جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شیوع انگل‌‌های روده ‌ای در کودکان دبستانی شهرستان علی ‌آباد کتول در سال۱۳۸۱


شیوع انگل‌‌های روده ‌ای در کودکان دبستانی شهرستان علی ‌آباد کتول در سال۱۳۸۱
● مقدمه:
آلودگی با انگل‌های روده ‌ای یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اقتصادی ممالک مختلف جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه است که می‌تواند عوارض مختلفی مانند بیماریهای اسهالی و یا مرگ را به همراه داشته باشد. تعیین فراوانی آلودگی و نیز عوامل شایع این آلودگی در گروههای مختلف اجتماعی به خصوص کودکان دارای اهمیت ویژه‌ ای است. هدف این مطالعه بررسی عوامل فوق در کودکان دبستانی شهرستان علی ‌آباد کتول می‌باشد.
● مواد و روشها:
این مطالعه روی ۲۵۲ کودک در مقطع ابتدایی انجام شد. ابتدا پرسشنامه‌ای حاوی اطلاعات فردی تنظیم گردید. سپس نمونه مدفوع از دانش‌آموزان ابتدایی جمع‌ آوری شده و سریعا به آزمایشگاه منتقل و پس از بررسی ماکروسکوپی، مطالعه میکروسکوپی روی نمونه‌ها انجام شد.
● یافته‌ها:
نتایج نشان داد که۲/۴۱ درصد کودکان آلودگی انگلی داشتند که ۳۴ درصد آنها مربوط به تک یاخته‌های روده‌ای و ۳/۸ درصد مربوط به کرمهای روده‌ای بود. ژیاردیا شایع‌ترین تک‌یاخته با ۶/۲۰ درصد و هیمنولپیس نانا با ۸ درصد شایع‌ ترین کرم جدا شده بودند
● نتیجه‌گیری:
بین میزان آلودگی با سن، شغل والدین، محل سکونت و قومیت تفاوت معنی‌داری وجود نداشت ولی تفاوت معنی‌ داری بین سواد مادر و آلودگی دانش‌آموزان مشاهده گردید (p?۰.۰۵) با توجه به آلودگی حدود ۵۰%در کودکان دبستانی به نظر می‌رسد آزمایشات دوره ‌ایی جهت کودکان دبستانی این منطقه در تشخیص و درمان به موقع می‌تواند مفید باشد.
فرامرز کوهسار
عزت اله قائمی
ناصر بهنام پور
محسن سعیدی
علیرضا احمدی
رضا ابری
مسعود بازوری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید