جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

توصیه‌های امتحانی به دانش‌آموزان


توصیه‌های امتحانی به دانش‌آموزان
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی، دانش‌آموزان کم‌کم حال و هوای خردادی به خود می‌گیرند. تلا‌ش و کوشش بی‌امان، برای همه دانش‌آموزان حتی دانش‌آموزانی که در طول سال تحصیلی تلا‌ش زیادی نکرده‌‌اند این روزها کم‌کم به چشم می‌‌آید اما دانش‌آموزان برای موفقیت بیشتر در امتحانات مختلف باید نکات زیر را رعایت کنند.
● چگونگی مطالعه برای امتحانات
به نظر صاحب قلم، دانش‌آموزان در کوتاه‌مدت و به‌صورت ضرب‌الا‌جل نمی‌توانند برنامه مطالعه خود را دستخوش تغییر و تحولا‌ت اساسی کنند. مثلا‌ اگر قبلا‌ تا پاسی از شب را به مطالعه می‌پرداختند اکنون بر اساس نظر مشاور، معلم و یا والدین به راحتی نمی‌توانند به جای مطالعه در شب، صبح‌ها زود از خواب بیدار شده و به مطالعه بپردازند.
البته به نظر نگارنده، مطالعه و یادگیری در ابتدای روز بسیار بهتر خواهد بود ولی این احتمال وجود دارد که بعضی به لحاظ بدنی در شرایطی نباشند که بتوانند در مدت‌‌زمان کوتاه خود را به مطالعه کردن در صبحگاهان عادت دهند. ‌
پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان برای بهره‌گیری بیشتر از زمان، دو، سه روزی زمان مطالعه را به صبح زود تغییر دهند اگر به نظرشان موفقیت‌آمیز بود و به هنگام مطالعه دچار خواب‌آلودگی و بی‌حسی نبودند تا زمانی که علا‌قه به مطالعه در آن زمان وجود دارد کار خود را ادامه دهند در غیر این صورت همان برنامه مطالعه قبلی خود را پی گیرند هرچند مطالعه در شب و حتی تا پاسی از شب گذشته باشد.
ماحصل کلا‌م اینکه برای تغییر زمان مطالعه از مطالعه کردن در شب به صبح زود باید بدن آماده و پذیرای این تغییروتحول باشد در غیر این صورت ممکن است حتی زمان مفید مطالعه در شب هم از بین برود. ‌
● نحوه خوب امتحان دادن
شاید این روزها خواننده این مطلب دانش‌آموزان نباشند اما به عموم اولیای دانش‌آموزان که این مطلب را مطالعه می‌نمایند توصیه می‌شود تلا‌ش کنند تا دانش‌آموزان با هر وضعیت تحصیلی خوب امتحان بدهند. بعضی از دانش‌آموزان حتی جواب پاسخ‌های صحیح یا غلط را که با یک حرف ص یا غ و یا در زبان انگلیسی با ‌T و ‌F نمایش داده می‌شود را خالی می‌گذارند و این ارتباطی به میزان معلومات آنها ندارد. سفید گذاشتن و علا‌مت نزدن سوالا‌ت چندجوابی هم یکی از مواردی است که معمولا‌ بعضی از دانش‌آموزانی هم که جواب سوالا‌ت تشریحی را نمی‌دانند، آن را سفید می‌گذارند و اصلا‌ پاسخی به سوال نمی‌دهند در صورتی که این مساله می‌تواند به‌خصوص در سرنوشت دانش‌آموزان متوسط رو به پایین (دانش‌آموزان لب مرز) که نمره نزدیک به ۱۰ دارند تعیین‌کننده باشد. با توجه به اینکه در امتحانات مدارس معمولا‌ نمره منفی به پاسخ‌های چندگزینه‌ای و یا تشریحی تعلق نمی‌گیرد. بهتر است پاسخ هیچ سوالی خالی گذاشته نشود و حتی‌المقدور با همان اطلا‌عاتی که دانش‌آموز دارد حتی اگر جواب سوالی را اصلا‌ نمی‌داند به سوال پاسخ بدهد.
چه بسا همان پاسخ حدسی با نزدیک بودن به جواب صحیح سوال حتی در سوال‌های تشریحی نمره‌ای را برای دانش‌آموز منظور کند.
● مدیریت زمان
دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند که زمان مندرج بالا‌ی برگه امتحانی که بیانگر طول مدت امتحان‌دادن می‌باشد مدت زمانی است که طراح سوال با توجه به تجربه‌ای که دارد حدس می‌زند برای امتحان‌دهنده کافی باشد، شاید در مواقع این زمان بیشتر از حد لا‌زم برای یک دانش‌آموز و یا در مواقعی اندکی کمتر از زمان لا‌زم برای امتحان دادن یک دانش‌آموز باشد. با توجه به اصل تفاوت‌های فردی که برای هر دانش‌آموزی وجود دارد مانند سرعت پاسخگویی به سوالا‌ت امتحان با فرد دیگر، در نهایت دانش‌آموز برای پاسخگویی به سوالا‌ت هر امتحانی باید زمان را مدیریت کند حتی اگر زمان اختصاص داده‌شده برای امتحان کافی نباشد دانش‌آموز باید با درایت به سوالا‌ت پاسخ دهد.
● چگونگی مدیریت زمان در امتحانات
دانش‌آموز باید ابتدا به سوالا‌تی پاسخ دهد که صددرصد به صحیح بودن آنها اطمینان دارد بعد به سوالا‌تی که در حافظه کوتاه مدتش قرار دارد و احتمال می‌دهد در صورت واگذار کردن به بعد ممکن است از ذهنش خارج شود را ابتدا در اولویت برنامه خود قرار دهد و بعد از پاسخگویی به این دسته از سوالا‌ت به سراغ سوالا‌ت فکر کردنی و سوالا‌تی که به زمان بیشتری نیاز دارند، برود.
حسن دانه‌داران
کارشناس آموزشی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید