جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


اولین روز ورود نیروی جدید را در محل کار چگونه برگزار کنیم ؟


اولین روز ورود نیروی جدید را در محل کار چگونه برگزار کنیم ؟
اولین روز کار همیشه آکنده از اوقات هیجان انگیزی برای کارفرما و نیز نیروی جدید کار است، به خصوص اگر این موضوع اولین تجربه هرکدام باشد. طبق یک اصل روانشناسی، کیفیت اولین ارتباط، سنگ بنایی برای نوع و سطح ارتباطی است که بین افراد و گروه ها برقرار می شود. بنابراین از اهمیت اولین روز حضور کاری یک نیروی جدید نباید غفلت ورزید.
بدیهی است روند اجتماعی کردن نیروی جدید در محل کار که از آن به «جا افتادن» هم تعبیر می شود، می تواند موجب افزایش بهره وری و کوتاه شدن زمان خو گرفتن با محیط کار شود. بنابراین شایسته است که فرد تازه وارد را به عنوان عضو جدید خانواده کاری به همکاران و همکاران را نیز با نام و سمت به وی معرفی کنید. برای تقویت روحیه تازه وارد می توانید هنگام معرفی به برخی مزیت ها و قابلیت های منحصر به فرد وی در مجموعه، اشاره کنید یا وظایف همکاران را به طور اجمال و اختصار در قالب گفت وگو و همراه با کمی مزاح برای او بیان کنید.
▪ انتخاب راهنما.
پس از این معارفه مختصر و مفید می توانید فردی که احساس می کنید با تازه وارد دارای تقارن شخصیتی است و آن دو می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند را به عنوان راهنما جهت آشنایی با سیاست ها، رویه ها، فرهنگ و نحوه انجام کارها در شرکت، تعیین کنید. توجه داشته باشید که راهنما باید به لحاظ سازمانی هم رده نیروی تازه وارد باشد زیرا این موضوع به هدف اجتماعی کردن نیرو، سرعت می بخشد.
▪ هیچ گاه در تعیین محل کار و ارایه لوازم و تجهیزات مورد نیاز نیروی جدید، تعلل نورزید.
بهتر است که این کار بدون فوت وقت انجام شود و حتی به وی اجازه داده شود تا در صورت نیاز بسبت به برخی تغییرات جزئی متناسب با سلیقه خود اقدام کند. با این حال توضیحات کافی در مورد نحوه عملکرد تجهیزات (تلفن، فاکس، رایانه،. . . ) و نیز روندهای رایج در سازمان جهت انجام برخی امور اولیه نظیر درخواست مرخصی، مساعده و. . . را باید در دستور کار قرار دهید.
▪ معرفی به کل واحدها.
ممکن است کسب و کار شما بخشی متشکل از چندین کسب و کار باشد، بنابراین معرفی نیروی جدید به کل سازمان نیز از جمله کارهایی است که شایسته است در اولین روز ورود نیروی تازه وارد به محل کار، محقق شود.
▪ ناهار را با هم صرف کنید.
از آنجا که باید نشان دهید این روز برای شما روز خوشایندی است، نیروی جدید را به ناهار دعوت کنید. لزومی ندارد که حتما به یک رستوران درجه یک بروید و یا غذاهایی رویایی سفارش دهید. همین اندازه که با هم بر سر یک سفره یا پشت یک میز برای صرف ناهار بنشینید، می تواند در تحکیم و تعمیق روابط شما با یکدیگر اثر گذار باشد و این ارتباط مستحکم به عنوان سرمایه ای نامشهود در ارتقای بهره وری سازمانی به کار خواهد آمد.
▪ تحویل کارت ویزیت.
یک خوشامدگویی ویژه می تواند با ارایه یک دسته کارت ویزیت که نام و عنوان وی بر آن ها چاپ شده باشد، آغاز شود. شاید برای یک تازه وارد به محل کار هیچ چیز خوشایند تر از این نباشد که یک بسته کارت ویزیت خود را روی میزش ببیند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که نیروی تازه وارد بدین وسیله موقعیت اجتماعی خود در سازمان را تعریف شده می بیند.
▪ تکمیل مدارک.
علاوه بر سلسله فعالیت های فوق، نیم نگاهی نیز به مدارک تکمیل و تحویل نشده داشته باشید و پرونده پرسنلی نیروی جدید را تکمیل کنید.
▪ ارایه شرح وظایف.
شاید هیچ چیز بدتر از این نباشد که ندانیم نیروی جدید را برای چه استخدام کرده ایم و از وی چه توقعاتی داریم. همانطور که در این سلسله مقالات مکررا عنوان شد، تعریف مشخص از مشاغل لازم برای یک سازمان حاصل تعریف ورودی و خروجی سازمان و نتیجه گیری برای پردازش هایی است که باید انجام پذیرد. این پردازش ها در داخل سازمان به خرده سیستم ها و یا واحدهایی سپرده می شود که آنان نیز به نوبه خود هرکدام دارای ورودی ها،پردازش ها، و خروجی هایی هستند بنابراین می توان به شرح وظایف هر پست سازمانی رسید.
نداشتن شرح وظایف شغلی نه تنها به سردرگمی کارکنان می انجامد بلکه، موجب می شود تا کارها در شرکت و سازمان شما به کندی و با هزینه بالا به انجام برسد. برخی از کارفرمایان بر این باور هستند که ارایه شرح وظایف سازمانی به کارکنان موجب می شود تا در شرایط اضطراری به جهت درخواست فعالیت هایی فراتر از شرح وظایف تعریف شده، زمینه بروز توقعات در کارکنان را فراهم آورند. این طرز فکر ناشی از ناتوانی در تنظیم یک شرح شغلی دقیق و جامع بوده و یا حاکی از عدم توانایی در ایجاد روحیه سیستمی در افراد مجموعه است. از این رو بهتر است با حل منطقی مساله (ارتقای توان مدیریتی خودمان) از بروز پی آمدها و حاشیه های مستهلک کننده انرژی ها جلوگیری کنیم، نه این که چشمان خود را روی مساله ببندیم. نظر شما چیست؟
محمد سالاری
کارشناس مشاغل کوچک
منبع : مرکز توسعه کارآفرینی


همچنین مشاهده کنید