جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

همه بیماری‌های سناتور پیر


همه بیماری‌های سناتور پیر
انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا ،عجیب‌ترین و خبرسازترین رویداد انتخاباتی در تاریخ این کشور است.
این انتخابات علاوه بر جان مک کین یک نامزد سیاه‌پوست و یک نامزد زن دارد. بنابراین نتیجه این انتخابات پیروزی هر یک از ۳ نامزد کنونی باشد، یک اتفاق نادر در تاریخ به جا می‌گذارد. اگر هیلاری کلینتون برنده انتخابات شود، اولین رئیس‌جمهوری زن آمریکا به کاخ سفید می‌رود.
اگر جان مک کین پیروز شود پیرترین و اگر باراک اوباما برنده شود، جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا انتخاب خواهد شد. اما در میان همه این شگفتی‌ها آنچه قابل توجه است احتمال پیروزی مک کین سالخورده است که با بیماری‌هایی در گذشته و حال دست به گریبان بوده و است.
در سال ۲۰۰۰ وقتی هنوز نتیجه انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه برای معرفی نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشخص نشده‌بود، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌ای آمریکا جوشی بزرگ به اندازه یک سکه و به همین ضخامت در شقیقه سمت چپ جان مک کین یکی از امیدداران این رقابت به تصویر کشیدند.
در اوج رقابت‌های درون حزبی آن سال، مک کین توجهی به این عارضه نداشت. اما بعد از شکست در برابر جورج بوش، این سناتور ایالت آریزونا زمان را از دست نداد و به فکر مداوا افتاد.
وقتی بوش پیروزی‌اش را در انتخابات جشن می‌گرفت،مک کین در راه مرکز پزشکی نیروی دریایی در میدلند بود تا از آن لکه جوش مانند تکه برداری کند. کمتر از ۳ هفته بعد، مک کین تحت یک عمل جراحی ۶ ساعته قرار گرفت تا این جوش بزرگ را از پوستش درآورد. بخشی از پوست او به اندازه ۵ سانتی‌متر هم در این عمل جراحی برداشته‌شد.
تشخیص پزشکان این بود که این عارضه نوعی سرطان پوست است که در ۱۰ سال گذشته ۳۴ درصد از مبتلایان به آن را کشته‌است. پزشکان همچنین گونه سمت چپ او را شکافتند و حتی تا گردن پیش رفتند و با تخلیه بافت‌ها و چربی‌های گردن، احتمال گسترش سلول‌های سرطانی تا نقاط دیگر را هم بررسی و برطرف کردند.
این جراحی جای خود را روی پوست مک کین باقی گذاشت و او تا هفته‌ها از دید مردم غایب بود تا کاملا بهبود یابد. در حقیقت مک کین شانس آورد که در رقابت درون حزبی سال ۲۰۰۰ مقابل بوش شکست خورد.
این شکست به او زمان و فرصت داد تا به درمان بیماری خود بپردازد و از پیشروی سرطان در مراحل اولیه جلوگیری کند. اگر پیروز رقابت درون حزبی حزب جمهوریخواه به جای بوش،
مک کین بود، آن وقت سرطان در پوست او پیشروی کرده و جانش را می‌گرفت. پزشکان می‌گویند که این بیماری به سرعت می‌توانست پیشروی کرده و طی چند ماه به مرحله اوج خود برسد.
اکنون که ۸ سال از آن زمان می‌گذرد مک کین در ۷۱ سالگی بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافته‌است. او این بار در رقابت درون حزبی جمهوریخواهان پیروز شده و نامزد اصلی این حزب در انتخابات ماه نوامبر است. اما این بار پرسش‌های زیادی درباره وضعیت سلامتی او وجود دارد که شرایط و موقعیت سیاسی‌اش را تحت‌تأثیر خود قرار داده‌است.
اگر مک کین در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود و به کاخ سفید برود سالخورده‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا لقب می‌گیرد. نکته جالب توجه دیگر آن است که رقیب اصلی او در این انتخابات آنقدر جوان است که می‌تواند در جای پسر او باشد. باراک اوبامای ۶۴ ساله درصورت پیروزی در این انتخابات جوان‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود.
اعضای تیم انتخاباتی و تبلیغاتی مک کین می‌دانند که سن بالای او هم برایش یک نقطه قوت به حساب می‌آید و هم نقطه ضعف. این موضوعی است که برای ستاد تبلیغاتی مک کین بسیار حساس است.
اوایل ماه جاری میلادی وقتی اوباما در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که مک کین در حال از دست دادن صبر خود در مقابل حملات منفی است، ستاد تبلیغاتی مک کین به شدت به اوباما واکنش نشان داد.
مارک سالتر مشاور مک کین چند ساعت بعد از این اظهارنظر اوباما گفت، سخنان نامزد دمکرات‌ها سخنی هوشمندانه نبود. او تازه‌کاری اوباما را مورد تاکید قرار داد و از این نقطه به او حمله کرد.
اما اگر مک کین می‌خواهد سن بالایش را برای رای‌دهندگان یک نقطه قوت جلوه دهد باید به آنها نشان دهد که وضعیت سلامتی‌اش در موقعیت خوبی است.
به همین دلیل ستاد تبلیغاتی او اگر چه بسیار دیر است اما قرارشد در روزهای آینده سوابق و پرونده پزشکی او را به همراه اظهار نظر چند نفر از پزشکان سرشناس آمریکایی درباره این سناتور سالخورده، منتشر کنند.
این اسناد شامل اظهارنظرات پزشکانی می‌شود که مک کین را در سال ۲۰۰۰ تحت عمل جراحی قرار دادند.
اگر چه این اسناد ممکن است بسیار تخصصی باشد اما مسئولان ستاد تبلیغاتی مک کین می‌گویند که انتشار این مطالب خیال رای‌دهندگان را از بیماری مک کین آسوده می‌کند.
مک کین در خلال تبلیغات انتخاباتی گاه درباره سن بالایش جوک می‌گفت و شوخی می‌کرد.
در یکی از این شوخی‌ها گفت که از زمین سالمندتر است. او گاه در این باره به مادر ۹۶ ساله اش که هنوز زنده‌است اشاره می‌کند و می‌گوید که اگر چه دستان مادرش روبرتا لرزان است اما هنوز زنده است.
مک کین در دیدار اخیر با سردبیران روزنامه‌ها در واشنگتن، در پاسخ به پرسشی درباره سن وسال بالایش ادای آدم‌های در حال خواب را درآورد. ستاد تبلیغاتی مک کین می‌گوید: او خودش بهترین دفاع را در این زمینه و موضوعات دیگر از خودش می‌کند. چندی پیش در آیووا گفت: می‌دانم که سن و سال من زیر ذره‌بین است اما به جای عدد و رقم، این عملکرد من است که وضعیتم را روشن می‌کند.
مک کین از خود مراقبت‌های لازم و مخصوص سن و سالش را به عمل می‌آورد. وقتی در هوای آزاد است حتی در آفتاب کم جان زمستان، کلاه بیس‌بال به سر می‌گذارد. پوست سفید شده‌اش نشان می‌دهد که او از کرم ضد‌آفتاب قوی استفاده می‌کند. مک کین حتی دیگران را به استفاده از این تدابیر احتیاطی دعوت می‌کند. او هر چند ماه یک بار تحت چکاپ کلی و دقیق قرار می‌گیرد.
این روزهای تبلیغات انتخاباتی، فرصت خوبی برای مک کین فراهم کرد تا ثابت کند که سن وسال بالایش موضوع مهمی نیست. در یک سال گذشته او ۱۶ ساعت در روز و ۶ یا ۷ روز هفته را بیدار بوده و کار کرده‌است.
نامزدهای دیگر این انتخابات معمولا از فاصله زمانی سفر میان ایالات مختلف استفاده کرده و به استراحت کوتاهی در هواپیما یا ماشین می‌پردازند.
اما مک کین حتی در این مدت هم بسته‌ای چیپس و خوردنی دیگر به دست می‌گیرد و با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کند. در یکی از این سفرها خبرنگاری از او پرسید، آیا در طول این تبلیغات کسی به صراحت به شما موضوع سن و سال بالایتان را گوشزد کرده‌است؟ مک کین در پاسخ گفت: بله همسرم.
جوش بزرگی که به‌صورت تومور در سال ۲۰۰۰ از پوست مک کین خارج شد اولین جراحی او از این نوع نبود. او یک بار دیگر در سال ۱۹۹۳ هم تحت چنین عمل جراحی قرار گرفته بود. در آن سال چنین توموری از بازوی چپ او خارج شد.
مک کین می‌گوید که هر وقت فرصتی پیدا کند حتما ورزش می‌کند که از جمله آن پیاده‌روی با همسر و فرزندانش است. در یکی از این پیاده‌روی‌ها او ۴۸ کیلومتر با پسرش طی ۳ روز در آریزونا راه رفت. در سنا هم او بیشتر به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها رفت‌وآمد می‌کند.
● بیماری های جنگ ویتنام
مک کین بخش زیادی از زندگی‌اش را در ناتوانی فیزیکی و بیماری روانی ناشی از جنگ گذرانده‌است. وقتی یک خلبان جوان نیروی دریایی بود و هواپیمایش در جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۷ سقوط کرد، ۲ بازوی مک کین شکسته‌شد و پای راست او هم از کار افتاد.
این صدمات در کنار شکنجه‌هایی که طی ۵ سال اسارت در جنگ بر او وارد شد، اکنون باعث شده که او نتواند هیچ‌کدام از بازوهایش را بیشتر از ۸۰ درجه بالا بیاورد. زانوی راست او هم گاه دچار ازکارافتادگی می‌شود. بعد از جنگ ویتنام مک کین سال‌ها تحت درمان روان‌پزشکان هم قرار داشت.
ترجمه نیلوفر قدیری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید