پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آیه های یأس ، آیات یاس


آیه های یأس ، آیات یاس
فرهیختگی سخنانی که از سر آگاهی و دلسوزی گفته آید، بر جایگاه و دل نشینی آن می افزاید، اما باید روشی پیش گرفت که این سخنان، جان مایه کنش‌ ها و تلاش ها باشد.
گفتار اندیشمندانه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار بخشی از مردم ایران ‌زمین که در خطه هنر و ادب پرور فارس می ‌زیند و میراث ‌دار فرهنگ حافظ و سعدی اند،‌ باید چنان موشکافانه به گوش جان خریده شود که اثر گذاری آن را بتوان در برنامه ریزی ‌ها و تصمیم های جمعی مردم و دست اندر کاران دید.
نه این نوشته در پی تملق است و نه آن فرمایش ها از روی تحکم!
بیانات مقام معظم رهبری نگاه آفرین و الهام بخش هر مسؤول و دلسوزی است که بخواهد در این سرزمین گلی بکارد و تلاش این قلم هم تنها چکیده سازی و دسته بندی فرازهایی از این دیدارهاست تا شاید فراتر از خاطره، راهکارها را گوشزد کند.
« من این آیه ‌های یأس را که برخی دایما تکرار می‌ کنند به هیچ وجه قبول ندارم». مقام معظم رهبری در جمع مردم شیراز.
● دشمن و راه ‌های مقابله با آن:
▪ تهدید / ایستادگی:
ملت ایران همچون گذشته در مقابل هر تهدید و تحریمی می ایستد و تهدیدهای دشمنان را به فرصت هایی برای ادامه پیشرفت و سرافرازی تبدیل می کند.
▪ محاصره اقتصادی / فرصت پیشرفت:
ملت ایران از اوایل انقلاب در محاصره و تحریم دشمنان بوده اما با تکیه بر استعدادهای درونی خود، این تهدید را به فرصت پیشرفت و استقلال و خودباوری تبدیل کرده است؛ بنابراین این ملت بزرگ را از محاصره اقتصادی نترسانید.
▪ دستپاچگی / پیشرفت مضاعف:
دشمنان ملت ایران از روند پیشرفت این کشور دستپاچه شده و بر فشارهای خود افزوده اند، اما ملت ایران هر تحریم و محاصره را به زمینه ای برای پیشرفت مضاعف تبدیل خواهد کرد.
▪ رسانه ‌ها/ هشیاری:
رسانه های بیگانه در تلاشند هر مسأله ای حتی حوادث طبیعی نظیر خشک‌سالی و مسائلی همچون گرانی را، که در دنیا نیز عمومیت دارد، به عاملی برای فشار بر ملت و مسؤولان ایران تبدیل کنند و مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.
این بحران باعث شده که سازمان ملل نیز در جهان بحران غذایی اعلام کند اما رادیوهای بیگانه، با تمرکز بر ایران، به گونه ای تبلیغ می کنند که گرانی در ایران، به خاطر بی توجهی «مسؤولان دولت و دیگر بخش ها»ست؛ در حالی که مسؤولان کاملاً به این موضوع توجه دارند.
▪ اختلال اقتصادی / پرهیز از اسراف:
سال گذشته نیز دشمن درصدد ایجاد اختلال در اقتصاد کشور و بزرگ نمایی مشکلات بود که راه اساسی مقابله با مشکلات اقتصادی موجود، انضباط مالی، صرفه جویی، و پرهیز از اسراف است.
▪ ناکامی / هشیاری:
اگرچه این دشمن در انجام توطئه‌های گوناگون در مقابل ملت ایران ناکام مانده است، اما همواره باید با شناخت صحنه و نقشه دشمن هوشیاری را حفظ کرد.
هوشیاری در مقابل دشمن را از نمودهای تقواست و جمهوری اسلامی از لحاظ معنوی قابل توسعه و گسترش است.
▪ اختلاف ‌انگیزی / وحدت:
تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف اعم از اختلاف میان سلیقه‌ های سیاسی، مذاهب و مناطق مختلف کشور و همچنین سرگرم کردن جوانان به مسائل لهو و لعب و دور کردن آنان از مسیر اصلی زندگی انقلابی ملت ایران است.
ملت ایران با وحدت و همبستگی، تلاش و مجاهدت و با جدی گرفتن حرکت خود به سوی قله‌ های کمال، می ‌تواند بر دشمن غلبه کند و به فضل خداوند این کار را نیز خواهد کرد.
ملت ایران از اول انقلاب توطئه های تفرقه انگیزی را که به بهانه قومیت، مذهب و یا تفاوت سلایق سیاسی شکل می گرفت، خنثی کرده و اکنون نیز با هوشیاری و مراقبت بیشتر، به جهانیان نشان خواهد داد که این ملت بزرگ با وجود تنوعی که در مذاهب، قومیت ها و سلایق سیاسی دارد، ملتی یکپارچه است و همچون ید واحد از منافع، هویت و حیثیت خود دفاع می کند و خشن ترین دشمنان را نیز به زانو در می آورد.
تنها راه مقابله با توطئه های گوناگون استکبار، وحدت روز افزون و تلاش بی وقفه برای پیشرفت همه جانبه کشور است. البته امروز ماهیت حقیقی سیاست های دشمنان اسلام برای مردم منطقه کاملاً فاش شده و کذب بودن ادعاهای دروغین آن‌ها به اثبات رسیده است.
▪ ناکامی / کمک های الاهی:
یکی از کمک‌های الاهی این است که دولت آمریکا به عنوان مظهر استکبار دچار مشکلات و ناکامی ‌های فراوانی شده که ناکامی در مسأله فلسطین، عراق، افغانستان و لبنان نمونه ‌های بارز آن‌هاست.
▪ ارعاب / رازِ فاش شده:
ابرقدرت ‌ها همواره تلاش دارند در عین ناکامی، با زبان تهدید، طرف مقابل را مرعوب کنند. ملت ایران این راز را کشف کرد و در مقابل تهدیدهای آمریکا و دیگر قدرت ‌ها نهراسید و از این پس نیز مرعوب نخواهد شد و همه‌ دشمنان در حسرت زوال نظام جمهوری اسلامی خواهند ماند.
مرعوب نشدن در مقابل تهدیدهای دشمن، شجاعت، آگاهی، هوشیاری و تکیه بر توانایی ‌های درونی، بخشی از راهکار مقابله با دشمن است.
▪ شبهه افکنی / نظریه پردازی:
منحرف کردن ذهن ملت ها از طریق فلسفه یا مطالب شبه فلسفی است و راه مقابله با این تلاش ها، تکفیر، دشنام و عصبانیت نیست، بلکه باید با تکیه بر حقایق دین و معارف عقلی، ذهن بشر را در مقابل مطالب و نظریات انحرافی نجات داد و دست یابی به این مهم، نیازمند عالم شدن و پرورش انسان های متفکر نظریه پرداز است.
▪ ایران هراسی / بیداری اسلامی:
منصرف کردن ملت های مسلمان از الگوبرداری از جمهوری اسلامی، هدف اصلیِ «تهاجم و تهدید سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تبلیغاتی بیگانگان» از جمله نوشته های وقاحت آمیز برخی قلم به مزدهای حقیر در بعضی روزنامه های عربی، ملت ایران، قلب امت اسلامی و مرکز و محور «حرکت عظیم بیداری و پیشرفت اسلامی» است و زورگویان جهانی نیز از توجه روز افزون امت اسلام به این الگوی عملی، مضطرب و هراسانند.
▪ فساد / پرچم مقابله:
سیاست های حاکم بر قدرت های بزرگ، زمینه ساز ترویج فساد و ظلم و موجب جنگ و خونریزی در جهان است. جمهوری اسلامی پرچم مقابله با این سیاست ها را در جهان برافراشته و به همین علت مورد هجوم مستمر و گسترده جبهه استکبار قرار گرفته است.
مردم میدان دار تحول:
▪ تحول:
در حادثه عظیم انقلاب اسلامی، مردم اولین بار، میدان ‌دار جابجایی قدرت شدند و با همت و ایمان خود تحولی بسیار عمیق را رقم زدند که این حادثه تاریخی و پی آمدهای آن را باید با نگاه کلان و فراگیر مورد توجه و بررسی قرار داد.
▪ انقلاب اسلامی:
ملت ایران با ایمان، غرور ملی و تکیه بر «افتخارات تاریخی و مواریث فرهنگی»، انقلاب اسلامی را به وجود آورد تا در سایه اسلام به استقلال و آزادی، عزت ملی، سعادت و رفاه دنیوی و سربلندی اخروی دست یابد.
▪ هویت اسلامی:
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هویت ایرانی و اسلامی کشور بازیابی شده و [باید] برای رسیدن به آرمان‌ های مشخص شده در چارچوب هویت ایرانی و اسلامی برنامه ریزی و [تلاش کرد].
▪ پرچم دین داری:
ملت ایران با درس آموزی از قیام ها و تحرکات اسلامی گذشته خود، پرچم اسلام و پیروی از قرآن و قوانین محمدی(ص) را برافراشت و در میان ناباوری زورگویان جهانی، «دین داری» را به زندگی بشر بازگرداند.
▪ تمسک به اسلام:
ملت بزرگ ایران با تمسک به اسلام، همچون ید واحد، از منافع، هویت و حیثیت خود دفاع می کند و به برکت همت و استعداد جوانان پرشور، ایران را به جایگاهی شایسته می رساند.
هزینه های انقلاب:
ملت بزرگ و شجاع ایران نیز هشت سال جنگ تحمیلی، تقدیم شهیدان بزرگ در مقابله با تروریسم کور دهه شصت و ایستادگی در برابر تهدیدها و تحریم های اقتصادی را به عنوان هزینه های پیروزی انقلاب پرداخته و اکنون نیز در این میدان مهم، همچنان مقتدر و مصمم ایستاده است.
● جامعه نمونه اسلامی:
ملت بزرگ ایران راهی را که با ایمان و قدرت و حکمت آغاز کرده با سرافرازی به پایان برساند و جامعه نمونه اسلامی را تشکیل دهد.
▪ تدبیر:
کسانی به علت ضعف و ساده انگاری، تدبیر را با فاصله گرفتن از اصول و چارچوب ها اشتباه گرفته اند. معیار اساسی این است که ما روشن بینانه و آگاهانه از اسلام الهام بگیریم، شجاعانه اهداف خود را اعلام کنیم و مدبرانه به سمت آن اهداف حرکت کنیم.
▪ معجزه بزرگ:
واقعیت تقویت و تعمیق گرایش به دین و معنویت حتی در کشورهای غیر اسلامی از جمله نتایج معجزه بزرگی است که ملت ایران با انقلاب اسلامی و ارائه الگوی حکومت و نظام دینی به جهانیان، آفریده است.
● نوآوری:
▪ انسان ‌های نوآور:
هر آزمایشگاه، دانشگاه، حوزه علمیه، محیط اداری، کارخانه صنعتی و مزرعه کشاورزی، امسال به عرصه ظهور ابتکارات انسان های نوآور تبدیل شود.
▪ روشنفکران:
از جمله امتیازات ملت ایران هوشیاری و آگاهی، وجود روشنفکران در میان علمای دین و دانشگاه و حضور جوانان بسیجی، پرشور و پیشتاز در عرصه‌ های علم و فن‌ آوری است.
▪ تمسک به اسلام:
اسلام، دربردارنده آزادی، استقلال، عزت مندی، رفاه عمومی، پیشرفت همه جانبه و همه خیرات و برکات دنیوی و اخروی است و به همین علت تمسک به اسلام، «راه منحصر به فرد تحقق آرمان های ملت» است.
تنها راه سربلندی و پیشرفت ایران تمسک به اسلام است.
● مشکلات و را ه حل:
▪ آب:
مشکل خشک سالی و کم آبی، اسراف در مصرف آب شرب و نیز آب کشاورزی از جمله مسائلی است که باید با توجه مردم و مسؤولان حل شود.
▪ حسن ظن!:
وحدت کلمه و حسن ظن نسبت به یکدیگر زمینه‌ ساز عنایت خداوند و فائق آمدن بر مشکلات است.
▪ همت سه قوه:
به فضل پروردگار مشکلات کشور از مشکلات بسیاری از کشورها کمتر است اما همین مسائل نیز باید با همت قوای سه گانه و احساس مسؤولیت همگانی مردم برطرف شود.
● دولت و ملت:
▪ رابطه محکم:
دولت و ملت باید با حفظ رابطه مستحکم و صمیمانه کنونی خود در جهت آبادانی و ساخت کشور و تبدیل آن به یک الگوی اسلامی در همه ابعاد تلاش کنند که لازمه آن احساس مسؤولیت همه آحاد مردم و مسؤولان، وحدت کلمه و حسن ظن به یکدیگر است.
▪ فاصله:
هرکس که سعی کند میان ملت و مسؤولان فاصله بیاندازد و بر طبل اختلافات بکوبد، کاری برخلاف مصلحت کشور و ملت انجام داده است.
▪ تلاش:
مسائل باید تلاش و احساس مسؤولیت مردم و مسؤولان برای ساختن ایران، آن‌گونه که شایسته ایران و اسلام است، مضاعف شود و ارتباط میان مردم و مسؤولان نیز همانند وضعیت فعلی مستحکم و صمیمانه باقی بماند.
▪ جوانان:
ایمان و معرفت، مقام مجاهدت در راه خدا و پی گیری برای رسیدن به سرچشمه زلال حقیقت از صفات ویژگی ‌های سلمان فارسی است که او را به چنین مقامی رساند و این یک درس و الگو برای همه جوانان ایرانی است.
بعد از گذشت حدود سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی حرکت ملت ایران به ویژه جوانان به سوی آرمان ‌ها و پیشرفت ‌های آنان در این مسیر، پرشتاب تر شده و همین مسأله موجب درماندگی دشمنان ملت شده است.
● روحانیت:
▪ مسؤولیت:
مسؤولیت روحانیون و طلاب در تحقق اهداف معنوی جمهوری اسلامی بسیار سنگین است.
▪ هدایت:
روحانیت در سایه استقرار نظام جمهوری اسلامی، داعیه دار هدایت معنوی بشر است و این مسأله، دغدغه ها و مسؤولیت های فراوانی را به همراه می آورد.
▪ تقوا:
روحانیون به ویژه طلاب جوان باید خودسازی و تهذیب نفس را بسیار جدی بگیرند؛ چرا که انسان بی تقوا نمی تواند دیگران را هدایت کند.
▪ دانش:
فراگرفتن دانش و معارف دین دومین نیاز عمیق روحانیت است.
▪ آگاهی:
روحانی آگاه باید با درک جریان های سیاسی بین المللی، دو نقطه اساسی گمراهی و هدایت بشر را درک کند.
▪ تربیت نیرو:
حوزه های علمیه باید روحانیون و فضلای متقی، آگاه، عالم و شجاع تربیت کنند و این عالمان با تقوا، همچون ستون های مستحکم، بخشی از سنگینی بنای عظیم جمهوری اسلامی را بر دوش بگیرند.
● سیاست خارجی:
▪ اتحاد اسلامی:
ایران اسلامی همان گونه که از ابتدا اعلام کرده از عمق وجود خود به اتحاد اسلامی اعتقاد دارد و امروز نیز همچون گذشته دست دوستی و برادری به سوی همسایگان خود دراز می کند.
▪ برادری:
روابط ایران با کشورهای عرب و غیر عرب منطقه، سالم، خوب و برادرانه است و باید روز به روز تقویت شود.
▪ شیعه و سنی:
نظرها، اجتهادها و سلایق متفاوت نباید «وحدت و تلاش مشترک شیعه و سنی» را برای «اِعلای کلمه توحید، تحقق ارزش های اسلامی و اجرای قوانین محمدی(ص)» خدشه دار کند.
▪ امنیت:
امنیت خلیج فارس باید به دست دولت های منطقه تأمین شود و همه بدانند که روزگار تسلط قدرت های زورگو بر «کشورها، آبراه‌ ها و گذرگاه های حساس» به پایان رسیده است.
▪ آمریکا:
همان گونه که برخی آمریکایی ها نیز اذعان کرده اند، آن ها برای نفت عراق، این کشور را اشغال کرده اند و با بی اعتنایی به «جان و مال و ناموس و غرور مردم عراق»، مهم ترین عامل و وسیله ایجاد ناامنی در این کشورند.
هدف اصلی آمریکا از اشغال عراق تسلط بر نفت این کشور و منطقه بوده که این مسأله نشانه دیگری از ناکامی دولت آمریکاست.
اصل حضور اشغال گران آمریکایی برای تحریک مردم عراق کافی است؛ بنابراین آمریکایی ها مجرم اصلی اوضاع عراقند.
بدون تردید مسأله عراق و فلسطین حل خواهد شد و با حل آن‌ها، از حیثیت و هویت استکبار امریکا هم چیزی باقی نخواهد ماند.
▪ فلسطین:
ملت بیدار، آزاده و روشنفکر فلسطین، دولت منتخب خود را برگزیده است و این دولت مشغول کار است، اما آمریکایی ها با دخالت های بی مورد و حمایت از صهیونیست ها نمی گذارند اوضاع آرام شود.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید