پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۹ جمادی الاول سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۵ می سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۵۱۸ سال پیش درچنین روزی - ۱۹جمادی الاول سال ۹۱۱هجری قمری:
« ابولفضل عبد الرحمن سیوطی» مقلب به« جلال الدین» ، فقیه ، محدث و لغت شناس برجسته در قاهره در گذشت . سیوطی پس از سالها مطالعه از دانش سرشاری برخوردار شد که او را بر معاصران خود مقدم و برتر نمود . او بواسطه مهارت و استادیش در ادبیات ، تاریخ رجال و تراجم احوال دارای تألیفات جامعی است که بالغ بر ۳۰۰تا ۵۰۰ اثر ذکر شده‏اند . تألیغات سیوطی بسیار متقن و جامعند و هر یک در اثیات دقت نظر و ذکاوت او برهانی قاطع بشمار می‏روند . اصول النحو ؛ الجامع الکبیر؛ الجامع الصغیر ؛ الدر المنثور ؛ و جمع الجوامع از آثار بجای مانده سیوطی می‏باسند .
● ۶۳۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۹جمادی الاول سال۷۹۶هجری قمری:
« اٌلٌغ بیگ» دانشمند و منجم ایرانی درشهرسلطانیه دیده به جهان گشود. او در دربار جدّش امیرتیمور گورکانی بزرگ شد و ازسال ۸۱۲هجری قمری به فرمانروایی ماوراء النّهر منصوب شد. الغ بیگ برخلاف تیمور به کشور گشایی علاقه ای نداشت اما به سبب علاقه به علوم بویژه علم نجوم شهرت یافت. او درسال ۸۲۴هجری قمری درشهرسمرقند مدرسه ای بنا کرد که مهمترین موضوع تدریس درآن نجوم بود. مدرسه سمرقند درمقایسه با دیگرمدارس و مراکز علمی آن عصر ازنظرعلمی درسطحی بسیاربالا قرار داشت. دیگراقدام مهم الغ بیگ تأسیس رصد خانه ای درسه طبقه درسمرقند بود. از ابزارهای اصلی این بنا، « سُدس فخری» برای تعیین ثابتهای اصلی نجوم بود. الغ بیگ با استفاده ازاین وسیله حرکات سالانه ۵سیاره زحل، مشتری، مریخ، زهره و عطارد را بیان کرد که با داده های امروزی فقط ۲تا۵ ثانیه اختلاف دارد. او نتایج فعالیتهای علمیش را درکتابی بنام « زیج الغ بیگ یا زیج گورکانی» گردآوری کرد. این کتاب دراصل به زبان فارسی است و شامل یک بخش نظری و بخشی درباره جدولهای محاسبه تقویم جدولهای مثلثاتی و اوضاع ستارگان است.
● ۸۳ سال پیش درچنین روزی - ۱۹ جمادی الاول سال۱۳۴۶هجری قمری:
حاج سید ابوتراب خوانساری ازجمله دانشمندان و روحانیون مشهورایرانی درگذشت. وی دراصفهان تحصیلات علوم دینی را به پایان برد و دانش خود را درحکمت و تفسیر به حدکمال رساند. آثاربجای مانده از حاج سید ابوتراب خوانساری جملگی بردانش بیکران این عالم فرزانه گواهی می دهند. « مسائل خوانساریّه، سبیلُ الرَّشاد و مِصباحُ الصالحین» ازآثار خوانساری بشمار می رود.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید