پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر نوشابه‌های گازدار بر میکروسختی مینای دندانهای شیری (آزمایشگاهی)


بررسی اثر نوشابه‌های گازدار بر میکروسختی مینای دندانهای شیری (آزمایشگاهی)
● زمینه و هدف:
رژیم غذایی به عنوان مهمترین عامل اتیولوژیک در اروژن دندانی شناخته شده است که مصرغ بالای نوشیدنیها و غذاهای اسیدی در راس آن قرار دارد. هدف از این مطالعه بررسی آزمایشگاهی اثر تعدادی از نوشابه های گازدار بر میکرو سختی مینای دندانهای شیری می باشد.
● روش بررسی:
مطالعه فوق به روش آزمایشگاهی مداخله گرانه بر روی چهل دندان شیری فاقد پوسیدگی و سایش انجام شد. بعد از تهیه بلوک های مینایی، جهت بدست آوردن اندازه گیریهای صحیح میکروسختی خارجیترین لایه مینا با استفاده از Sandpaper ۲۰۰۰ و آب پالیش شده و سختی اولیه آنها توسط دستگاه سختی سنج ویکرز (Matsuzama مدل MHT۲) سنجیده شد. سپس بلوک های مینایی را در بیست سی سی از محلولهای مورد آزمایش شامل (نوشابه های کوکاکولا، زمزم، پپسی و دوغ آبعلی) به مدت پنج دقیقه قرار داده و مجدداً سختی دندانها سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز کوواریانس و paired sample t-test استفاده گردید و در تمامی آزمونها سطح معنی داری ۵% به عنوان نتایج معنی دار تلقی شد.
● یافته ها:
نتایج نشان داد که سختی مینای دندانهای شیری قبل از قرار گرفتن آنها در نوشابه کوکاکولا۳۷۸.۴±۳۱.۶۵ کیلوگرم بر میلی متر مربع، در نوشابه زمزم۳۷۳.۵۷±۳۰.۳۱ کیلوگرم بر میلی متر مربع، در نوشابه پپسی۳۷۸.۳۸±۲۱.۹۲ کیلوگرم بر میلی متر مربع و ۳۸۵.۴۳±۳۴.۷۹ کیلوگرم بر میلی متر مربع برای دوغ آبعلی می باشد. سختی نمونه ها بعد از قرارگیری در نوشابه کوکاکولا به۳۳۳.۰۲±۳۲.۱۵ کیلوگرم بر میلی متر مربع، در نوشابه زمزم به۳۳۹.۶۵±۲۰.۹۱ کیلوگرم بر میلی متر مربع، در نوشابه پپسی ۳۴۲.۲۷±۲۸.۰۱ کیلوگرم بر میلی متر مربع و در دوغ آبعلی به۳۴۱.۴۶±۳۲.۳۴ کیلوگرم بر میلی متر مربع کاهش یافت. اختلاف قابل توجهی از نظر آماری در کاهش سختی مینای دندانهای شیری بین نوشیدنی های فوق مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین کاهش سختی دندان و مصرف نوشابه های گازدار و دوغ گازدار وجود دارد.
بهجت الملوک عجمی
معصومه ابراهیمی
صدیقه کرباسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید