جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

میزان موفقیت عملیات احیا قلبی، ریوی و عوامل موثر بر آن


میزان موفقیت عملیات احیا قلبی، ریوی و عوامل موثر بر آن
● هدف:
ایست قلبی - ریوی از مسایل مهم در طب اورژانس کودکان می باشد و پرداختن به علل ایجاد آن و همچنین میزان موفقیت احیا و عوامل موثر بر آن می تواند رهگشای روش های پیشگیری از خطرات بالقوه ای که کودکان را اعم از سالم و بیمار تهدید می نماید باشد.
● روش مطالعه:
این مطالعه از نوع توصیفی گذشته نگر و گزارش سری موارد می باشد. تمامی کودکانی که به دلایل مختلف در سال های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ در مرکز طبی کودکان بستری شده و تحت احیا قلبی، ریوی قرار گرفته بودند، وارد این مطالعه شدند.
● یافته ها:
در مجموع زمان مورد مطالعه ۷۱ مورد احیا در اوژانس بیمارستان صورت گرفت که از این تعداد ۴۱ نفر (۵۷.۷%) پسر و ۳۰ نفر (۴۲.۳%) دختر بودند. سن بیماران در ۶۹.۱% مورد کمتر از یک سال بود. در حدود نیمی از این کودکان فاقد سابقه بیماری مزمن قبل از ایست قلبی - ریوی بودند. در مجموع، عملیات احیا در ۴۵ نفر (۶۳.۴%)موفق بود. علل تنفسی، قلبی، تشنج، هیپوترمی و مسمومیت در صدر بیماری هایی بودند که کودکان را نیازمند عملیات احیا نمودند.
● نتیجه گیری:
با توجه به اینکه عدم وجود نبض، وجود آپنه و یا وجود بیماری زمینه ای با عدم موفقیت بیشتر در احیا همراه است توجه فوری به کودکانی که بیماری زمینه ای دارند و یا هنوز دچار توقف تنفس و یا قلب نشدند جهت افزایش میزان موفقیت احیا اهمیت ویژه ای دارد.
سیداحسان ابریشمی
بهروز باوریان
شهناز خدایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید