ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ / Wednesday, 17 September, 2014 /
یکی از دو سنت مذهبی فلسفی چین

یکی از دو سنت مذهبی فلسفی چینآیین دائو (تائو) یا دائوئیسم یکی از دو سنّت مذهبی ـ فلسفی کهنسال چین است . سنّت خواندن آیین دائو و آیین کنفوسیوس از آن رو است که این دو بیش از آنکه دین و مذهب به‌معنایی که خوانندگان سامی ادیان می‌پندارند، باشد، یک روش زندگی هستند.
«به‌فکر فرو مرو، تاُمل مکن، از هیچ مکتبی پیروی مکن، هیچ راهی در پیش مگیر، آن وقت به‌دائو می‌رسی».
آیین دائو (تائو) یا دائوئیسم یکی از دو سنّت مذهبی ـ فلسفی کهنسال چین است . سنّت خواندن آیین دائو و آیین کنفوسیوس از آن رو است که این دو بیش از آنکه دین و مذهب به‌معنایی که خوانندگان سامی ادیان می‌پندارند، باشد، یک روش زندگی هستند. آیین دائو در رده‌بندی مذاهب در آن دسته مذاهب جا می‌گیرد که ماکس وبر آنها را ادیان اقشار روشنفکر می‌خواند. دائو خود نیز به‌معنای "طریق" و "راه" است.
در ابتدا پیش از تشریح وتوصیف آیین دائو چند نکته قبل ذکر است. این نکات راجع به‌وضع خاص تمدن چینی می‌باشد که در مذاهب آن دیار تأثیر داشته‌اند.
الف) چند نکته در باب روح و تمدن چینی:
۱) ادیان شرق دور ادیانی التقاطی هستند. شاید واژه التقاطی در اینجا چندان متناسب نباشد و واژه ترکیبی که بار ارزشی کمتری دارد مناسب‌تر باشد. به‌هر حال آنچه در خاور دور رخ داده، این است که ادیان جدید به‌راحتی با ادیان قدیم ترکیب می‌گردند. این ترکیب، دینی با نامی جدید به‌وجود نمی‌آورد، بلکه دین قدیمی و دین نوین هر دو از یکدیگر تاُثیر می‌پذیرند و عناصری از یکدیگر را اخذ می‌کنند.
این رویداد را در چین در سه مذهب کنفوسیوسیم، دائوسیم، بودیسم و در ژاپن در بودیسم و شینتو می‌توان مشاهده کرد. این که چرا اینچنین است خود بحث دیگری است.
۲) نگاه مردمان خاور دور و بالاخص چین به‌طبیعت نگاهی است سرشار از تحسین و ذوق طبیعت برای آنان نمونه‌ای بی‌همتا و رمزی به‌غایت جمیل از آن حقیقت غایی است. در نگاه مردمان چین طبیعت اگر چه خود حقیقت غایی نیست ولی رمزی از آن حقیقت غایی هست.این نگاه درست نقطه مقابل نگاه هندی به‌طبیعت است که در آن طبیعت، خوار، پوچ، وهم، خیال و مایه گمراهی انسان است. نکته جالب توجه و در خور تحقیق، چگونگی تلفیق این نگاه ـ‌ نگاه چینی ـ بابودیسم است که در اساس دینی است هندی که به‌قول وبر "اخلاق غایی طرد جهان" را اختیار می‌کند.
۳) اسطوره‌ها و افسانه‌های باستانی چینیان و در باب پیدایش جهان قابل توجه است. شرح و بسط این افسانه‌ها و اسطوره‌ها در حوصله این مقاله نمی‌گنجد و فرصت دیگری می‌طلبد. اما در این میان افسانه "پان کو" را نقل می‌کنیم.
«در آن وقت آدم نخستین موسوم به‌پان کو به‌وجود آمد. جثه و جسد وی در آغاز، چهار برابر آدمیان متعارف بود و بعدها در اثر کار و کوشش بسیار از آن اندازه هم فزون گشت. چون او پا به‌عالم هستی نهاد، عالم در هم آشفته و نامنظم بود. ولی وی با چکش و قلمی آهنین به‌کار نظم جهان پرداخت... آسمان را از زمین جدا کرد و برای هر یک از آفتاب و ماه و ستارگان مکانی در آسمان تراشید.
پس از آن به‌سطح زمین پرداخت و کوههای بلند و دریای عمیق را با نوک قلم آهنین خود بوجود آورد. پس آنگاه جسد خود را بر عالم تقسیم نمود... از نفس او بادها و ابرها و از صوت او رعدها و از گوشت اندام او مزارع و چمن‌ها و از تارموهای او ستارگان و از استخوان‌های او فلزات و از قطرات عرق او باران‌ها به‌وجود آمدند. پس، از جسد او کرم‌ها و حشراتی تولید شدند که همان‌ها بعدها به‌صورت آدمیان در آمدند».
اسطوره‌ها به‌تعبیر یونگ بیانگر ناخودآگاه جمعی یک قوم ـ و در یک فاز بالاتر بشرـ هستند. آنچه در دل افسانه "پان کو" مستقر است اعتقاد به‌یک وحدت وجود است و اینکه کثرت‌های عالم طبیعت همه سرچشمه گرفته از یک واحدند. این بحث وحدت و اصالت آن، یکی دیگر از کلیدهای درک روح چینی و در مقاله حاضر آیین دائو است.
۴) یین و یانگ یکی دیگر از کلیدهای درک و روح و تفکّر چینی است که به‌مانند موارد پیشین پیش از همه مذاهب مطرح فعلی در اندیشه چینیان وجود داشته است. ین در لغت به‌معنای ”طرف سایه“ و یانگ به‌معنای ”طرف آفتاب“ است. دایره‌ای که در شکل دیده می‌شود دایره زمان است که یین و یانگ را دربرگرفته است.
یانگ نماد آسمان، جنس مذکّر، فعالیت و فاعلیت، حرارت و نور است. یین نماد سایه، زمین، جنس مؤنث، سرما، رطوبت و حنبه منفعلانه و باروری و توالد است. در تفکّر چینی هر چیز حاصل سنتز یین و یانگ است.
اختلاف بین موجودات مختلف به‌دلیل نسبت‌های مختلفی است که از یین و یانگ در آنها موجود است. اختلاف در تفکّر چینی عارضی است و محصول عمل. ذات و جوهر همه چیز یکسان است و آن چیزی است که ما نمی‌شناسیم آنچه برای ما قابل شناسایی است اختلاف عارضی است اختلاف در تفکّر چینی حاصل تغییر حالت است و تغییر حالت در عالم طبیعت یک اصل است. همه چیز در معرض تغییر و تبدّل است. چنانکه گفتیم اختلاف در تفکّر چینی عارضی است و محصول عمل. اینگونه است که با بی‌عملی می‌توان به‌کنه حقیقت دست یافت.
«جهان مادّی در نظر چینیان جهان عمل (یا فعل) است. اختلاف اشیاء در ماهیت مواد تشکیل دهنده آنها نیست و بلکه در طریقه عملی است که انجام می‌دهند. مواد از حالت انجام یک کیفیت به‌وضعیت ثانوی نامی دیگر دست می‌یابند و در کیفیت ثانوی نامی دیگر می‌یابند و اختلاف تنها در نوع فعالیت است... به‌عقیده متفکران باستانی چین، اختلاف بین اشیاء ناشی از وجه تکائف و نوعی فعالیت خود به‌خودی، و طبیعت فعالیت است».
نخستین نشانه مکتوب از آنها در تاریخ چین مربوط به‌سده چهارم پیش از میلاد است. در "شی تسو" یا توضیحات ضمیمه که ضمیمه ای برای جینگ است چنین آمده است: «زمانی یین و زمانی یانگ، این است دائو».
رساله هوای نن ذی یا هوای نن ذو (کتاب استاد هوای نن، شرح می‌دهد که دم آغازین (یوان چی) به‌دو بخش تقسیم شد دم لطیف اثیری یانگ، آسمان را تشکیل داد و دم سنگین‌تر یین، زمین را «دم گرم یانگ انباشته شد تا آتش را به‌وجود آورد که جوهر آن خورشید را تشکیل داد. دم سرد یین جمع شد تا آب را به‌وجود آورد، که جوهر آن ماه شد».
عدّه‌ای در جهت بومی کردن اندیشه‌ای مثل تضاد دیالکتیک، اندیشه یین و یانگ را استخدام می‌کنند که جای بحث دارد و به‌نظر می‌رسد شباهت‌ها شباهت‌های صوری است نه شباهت‌های بنیادین و اساسی.
۵) ایده‌های "چی“ و "ووشینگ“
چی به‌معنای "دم"، هوا، نفس یا بخار است. در اصل بخاری است که از پختن حبوبات برمی‌خیزد و در افسانه‌های چینی به‌معنای دم آغازین حیات بخشی است که مایه خلقت جهان گشت. نیرویی اسن فوق العاده و حیات بخش که در هر کس از ابتدای تولد وجود دارد و کوشش‌های چینیان کوششی است برای افزایش و کنترل آن نیرو. ”ووشینگ“ یا پنج عامل و ”ووده“ یا پنج قدرت که عبارتند از آب، آتش، چوب، فلز و خاک از دیگر ایده‌های کهن چینی هستند که تاُثیر عمیقی بر مذاهب و فلسفه چینی گذاشته‌اند.
۶) مذاهب چینیان در زمان‌های اولیه
چینیان از آنجا که کشاورز بودند به‌پرستش زمین می‌پرداختند. آداب و رسوم آن زمان در ادیان بعدی چین تاُثیر خویش را گذاشته است.
از آنجا که در ادیان چینیان ما با خدای خاصی روبرو نمی‌شویم. نیایش به‌بسیاری چیزها تعلّق می‌گیرد که این یک مذهب دیگر چینیان یعنی پرستش ارواح یا انیمیسم را معرّفی می‌کند. انیمیسم ـ که در آفریقا بسیار رواج دارد ـ اعتقاد به‌وجود ارواح فراوان در الم است که به‌رتق و فتق امور می‌پردازند.
هنگامی که پرستش زمین کم رونق‌تر شد، چینیان به‌پرستش آسمان روی آوردند. در هنگام سلطنت شانگ‌ها معبودی با نام "تی" یا "شانگ‌تی" مورد پرستش بود. سلاطین خاندان چو را ”تین تزو“ یا ”پسر آسمان“ می‌خواندند. چینیان برای اجداد خویش احترامی فوق العاده قائل بودند، به‌گونه‌ای که این احترام افراطی به‌پرستش اجداد ختم شد. احترام به‌اجداد در سنّت کنفوسیوسی به‌هنگام دفن مردگان خویش، اگر که مرده جزء بزرگان بود، با آنها تعداد زیادی آدم را زنده به‌گور می‌کردند تا در آن عالم به‌ارباب خدمت کنند. این رسم به‌هنگام سلطنت سلسله چو برافتاد امّا احترام به‌اجداد همچنان بر جا ماند. چینیان هنوز هم با مردگان خویش وسایل و ادواتی دفن می‌کنند که البّته بیشتر بصورت نقاشی آن وسایل تغییر شکل داده است. در هر خانه‌ای ضریحی برپاست که به‌احترام اجداد بر پاشده است در پای آن ضریح نیایش و استغاثه انجام می‌گیرد در پیش آن اطعمه و اشربه قرار می‌دهند و در مشکلات بدان پناه می‌برند.
شش نکته مذکور کلیدهایی است که ما را در نفوذ به‌قلعه آیین دائو یاری خواهند کرد.
ب) آیین دائو
دائو به‌معنای "نظم"، "مسیر" و راه است. سنّتی است بسیار قدیمی که مسلماً مبانی‌اش از بسیاری پیشتر از آنچه که منقول است پی‌افکنده شده‌اند.
آئین دائو را به‌آئین دائو فلسفی و آیئن دائوی مذهبی تقسیم می‌کنند. آئین دائوی مذهبی بسیار قدیمی است. آئین دائوی فلسفی در "دائوده جینگ"، "ژوانگ ذی" و "لیه ذی" خود را نشان می‌دهد.
● بنیانگذاران آیین دائو
چنانکه گفته شد بنیانگذاران آیین دائو چندان بر ما شناخته شده نیستند و آیین دائو بر بستر تفکّر چینی و همپای آن رشد کرده است. امّا در روایت‌ها و داستان‌ها "لائوذی" یا "لائوتسو" بزرگ آیین دائویی است.
آنچه مسلّم است این که لائوذی آیین دائو را خود ابداع نکرده است و به‌نظر می‌رسد که وی مشهورترین و تواناترین کسی بوده است که آیئن دائو و معتقدات آن را شکل داده و پرداخته است و آن را متشکّل ساخته است. عده‌ای در وجود لائوذی تشکیک کرده‌اند، امّا کنفوسیوسی‌ها دلایل و حجّت‌های قوی برای وجود لائوذی ارائه می‌کنند. لائوذی هم در دائوی فلسفی و هم در دائوی مذهبی مورد احترام بسیار است.
لائوذی یا نائوتوکینگ که به‌استادی نیز معروف بود و نام کوچک وی Eul یاErh بوده است. تان نیز نامیده می‌شد و منصب بایگانی در بار چو را بر عهده داشت. گفته می‌شود که وی نکته‌های تشریفات را به‌استاد کونگ یا کنفوسیوس تعلیم می‌داده است. وی سپس دربار را ترک کرده و گویا به‌درخواست یین نگهبان مرز در دو تومار رساله خود در باب تائو را نوشته است و سپس چین را ترک گفته است.
افسانه‌ها در باب لائو ـ ذی یا لائو تسو فراوان است گفته می‌شود وی به‌راز طول عمر دست یافت. دو قرن یا به‌اندازه هشت نسل زیست، سپس آنگونه که جیرجیرکی پوست می‌اندازد، جنازه خود را بر جای گذاشت و از جهان گریخت. لائوذی را که احتمالاً در قرن ششم پیش از میلاد می زیسته است مؤلف کتاب تائونه چینگ یا دائوده جینگ می‌دانند. البّته امروز عقیده بر این است که دائوده جینگ تاُلیف چند نفر است که در قرن سوّم پیش از میلاد پایان یافته است.
چینیان داستانی دارند که بر طبق آن کنفوسیوس دو بار به‌دیدار لائوذی رفته است. بار اول لائوذی به‌کنفوسیوس گفت: «خود را از خلق و خوی و قیحانه‌ات برهان. این امیال را از خود دور ساز و از این منش خود بزرگ بینی و تفرعن که از وجود تو سرریز کرده است دست بشوی. این رفتار تو سودی به‌آن وجود نخواهد رساند این همه آن چیزی است که می‌خواستم به‌توبگویم».
کنفوسیوس به‌سوی مریدان خود بازگشت و ایشان را گفت که وی گمان می‌داشت که تمامی جانداران عالم را می‌شناسد ولی امروز با اژدرهایی به‌نام لائوذی روبرو شده است که بر پشت بادها و ابرها به‌سوی آسمان سفر می‌کند. بار دوّم کنفوسیوس به‌او گفت: «آیا اشتباه کرده‌ام؟ شما چون قطعه‌ای چوب خشک بودید، این جهان را ترک کرده و در تنهایی و انزوایی دست نایافتنی مستقر شده بودید».
لائوذی پاسخ داد: «آری، رفته بودم تا با اصل و منشاُ همه چیز بازی نمایم».
این داستان بیشتر به‌افسانه می‌ماند ولی گویا در دربار چو، لائوذی مقام بالادستی کنفوسیوس بوده است. دائوده جینگ هشتاد و یک بخش دارد و مشتمل بر ۵۰۰۰ کلمه است. دائوده جینگ متنی است ذوبطون که تفاسیر متعدد بر می‌دارد. گفته‌های رمز گونه دائوده جینگ هم تفاسیر برونگرایانه سیاسی بر می‌دارد هم تفاسیر درونگرایانه عرفانی محض.
● دائو چیست؟
دائو قابل تعریف نیست. قابل شناخت نیست. دائو همه چیز است و هیچ چیز نیست. دائو نامی ندارد. «آن [دائو] چیزی است که بی‌شکل است، پیش از زمین و آسمان وجود داشته و نام آن را نمی‌دانیم. دائو اسمی است که ما برآن نهادیم اگر مجبور شویم بگوییم به‌چه طبقه‌ای از چیزها تعلّق دارد، باید آن را عظیم بخوانیم».
«از بی‌نامی بود که آسمان و زمین پدید آمد. با نام، مادری است که ده هزار موجود را پرورش می‌دهد».
وومینگ (بی‌نام) و یومینگ (با نام) به‌همراه وو (ناموجود) و یو (موجود) به‌یکدیگر وابسته‌اند و از یکدیگر ناشی می‌شوند و همگی وجوهی از دائو هستند.
«درروال نامرئی‌اش راز و رمزهای آن را خواهیم دید، در روال مرئی‌اش مرزهای آن را خواهید دید». لائوذی در نخستین جمله دائوده جینگ تعریف دائو را امری محال می‌داند از این رو دائو در پرده‌ای از اسرار نهانی و ازلی مستور است که ظلمات آن طالب رهنمود را در وادی اسرار آمیز کیهان سرگشته می‌سازد. از این نظر دائو بسیار شبیه است به‌انگاره عقاب در آثار کارلوس کاستاندا.
دائو طریق ازلی و پیش نوشته عالم هستی است آن کس که خود را با آن هماهنگ کند به‌موفقیت خواهد رسید وظیفه هرکس کشف دائو و هماهنگ کردن خود با آن است. «دائو فریاد ساکت است»، «دائو همواره ساکن و راکد است و در عین حال هیچ کار و چیزی نیست که نکرده باشد».
«چون با دیده بر دائو نظر می‌کنند، آن را نتوانند دیدن، چنین است که آن را معلوم و نامعلوم گفته‌اند. چون گوش برآن فرادهند، آن را نتوانند شنیدن، چنین است که آن را صوت ساکن گفته‌اند. چون دست به‌سوی آن دراز کنند، آن را نتوانند لمس کردن، چنین است که آن را جزء لایتجزا گفته‌اند. حواس سه گانه در دائو موشکافی کنند. لیکن هیچ یک بدان راه نبردند. عاقبت همه حیران و ناکام باز می‌گردند».
«و با خویشتن گوید بدون بیرون شدن از در سراسر جهان شناختی است و بی برون کردن سری از پنجره‌ای دائوی آسمانی دیدنی است. چه بسیارند سفر کردگان و از آن میان چه کمند آنان که مرد شناسا شده‌اند، امّا حکیم بی‌رنج سفری همه چیز را می‌داند و همه چیز را بی‌دیدنی، می‌نامد و همه چیز را بی‌آنکه کاری انجام دهد به‌اتمام می‌رساند».
چینیان جهان را عالم فعل می‌دانند. آنچه جهان را بدین شکل در آورده است، عمل است. اما این جهان حقیقت غایی نیست. برای رسیدن به‌حقیقت غایی، دائو آدمی باید به‌نه موجود (وو) دست یابد و در درون خویش نوعی تهی بودن، بی‌وسوسه بودن، بدون «پیش ذهنی» بودن را بوجود آورد.
آدمی بسان دیگ غذایی است که برای دست یافتن به‌آن غذای آسمانی باید ابتدا محتویات اولیه خویش را خالی کند. این مساُله از طریق بی‌عملی ممکن است بی‌علمی در مکتب دون خوان نیز نقشی مهم برعهده دارد که این مطلب شایسته تحقیق است که آیا بی‌عملی دائویی و بی‌عملی دون خوانی از یک جنس هستند یا نه. تهی بودن به‌معنای داشتن تمام امکان‌های بالقوه در خویشتن است آن هنگام که سالک دائویی به‌تهیت می‌رسد دائو طریق مناسب را از طریق بالفعل ساختن بعضی امکانات او، به‌او نشان می‌دهد.
خودانگیختگی یا ذی‌جن که مشخصه اصلی دائو است با کمک بی‌عملی به منصه ظهور می‌رسد. ذی جن به‌معنای نامشروط، خود چنین است: «راه و رسم آسمان با راه و رسم دائو مشروط شده‌اند و راه و رسم دائو با خود چنین».
● علم و دانش در آیین دائو
«انسان دارای فضیلت برتر با فضیلت نیست به‌این دلیل است که فضیلت‌ دارد. انسان دارای فضیلت فروتر هرگز از فضیلت دور نمی‌شود به‌این دلیل است که فضیلتی ندارد».
فضیلت برتر آگاهی از نحوه فعالیت کامل است به‌کار بستن وو ـ وی است. ووـ وی عملی است که چنان در هماهنگی با جهان انجام می‌گیرد که فاعل آن رد پایی در آن از خود به‌جای نمی‌گذارد.
«انسان با فضیلت برتر هرگز عمل نمی‌کند. با این حال کاری نیست که او انجام نداده بگذارد. فعالیت کامل هیچ ردپایی از خود به‌جا نمی‌گذارد، سخن کامل، مثل یک پشم تراش است که از خود هیچ نشانی نمی‌گذارد».
مولف : سعید قاسمی‌نژاد
منبع : خبرگزاری آفتاب

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
علوم و مبانی تربیت بدنی و ورزش    علوم تربیت بدنی و ورزش    آناتومی حرکتی    تجزیه و تحلیل حرکتی و عضلانی مهارت های ورزشی    نقش عضله در حرکت    حرکات بنیادی بدن    بازو در مفاصل شانه   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    رباعیات   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
رشته های ورزشی    دو و میدانی    حرکات کششی ویژهٔ رشته های مختلف دوومیدانی    حرکات کششی ویژهٔ دو و میدانی    حرکات کششی ویژهٔ پرتاب ها   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    آلرژی، ایمونولوژی و روماتولوژی    آرتریت    آرتریت پسوریاتیک   
دارو و درمان    درمان    جراحی    سرخرگ ها    فیستول های شریانی - وریدی   
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    برنامه ریزی و سیاست های جهانگردی    برنامه ریزی جهانگردی و توسعهٔ مقصد جهانگردان   
شعر و ادب    امیر خسرو دهلوی    گزیده اشعار    مثنویات   
راهنمای بهداشت و سلامت    کمک های اولیه و اقدامات فوریتی پزشکی    کمک رسانی فوری پزشکی   
سرگرمی    تعبیر خواب   

کلمات در حال جستجو
الکس ساموند    استقلال    اسکاتلند    رهبر    القاعده    داعش    آل کاپون    تبهکاری    مافیایی    قیمت    سکه    ارز    بازار    توکلی    روحانی    آمار    ترکمنستان    موسیقی    نوربردی    درآمد    اقتصاد    طالبان    پاکستان    تروریست    ایران    مسکت    هند    چین    ترکیه   

برخی منابع مهم خبری
زومیت - شفقنا ورزشی - افکار - ایران ورزشی - ایلنا - الف - ارانیکو - جوان - خودرو - جام جم - رجانیوز - ایران اکونومیست - برنا - بولتن - تسنیم - روزنامه نود - شانا - تراز - پرشین خودرو - کافه سینما - ایتنا - موبنا - پرشین وی - بهارنیوز - بی باک - پویش - تبیان - ایران استخدام - پی سی ورلد - اکو - موسیقی ایرانیان - عیارآنلاین - نورپرتال - گویا آی تی - رسالت - رهیاب - پرسپولیس - ورزش سه - دیدبان - دیپلماسی ایرانی - اروم‌نیوز - صراط - مهر - مهرخانه - اقتصاد ایرانی - ایستنا - ای استخدام - پول - سنا - پارس فوتبال - اقتصادایران آنلاین - برهان - خبر آنلاین - پرداد - شهرسخت‎‌افزار - روزنو - بانی فیلم - انصاف - عماریون - سلامت نیوز - کتابخانه مجلس - بنکر - رویش - خبرنامه دانشجویان - دنیای اقتصاد - ایفنام - آرمان - مجله ماشین - پارس - آی سی تی - همشهری - شفا - بورس نیوز - اصفهان امروز - پانا - معماری - ایران - ایبنا - مثلث - فردا - گسترش صنعت - ایربا - میراث فرهنگی - جهان نیوز - شفاف - سینما نگار - موج - روزگارنو - پارسینه - عصر خودرو - فرهنگ - خرداد - موسیقی ما - ایسنا - سیاست روز - ایمنا - سیمرغ - شرق - قدس آنلاین - اعتدال - فان پاتوق - بانک ورزش - آی تی آنالیز - شبکه - سینما پرس - برترینها - تریبون - سلامانه - فارنت - تدبیر 24 - . - نیک صالحی - شهرخبر - مشرق - اقتصاد آنلاین - تابناک - لیزنا - آفتاب - خبرورزشی - افق - فرهنگ امروز - فرارو - تفاهم - ایران و جهان - سخن‌آنلاین - ایران گراند - آریا - اقتصاد پنهان - جماران - سراج 24 - پیام نو - دانشجو - نماینده - تهران پرس - سینما خبر - واحد مرکزی خبر - حوادث - سی نت - خانه ملت - حوزه هنری - انتخاب - جنوب - باشگاه خبرنگاران - استخدام - شفقنا - سفیر - نامه - جمهوریت - تیک - ملت - عصرایران - آفتاب نیوز - گفتار - فارس - خانه‌ ورزش - ایرنا - پیام نفت - طلا - سیتنا - زیباکلام - العالم -



ازدواج اسطوره فوتبال با یک ژاپنی+ عکس - خیریه شهرام ناظری و ناصر ملک مطیعی/عکس - تصاویر عقد قرارداد جدید کی روش با فدراسیون فوتبال / کی روش رسما سرمربی فوتبال ایران شد - یک تصویر زیبا از مربیان و کاپیتان های سه تیم گروه جی (ایران، آلمان و فرانسه) - اولین بازیکن مازاد درخشان مشخص شد/ عکس - تصاویر/ رویت مرسدس SLS GT در ایران - عکس/ احسان علیخانی در کاخ کرملین - عکس متفاوت از پشت صحنه «حکم» - عکس/ تعجب یک نوزاد از دیدن اوباما! - هدیه کریس رونالدو برای حسین هدایتی ؛ عکس - عکسهای طناز طباطبایی را با ˝ آرایش غلیظ˝ ببینید - تصاویر/ مهمانداران قطار - ظریف و همسرش در یک نمایشگاه/ تصاویر - نخستین عکس «سلفی» جهان - عکس: محسن تنابنده، کاندید نمایندگی شد - دیدنی های امروز - بازوبند صلح بر بازوی جهانبخش+عکس - مسن‌ترین موجود زنده ایران+عکس - عکس/ نت‌برداری هیات کره‌ای در دیدار با روحانی - تصاویرجشنواره میانه پاییز - فروش دستمال توالت با عکس پوتین+عکس

احمد بیگدلی درگذشت - احمد بیگدلی در سن 69 سالگی درگذشت.
رییس‌جمهور به نیویورک می‌رود - سخنگوی دولت با اشاره به سفر رییس‌جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: جزئیات سفر رییس‌جمهور متعاقبا اعلام می‌شود.
آیا مرعشی «راست» نمی گوید ؟/ در جلسات محرمانه جماران چه می گذرد؟ - مثلث آنلاین: باید به این فکر کنیم که در جلسات محرمانه جماران چه می گذرد؟ جلساتی که گویا مهمانان مهمی دارد.
ناهار کاری ظریف و اشتون امروز در نیویورک - مثلث آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در هفتمین دور مذاکرات جامع ایران و 1+5 بامداد امروز - چهارشنبه- وارد نیویورک شد، امروز به وقت محلی بر سر میز ناهار با کاترین اشتون به رایزنی می‌پردازد.
عارف برنامه خود را برای انتخابات مجلس اعلام کرد - رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: برنامه ما این است که مردم را تشویق کنیم تا مشارکت پیش از انتخابات داشته و اکثتریت رای را به دست آوریم.
جدول قیمت سکه و ارز چهارشنبه منتشر شد - جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار در روز چهارشنبه منتشر شد.
مذاکرات ایران- تاجیکستان برای واردات آب/ قطع موقت آب پرمصرف‌ها تصویب شد - وزیر نیرو با اشاره به انجام مذاکرات بین ایران و تاجیکستان برای واردات آب با بیان اینکه تهرانی‌ها دو برابر متوسط کل کشور آب مصرف می کنند، گفت: در هیئت دولت تصویب شد آب ...
روحانی به نیویورک می رود - سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: رئیس جمهور جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می رود.
همدلی بین بازیکنان و کادر فنی یکی از دلایل اصلی موفقیت‌مان است - اهواز - خبرگزاری مهر: بازیکن تیم فولاد خوزستان گفت: اکنون میان بازیکنان ما و کادر فنی همدلی خوبی وجود دارد و همین امر باعث شده تیم ما به دور از هرگونه حاشیه، همچنان ...
نمایشگاه عکس و 40 سال پوستر تئاتر عروسکی افتتاح شد - نمايشگاه عكس و 40 سال پوستر تئاتر عروسکی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسكی تهران - مبارک شامگاه 25 شهریورماه در کاخ موزه گلستان افتتاح شد و طی برنامه‌ای نمادین ...
گفتگوی اینترنتی کارگران پتروشیمی رازی/ دعوا بر سر چیست؟ - «دعوای قدیمی کارگران پیمانی و کارمندان رسمی که سال هاست در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت جریان دارد، این بار در پتروشیمی رازی به صدور حکم حبس و شلاق برای ۴ تن از نمایندگان کارگران منجر شده اس...
از حضور کپل و اسکندر تا سبدهای پر از لباس‌های ایرانی/ مد و لباس این‌بار همسایه نوشت افزار - نمایشگاه «محصولات کاربردی مد و لباس و نوشت افزار» با ارائه 90 درصد محصولات و طرح‌های ایرانی و اسلامی تا 28 شهریور ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) دایر است.
تاج: سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا کسر نمی‌شود/ پیش‌بینی می‌کنم سومین لیگ برتر آسیا شویم - رئیس سازمان لیگ، گفت: پیش‌بینی من این است که سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا کاهش پیدا نکند و ما همچنان 3.5 سهمیه در آسیا داشته باشیم.
دوشنبه آینده سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا تعیین می‌شود - دوشنبه هفته آینده سهمیه‌های فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فصل آینده تعیین می‌شود.
چرا دولت یمن اعتراضات را به سمت خشونت پیش می‌برد - در روزهای اخیر دولت صنعا حملات متعددی علیه انقلابیون و جنبش انصارالله این کشور انجام داده است.
خاورمیانه با مشكلات فراوان امنیتی مواجه شده است - رئیس جمهور با بیان اینكه منطقه خاورمیانه با مشكلات فراوان امنیتی مواجه شده است، گفت: در منطقه قفقاز سال‌ها است كه ثبات به معنای واقعی كلمه وجود ندارد؛ در منطقه خاورمیانه ...
والیبال نشسته بانوان با 12 ملی پوش به اینچئون اعزام می‎شود - تیم ملی والیبال نشسته بانوان با ترکیب 12 ملـی پوش عازم مسابقات پاراآسیایی اینچئون خواهد شد.
مدال آوران سئول تا لندن در هفته پارالمپیک تقدیر می‌شوند - اعلام کرد در هفته پارالمپیک که از 18 تا 24 مهر در سراسر کشور برگزار می‎شود از مدال آوران سئول تا لندن قدردانی به عمل خواهد آمد.
برگزاری 80 نمایشگاه یاد یاران در مناطق 22گانه تهران/ برگزاری دو رزمایش بزرگ در دهکده مقاومت و بوستان ولایت - جانشین فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ از برپایی 80 نمایشگاه یاد یاران در هفته دفاع مقدس در مناطق 22 گانه تهران خبر داد.
انتشار خاطرات نویسنده زرافه‌نشین - کتاب «از دفترچه خاطرات یک نویسنده زرافه‌نشین» نوشته سیدنوید سیدعلی‌اکبر توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شد.
رکوردزنی دوستداران انگلیسی جين آستن در جمع شدن مقابل منزلش - دوستداران جين آستن نويسنده كلاسيك بريتانيایی با گردهمایی خود در شهر باث زادگاه او، ركورد جدید به جای گذاشتند.
ششمین ترجمه از قلعه حیوانات هم آمد - نشر آموت ترجمه تازه‌ای از رمان «مزرعه حیوانات» جرج اورول را روانه بازار کتاب کرده است.
احمد بیگدلی درگذشت - احمد بیگدلی رمان نویس نامدار کشورمان صبح امروز بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
ایران برنده دوئل گازی با فرانسوی‌ها شد/ زمان محاکمه توتال هم فرا می‌رسد؟ - مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران از محکومیت شرکت "سفره گاز" فرانسه در داوری بین المللی خبر داد و اعلام کرد: ضمانت نامه ١٠ میلیون دلاری این شرکت ضبط و به حساب ...
قيمت سيمان افزايش پيدا نمي‌كند - معاون امور معادن وصنايع معدني وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: اين وزارتخانه هيچ برنامه‌اي در رابطه با افزايش قيمت سيمان ندارد.
2فیلم و 5 سینماگر زن ایرانی در نیویورک - گروه فرهنگ و هنر: نیکی کریمی، فرشته طائرپور، نگار آذربایجانی، غزل شاکری، سمیه قاضی‌زاده جهت شرکت در "کنفرانس جهانی سینمای زنان" به ...
رییس پروژه ساخت راکتور اراک: هیچ توقفی در ساخت و تکمیل راکتور اراک وجود ندارد - رییس پروژه ساخت راکتور اراک اظهار کرد: هیچ توقفی در کار ساخت و تکمیل رآکتور اراک تاکنون وجود نداشته است و ما فعالیت‌های خود را بر اساس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تعیین شده از سوی…
فواد معصوم: حضور ایران در کنفرانس پاریس ضروری بود - رییس‌جمهور عراق ادعای وابستگی کشورش به تهران را تکذیب کرد.
دو فیلم و 5 سینماگر زن ایرانی در نیویورک - نیکی کریمی، فرشته طائرپور، نگار آذربایجانی، غزل شاکری، سمیه قاضی‌زاده جهت شرکت در "کنفرانس جهانی سینمای زنان" به نیویورک می‌روند.
سکته چندم مذاکرات؛ آیا ظریف و عراقچی می توانند قلب این بیمار را احیا کنند ؟ - مثلث آنلاین: همه نگاه ها به «محمد جواد» و «سید عباس» دوخته شده است.
اختصاص 30 میلیارد تومان علی الحساب برای آبرسانی فوری به تهران/ واردات خودروهای لوکس مصوبه دولت یازدهم نیست - سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره مسئله آبرسانی فوری به تهران گفت: مقرر شد به صورت علی الحساب 30 میلیارد تومان اعتبار به صورت ویژه…
برنامه ارشاد برای کم کردن «خواب کتاب»/ صدور پروانه نشر باید مثل پروانه وکالت باشد - مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد از برنامه این دفتر برای «کاهش میانگین خواب کتاب» خبر داد و گفت: «این آمار الان نزدیک 25 روز است اما افزایش سرعت در بررسی ...
راه‌اندازی طرح جدید برقی ایران- آذربایجان/ احیای دریاچه ارومیه با مشارکت آذری‌ها - دور جدید مذاکرات برقی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در تهران با محور بهره برداری از یک خط جدید انتقال برق و توسعه تجارت برق، مشارکت در تولید برق پاک در حالی ...
"امید" صعود به بردن قرقیزستان/ مردان وینگادا جبران می‌کنند - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: فاجعه در فاجعه؛ شکست برابر ویتنام با یک اتفاق حاشیه‌ای تلخ همراه شد تا تیم امید شروع تلخی در بازی‌های آسیایی داشته باشد اما این تیم برای صعود ...
طراحی مسيرهاي هوايي با عرض 10 مايل - معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري از طراحي مسيرهاي هوايي با عرض 10 مايل خبرداد.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved