش به این شکل ذلیل‌گونه، اقدام نمایند. کاری کنیم که همه با افتخار، سیم‌کارت همراه اول را، در قلب گوشی‌های تلفن همراهشان جای دهند.
در خاتمه جسارت می‌نمایم و به‌عنوان بازاریاب حرفه‌ای و مدرن آگهی و تبلیغات رسانه و مطبوعات (به مدت ۹ سال) و ۲ سال همکاری فعال با ۳ دفتر خدمات ارتباطی ICT و یک‌سال فعالیت در حوزه خبرنگاری، چند پیشنهاد و راهکار در این زمینه ارائه می‌دهم که شاید بتواند به بهبود شرایط موجود کمک کند. صد البته اطمینان دارم مسئولین امر به مراتب، افکار و راه‌کارهائی بهتر از حقیر، جهت فروکش‌نمودن تب موجود در ذهن خود می‌پرورانند.
۱) تأکید مضاعف بر عدم کاهش قیمت سیم‌کارت اعتباری در سال جاری
۲) حذف هزینه جابه‌جائی در مکالمات سراسر کشور
۳) حذف هزینه مکالمه بین‌شهری و یکسان بودن هزینه تماس در شبکه همراه اول (در سراسر کشور)
۴) کاهش تعرفه مکالمه تلفن همراه اعتباری و نزدیک‌شدن رقم آن به تعرفه مکالمه تلفن همراه دائمی
۵) افزایش زمان مدت اعتبار کارت‌های شارژ در حالت‌های فعال و یک‌طرفه و غیرفعال با حفظ شماره
۶) فراهم‌نمودن بستر و مکانیسم لازمه جهت قابلیت تبدیل‌نمودن سیم‌کارت اعتباری به سیم‌کارت دائمی
۷) متوقف‌کردن موقتی ثبت‌نام حضوری و اینترنتی و افزایش مدت زمان انتظار برای واگذاری سیم‌کارت (به‌صورت موقت) جهت ورود سیم‌کارت‌های غیرفعال به شبکه تلفن همراه کشور و افزایش پوشش سراسری شبکه همراه اول، در تمام شهرها کامل گردد و در روستاها و جاده‌های کشور به‌طور محسوس افزایش پیدا کند که با اطلاع‌رسانی و تبلیغ موازی با توسعه و گسترش شبکه به سراسر نقاط کشور، موجبات استفاده از تلفن همراه در تمام کشور فراهم گردد.
۸) ارائه خدمات متنوع شامل MMS ، GPRS و E-Mail روی این سیم‌کارت‌ها
۹) اجرای مکانیسمی برای تفاوت قائل‌شدن بین افرادی که سیم‌کارت خود را با قیمت ۳۴،۰۰۰ تومان ثبت‌نام کرده‌اند و کسانی‌که احیاناً در آینده با قیمت پائین‌تری ثبت‌نام نمایند. (مانند سیم‌کارت‌های دائمی)
ـ توضیح: یعنی اگر قیمت مصوب ثبت‌نامی سیم‌کارت کاهش یابد، سهم کسانی‌که این کالا را ۳۴،۰۰۰ تومان خریداری کرده‌اند به‌صورت ودیعه یا امثالهم، نزد شرکت مخابرات باقی می‌ماند و حق آنان محفوظ بماند.
۱۰) به مردم فهمانده شود که سیم‌کارت همراه اول، یک کالای باارزش می‌باشد و مردم به دید یک کالای ارزشی مثل خودرو، زمین و مسکن به سیم‌کارت‌های همراه اول نگاه کنند.
۱۱) فراهم‌نمودن بستر مناسب جهت ارائه تمام خدمات لازم به این سیم‌کارت‌ها، در دفاتر خدمات ارتباطی کل کشور، اعم از تعویض سیم‌کارت سوخته یا مفقودی و همچنین اجرائی‌نمودن سیستم نقل و انتقال امتیاز تلفن همراه اعتباری
۱۲) و مهم‌تر اینکه، انتشار آگهی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی به عموم مردم درباره تمام موارد فوق و همچنین مزایا و امکانات استفاده از تلفن همراه اعتباری از مجاری مختلف تبلیغاتی نظیر، تلویزیون، رادیو، SMS، اینترنت، نشست مطبوعاتی، اخبار صدا و سیما، بیلبرد، مطبوعات، خبرگزاری‌ها
و...
شکیب سردار پروال


همچنین مشاهده کنید