پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی علایم، علل زمینه ای و عوامل مستعد کننده در بیماران مبتلا به ادم حاد ریه


بررسی علایم، علل زمینه ای و عوامل مستعد کننده در بیماران مبتلا به ادم حاد ریه
● زمینه و هدف:
ادم حاد ریه یکی از تظاهرات شایع نارسایی قلبی و تنگی دریچه میترال می باشد. مطالعه حاضر، با هدف تعیین علائم، علل زمینه ای و عوامل مستعد کننده در بیماران مبتلا به ادم حاد ریه انجام شد.
● روش بررسی:
در این مطالعه که صورت آینده نگر و مقطعی انجام شد، تمام بیمارانی که با تشخیص ادم حاد ریه در بخش اورژانس قلب بیمارستان امام رضا (ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از اول اردیبهشت ۱۳۸۰ تا اول اردیبهشت ۱۳۸۱ بستری شده بودند، مورد تحقیق قرار گرفتند. برای تمام بیماران پرسشنامه ای حاوی اطلاعات فردی، علت زمینه ای، علائم بالینی، عوامل تشدید کننده، نوع و میزان داروی مصرفی، توسط پزشک تکمیل شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری Chi- Square با سطح معنی داری ?=۰.۰۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته ها:
از ۱۸۹ بیمار مورد مطالعه، ۸۱ نفر (%۴۲.۹) مرد و ۱۰۸ نفر (%۵۷.۱) زن بودند. میانگین مدت اقامت در بیمارستان ۴.۱ روز بود. میزان مرگ و میر بیماران %۶.۳ بود. هیچ رابطه آماری معنی داری بین میزان مرگ و میر و جنس یافت نشد. شایعترین عامل مستعد کننده در این مطالعه، کاهش نابجا یا قطع دارو توسط بیمار (%۵۶.۱) و شایعترین بیماری زمینه ای آنژین صدری بود.
● نتیجه گیری:
ادم حاد ریه، علامت بالینی نسبتا شایع و خطرناک بیماریهای قلبی است. شناخت و رفع عوامل مساعد کننده و اقدامات درمانی به موقع، می تواند به طور مشخصی میزان مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آن را کاهش دهد.
علی اصغر دادگر
محمود ابراهیمی
مهری نیک دوست
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید