سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بررسی عملکرد جراحان عمومی در زمینه روش‌های مختلف درمان جراحی سرطان پستان: جراحی محافظه کارانه یا ماستکتومی


بررسی عملکرد جراحان عمومی در زمینه روش‌های مختلف درمان جراحی سرطان پستان: جراحی محافظه کارانه یا ماستکتومی
● مقدمه:
امروزه جراحی محافظه کارانه که در آن تنها قسمتی از نسج پستان خارج می شود ( Breast conserving surgery= BCS) روشی مقبول و استاندارد برای درمان سرطان پستان در شرایط خاص است ولی به نظر می رسد که در ایران از این روش به طور محدود استفاده می شود.
● هدف:
بررسی عملکرد جراحان عمومی در مورد BCS و عوامل مرتبط با آن.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه مقطعی پرسشنامه های طراحی شده برای ۳۰۰ جراح عمومی که به طور تصادفی از فهرست نشانی جراحان عمومی در سازمان نظام پزشکی انتخاب شده بودند، ارسال شد. پرسشنامه حاوی اطلاعاتی در مورد سن، جنس، سابقه کاری، عضویت در هیات علمی دانشگاه ها، تعداد بیماران دچار سرطان پستان که آنها در سال درمان جراحی می کنند، درمان انتخابی آنها (BCS یا ماستکتومی) و دلایل انجام نشدن BCS بود.
● نتایج:
در مجموع ۸۳ پرسشنامه بازگردانده شد. میزان پاسخ دهی ۳۵% بود. نتایج نشان داد که تنها ۱۹% جراحان به طور معمول از روش BCS استفاده می کنند. از عوامل بررسی شده تنها تعداد بیماران دچار سرطان پستان در سال بود که به طور معنی دار با ترجیح انجام BCS ارتباط داشت (P=۰.۰۱). شایع ترین عللی که برای انجام نشدن BCS توسط جراحان ذکر شده بود عبارت بودند از نداشتن اطمینان به نتایج جراحی محافظه کارانه (۴۶%)، یا سرویس های رادیوتراپی موجود (۳۲%) و احتمال همکاری نکردن بیمار در انجام رادیوتراپی (۳۲%).
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد در ایران مجموعه ای از عوامل شامل امکانات موجود و عوامل فرهنگی در استفاده محدود از جراحی محافظه کارانه دخالت داشته باشند. بررسی بیشتر بر روی نتایج این نوع جراحی ارزیابی کیفیت دستگاه های رادیوتراپی موجود و بررسی نگرش بیماران به این شیوه درمانی برای کسب نتایج مطمئن تر توصیه می شود.
معصومه نجفی
عصمت السادات هاشمی
ماندانا ابراهیمی
احمد کاویانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید