جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اثر تزریق وریدی دیورتیک در تعیین عملکرد تفکیکی کلیه‌های هیدرونفروتیک در اسکن ۹۹mTc-DMSA


اثر تزریق وریدی دیورتیک در تعیین عملکرد تفکیکی کلیه‌های هیدرونفروتیک در اسکن ۹۹mTc-DMSA
● مقدمه:
برخی مطالعات نشان داده اند که بر حسب میزان جذب ۹۹mTc-DMSA ممکن است میزان عملکرد تفکیکی (Differential Renal Function, DRF) یک کلیه هیدرونفروتیک بیش از اندازه واقعی گزارش گردد. بنابراین بعضی از دستورالعمل ها استفاده از تزریق وریدی فوروزماید یا گرفتن تصاویر ۲۴ ساعته را جهت رفع مشکل فوق پیشنهاد کرده اند. هدف از این مطالعه تعیین اثر دیورتیک در محاسبه DRF در اسکن ۹۹mTc-DMSA می باشد.
● روش بررسی:
در این پژوهش ۳۳ بیمار ۲۲) مرد و ۱۱ زن( با دیلاتاسیون سیستم جمع کننده یکی از کلیه ها (هیدرونفروز یک طرفه بر اساس سونوگرافی و دینامیک رنوگرافی) از میان بیمارانی که جهت هر دو اسکن دینامیک رنوگرافی و ۹۹mTc-DMSA ارجاع داده شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. ابتدا همه بیماران تحت اسکن ۹۹mTc-DMSA ۳ ساعت پس از تزریق وریدی ۹۹mTc-DMSA قرار گرفتند. پس از گرفتن هشت نمای استاندارد فوروزماید تزریق شده و ۳۰ دقیقه بعد از تزریق فوروزماید دو نمای قدامی و خلفی گرفته می شد. با استفاده از روش میانگین هندسی میزان جذب نسبی هر یک از کلیه ها (DRF) قبل و بعد از تزریق فوروزماید محاسبه گردید.
● یافته ها:
متوسط میزان DRF محاسبه شده برای کلیه های هیدرونفروتیک در کل بیماران در اسکن ۹۹mTc-DMSA قبل و ۳۰ دقیقه پس از تزریق لازیکس به ترتیب ۱۲.۸۹ ±۳۸.۸۹ و ۱۲.۷۶± ۳۸.۷۱ بود که تفاوت معنی داری )با میزان تفاوت: ۱.۰۹ ۰.۱۸± و (P=۰.۳۵ بین این دو وجود نداشت. بیماران بر اساس دینامیک رنوگرافی در دو گروه قرار گرفتند: گروه ۱: ۱۷ نفر دارای شکل رنوگرام انسدادی بودند و گروه ۲: ۱۶ نفر که دارای یک شکل رنوگرام با سیستم دیلاته اما بدون انسداد بودند. بین متوسط میزان DRF محاسبه شده قبل و بعد از تزریق فوروزماید برای کلیه های هیدرونفروتیک در هر یک از گروه های فوق نیز تفاوت معنی داری وجود نداشت )در گروه ۱: P=۰.۸۹ و در گروه ۲: (P=۰.۲۹.
● نتیجه گیری:
تزریق دیورتیک به نظر می رسد در محاسبه DRF در اسکن DMSA در کلیه های هیدرونفروتیک (با و بدون انسداد ادراری) تاثیری نداشته و ضروری نمی باشد.
وحیدرضا دباغ کاخکی
محمد ابراهیمی راد
سیدرسول زکوی
منصوره حسینیون
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید