جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


ایلام، عروس زاگرس


ایلام، عروس زاگرس
توریست و توریسم ،واژه هایی که بیش از پیش در سرزمین مادریمان بر زبان ها جاری می شود، سرزمینی که به گفته شواهد جز ۱۰کشور برتر از نظر جاذبه های گردشگری در دنیا محسوب می شود.
پیش بینی کارشناسان،حکایت از سفر بیش از یک ونیم میلیارد نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی دارد تا نشان دهد صنعت توریسم به عنوان یکی از منابع پردرآمد، جایگاهی مورد توجه در کشورهای جهان پیدا کرده است و کشور عزیزمان ایران نیز قدم به قدم در این حیطه گام می نهد تا بتواند با داشتن پتانسیل های گردشگری آشکار و نهان خود، از امتیازات آن بهره مند شود.
و اما یکی از بخش هایی که در صنعت توریسم مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته است صنعت اکوتوریسم است. اکوتوریسم در فارسی با عنوان طبیعت گردی معنی می شود.
بیابانگردی ، طبیعت درمانی ، غارنوردی ، کوهنوردی ، کوهپیمایی ، ورزش های آبی و طبیعت گردی از بخش های اکوتوریسم است که موجب می شود این صنعت روبه رشد دارای نشاط و لذات خاص خود باشد.
● و اما ایلام ، سرزمین ناشناخته های گردشگری
استان ایلام واقع در غرب ایران و جای گرفته در دل زاگرس با داشتن تنوع زیستی ، اقلیمی و جاذبه های طبیعی متاسفانه در زمینه اکوتوریسم در رده های آخر این صنعت در ایران قرار گرفته است.
استانی که مجموعه های مختلف بهره وری دراین زمینه را دارا است که ازجمله می توان به چشمه های آبگرم، رودخانه ها ، غارها، طبیعت بکر کوه ها و کوهپایه ها ، دشتهای هموار اشاره کرد.
این استان از نظر شرایط اقلیمی جزو مناطق گرمسیر کشور محسوب می شود ولی به علت وجود ارتفاعات و اختلافات درجه حرارت و بارندگی می توان مناطق سه گانه سردسیری ، گرمسیری و معتدل را در این استان به خوبی مشاهده کرد.
مناطق کوهستانی شمال و شمال غربی استان ، نسبتا سردسیر و دارای زمستانی طولانی بوده و حداقل درجه حرارت در زمستان در این مناطق تا ۱۵ درجه زیر صفر نیز می رسد و میزان بارندگی در آن به ● بیش از ۵۰۰ میلیمتر در سال بالغ
می شود. مناطق غربی و جنوب غربی استان ، گرمسیر و حداکثر درجه حرارت در این مناطق تا ۵۰ درجه سانتیگراد بالای صفر می رسد. میزان بارندگی در این مناطق به حدود ۲۰۰ میلیمتر در سال بالغ می شود.
در مناطق معتدل میانی ، درجه حرارت تا ۱۵ درجه زیر صفر و حداکثر حرارت در تابستان در نقاط جنوبی و در شهرستان دره شهر تا بیش از ۴۰ درجه بالای صفر می رسد.
در استان ایلام ۱۵ رودخانه دائمی جریان دارد که عمده ترین آنها شامل رودخانه های سیمره، کنگیر ، گدارخوش ، نچم ، چنگوله ، میمه ، دویرج و چرداول است.
و اما ارائه این سطور نشان دهنده غنای استان در جاذبه های طبیعی بکر و ناشناخته زیادی است مانند تالاب های سیاه گاو آبدانان که در فاصله ۲۴ کیلومتری بخش سراب باغ از توابع شهرستان آبدانان واقع شده است. دو دریاچه بیضی شکل که توسط رودخانه سیاه گاو از هم جدا می شوند ، را به وجود آورده است. در محدوده تالاب ها ، اکوسیستم متنوعی از حیات وحش را می توان مشاهده کرد که آبزیان وابسته به تالاب نوعی پیوند و همبستگی اکولوژیکی میان دریاچه و نواحی اطراف آن را برقرار می سازد. این موضوع از نظر فرآیندهای زیست محیطی حائز اهمیت فراوانی است. با توجه به شرایط محیطی اطراف تا لاب ها و وجود منابع غذایی فراوان و پذیرش پرندگان مهاجر می تواند به عنوان یک اکوسیستم خاص تلقی شود.
نباید چشمه های قیر شهرستان دهلران را فراموش کرد چرا که این پدیده شامل سه چشمه اصلی بوده که آب گرم همراه با قیر طبیعی در آن جاری است وپس از به هم آمیختن به صورت حوضچه طبیعی سیاه رنگی با دبی ۴-۲ لیتر در ثانیه متجلی شده و از طریق یک راه خروجی از حوضچه جدا شده و آب گوگرد دار با قیر در آن جریان می یابد.
غار شگفت انگیز زینه گان در پنج کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد و در فاصله ۵۲ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد دارای آب فراوان ، دهلیزهای آب گیر ، قندیل های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است.
هوای داخل غار بسیار سرد و متبوع است در حالی که منطقه صالح آباد در فصل تابستان حدود ۴۰ درجه گرما دارد. اختلاف هوای بیرون غار با درون آن تقریبا ۵۰ درجه است وبه همیت دلیل آن را غار بهشت می نامند.
سرخس ها ، جلبک ها ،گل ها و گیاهان خودروی داخل غار ، رنگ سنگ ها ، پیچ وخم داخل غار ، لبه های به هم دوخته قسمت هایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتی های طبیعت دارد. این غار یکی از جاذبه های مهم گردشگران استان ایلام است.
این نمونه ها ، نشان می دهد استان ایلام دارای پتانسیل های مختلف طبیعی جهت بکارگیری صنعت اکوتوریسم است. صنعتی که نه به هتل چهارستاره و چند ستاره ، نه به اتوبوس ها و ماشین های لوکس و مدل بالای توریستی ، نه به فرودگاه های طویل و عریض و نه به ده ها موضوع دیگر احتیاج دارد.
با برنامه ریزی مدون ، آموزش و فرهنگ سازی و با شناختی که از ایلامیان وجود دارد و عشق و دوستی آنان با طبیعت می توان افقی روشن در صنعت اکوتوریسم در استان ایلام شاهد بود. راه اندازی تورهای طبیعت درمانی در چشمه های آبگرم مهران و دهلران ، تورهای کوهنوردی در کوه های کبیرکوه ، مانشت ، دالاهو و تورهای آبی در سدهای استان و رودخانه های کنجانچم و سیمره ، تورهای غارنوردی در غارهای زینه گان ، کان گنبد ، خفاش ، بره زرد و غیره می تواند از برنامه ها و تورهای متنوع طبیعت گردی در استان باشد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید